Google nöjda med annonsexperiment: Youtube kan få pausreklam

Permalänk
Melding Plague

Google nöjda med annonsexperiment: Youtube kan få pausreklam

Youtubes krig mot annonsblockerare följs upp med ny annonsmodell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Säg att någon börjar prata med dig och du pausar videon, kommer det börja spela en reklamvideo då istället så man fortfarande inte hör vad personen du försöker prata med säger?

Är det bara statisk reklam?

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är utan ljud (och helst inte heller rör sig) kan jag tänka mig att det blir bra.
Är det MED ljud så blir det ju sjukt irriterande av ovan nämnda orsak.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett skäl att inte använda Youtube, en plattform full av politisk desinformation och diverse wannabes som vill ah en "plattform" för att slippa jobba.

Någon enstaka gång per år är det värt ett besök, då oftast för någon konstruktionsvideo och de är turligt nog oftast reklamfri. Resten? Bara skräp som iaf jag klarar mig gott utan. Spel de spelar jag själv, nyheter finns att läsa och allt annat finns att tillgå i vettigare format utan 95% reklam och produktplaceringar.

Pinsamt. Vissa av oss minns vad Youtube en gång var...videos som buffrade klart, kunde spela smed släkt skärm och reklamen var minimal. Kanske inte lika snabbt som nu, men långt mycket användarvänligare

Permalänk
Medlem

Står inte ens ut med att kolla på embedded YouTube-klipp på grund av den "More videos" popuppen.

Fan ta Google.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

När jag pausar en video är det nästan alltid för att studera något på stillbilden. Helkorkat med reklam som inkräktar på bildytan.

Permalänk
Medlem

Inga problem med pausereklam om övrig reklam minskar eller som bäst försvinner helt. Tveksam till det sistnämnda dock

Permalänk
Medlem

Tittar och använder YouTube så länge jag på det ena eller andra sättet slipper reklamen, vilket funkar bra. sponsrad reklam som ändå är totalt orelevant i själva videon kan man spola förbi..
Pausreklam tar säkert adblockers hand om, iallafall på datorn..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Ytterligare ett skäl att inte använda Youtube, en plattform full av politisk desinformation och diverse wannabes som vill ah en "plattform" för att slippa jobba.

Någon enstaka gång per år är det värt ett besök, då oftast för någon konstruktionsvideo och de är turligt nog oftast reklamfri. Resten? Bara skräp som iaf jag klarar mig gott utan. Spel de spelar jag själv, nyheter finns att läsa och allt annat finns att tillgå i vettigare format utan 95% reklam och produktplaceringar.

Pinsamt. Vissa av oss minns vad Youtube en gång var...videos som buffrade klart, kunde spela smed släkt skärm och reklamen var minimal. Kanske inte lika snabbt som nu, men långt mycket användarvänligare

Håller inte med alls. Betalt för premium så får inte reklam. Använder youtube mer än annat. Finns massor med bra youtubers. Följer allt från små med typ 1000 följare till stora som LTT. Förutom tech finns massor med bra kanaler för historia betydligt bättre än något på TV. Ekonomi, filosofi, eller bara ren underhållning. Finns massor. Självklart mycket skräp också och sådant som är vinkat till höger och vänster men att säga att allt är skräp är verkligen att ta i. Det är som att säga att alla böcker är propaganda bara för att man bara läst Mein Kampf och Das Kapital.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skal3t:

Inga problem med pausereklam om övrig reklam minskar eller som bäst försvinner helt. Tveksam till det sistnämnda dock

Kommer aldrig hända haha. Jag har en dator där jag inte kör adblocker, när jag kollar på Youtube är det typ x2 reklam 30s - 5m video - reklam x2 15s - 5m video - reklam x2 15s (samma reklam) - 5m video - reklam x2 unskippable (samma reklam igen) - 5m video - reklam x2 15s (återigen samma reklam) osv.

Gud förbjude att du väljer att skippa fram nån minut i videon för att japp då blir det reklam igen, mycket oftare dessutom. Jag satt och tittade på nån 30m video och tror jag hade 20+ reklamer på jäkla diskmedel...

Permalänk

Jag förstår inte hur folk kan kolla på youtube med all reklam? Jag blir chockad varje gång jag ser någon använda en sådan dator.

