Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@TbeL: En Husqvarna Automower 105 kanske?

Kollade på den och jämförde lite med Gardena Minimo 500, de verkar likvärdiga förutom att många klagar på Gardenas app.
Men det skiljer 3 år i garantitid på dem, där vinner Gardena en hel del poäng för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Kollade på den och jämförde lite med Gardena Minimo 500, de verkar likvärdiga förutom att många klagar på Gardenas app.
Men det skiljer 3 år i garantitid på dem, där vinner Gardena en hel del poäng för min del.

Gardena är Husqvarana fast billigare, kolla reservdelar så ser du varför du borde välja en Husqvarna.
/Gardena ägare.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av basn:

Gardena är Husqvarana fast billigare, kolla reservdelar så ser du varför du borde välja en Husqvarna.
/Gardena ägare.

Varför skulle Husqvarna göra samma robotgräsklippare under ett annat märke med dåligt rykte? Visst om det var en OEM fabrik men nu är det ju ett etablerat varumärke som vi pratar om. Jag köpte min första robotgräsklippare för en vecka sen så min erfarenhet är knapphändig,men eftersom jag arbetar inom IT så har jag snappat upp tekniken och de olika märkena väldigt snabbt. Valet föll till sist på en meec tools från Jula då dessa var mest prisvärda och de är också i klass med Gardenas klippare för typ 4-5000 kronor extra. Tips om du inte redan hunnit skaffa en dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blodpuddingen:

Varför skulle Husqvarna göra samma robotgräsklippare under ett annat märke med dåligt rykte? Visst om det var en OEM fabrik men nu är det ju ett etablerat varumärke som vi pratar om. Jag köpte min första robotgräsklippare för en vecka sen så min erfarenhet är knapphändig,men eftersom jag arbetar inom IT så har jag snappat upp tekniken och de olika märkena väldigt snabbt. Valet föll till sist på en meec tools från Jula då dessa var mest prisvärda och de är också i klass med Gardenas klippare för typ 4-5000 kronor extra. Tips om du inte redan hunnit skaffa en dvs.

Gardena ingår i Husqvarna Group.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blodpuddingen:

Varför skulle Husqvarna göra samma robotgräsklippare under ett annat märke med dåligt rykte? Visst om det var en OEM fabrik men nu är det ju ett etablerat varumärke som vi pratar om. Jag köpte min första robotgräsklippare för en vecka sen så min erfarenhet är knapphändig,men eftersom jag arbetar inom IT så har jag snappat upp tekniken och de olika märkena väldigt snabbt. Valet föll till sist på en meec tools från Jula då dessa var mest prisvärda och de är också i klass med Gardenas klippare för typ 4-5000 kronor extra. Tips om du inte redan hunnit skaffa en dvs.

Är det den nya 300m2 modellen för 2999:- du köpte? Om så är fallet, funkar appstyrning även på denna? Står inget om det på Julas hemsida. Men det gjorde det inte heller på föregående 300m2 modellen, trots att den gick att styra via app.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/graskl...

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av alatan:

Är det den nya 300m2 modellen för 2999:- du köpte? Om så är fallet, funkar appstyrning även på denna? Står inget om det på Julas hemsida. Men det gjorde det inte heller på föregående 300m2 modellen, trots att den gick att styra via app.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/graskl...

Köpte 300m2 modellen för 4999, dvs inte den nya och billigare modellen. Appstyrning funkar dock på min och bör även göra på den billigare varianten. Jag har också valt att skriva ut piggar till däcken på min klippare då jag har en brant på hela 46 grader. Den klarar det galant utan några konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blodpuddingen:

Varför skulle Husqvarna göra samma robotgräsklippare under ett annat märke med dåligt rykte? Visst om det var en OEM fabrik men nu är det ju ett etablerat varumärke som vi pratar om. Jag köpte min första robotgräsklippare för en vecka sen så min erfarenhet är knapphändig,men eftersom jag arbetar inom IT så har jag snappat upp tekniken och de olika märkena väldigt snabbt. Valet föll till sist på en meec tools från Jula då dessa var mest prisvärda och de är också i klass med Gardenas klippare för typ 4-5000 kronor extra. Tips om du inte redan hunnit skaffa en dvs.

