Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Varför skulle PHEV vara särskilt dålig?

Kan man inte ladda en PHEV hemma, på jobbet eller annan plats man parkerar någon timme per dag/resa så försvinner väldigt stor vits då man inte kan snabbladda. 3,6 kW eller 6,6kW är vanliga maxhastigheter och det ger kanske 2-4 mil per timme. Måste man dessutom betala 3-5 kr/kWh försvinner ännu mer av ekonomin på en redan mycket dyrare bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Varför skulle PHEV vara särskilt dålig?

Han skrev ju varför 🙃

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av RetarDeD:

En möjlighet är ju att skaffa nån smart lösning med lastbalansering som mäter hur mycket ström huset drar och resten kan användas till laddning.
Enda jag vet på rak arm är Defa Power och Defa Balancer. Det blir jo såklart ganska dyrt.. men då slipper man att säkra upp.
Ser också att Zaptec har lösning för detta med Zaptec Sense.
Vet att Defas variant också räknar ut om det är snabbast med 3-fas eller 1-fas laddning beroende på hur mycket ström som används på de olika faserna.

Hur gör Defa Power med en PHEV som laddar via enfas, om stationen är kopplad med 3-fas, kan den välja en mindre belastad fas av trefasen, eller väljer den en och kör enbart den? (Jag har köpt en, med balancer..Defa support är upptaget)
Kan man be installatören kolla vart tvättmaskin/torktumlare/ugn är installerat och helt enkelt undvika den fasen.
Min box blir kopplad med 5g2,5mm 16A, och jag är helt nöjd med 3,6, men jag är nyfiken..
Råkar du veta om CTEK Njord går att köra i 2 faser för att nå 7,4KW på 16A (hypotetiskt)?
CTEK Njord skriver att den är förberedd för 2 fas..

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Hur gör Defa Power med en PHEV som laddar via enfas, om stationen är kopplad med 3-fas, kan den välja en mindre belastad fas av trefasen, eller väljer den en och kör enbart den? (Jag har köpt en, med balancer..Defa support är upptaget)
Kan man be installatören kolla vart tvättmaskin/torktumlare/ugn är installerat och helt enkelt undvika den fasen.
Min box blir kopplad med 5g2,5mm 16A, och jag är helt nöjd med 3,6, men jag är nyfiken..
Råkar du veta om CTEK Njord går att köra i 2 faser för att nå 7,4KW på 16A (hypotetiskt)?
CTEK Njord skriver att den är förberedd för 2 fas..

Sist jag blev uppdaterad så kollar den aldrig vad lasten är.
Om Power är inställd på 3-fas så kommer den att välja den konfigurationen som ger mest kW ut oavsett om lasten är 1- eller 3-fas.
Balancer är bara en mätare som kollar hur mycket ström som används på varje fas.
Power använder den datan, storleken på inställd huvudsäkring och max inställd laddström på Power för att beräkna den konfigurationen som ger mest kW ut.

Om du vet att du har en fas som används till mycket grejer och du aldrig vill ladda med 3-fas kan man ställa in Power till 2-fas. Den kommer då att välja att ladda enfas på den minst belastade fasen. Man behöver inte koppla om fysiskt men det görs i installationsappen.

2-fas laddning är ovanligt att det är stöd för i bilarna.. enda jag vet är äldre eGolf.
2-fas begreppet används i Norge också då de har IT nät på många ställen, så kan vara en översättningsmiss eller liknande.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Skrivet av RetarDeD:

Sist jag blev uppdaterad så kollar den aldrig vad lasten är.
Om Power är inställd på 3-fas så kommer den att välja den konfigurationen som ger mest kW ut oavsett om lasten är 1- eller 3-fas.
Balancer är bara en mätare som kollar hur mycket ström som används på varje fas.
Power använder den datan, storleken på inställd huvudsäkring och max inställd laddström på Power för att beräkna den konfigurationen som ger mest kW ut.