Man kan ha olika åsikter om youtube, de är för "viss mainstream" filmklipp absolut störst, folk hittar lättast det de letar efter där. Tiktok är mer korta filmklipp som youtube också har börjat med.
I vilket fall när youtube är så stora så fortsätter kreatörer att prioritera denna platform, samt besökare hänga där.

Jag tror problemet med denna extrema reklam på youtube kommer få folk att mer vilja gå till andra plattformar .

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur folk kan kolla på youtube med all reklam? Jag blir chockad varje gång jag ser någon använda en sådan dator.

Man kan ha olika åsikter om youtube, de är för "viss mainstream" filmklipp absolut störst, folk hittar lättast det de letar efter där. Tiktok är mer korta filmklipp som youtube också har börjat med.
I vilket fall när youtube är så stora så fortsätter kreatörer att prioritera denna platform, samt besökare hänga där.

Jag tror problemet med denna extrema reklam på youtube kommer få folk att mer vilja gå till andra plattformar .

Finns väl en chans att Youtube Shorts/Instagram Reels ökar om förbudet mot TikTok håller i USA då alla tiktok'are därifrån kommer behöva byta plattform.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kan man säga att annonsblockerare är på Schindlers lista av förakt?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur folk kan kolla på youtube med all reklam? Jag blir chockad varje gång jag ser någon använda en sådan dator.

Man kan ha olika åsikter om youtube, de är för "viss mainstream" filmklipp absolut störst, folk hittar lättast det de letar efter där. Tiktok är mer korta filmklipp som youtube också har börjat med.
I vilket fall när youtube är så stora så fortsätter kreatörer att prioritera denna platform, samt besökare hänga där.

Jag tror problemet med denna extrema reklam på youtube kommer få folk att mer vilja gå till andra plattformar .

Dailymotion har ingen reklam. Youtubers kan göra sina videos utan att dom får mycket från reklam, finns utrymme i deras video där dom kan säga kort detta är sponsrat av vilka det nu är, fullt tillräckligt. Fanatikerna som vill ha reklam på youtube får väl kriga mot ublock origin vilket dom har förlorat hittills och hoppas youtube fortsätter förlora mot dom.

Permalänk
Medlem

Själv har jag youtube premium och det är absolut den mest använda tjänsten jag har med stor marginal, finns så enormt mycket så att gratis varianten har reklam är inget konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vissa av oss minns vad Youtube en gång var...videos som buffrade klart, kunde spela smed släkt skärm och reklamen var minimal. Kanske inte lika snabbt som nu, men långt mycket användarvänligare

Tycker det varit mycket problem med buffrande och hack på YouTube på sistone.
Typ man kan börja titta och så kommer man till någonstans att videon bara fryser och det finns kanske typ 10 sekunder eller dylikt av videon som inte går att se om man inte laddar om och hoppar till precis innan det frös.
Jag brukar normalt föredra att använda Firefox.
Läste en del som skrivit kommentarer om strul med kombinationen Firefox och Youtube och att det fungerade bättre i andra webbläsare.
Kanske får överge Firefox for Youtube.... får se. Störigt hursomhelst.

Skrivet av murklor:

Kommer aldrig hända haha. Jag har en dator där jag inte kör adblocker, när jag kollar på Youtube är det typ x2 reklam 30s - 5m video - reklam x2 15s - 5m video - reklam x2 15s (samma reklam) - 5m video - reklam x2 unskippable (samma reklam igen) - 5m video - reklam x2 15s (återigen samma reklam) osv.

Gud förbjude att du väljer att skippa fram nån minut i videon för att japp då blir det reklam igen, mycket oftare dessutom. Jag satt och tittade på nån 30m video och tror jag hade 20+ reklamer på jäkla diskmedel...

Men blir du inte plötsligt väldigt intresserad av att diska?

Jaså, nä, inte jag heller.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur folk kan kolla på youtube med all reklam? Jag blir chockad varje gång jag ser någon använda en sådan dator.

Man kan ha olika åsikter om youtube, de är för "viss mainstream" filmklipp absolut störst, folk hittar lättast det de letar efter där. Tiktok är mer korta filmklipp som youtube också har börjat med.
I vilket fall när youtube är så stora så fortsätter kreatörer att prioritera denna platform, samt besökare hänga där.

Jag tror problemet med denna extrema reklam på youtube kommer få folk att mer vilja gå till andra plattformar .

Skrivet av Necrophor:

Finns väl en chans att Youtube Shorts/Instagram Reels ökar om förbudet mot TikTok håller i USA då alla tiktok'are därifrån kommer behöva byta plattform.

