förkyld, näsan rinner HELA tiden, vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

förkyld, näsan rinner HELA tiden, vad kan man göra?

märkte i lördags kväll att något var mysko, det nakades en förkylning. på söndag var den i full gång.
idag så gick jag endå till jobbet eftersom jag kände mig ganska bra men efter lunch så blev det tungt och sen på AG mötet så kom febern. så imorgon ska jag vara hemma.

det jobbiga är att jag har fått gå och snytit mig ca 1 gång i halvtimmen,japp nässpräy har jag så jag tömmer nog ut det mesta vid varje snytning. men nytt kommer så snabbt och det är rinnigt som vatten, extremt jobbigt, snöt mig för 5min sen känner redan att mer är på g?
vad kan man göra ska jag "plombera" näsan?

sen så verkar det vara en vanlig förkylning eftersom jag har de klassiska symtomen, torrhosta(dock finns det slem men det känns torrt och gör ont vid varje hostning), feber ca 38 grader på kvällen kan den närma sig 39, sjukdomskänsla och liten-o-svag-känsla.

så har ni några bra tipps på att lindra lite besvär, att minska på rinnande vore kanon för fortsätter det i det här tempot i natt kommer jag inte sova alls.

vapen jag har nu:
1: ipren 400mg (främst mot febern)
2: nasoferm nässpray (så man kan tömma ur ordentligt)
3: noskapin(mot kortvarig rethosta)
4: senega(lenande halstablett)

febern kommer jag hålla kvar vid eftersom den dödar virus och bakterier(kroppen är inte så dum den).kommer bara trycka ned den när kroppen blir lite för ivrig(frammåt kvällen)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ät mat med mycket vitlök å andra starka kryddor i. Det hjälper mig att hålla förkylning borta iallafall ^_^

Permalänk
Medlem

vitlök har jag läst lite om men för att ge effekt så skall man äta hyffsade mängder av det.

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3643

"Äter man inte vitlök i hög dos eller genom kapslar/tabletter är det svårt att tillgodogöra sig den mängd som krävs för att komma upp i positiva effekter."

känns jobbigt att tok äta vitlök, kanske man skall dra till apoteket och svepa ett par vitlöks burkar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande inför påsken tror jag det var.
Näsan rann verkligen heeela tiden, hade det så i 2 dagar utan att det blev bättre.

Gick till apoteket och fick tips om zycomb (näsflöjts-sprayen ^^ ), som är dubbelvärknade, både mot nästäpp aoch rinnsnuva..
Och det fungerade otroligt bra, känns betydligt mer läkemedel än dom andra jag har testat.

Permalänk
Medlem

Jag har en mer eller mindre medfödd "allergi" eller "känslighet", hur man nu vill uttrycka det. Jag har haft konstant rinnande näsa och är extremt känslig för det mesta, till och med temperaturssvängningar.

Min första lösning, med lite hjälp av läkaren på lokala vårdcentralen, så fick jag en allergi tablett. Den första jag fick heter "Kestine" och fungerade förträffligt, märkte inte ens av någonting udner tiden jag använde den, tyvärr så var denna medicin dyr så jag fick en annan som är i stort sett samma preparat, Cetirizin tror jag att den heter (har inte så stor koll). Fungerar minst lika bra och inte dyr heller, tyvärr receptbelagt men det är ju allergitid nu så den läkare ifall du beställer tid hos är förmodligen förståndig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, alergisk mot pollen...
Gå till appoteket o köp "Clarityn"...hjälper det, så är du också alergisk....

/Buffer

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

KAN vara allergi får väll testa någon allergi tablett och se vad som händer? brukar man få feber vid allergi?

zycomb skall jag kolla upp mera!

tackar för alla tips imorgon blir det besök på apoteket och cross affären(250an måste ha ny kolv och ringar, nuvarande ringar ligger i kröken, hoppas bara cylindern klarat sig)

EDIT: kollade upp zycomb och jag blev lite små rädd. det finns ohyggligt många varningar för det läkemedlet och när man inte skall ta det osv...är du säker på att det är ett läkemedel och inte arsenik!?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köp Sinova. Finns på apoteket och hälsokostaffärer.
Det hjälper sjukt bra mot nästäppa. Man behöver inte ens köra nässpray. Det rensar upp ändå Jag använder det alltid när jag är förkyld.

Man ska ta 2st 3ggr om dagen, men jag brukar ta 3 eller 4 st. 3ggr om dagen. Funkar bättre då

Testa Kan-jang också. Det hjälper bra mot slöheten och "liten-o-svag känslan" som du uttryckte det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
KAN vara allergi får väll testa någon allergi tablett och se vad som händer? brukar man få feber vid allergi?

EDIT: kollade upp zycomb och jag blev lite små rädd. det finns ohyggligt många varningar för det läkemedlet och när man inte skall ta det osv...är du säker på att det är ett läkemedel och inte arsenik!?

Njää inte av pollenallergi iallafall. Har du det lär du märka det. Det kliar i ögonen och näsan och halsen konstant när du är ute och snoret rinner som bara fasen.

Äsch inget att bry sig om (om du inte är gravid eller så ;P ), det står ju varningar på alla läkemedel.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem

tyckte det var många varningar bara, vissa om hjärnhinnan o grejjer, vill inte att något skall hända med min fina hjärna det är allt!

snudd på drog aktigt här ju, funkar det så bra som ni säger så kan man ju nästan jobba ju
antar dock att inte febern försvinner och då sliter man på kroppen!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tar Rinexin som är avsvällande i näsan, funkar bra tycker jag.
Ett tips: Gör inte som jag och 5-dubbla dosen för att du inte märkt nån effekt Ingen skön upplevelse...

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Hade för ett tag sedan en förkylning som det du nämner, förutom med en satans hosta. Kunde inte somna pga skiten, fick Cocialliana utskrivet. En 10 ml är normaldos har jag för mig (Skiten innehåller morfin)

En natt blev man riktigt förbannad över att hostan inte slutade. Vad gör man? Jo går upp och "sveper". Blev en ca 50-60 ml :S.

Slutade med att jag aldrig har mått så dåligt i hela mitt liv dagen efter, det är den värsta baksmälla jag troligen kommer och har upplevt i mina dagar på denna jord

Ett tips, kör upp bomullstussar i snoken en 30-45 min innan du ska sova. När du sedan drar ur dem ur snoken så är den himmelskt ren och du får andas som en gud.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.