Om du vet att du har en fas som används till mycket grejer och du aldrig vill ladda med 3-fas kan man ställa in Power till 2-fas. Den kommer då att välja att ladda enfas på den minst belastade fasen. Man behöver inte koppla om fysiskt men det görs i installationsappen.

2-fas laddning är ovanligt att det är stöd för i bilarna.. enda jag vet är äldre eGolf.
2-fas begreppet används i Norge också då de har IT nät på många ställen, så kan vara en översättningsmiss eller liknande.

Min bil har enfasladdning, men klarar upp till 32A (7,4KW)
Men att säkra upp är idiotiskt dyrt och inte möjligt i mitt flerfamiljshus.

Min Power blir kopplad med trefas, men min bil har bara enfasladdare, och då ställer installatören in enfas 16A i installationsappen.
Således kan man bara ändra i appen om någon med en trefasbil vill ladda med 11KW (teoretiskt)
Då verkar tvåfasinställningen vara något för mig, jag vill kunna utnyttja mycket KW även dagtid, för att snabbt återladda för småärenden. D.v.s. kunna ladda nära 3,3-3,6KW även om jag råkar laga mat samtidigt, de gånger jag har ett ärende kvällstid.

Det jag menar med 2-fas och CTEK, var liknande ACCELEV som använder trafo på 2 faser 16A till 7,4KW. Som sedan verkar använda nån liten skyddskrets som övervakar strömfall i volt, och 'lastbalanserar' ampere i laddaren kontra tillgänglig volt..

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Min bil har enfasladdning, men klarar upp till 32A (7,4KW)
Men att säkra upp är idiotiskt dyrt och inte möjligt i mitt flerfamiljshus.

Min Power blir kopplad med trefas, men min bil har bara enfasladdare, och då ställer installatören in enfas 16A i installationsappen.
Således kan man bara ändra i appen om någon med en trefasbil vill ladda med 11KW (teoretiskt)
Då verkar tvåfasinställningen vara något för mig, jag vill kunna utnyttja mycket KW även dagtid, för att snabbt återladda för småärenden. D.v.s. kunna ladda nära 3,3-3,6KW även om jag råkar laga mat samtidigt, de gånger jag har ett ärende kvällstid.

Det jag menar med 2-fas och CTEK, var liknande ACCELEV som använder trafo på 2 faser 16A till 7,4KW. Som sedan verkar använda nån liten skyddskrets som övervakar strömfall i volt, och 'lastbalanserar' ampere i laddaren kontra tillgänglig volt..

Är din Power inställd på 1-fas laddning?
Det kan du lätt se i displayen vad som står under "READY", där ska stå 1-fas eller 3-fas.

Om den är inställd på 1-fas laddning behöver du inte göra så mycket mer. Då kommer den att välja den fasen som är minst belastad, så du behöver inte göra mer.
För att ändra mellan 1- eller 3-fas måste man använda installatör-appen.

Kollade snabbt på CTEK NJORD.. jösses vad förvirrande. På vissa ställen skriver de 1-, 2- och 3-fas laddning. På ett annat ställe bara 1- eller 2-fas laddning..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Skrivet av RetarDeD:

Är din Power inställd på 1-fas laddning?
Det kan du lätt se i displayen vad som står under "READY", där ska stå 1-fas eller 3-fas.

Om den är inställd på 1-fas laddning behöver du inte göra så mycket mer. Då kommer den att välja den fasen som är minst belastad, så du behöver inte göra mer.
För att ändra mellan 1- eller 3-fas måste man använda installatör-appen.

Kollade snabbt på CTEK NJORD.. jösses vad förvirrande. På vissa ställen skriver de 1-, 2- och 3-fas laddning. På ett annat ställe bara 1- eller 2-fas laddning..

