BankID ligger nere - trolig hackerattack?

Permalänk
Medlem

BankID ligger nere - trolig hackerattack?

Känns jäkligt skumt att både hemsida och appen inte funkar. Ansvariga hos BankId verkar inte veta vad det beror på, vilket antyder att de inte hade någon aning om att de skulle ske (dvs de har inte gjort några ändringar i system som skulle kunna orsakat det).

Sjukt samhällsviktig tjänst också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Man behöver inte omedelbart gissa på "hackers" bara för det ligger nere med tanke på hur ofta de har störningar och det faktum att de har driftinfo-sidan hostad på sin vanliga hemsida... Så kompetensbrist verkar det finnas gott om där....

https://www.bankid.com/driftsinformation

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stora-storningar-hos-bank-...

Citat:

Bank-id vet ännu inte vad som orsakat driftstörningen men haveriet sker samtidigt som organisationen haft ett större underhåll av systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man behöver inte omedelbart gissa på "hackers" bara för det ligger nere med tanke på hur ofta de har störningar och det faktum att de har driftinfo-sidan hostad på sin vanliga hemsida... Så kompetensbrist verkar det finnas gott om där....

https://www.bankid.com/driftsinformation

Det var ju urbota dumt faktiskt. Men har inte upplevt att dem har haft driftstörningar av själva appen så ofta. Detta är nog första gången jag märkt nått och använder appen flera gånger om dagen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Webben kan även vara överbelastad pga att tjänsten inte fungerar ordentligt då det finns subdomäner som svarar, typ testsidan, samt att det går att pinga. Ditt inlägg är dock felaktigt, då de enligt egen uppgift haft "underhåll av systemen", så det kan bero på någon "f-up", men de vet (åtminstone utåt) inte än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ansvariga hos BankId verkar inte veta vad det beror på, vilket antyder att de inte hade någon aning om att de skulle ske (dvs de har inte gjort några ändringar i system som skulle kunna orsakat det).

Att säga att man inte vet vad det beror på till media och tredjeparter 10 minuter efter att problemet har uppstått är standard hos exakt alla företag som jobbar med någon typ av drift.
Man håller allt internt tills man vet exakt vad som hänt och tills man internt kommer överrens om vad man säger till media och tredjeparter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det var ju urbota dumt faktiskt. Men har inte upplevt att dem har haft driftstörningar av själva appen så ofta. Detta är nog första gången jag märkt nått och använder appen flera gånger om dagen

Tillgängligheten får nog betecknas som väldigt hög, men det har hänt förut att tjänsten tillfälligt har gått ned. Det är inte som kortbetalningssystemen i butiker som jag tycker att man råkar ut för strul med lite då och då, antingen att de packar ihop helt eller att de går riktigt långsamt, fungerar sporadiskt eller enbart med vissa kortutgivare.

Permalänk
Medlem

Funkar just nu, för mig iaf.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

IP-adressen bankid.com pekar mot går till en IP-adress som ägs av Radware (tjänst för DDoS skydd) och kontaktperson är någon från Israel. Undrar hur man tänkte där.. Det kan vara relaterat till kriget där borta.

Permalänk
Snusfri

Fungerade att logga in för mig med på sida med Bank-ID.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fungerade att logga in för mig med på sida med Bank-ID.

Ja, de verkar vara på väg tillbaka nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

IP-adressen bankid.com pekar mot går till en IP-adress som ägs av Radware (tjänst för DDoS skydd) och kontaktperson är någon från Israel. Undrar hur man tänkte där.. Det kan vara relaterat till kriget där borta.

Det var en intressant spaning! Får se vad för "ursäkt" som kommer ut efter detta. Inte säkert dem väljer att gå ut med den verkliga orsaken efter incidenten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag upplevde problem redan på morgonen efter kl. 9 någongång när jag skulle betala en räkning. Så de hade nog störningar till och från utan att skriva ut det