Jag tycker Youtube shorts och även Tiktoks ofta är rätt så meningslösa.
Okej om någon bara vill vissa sin kattunge så kan det räcka med 60 sekunder eller mindre för en kattunge att vara söt.
Men annars känns det som att det är mest bara ytligt nonsens/trams.

Alla videor behöver inte vara 20+ minuter långa.
Men 60 sekunder (eller mindre) är oftast för lite för att framföra något man kan lära sig av.
60 sekunder är oftast för kort för att "undervisa något" eller visa något som på riktigt är intressant.
Säger inte att det inte kan finnas undantag.

Är inte så förtjust i vertikal video heller.
Kan förstå att det kanske är smidigare om man ska se en halvminut klipp av något på telefonen och inte vill vända på den.
Men ska man se video på dator eller TV så tror jag fler har monterat sina skärmar horisontalt, snarare än vertikalt.
Visserligen på dator, om man har utrymmet kan man ha flera skärmar och då går det att ha både horisontal och vertikal skärm samtidigt. Kan vara ganska smidigt ibland.
Men har man en dator med en ensam skärm tror jag de flesta (oftast) hellre kör med horisontal skärm än vertikal skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Finns väl en chans att Youtube Shorts/Instagram Reels ökar om förbudet mot TikTok håller i USA då alla tiktok'are därifrån kommer behöva byta plattform.

Youtube lär bli helt förstört om TikTok försvinner. Det är redan på väg stadigt utför och när extremvänstern på normalfördelningskurvan invaderar Youtube kommer det gå helt åt helvete.

Permalänk
Medlem

Jag kan ändå tänka mig att det kan vara en yta reklam kan fungera i, bara det görs på rätt sätt

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av LeVvE:

Säg att någon börjar prata med dig och du pausar videon, kommer det börja spela en reklamvideo då istället så man fortfarande inte hör vad personen du försöker prata med säger?

Är det bara statisk reklam?

Har försökt gå på djupet med hur annonseringen egentligen är utformad. Fortfarande inte helt hundra, men vad det verkar är det inte någon video med ljud som det har handlat om under den här testfasen. Snarare att videon förminskas när man pausar för att ge plats åt en statisk annons och en QR-kod, som går att avfärda. Här är ett exempel från någon på Reddit.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Nightcrawler:

Själv har jag youtube premium och det är absolut den mest använda tjänsten jag har med stor marginal, finns så enormt mycket så att gratis varianten har reklam är inget konstigt

Håller med. Youtube Premium är verkligen värt kostnaden. Har tagit ett break med prenumerationen sedan Lite lades ner, men har insett att det är dags att krypa till korset och punga ut för ordentliga Premium. Jösses vad Youtube blir nedsyltat med reklam annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Själv har jag youtube premium och det är absolut den mest använda tjänsten jag har med stor marginal, finns så enormt mycket så att gratis varianten har reklam är inget konstigt

Ja man får vara glad att det finns så mycket bra grattis innehåll. Just därför har jag inte valt att betala för Youtube det är ändå gratis. Reklamen tycker jag fungerar okej det är sällan jag behöver titta på reklamen mer än 15 sekunder åt gången och ibland är det den faktiskt relevant och intressant.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det blir bra om det inte blir dåligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Har försökt gå på djupet med hur annonseringen egentligen är utformad. Fortfarande inte helt hundra, men vad det verkar är det inte någon video med ljud som det har handlat om under den här testfasen. Snarare att videon förminskas när man pausar för att ge plats åt en statisk annons och en QR-kod, som går att avfärda. Här är ett exempel från någon på Reddit.

Det där var ju inte så störigt.

Någon skrev "I pause the video so i can look at something on screen longer, doesn't help when it makes the video smaller"
Om det är anledning så kan det vara störande.
Annars om man pausar för att gå på toa, hämta dricka eller något annat så är det inte så farligt.

Däremot tycker jag det är skillnad om man köper en tv eller skärm och den har paus annonser eller om man använder en tjänst som Netflix eller Youtube, framförallt om det är en gratistjänst.