WOW! Bra svar, du verkar insatt/kunnig. Jag har inte fått laddstationen än, installationen sker 20:e juni via installatör.
Ja, jag ska ha min inställd på enfas, och om Power själv väljer minst belastad fas låter extremt bra.
(Det borde låta min relativt låga laddning ändå fungera runt 3KW i praktiken)

Ja, skit i CTEK, det var bara ett alternativ jag läst lite om, jag förstod inte varför de skriver om 2-fas som inte finns i Sverige!

Tack för ett positivt svar!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Varför skulle PHEV vara särskilt dålig?

Kan du inte ladda en PHEV hemma så blir det ju bara onödigt att släpa på vikten och plats för dubbla drivlinor.

Då är det bättre ett gå för en ren ICE-bil i första hand, och en ren BEV i andra hand.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

För er som undrar vad ID.7 GTX med 91kwh kostar med max utrustning. Bra pris skulle jag säga undra om detta betyder att den vanliga ID.7 kommer få ett lägre pris snart ?

ID.7 GTX är allstå billigare en vanliga ID.7 om ska ha all utrustning eftersom att allt förutom dragkrok ingår.

[img]

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Nu har NAF kört sitt "sommer el prix"
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater

BMW i5 Touring, VW ID7, Tesla Model Y RWD LR, Ioniq 5N för att nämna några som är intressanta för mig.

Många bilar bommar rejält mot WLTP:
ID.7 -22,7% / -132 km
EX30 -20,4% / -96 km
NIO ET5 Touring -18,4% / -101km
Ioniq 5N -15,4% / -69km

Längst kom Renault Scenic med 563 km och mini Countryman kom 17km längre än WLTP

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

För er som undrar vad ID.7 GTX med 91kwh kostar med max utrustning. Bra pris skulle jag säga undra om detta betyder att den vanliga ID.7 kommer få ett lägre pris snart ?

ID.7 GTX är allstå billigare en vanliga ID.7 om ska ha all utrustning eftersom att allt förutom dragkrok ingår.

[img]<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vad jag förstått kommer GTX Tourer bli dyrare efter lanseringserbjudandet. Jag hoppas såklart jag har fel men som du säger, just nu är det lite konstiga priser på ID.7-serien

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vad jag förstått kommer GTX Tourer bli dyrare efter lanseringserbjudandet. Jag hoppas såklart jag har fel men som du säger, just nu är det lite konstiga priser på ID.7-serien

Det kommer den säkert bli men då får dom häller inga bilar sålda om dom ska vara konkurrenskraftiga måste de ha kvar dessa erbjudanden.

Dock så finns lanseringserbjudandet på vanliga ID.7 fortfarande kvar så det lär finns kvar på GTX modellen ett bra tag framöver minst 6 månader skulle jag nog tro.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Youtubern Battery Life bytte ju sin ID.3 till en ID.7.

Nu har han haft den några månader och redovisar fem fel som han retar sig på:

1. Full massage 30 minuter lägger av efter 1 minut
2. Spotify fungerar dåligt
3. Schemalagd laddning fungerar inte som han vill
4. Stolsvärme/kyla krånglar
5. Problemet med urladdat 12-voltsbatteri kvarstår

Jag antar att det är samma programvara som på ID.4?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
99:e percentilen

EV-premiär i STCC

I helgen går säsongspremiären av STCC av stapeln i Göteborg – för första gången med batterielektriska bilar som Tesla Model 3, Cupra Born och BMW i4 vid startlinjen. Om man nu kan kalla dem vid de namnen, så modifierade som de är. ^^

Själv tänker jag inte missa detta! Upplägget är detsamma både lördag och söndag, så man ”behöver” inte gå båda dagarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

För er som undrar vad ID.7 GTX med 91kwh kostar med max utrustning. Bra pris skulle jag säga undra om detta betyder att den vanliga ID.7 kommer få ett lägre pris snart ?

