bytes, moms och tull

Permalänk
Medlem

bytes, moms och tull

Hej!

Jag undrar om någon här vet.
Jag har en gitarr till salu.
En kille i england säljer en gitarr jag vill ha och han är intresserad av min gitarr.
Om vi byter gitarr (gitarrerna har samma värde) behöver vi betala moms och tull?

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Det enda jag hittar är denna artikel som säger att det är ok, men den är några år gammal. Jag skulle rekommendera att du frågar skatteverket direkt, de brukar vara hjälpsamma med sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det enda jag hittar är denna artikel som säger att det är ok, men den är några år gammal. Jag skulle rekommendera att du frågar skatteverket direkt, de brukar vara hjälpsamma med sånt.

Med skatteverket är det inga problem, däremot kan tullverket ha lite att invända på.

Troligen hamnar det under gåvor isåfall skulle jag säga men säkrast är att kolla upp det då det är ett litet specialfall.

regler för gåvor
https://www.tullverket.se/privat/panatet/skickaellertaemoteng...

Permalänk
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det enda jag hittar är denna artikel som säger att det är ok, men den är några år gammal. Jag skulle rekommendera att du frågar skatteverket direkt, de brukar vara hjälpsamma med sånt.

Instämmer. Ta det direkt med Skatteverket istället för att gissa utgående från gamla artiklar.

Med reservationen för att jag och en kollega i slutändan fick olika svar med olika konsekvenser, och att min upplevelse förstås är anekdotisk, var Skatteverket väldigt hjälpsamma när vi parallellt råkade ställa exakt samma skattetekniska fråga. Fick till och med intrycket att handläggaren var genuint intresserad av ärendet, och verkligen ville ta reda på hur det låg till.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!