Köper jag en smartphone eller en dator så vill jag troligtvis ha de uppkopplade eftersom de blir ganska begränsade annars.
Men jag vill kanske inte nödvändigtvis att varje tillbehör ska upprätta sin egen anslutning till någon server. Eller generellt produkter där jag inte ser något tydligt behov/anledning för uppkoppling.
Jag föredrar offline produkter om jag inte ser något tydligt behov av online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Ytterligare ett skäl att inte använda Youtube, en plattform full av politisk desinformation och diverse wannabes som vill ah en "plattform" för att slippa jobba.

Det finns det du säger, men det finns också riktigt bra innehåll man inte hittar någon annanstans, framförallt nischade saker. Det finns säkert innehåll som passar dig också, utöver konstruktionsvideor, om du letar lite och inte helt går på youtube-algoritmens rekommendationer. Som jämförelse, bara för att det finns mycket skräplitteratur behöver ju inte alla böcker vara dåliga. Utmaningen är att hitta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Håller med. Youtube Premium är verkligen värt kostnaden. Har tagit ett break med prenumerationen sedan Lite lades ner, men har insett att det är dags att krypa till korset och punga ut för ordentliga Premium. Jösses vad Youtube blir nedsyltat med reklam annars.

YouTube Premium blir värt kostnaden när de slutar stjäla alla annonsintäkter från videoskapare som säger "fel" saker. Råka få med en svordom så blir det gult dollartecken och noll intäkter medan annonserna rullar för fullt. Hela konceptet bakom YouTube innebär att de lägger 0 kronor på innehåll till sina användare, är ju helt otroligt att de lyckats övertala folk att betala mer än många streamingtjänster varje månad baserat på "så bra innehåll" samtidigt som de härskar och kör över de som ligger bakom innehållet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av RaZman:

YouTube Premium blir värt kostnaden när de slutar stjäla alla annonsintäkter från videoskapare som säger "fel" saker. Råka få med en svordom så blir det gult dollartecken och noll intäkter medan annonserna rullar för fullt. Hela konceptet bakom YouTube innebär att de lägger 0 kronor på innehåll till sina användare, är ju helt otroligt att de lyckats övertala folk att betala mer än många streamingtjänster varje månad baserat på "så bra innehåll" samtidigt som de härskar och kör över de som ligger bakom innehållet.

Ja, hela den grejen är ju aningen rätt trist för kreatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Håller med. Youtube Premium är verkligen värt kostnaden. Har tagit ett break med prenumerationen sedan Lite lades ner, men har insett att det är dags att krypa till korset och punga ut för ordentliga Premium. Jösses vad Youtube blir nedsyltat med reklam annars.

Tackar vet jag addblock.. där man kan välja själv vart man vill och inte vill ha annonser.

De senaste trotts YouTubes motattacker mot addblock så har de varit ca 1 dag var 2 veckor man får stå ut med annonser...
Började med addblock på youtube när de började med annonser för program och annat som är ca 15 minuter långa..
(Annonserna är alltså ca 15 minuter långa..)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

YouTube Premium blir värt kostnaden när de slutar stjäla alla annonsintäkter från videoskapare som säger "fel" saker. Råka få med en svordom så blir det gult dollartecken och noll intäkter medan annonserna rullar för fullt. Hela konceptet bakom YouTube innebär att de lägger 0 kronor på innehåll till sina användare, är ju helt otroligt att de lyckats övertala folk att betala mer än många streamingtjänster varje månad baserat på "så bra innehåll" samtidigt som de härskar och kör över de som ligger bakom innehållet.

Jag är relativt okej med att se en rimlig mängd reklam om en betydande del av reklamintäkterna går till de som skapar innehåll.
Men om Youtube visar reklam utan att kreatörerna får del av kakan så tycker jag det bryter mot hela konceptet.

Men det verkar ju som att det finns ett antal parametrar som både påverkar vilka som får betalt och vilka som inte får och även hur mycket de får.
Svårt som tittare att ha koll på sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Har försökt gå på djupet med hur annonseringen egentligen är utformad. Fortfarande inte helt hundra, men vad det verkar är det inte någon video med ljud som det har handlat om under den här testfasen. Snarare att videon förminskas när man pausar för att ge plats åt en statisk annons och en QR-kod, som går att avfärda. Här är ett exempel från någon på Reddit.

Kunde varit värre men det kommer väl till 100% bara vara mer reklam på den reklamen som redan finns vad jag kan gissa mig till, om de tog bort en reklam innan videon så är jag helt på.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att all reklam kommer bli så, det är bara ett ytterligare lager med reklam. Ni utan adblockers kommer fortfarande få all existerande reklam + detta.