Mccullogh, Gardena, Husqvarna same same.
Du sparar dig massor med problem om du väljer robot från dessa märken.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Mccullogh, Gardena, Husqvarna same same.
Du sparar dig massor med problem om du väljer robot från dessa märken.

Utveckla tack. Majoriteten av "felen" är handhavandefel pga idioter som inte förstår tekniken. Jag sparar ledigt ett par tusenlappar på att köpa en Jula gräsklippare som kan göra allt det som din Gardena eller Husqvarna kan göra.

Permalänk
Medlem

Bland budgetmärkena brukar jag se Biltemas och Lidls rekommenderas också.

Med tanke på att det är en pryl som ska gå i tusentals timmar i kanske 10 år, utomhus, så väljer jag hellre att lägga lite mer och köpa från ett märke som utvecklar robotgräsklippare.

Lågprismärkena är lite hit-or-miss. De sätter sin logo och färg på en kinesisk OEM-tillverkares modell, som kan visa sig vara jättebra eller mindre bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Administrativ avgift

Så sitter o funderar på vad för robotgräsklippare jag ska köpa

Detta är då min trädgård med minimal lutning, skönaste vore ju en utan kabel varvid jag kollat in segways nya modeller:

Ex segway navimow i108e

Andra funderingar är att göra en https://openmower.de/ kan ordna den roboten för 299€ med hjälp av en vän och sen all utrustning men blir en del pill. Alternativet är att köpa en billig skitklippare på någon ICA maxi rea eller bauhaus o co? Tankar o idéer?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blodpuddingen:

Varför skulle Husqvarna göra samma robotgräsklippare under ett annat märke med dåligt rykte? Visst om det var en OEM fabrik men nu är det ju ett etablerat varumärke som vi pratar om. Jag köpte min första robotgräsklippare för en vecka sen så min erfarenhet är knapphändig,men eftersom jag arbetar inom IT så har jag snappat upp tekniken och de olika märkena väldigt snabbt. Valet föll till sist på en meec tools från Jula då dessa var mest prisvärda och de är också i klass med Gardenas klippare för typ 4-5000 kronor extra. Tips om du inte redan hunnit skaffa en dvs.

Jag har haft en Gardena i många år, den är bra inga fel.
Men hittar inga reservdelar som sagt...
Jag jobbar med inom it, men de har inget med det att göra.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Så sitter o funderar på vad för robotgräsklippare jag ska köpa

<Uppladdad bildlänk>

Detta är då min trädgård med minimal lutning, skönaste vore ju en utan kabel varvid jag kollat in segways nya modeller:

Ex segway navimow i108e

Andra funderingar är att göra en https://openmower.de/ kan ordna den roboten för 299€ med hjälp av en vän och sen all utrustning men blir en del pill. Alternativet är att köpa en billig skitklippare på någon ICA maxi rea eller bauhaus o co? Tankar o idéer?

Om du kör på segway så kolla reservdelar.
Kör du på openmower säg till hur de går för jag är med fett sugen att testa

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta med klipparnas ytkapacitet egentligen? Är det baserat på batteritiden, eller beräknad drifttid mht. slitage och annat? Föräldrarna har gräsmattor på runt 6000 kvadrat, och ska man ha en klippare som klarar av såna ytor så måste man upp i jäkligt dyra modeller. Funderade på om det går att dela upp klippningen i olika delar, så att den klipper kanske 1500 kvm per dag. Men antar att det inte är en hållbar lösning.

Permalänk
Medlem

@andre94: @basn:
sökte en del på OpenMower efter att det var uppe i tråden, kan inte säga att man hittar så mycket uppdaterade användarupplevelser. Den som var mest avtändande för mig är att den verkar bygga på en ganska medioker robotgräsklippare som tycks få problem om inte gräsmattan är helt jämn och plan, samt att hela OpenMower verkar ha långt kvar tills det är tillräckligt utvecklat..
https://www.youtube.com/watch?v=K5D1HHTPGfE

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Bland budgetmärkena brukar jag se Biltemas och Lidls rekommenderas också.

Med tanke på att det är en pryl som ska gå i tusentals timmar i kanske 10 år, utomhus, så väljer jag hellre att lägga lite mer och köpa från ett märke som utvecklar robotgräsklippare.

