Införskaffning av miniräknare (TI)

Permalänk
Medlem

Införskaffning av miniräknare (TI)

Jag har precis börjat NV klass 1 och ska köpa en miniräknare till matten. Eftersom skolan får ett rabatterat pris av den lokala bokhandeln köper vi TI-räknare via dem. Vi har fått 3 olika att välja på:
TI-82 (525:-)
TI-83 (925:-)
TI-83+ (1025:-)

Frågan är nu vilken jag ska köpa. Tyckte att TI borde ha ordentlig information på deras hemsida, men den var alldeles för objektiv, "Köp inte TI-83, köp TI-83+ istället".
Vill veta de egentliga skillnaderna mellan den vanliga och plusmodellen (TI-83).
Är även intresserad av webbutiker med lägre pris än de vi får köpa dem för.

Permalänk

ti-82 kan vara jobbig att räkna med eftersom man måste skriva in massa grejor själv i formler, det gör ti-83 automatiskt, 83+ är väl bara att den har lite mer minne för program än den vanliga.... jag och typ alla andra jag vet köpte 83 an... våra var dock mycket billigare,,, det här är vad ja gvet iaf. inte mycket men...

Visa signatur

Don`t worry be happy...

Permalänk
Medlem

TI-82 är en utmärkt räknare enligt mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ti83:an är väl den du ska rikta in dig på, mest användbar, tror inte 82:an har riktigt samma funktioner som ovannämnda, vi fick köpa en ti83 av skolan för 800kr eller nåt sådant, 82:an var det inte prat om för N-elever.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

snåla inte med miniräknaren! du ska ha den i 3 år (förhoppningsvis)

satsa på en TI83 eller +

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk

Köp en 83+, du lär inte ångra dig! Flashminnet gör att du kan skaffa ett antal trevliga program som inte går att köra på 83:an, du kan också uppgradera operativsystemet på +.

Permalänk
Medlem

Hmm förlåt om jag ställer en frågan men tråden verkade lämplig. Nån som har testat TI-89? Eller vet var man köpa den billigt? Jag har nu en gammal Casio CFX-9850G, och skulle kanske behöva byta....

Permalänk
Avstängd

TI-83+ är förträffligt bra. Lite roligare att använda och lite snabbare än TI-82/83:an.

Permalänk
Medlem

vad är det för lyx på min tid var det casio 2bokstäver9850gb plus som gällde om man gick natur sen fans det en billigare variant som var svartvit sen var det väl några miffon som köpte ti82 tror jag men det var ju 4:a år sedan

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så köpte jag min TI-86 förra året för under 1100kr på Akademibokhandeln. Annars skulle jag skita i om jag hade 82 eller 83/83+, 86 är lite lättare att hantera bara och har lite högre upplösning vilket är trevligt. Om du bara ska läsa Ma A/B så välj en billig, ska du ha mer så kolla om 86 finns för samma pris i år. Tycker inte eran skola hade så förmånliga priser ändå.

Permalänk
Medlem

Kör med en Ti83+, funkar finfint

Permalänk
Medlem

Vanlig 83 duger, 83+ är inte ett dugg snabbare, och man använder knappast det extra minnet den har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
Hmm förlåt om jag ställer en frågan men tråden verkade lämplig. Nån som har testat TI-89? Eller vet var man köpa den billigt? Jag har nu en gammal Casio CFX-9850G, och skulle kanske behöva byta....

Har en 89:a och dess symbolhantering är trevlig, köp den dock inte om du går på gymnasiet, för då kommer du med mycket stor sannolikhet inte att lära dig den bakomliggande mattematiken särskilt bra.

http://www.pappershornan.se/ verkar ha vettiga priser, har dock aldrig beställt från dem själv.

Permalänk
Medlem

Edmund: Ok, går på teknisk högskola, vad har du använt den till?

På en av bilderna såg det ut som om man kan räkna integraler direkt i räknaren någon som vet om man kan det i TI-83:an?

Permalänk
Avstängd

Om du tänkt plugga efter gymnasiet rekomenderar jag följande procedur:

1. Gymnasiet: matematik kurser A-C

Köp en billig 129:- räknare (scientific)

http://education.ti.com/product/tech/36xs/features/features.h...

Skit i läraren som vill att du skall plotta kurvor med derivata/tanget skit.

Tro mig, du kommer garanterat bli mycket bättre på matte när du får tänka till själv

2. Gymnasiet: matematik kurser D-E-(F1+F2)

Skippa alla medel räknare och köp en TI 89 när du väl förstår hur du skall använda en miniräknare.

Dock bör du fortfarande använda räknare från 1.) på prov etc, eftersom TI 89 är kapabel till JÄVLIGT mycket. Nästan lite för mycket...

3. Högskola.

Glid omkring med din TI 89, lös fler problem, använd din räknare från 1.) på tentor etc, eftersom TI 89 inte är tillåteten vid tentaskrivningar.

Man kan klara hela gymnasiet utan en grafräknare. Lär dig först matematiken och miniräknaren blir då ännu ett verktyg.

Visa signatur

The artist formerly known to be quite a cocky bastard.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska se vad bokhandeln har för originalpris på TI 83+. Har bara råd med en räknare, så köpa en senare blir det nog inte tal om.

Permalänk
Medlem

Vi får inte använda T89:or (på prov), anses som fusk då de kan göra alldeles för mkt!