ID.7 GTX är allstå billigare en vanliga ID.7 om ska ha all utrustning eftersom att allt förutom dragkrok ingår.

[img]<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jahopp… jag gav 683000kr för min ID7 fullutrustad. Har leverans på den bokad i slutet på Juni.

Hade ju vart fint med större batteri, kombi och GTX för mindre pengar 😅

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Leasingen på e-niron 2021 går ut snart och behöver ny bil. Med 2 barn och hus behövs numera kombi och helst dragkrok. Denna gången vill jag dessutom köpa och ha bilen lite längre,gillar inte leasing. Varit jättenöjd med helel förutom typ publika laddare men det sker så sällan ändå. Elbilarna är dock lite dyra för oss. Vår budget ligger på 200 000kr. För det priset kan man få t ex Kia Ceed Plugin hybrid som är 3-4 år gamla och ca 6-9000 mil.

Vågar man köpa en hybrid? Vad är egentligen servicekostnaderna? Kia Ceed bensin med liknade förutsättningar går på ca 180 000kr så inte så stor prisskillnad. Men skillnaden kan ju bli större när service kommer..

Till vardags blir det kanske runt 3-5 km. Till helgerna reser vi kanske 5-10 mil varannan helg.

Har sådan beslutsångest! Vågar man hybrid eller ska man bara ta bensin igen? Ren el är för dyrt för oss och vågar man ens köpa de begagnade.

Permalänk
Medlem

@Alling: mjo alla bilar är byggda av samma företag - EPWR - så tyvärr inget mer än styling som skiljer dem såvitt jag vet.
Förr använde man ju ändå mycket komponenter från produktionsbilarna så det var skillnad på bilarna.

@Baxtex: PHEV-diskussion vet jag inte om det platsar i tråden egentligen
Jag var inne på en Passat GTE när jag bytte bil, men då passade inte körmönstret så bra (nästan bara långa sträckor). Nu hade det passat bättre då jag kör ungefär en mil om dagen och långa sträckor mer sällan.
Som du kör låter det vettigt med PHEV. Det viktiga är att kunna klara alla de korta körningarna på ren el.
Största nackdelen tycker jag är komplexiteten med dubbla drivlinor. På Passaten är växellådan astronomiskt dyr och man har läst om de som fått byta. Batteriet hade visst också vissa problem, men det var väl inom garantin.
Nu är nog Kia bland de driftsäkrare märkena idag.
Kolla upp hur de uppför sig på vintern,om man kan köra på ren el i alla situationer eller ej.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Alling: mjo alla bilar är byggda av samma företag - EPWR - så tyvärr inget mer än styling som skiljer dem såvitt jag vet.
Förr använde man ju ändå mycket komponenter från produktionsbilarna så det var skillnad på bilarna.

@Baxtex: PHEV-diskussion vet jag inte om det platsar i tråden egentligen
Jag var inne på en Passat GTE när jag bytte bil, men då passade inte körmönstret så bra (nästan bara långa sträckor). Nu hade det passat bättre då jag kör ungefär en mil om dagen och långa sträckor mer sällan.
Som du kör låter det vettigt med PHEV. Det viktiga är att kunna klara alla de korta körningarna på ren el.
Största nackdelen tycker jag är komplexiteten med dubbla drivlinor. På Passaten är växellådan astronomiskt dyr och man har läst om de som fått byta. Batteriet hade visst också vissa problem, men det var väl inom garantin.
Nu är nog Kia bland de driftsäkrare märkena idag.
Kolla upp hur de uppför sig på vintern,om man kan köra på ren el i alla situationer eller ej.

Ja vi har ingen hybrid tråd. 😅

Ja jag är också tveksam till att släpa runt på två drivlinor. Ökad komplexitet, tyngd osv. En kollega har en MG hybrid tror jag. Sämsta av två världar enligt honom. 😄

Spanar just nu på en Kia Ceed 2020 med 6000 mil, PHEV för 199k. Har iaf garanti till 2027/15 000 mil.