Lågprismärkena är lite hit-or-miss. De sätter sin logo och färg på en kinesisk OEM-tillverkares modell, som kan visa sig vara jättebra eller mindre bra.

Lidls har utbytbara batterimoduler som du kan fästa på andra Parkslide prylar och vice versa, ungefär som Milwaukee. Apropå OEM-tillverkare så monteras Meec Tools,Landxcape m fl. på en fabrik i Jönköping. Drifttid på 10 år är alldeles för mycket även bland de mer välrenommerade märkena, men 4-5 år är väl åtminstone skäligt.

Skrivet av basn:

Jag har haft en Gardena i många år, den är bra inga fel.
Men hittar inga reservdelar som sagt...
Jag jobbar med inom it, men de har inget med det att göra.

Du borde spana in Robotgarden. Själv upptäckte jag under första dagen att min Jula variant har en tendens att göra högersvängar i 9 av 10 fall så jag beställde en krets till moderkortet igår som jag lödde på under helgen och nu går den galant. Tycker det låter som att du jobbar med ett instegsjobb inom IT och det kan inte jämföras med min mångåriga erfarenhet på 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blodpuddingen:

Lidls har utbytbara batterimoduler som du kan fästa på andra Parkslide prylar och vice versa, ungefär som Milwaukee. Apropå OEM-tillverkare så monteras Meec Tools,Landxcape m fl. på en fabrik i Jönköping. Drifttid på 10 år är alldeles för mycket även bland de mer välrenommerade märkena, men 4-5 år är väl åtminstone skäligt.

Ja det är käckt, även Worx har samma princip där deras batteripack kan tas ur och användas i andra apparater.

Hade ingen aning om att Meec robotgräsklippare monterades i Sverige, intressant!

@voro12:
Ja det är inte ovanligt att modeller med olika kapacitet har nästan identiska specifikationer på pappret. Det är troligen mjukvarubegränsning i hur länge varje modell får klippa under en dag. Om det är någon annan orsak än att tillverkarna ska kunna ta extra betalt för de som klarar mer vet jag ej.

Men annars är det design på klipparen och laddstation är det som styr (klippbredd, hastighet, laddström). Batterikapacitet spelar roll, men ett större batteri tar också längre tid att ladda med samma laddare. Så klippare som klarar större yta brukar ha kraftigare laddare.

Om man ska dra begränsningskabel är det inte säkert att max längd som tillverkaren tillåter räcker till 6000m2.
En modell utan begränsningskabel kan vara begränsad till en viss max-yta också.

Om du väljer en klippare som har kapacitet 1500m2 till 6000m2 gräsmatta, (förutsatt att det inte begränsas av begräsningskabelns längd eller så) så kommer den förmodligen få jobba så många timmar den får enligt sin mjukvara, men när gräset växer som mest kommer den inte hinna med att klippa allt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av voro12:

Vad innebär detta med klipparnas ytkapacitet egentligen? Är det baserat på batteritiden, eller beräknad drifttid mht. slitage och annat? Föräldrarna har gräsmattor på runt 6000 kvadrat, och ska man ha en klippare som klarar av såna ytor så måste man upp i jäkligt dyra modeller. Funderade på om det går att dela upp klippningen i olika delar, så att den klipper kanske 1500 kvm per dag. Men antar att det inte är en hållbar lösning.

Det går att dela upp klippningen med t ex Husqvarnas gps modul variant. Men i övrigt när vi pratar klipparna som går efter begränsningskabel så har det med signalstyrkan att göra för optimal funktion dvs mer motstånd = sämre signal i kabeln. Skulle du få en genomgående signal i hela kabeln så kommer nästa problem och det är batteriets kapacitet.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av glemmy:

@andre94: @basn:
sökte en del på OpenMower efter att det var uppe i tråden, kan inte säga att man hittar så mycket uppdaterade användarupplevelser. Den som var mest avtändande för mig är att den verkar bygga på en ganska medioker robotgräsklippare som tycks få problem om inte gräsmattan är helt jämn och plan, samt att hela OpenMower verkar ha långt kvar tills det är tillräckligt utvecklat..
https://www.youtube.com/watch?v=K5D1HHTPGfE

