Visa ditt *nix skrivbord här!

Permalänk
Medlem

Tröttnade lite på Gnome så bytte till Plasma 6 istället. Mycket nöjd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Tröttnade lite på Gnome så bytte till Plasma 6 istället. Mycket nöjd
https://i.imgur.com/yHv6QpV.png

Jag gjorde tvärtom. Fööör mycket inställningar i KDE och är rätt fult out of the box. Krävs mycket tweakande för att det ska bli snyggt. Orkar inte med sånt längre. Med gnome är det bara installera några få extensions så det funkar som man vill, ser bra ut out of the box. 😊

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag gjorde tvärtom. Fööör mycket inställningar i KDE och är rätt fult out of the box. Krävs mycket tweakande för att det ska bli snyggt. Orkar inte med sånt längre. Med gnome är det bara installera några få extensions så det funkar som man vill, ser bra ut out of the box. 😊

Jag har inte använt KDE på flera år just pga att jag tycker det har varit för mycket tweaks. Men nu gav jag det en chans igen och måste säga att det gick oväntat lätt att snygga till det.

Det enda jag gjort i stort sett är att installera temat Otto från https://store.kde.org/p/1358262 och sedan tagit bort topp-panelen.

Jag håller med om att Gnome ser bättre ut out of the box, tyvärr är det många extensions som inte fungerar längre med nyaste Gnome.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag har inte använt KDE på flera år just pga att jag tycker det har varit för mycket tweaks. Men nu gav jag det en chans igen och måste säga att det gick oväntat lätt att snygga till det.

Det enda jag gjort i stort sett är att installera temat Otto från https://store.kde.org/p/1358262 och sedan tagit bort topp-panelen.

Jag håller med om att Gnome ser bättre ut out of the box, tyvärr är det många extensions som inte fungerar längre med nyaste Gnome.

Det temat såg ju faktiskt riktigt bra ut. Följde någon youtube-guide hur man skulle göra kde snyggare, men det temat fanns inte som det hämvisades till. Men det här temat såg ju minst lika bra ut.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Återstår att se om jag kan få igång Wine, Far Cry 5 (Ubisoft, UPlay) och Beam.NG (Steam)

Väl värt att notera är att av egen erfarenhet funkar inte spel Linux om du inte kör dom via Proton, vilket är enklast via Steam. Ubisoft, Epic Games, EA Play, med flera stödjer inte Linux alls, inte ens GOG. Valve är själv med detta. Nu pratar jag om native och inte via Wine.

Så fort du ska starta ett spel i Steam som kräver en tredjepartsmjukvara (till exempel uPlay), så kommer Steam automatiskt att installera mjukvaran med hjälp av Wine (samma process som i Windows, minus Wine-delen). Oftast startas spelet utan att du ens behöver logga in i tredjepartsmjukvaran.

Nu har jag själv inte gjort detta, men installera Far Cry 5 via uPlay i Linux och lägg sen in det i Steam, typ som en genväg (Steam > Games > Add a Non-Steam Game to My Library). Då ska (vad jag vet) du kunna använda Proton för spelet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Återstår att se om jag kan få igång Wine, Far Cry 5 (Ubisoft, UPlay) och Beam.NG (Steam)

Funkar finfint här med Heroic och GE-Proton9-4.

Visa signatur