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Vi har ti-83 på våran skola. Dom funkar utmärkt, jag tror inte att du behöver en ti-83+... kostar nog bara mer och jag vette fan vad dom har för mer funktioner. Jag tycker att min ti-83 funkar aldeles utmärkt.

edit: och för fan en miniräknare som din lärare/skola tycker att du ska ha, går du och köper nån annan skit så kommer du att få ett helvete när läraren inte kan hjälpa dig med probs som uppstår. Och tro mig du kommer att få probs med räknaren.

Permalänk
Medlem

SJälv har jag en Casio.. den e häftig har färgdisplay o grejjer

Nackdelen är att den är långsammare än Ti83an så det är inte lika kul att programmera snabba spel på den.

En fördel är att man inte kan tanka massa ägiga spel via kabel som alla som har ti83 gör dvs man blir tvingad till att göra sina egna spel, vilket äger i längden eftersom att man då lär sig en del grundläggande programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
Edmund: Ok, går på teknisk högskola, vad har du använt den till?

På en av bilderna såg det ut som om man kan räkna integraler direkt i räknaren någon som vet om man kan det i TI-83:an?

Kontroll av fouriertransformer mestadels (tilläggsprogram) läste tre kurser där man behövde pyssla med sådant. Sedan är den bra när man vill derrivera/integrera, symbolhantering är riktigt trevligt då.

Permalänk

Tja!

Undrar om man får använda en ti-83 på prov på universiteter/högskolor?

Ska börja plugga nästa höst..

Funderat länge på en ti-89 men om man inte får ha dem på proven så .. hmm

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

Vi har aldrig fått någon info om vilka räknare som skulle vara godkända, det har aldrig varit någon kontroll heller. Så jag rekommenderar ti-89, det är två st i klassen som använder den. Resten brukar vara rätt så avundsjuka när de sitter på en uppgift med sin gamla Casio.

Edit: Går på Uppsala universitet.

Visa signatur

/Anders

Permalänk

vi fick köpa ti83 för 600kr på vår skola men dom köppte ju också in några tusen

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Ti83+ har som sagt bra mycket mer minne än Ti83 (allt är relativt, Ti83+ har typ 250 Kb minne, men då har Ti83 typ 33 Kb minne eller nått)! jag skulle köpa + modellen! själv har man en Ti86, den värsta man fick ha, sen fick man inte ha värre, elelr rättare sagt man fick ha dem på lektion men inte på prov för de hade nått som man inte fick använda på prov! hehee

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Vore jag du skulle jag köpa TI83+ räknaren. Den har flash - minne vilket ger dig möjigheter till flera olika tredje parts program, uppgraderbart operativsystem vilket kan ge dig fler funktioner i längden och större rörlighet när det gäller egen programmering och programhantering.
Om räknaren krashar så förlorar du heller inte det som finns i flash-minnet utan endast det som finns i ram- minnet raderas.

Själv skulle jag inte införskaffa Ti89 räknaren just nu just för att den kan för mycket, du kommer inte använda den mer än 83+ utan det blir lite slöseri med pengar.

Permalänk

jag har en TI83+ den äger!!
hehe..

skit bra att göra egna program till matten, fysiken osv....
jag gjorde ett till C-kursen då vi höll på med lite mer avancerade andragradsekvationer.

skrev in talet. och fick ut allt.. alla värden precis allt.
det var värt... och uppskattat av dom andra i klassen

fast jag hoppa av.. jag orkade inte plugga.. kanske lite dumt men..

btw. du går ju fan i sala.. hej hej jag sitter där på EC.. och spanar på flickor ut genom fönstret.

Permalänk
Avstängd

1. Läs igenom mitt inlägg
2. Om du inte tänker plugga efter gymnasiet är det minst lika onödigt att köpa en Ti 83 för 1000:- som att köpa en TI 89 för att man är kass på matematik.

Lite reklam:

http://triton.towson.edu/users/bbhatt1/ti/eqw.htm

http://www.perez-franco.com/symbulator/frontpage/index.html

Visa signatur

The artist formerly known to be quite a cocky bastard.

Permalänk

Tja..

Linköping universitet, Jönköping, Chalmers, kth ect..

Nån som vet nått om vilka miniräknare som tilllåts på prov där? [ska börja plugga nästa år.. ]

Mvh Mattias..

Jävligt sugen på en ti-89.. men om man inte får använda den så verkar det lite onödigt att köpa den.. =(
hmmm..

Permalänk
Avstängd

Nuke_x:

Köp TI-89:an....

Grejen är att den är ett utmärkt verktyg för kunna skippa redundanta operationer hela tiden. Du hinner lösa mycket fler problem, snabbare och tillförlitligare. Eftersom man lätt tröttnar på att "göra grovjobb" hela tiden mister rätt mycket motivation när man tränar inför tentor/prov/labbar etc.

Löser du problem, lär du dig matematiken och den kunskapen är guld värd - du kan läsa igenom matteboken hur många gånger som helst - spelar ingen roll - du lär dig inte ett skit ändå.

Matematik är en abstrakt konstart där man får inspiration genom praktiskt utövning....

På proven behöver du bara göra grovjobbet ett par gånger - och då räcker det med att använda en vanling gymnasieräknare...

Visa signatur

The artist formerly known to be quite a cocky bastard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babarz
[B]Nuke_x:

Köp TI-89:an....

Den är varken tillåten på gymnasiet, komux eller folkhögskolorna, så den rekommenderar jag inte... Annars kommer du vara den som sitter utan miniräknare på proven... (Och glöm den på högskolan om du läser matematik... Där gör man allt för hand... )