Det finns en hel del användarupplevelser i discorden medioker gräsklippare är just pga den är billig men mowgli builden där du flashar o återanvänder kretskortet stödjer flera modeller. Sen vad jag läst i openmower handlar det om att roboten är bra kvalité men att du behöver lägga till vikter i hjulen.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av basn:

Om du kör på segway så kolla reservdelar.
Kör du på openmower säg till hur de går för jag är med fett sugen att testa

Man är ju lagom sugen, har en tysk vän som kan skicka dom ca 20€ per enhet

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Ja det är käckt, även Worx har samma princip där deras batteripack kan tas ur och användas i andra apparater.

Hade ingen aning om att Meec robotgräsklippare monterades i Sverige, intressant!

@voro12:
Ja det är inte ovanligt att modeller med olika kapacitet har nästan identiska specifikationer på pappret. Det är troligen mjukvarubegränsning i hur länge varje modell får klippa under en dag. Om det är någon annan orsak än att tillverkarna ska kunna ta extra betalt för de som klarar mer vet jag ej.

Men annars är det design på klipparen och laddstation är det som styr (klippbredd, hastighet, laddström). Batterikapacitet spelar roll, men ett större batteri tar också längre tid att ladda med samma laddare. Så klippare som klarar större yta brukar ha kraftigare laddare.

Om man ska dra begränsningskabel är det inte säkert att max längd som tillverkaren tillåter räcker till 6000m2.
En modell utan begränsningskabel kan vara begränsad till en viss max-yta också.

Om du väljer en klippare som har kapacitet 1500m2 till 6000m2 gräsmatta, (förutsatt att det inte begränsas av begräsningskabelns längd eller så) så kommer den förmodligen få jobba så många timmar den får enligt sin mjukvara, men när gräset växer som mest kommer den inte hinna med att klippa allt.

Stämmer bra. Jag satt och granskade sprängskissen på jula's robot här om dagen och noterade att det stod "Sunseeker" på fronten. https://assets.cdn.jula.com/Dmm3BWSV3/assetstream.aspx?assetI...

Googlade som hastigast och hittade en identisk modell i Kina https://www.sk-robot.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Man är ju lagom sugen, har en tysk vän som kan skicka dom ca 20€ per enhet

<Uppladdad bildlänk>

tycker den ser väldigt lik ut biltemas med.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag bytte spår och det slutade med att jag beställde en Worx Landroid L800 (WR148E)
Det tog ungefär 4 timmar att lägga begränsningskabeln och säkert 4 timmar med finjustering.

Man fick med 150m begräsningstråd, det var inte tillräckligt. Inte heller märlorna räckte, men som tur var hade jag över från förr.

Fördelarna som fick mig att välja den framför andra varianter:

Priset - kostade 9990 kr inklusive ett tak
4 hjul - ska fastna mindre lätt på ojämna gräsmattor, min är ojämn
Självnivellerande knivdisk - den justerar sig efter ojämnheter i gräsmattan
ACS - ett tillbehör med ultraljudssensorer som ger klipparen "ögon" så den undviker hinder på vägen. Lite dyrt för 1990 kr men än så länge funkar det riktigt bra

WiFi-anslutning eller Bluetooth. Då mitt WiFi inte täcker hela tomten än så länge var det käckt att kunna använda Bluetooth när jag ställde in zoner.
Var smidigt att lägga in klipparen i Homeassistant. Får upp status, batterinivå, nästa schemalagda start och kan starta, stoppa och starta kantklippning från Homeassistant.
Appen fungerar bra, dock verkar den inte uppdatera

En nackdel med denna är att det inte finns guidekabel, och den följer alltid begränsningstråden när den ska tillbaka till basstationen. Så det kan lätt bli spår och om den är i början av tråden måste den gå runt hela.
Det finns dock ett annat tillbehör som förbättrar detta - Off Limits. Man gör "genvägar" med magnetremsa över begränsningstråden, då svänger klipparen 90 grader när den är på väg hem och går rakt tills den kommer till tråden igen.

Med alla tillbehör slutade det på 13500, så det är inte lägre så värst billigt.
Om det är någon som undrar något mer så bara fråga

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?