Permalänk
Medlem

Volvo återkallar 72 000 nya elbilar.

Volvo tvingas återkalla 72 000 exemplar av nya elbilen EX30 i Sverige och övriga världen, rapporterar sajten Carup.

Bilarna kan ha ett fel på mittskärmen som gör att hastighetsmätaren inte visas.

Enligt Volvos pr-chef Magnus Holst berörs cirka 5 000 bilar i Sverige.

Volvo EX30 har ingen traditionell hastighetsmätare bakom ratten, utan hastigheten visas i stället i en större skärm till höger om föraren och det är den som kan gå in i ett testläge när bilen startar. I testläget visas inte hastigheten eller annan viktig information. För att åtgärda felet krävs en mjukvaruuppdatering.

Holst säger till Carup att uppdateringen går att genomföra utan att besöka en verkstad, om kunden så önskar.

Volvo EX30 började levereras i januari i år. Hittills har 35 000 bilar nått vägarna, men återkallelsen berör alltså 72 000 tillverkade bilar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

@atego När du kopierar en text rakt av från en annan sajt, så klistra då också in länken dit. Annars är det ett copyright brott...

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/volvo-aterkallar-720...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sen för det andra så är det en OTA återkallelse, dvs bilen behöver aldrig lämnas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sen för det andra så är det en OTA återkallelse, dvs bilen behöver aldrig lämnas in.

Står ju iofs i texten, något som annars alltid utelämnas när det gäller Tesla av någon anledning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

@atego När du kopierar en text rakt av från en annan sajt, så klistra då också in länken dit. Annars är det ett copyright brott...

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/volvo-aterkallar-720...

Fel länk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja vi har ingen hybrid tråd. 😅

Ja jag är också tveksam till att släpa runt på två drivlinor. Ökad komplexitet, tyngd osv. En kollega har en MG hybrid tror jag. Sämsta av två världar enligt honom. 😄

Spanar just nu på en Kia Ceed 2020 med 6000 mil, PHEV för 199k. Har iaf garanti till 2027/15 000 mil.

Kan väl nämna att Skoda säljer av 2024 octavia iv plus in hybrid för 360-370k för att bli av med dem innan faceliften kommer in. Men faceliften kommer inte få en plug-in hybrid i Sverige iaf. Sålt för dåligt tydligen, inte så konstigt när de kostat nästan 500k.
Betydligt bekvämare än motsvarande v60 t6 hybrid, v60 är rätt stötig…och då är det en begagnad 3 år gammal v60 för samma 360k som en ny bil

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Leasingen på e-niron 2021 går ut snart och behöver ny bil. Med 2 barn och hus behövs numera kombi och helst dragkrok. Denna gången vill jag dessutom köpa och ha bilen lite längre,gillar inte leasing. Varit jättenöjd med helel förutom typ publika laddare men det sker så sällan ändå. Elbilarna är dock lite dyra för oss. Vår budget ligger på 200 000kr. För det priset kan man få t ex Kia Ceed Plugin hybrid som är 3-4 år gamla och ca 6-9000 mil.

Vågar man köpa en hybrid? Vad är egentligen servicekostnaderna? Kia Ceed bensin med liknade förutsättningar går på ca 180 000kr så inte så stor prisskillnad. Men skillnaden kan ju bli större när service kommer..

Till vardags blir det kanske runt 3-5 km. Till helgerna reser vi kanske 5-10 mil varannan helg.

Har sådan beslutsångest! Vågar man hybrid eller ska man bara ta bensin igen? Ren el är för dyrt för oss och vågar man ens köpa de begagnade.

Kan nämna att jag är i liknande sits med nästan samma kör mönster. Vi kollar starkt på Toyota Corolla eftersom de har ganska bra garantier tills bilen blir 10 år gammal eller kör 20k mil.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro