Var köper man 10 gigabits nätverkskort?

Permalänk
Avstängd

Jag drar backuper på mina system varje natt till min NAS och drar även en backup på NASen en gång i veckan.
Var 14e dag skrivs allting över och så är det backup med förändringar övriga dagar. I och med att det är ett antal system hemma så blir det faktiskt ganska mycket, totalbackuperna består av nästan tre terabyte data och förändringarna kan bestå av 10-100gb per dag. För min del är det definitivt nätverket som sätter stopp och backuperna tar därför onödigt lång tid - så personligen ser jag också fram emot 10gbit hastigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Ja det är inte alls dumt jag vet inte hur den tekniska lösningen ser ut i 802.11ad för att nå en länkhastighet på 7Gbit/s det är ju en viss skillnad på om man till exempel utnyttjar en väldigt massa strömmar eller en hög spektrumbredd. En väldigt massa strömmar är ju sällan användbart i praktiken eftersom det kräver mer plats för antenner med mera i enheten.

801.11ad ligger på 60Ghz-bandet. Då antennernas storlek samt avstånd dem emellan vid MIMO avgörs av våglängden gör det att de att vi pratar om millimeter-storlek på dessa. Nackdelen är range - vi pratar i princip "in-room" endast.

Det är därför ac o ad utvecklas parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

802.11ac med 8x8:8 har en aggregad länkhastighet om 6.9Gbps - så det finns mycket som talar för att man kommer att se tillämpningar som bryter 1Gbps i praktisk througput. För klienter innebär n och ac ett jättekliv mot en helt trådlös miljö.

Jo men i hur många enheter kommer vi att få se en 8x8:8 konfiguration och hur bra fungerar det i praktiken? 8 antenner i bärbara datorer känns något tveksamt skulle jag säga. 8 antenner på ett instickskort till stationära datorer? Dom flesta konsumentroutrar lär ju inte heller ha en sådan konfiguration. Om man kollar på draft ac routrar som Asus RT-AC66U så har den en 3x3:3 konfiguration med en maximal länkhastighet på 1300Mbit/s och där lär det ju inte bli några 1Gbit/s i praktiken vilket man ser i tester då den är långt ifrån det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gunmoses:

Ja det är inte alls dumt jag vet inte hur den tekniska lösningen ser ut i 802.11ad för att nå en länkhastighet på 7Gbit/s det är ju en viss skillnad på om man till exempel utnyttjar en väldigt massa strömmar eller en hög spektrumbredd. En väldigt massa strömmar är ju sällan användbart i praktiken eftersom det kräver mer plats för antenner med mera i enheten.

802.11ad använder både många strömmar och stor spektrumbandbredd
Fördelen är att många antenner ryms i små enheter, vilket de inte gör för de lägre frekvenserna, dessutom går det att göra dem justerbara genom att att ändra fasen mellan looberna, det här är egentligen militär radarteknik från början om man ser det utifrån antennerna, Erieye radarn (tror den var först) är baserad på liknande teknik med fysiskt fast antenn men som riktas genom att kontrollera fasen mellan strålningslooberna.
En fast platt radarantenn som roterar elektroniskt kan se ut så här.

Men läs den tidigare länkade artikeln om 802.11ac-ad, den var bra:
http://www.wirevolution.com/2012/06/24/802-11ac-and-802-11ad-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jo men i hur många enheter kommer vi att få se en 8x8:8 konfiguration och hur bra fungerar det i praktiken? 8 antenner i bärbara datorer känns något tveksamt skulle jag säga. 8 antenner på ett instickskort till stationära datorer? Dom flesta konsumentroutrar lär ju inte heller ha en sådan konfiguration. Om man kollar på draft ac routrar som Asus RT-AC66U så har den en 3x3:3 konfiguration med en maximal länkhastighet på 1300Mbit/s och där lär det ju inte bli några 1Gbit/s i praktiken vilket man ser i tester då den är långt ifrån det.

8x8:8 lär vi inte se i konsumentprylar i första taget, nej. Primärt kommer dylik AP inte att prata med en 8x8:8 klient utan ist samtidigt med flera klienter med kanske 2 antenner/strömmar vardera.

AC66U ligger ganska normala förväntningar om throughput. 35-45% av länkhastigheten har man haft som riktvärde sedan 802.11b. Kommer det på sikt en AP med 8x8:8 kan den isf kunna spotta ur sig 2.5-3.0 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hmm, så special det är mer priserna för 10 gigabit!

Iallafall det jag har en teori på är att köra 10 Gbit mellan min PC och routern. Och kanske från routern till en annan PC.

Det här med priserna (cirkapriser) kollade jag på. I Kjell och Co finns dethär:
NIC med 100 Mbit/s: 100 kr
NIC med 1000 Mbit/s: 200 kr

Men sen på Intel-hemsidan:
NIC med 10000 Mbit/s: 4000 kr

Det verkar något som är lurt. Vad är det som är så himla dyrt i dessa 10 Gigabit/s NIC:ar?
Om man kollar i databladet för Intel 10 Gigabit/s- NICen så finns det på sidan 2 ungefär 17 features. Kanske därför den är så dyr? Kanske vissa är standard, men man kan väl ta bort några features så det blir som ett vanligt 1 Gigabit/s NIC bara att hastigheten är 10 Gigabit? Vilka priser kan man landa på dådå?

Sen har vi ju dethära med routerar och switchar. Det är ju bara super-specialar-switchar som vi ser här i inläggen. Såna som kräver mer häftig superadministration och konfigurering.

Men trådlöst då?
Mjo om man är 15 meter från sin Access-punkt och har 4 väggar emellan sig och kan få över 1 gigabit. Gärna 2 gigabit minst. Då är vi ju nöjda om denna Wireless AC/AD är såpass.
Men med sånt wireless blir det ju ändå bara 99,9 % stabilitet? Men om det är lika stabilt som tråd så är man ju ännu mer nöjd, men det verkar otroligt.

Utvecklingskostnad, tillverkningskostnad, antal kort man tillverkar och annat spelar in på produktpriset. 10G är för nytt och tillverkas i för små serier för att priserna ska gå ner så privatpersoner har råd. Väldigt få prylar som behöver mer än 1-2Gbit idag, och kommer vara så ett antal år till.
På ISP sidan har 10G varit standard i ~10 år.

Switchar och speciellt routrar är ännu dyrare när det kommer till 10G då det inte heller är konsumentprodukter, man har helt andra krav i en företagsmiljö och det kostar därefter.

Gigabit med trådlöst igenom väggar är bara att glömma.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

8x8:8 lär vi inte se i konsumentprylar i första taget, nej. Primärt kommer dylik AP inte att prata med en 8x8:8 klient utan ist samtidigt med flera klienter med kanske 2 antenner/strömmar vardera.

AC66U ligger ganska normala förväntningar om throughput. 35-45% av länkhastigheten har man haft som riktvärde sedan 802.11b. Kommer det på sikt en AP med 8x8:8 kan den isf kunna spotta ur sig 2.5-3.0 Gbps.

Ja möjligheten att kommunicera parallellt mot flera enheter samtidigt har ju stor potential i 802.11ac. Den faktiska genomströmmningen har ju dock inte skalat så bra mellan 2 och 3 strömmar i 802.11n som länkhastigheten gör i standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

801.11ad ligger på 60Ghz-bandet. Då antennernas storlek samt avstånd dem emellan vid MIMO avgörs av våglängden gör det att de att vi pratar om millimeter-storlek på dessa. Nackdelen är range - vi pratar i princip "in-room" endast.

Det är därför ac o ad utvecklas parallellt.

Skrivet av mrqaffe:

802.11ad använder både många strömmar och stor spektrumbandbredd
Fördelen är att många antenner ryms i små enheter, vilket de inte gör för de lägre frekvenserna, dessutom går det att göra dem justerbara genom att att ändra fasen mellan looberna, det här är egentligen militär radarteknik från början om man ser det utifrån antennerna, Erieye radarn (tror den var först) är baserad på liknande teknik med fysiskt fast antenn men som riktas genom att kontrollera fasen mellan strålningslooberna.
En fast platt radarantenn som roterar elektroniskt kan se ut så här.
http://essenonvideri.files.wordpress.com/2012/03/erieye-swedi...

Men läs den tidigare länkade artikeln om 802.11ac-ad, den var bra:
http://www.wirevolution.com/2012/06/24/802-11ac-and-802-11ad-...

Intressant ser ut som det kommer mycket potential med 60GHz-bandet framförallt tack vare den tillgängliga bredden i bandet:

"Because the 60 GHz band has much more spectrum available, the channels are much wider, enabling multi-gigabit data rates. The WiGig specification defines four channels, each 2.16 GHz wide – 50 times wider than the channels available in 802.11n."

Sen är det så klart en fördel när man kan göra mycket små antenner tätt intill varandra vilket sparar massor med plats för det är ju ett problem idag i mobila enheter som mobiler och surfplattor till exempel att man inte har plats för det.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja just antennerna är ju en sak som gör att donglar funkar så dåligt, man ska ju ha minst 6-7cm (en halv våglängd) och helst en våglängd mellan antennerna för att mimo ska kunna funka bra på 2,4Ghz bandet och det ryms helt enkelt inte, det är därför de inbyggda wifikorten i laptops brukar fungera så mycket bättre bara man har lämnat budgetklassen, de har mycket bättre antennplacering, men nu med ad så ryms det tekniskt korrekta antenner tom i en mobiltelefon och man slipper ifrån en massa störningar eftersom signalen får svårt att passera väggar.
Jag tror det här kan fungera bra till skillnad från de äldre systemen som fungerar "sådär" när det gäller konsumentprylar där man ofta prioriterar design före funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja just antennerna är ju en sak som gör att donglar funkar så dåligt, man ska ju ha minst 6-7cm (en halv våglängd) och helst en våglängd mellan antennerna för att mimo ska kunna funka bra på 2,4Ghz bandet och det ryms helt enkelt inte, det är därför de inbyggda wifikorten i laptops brukar fungera så mycket bättre bara man har lämnat budgetklassen, de har mycket bättre antennplacering, men nu med ad så ryms det tekniskt korrekta antenner tom i en mobiltelefon och man slipper ifrån en massa störningar eftersom signalen får svårt att passera väggar.
Jag tror det här kan fungera bra till skillnad från de äldre systemen som fungerar "sådär" när det gäller konsumentprylar där man ofta prioriterar design före funktion.

Fast om man har flera antenner inbyggt i en laptop drar man inte dom allihop upp längs kanten på skärmen då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gunmoses:

Fast om man har flera antenner inbyggt i en laptop drar man inte dom allihop upp längs kanten på skärmen då?

Jo ofta, men man brukar inte ha dem på samma ställe, de är ofta mer än 6-7cm isär, tex så här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Priset går upp efter längden du vill skicka data. Normala priser från ebay;

10GBe rj45 - $500 - 55m längd
10GBe fiber - $400 - 300m / 10km+
16/20GB Infiniband - $50 16m
20/40GB Infiniband - $200 20m
40GBe fiber - $1500 - 10km+

Infiniband är kul att pröva på om du har datorerna bredvid varann, skickar datat i lite större paket än vad ethernet gör, så det går undan 9k vs 64k MTU. Som sweclockers hobbyist är det nästan din plikt att pröva på. Dock så kostar det skjortan om du vill att en dator som saknar infiniband ska kunna nå nätverket med en så kallad ethernet/infiniband bridge. Men som filnätverk fungerar det utmärkt.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Vi betalar 1200 för 10g sfp+ lr, sr aka multimode är ännu billigare, och twinax kostar hundralappar. Är det bara mellan 2 burkar så hamnar man runt 10k för en singlemode lösning.

Att köpa optik direkt från juniper, cisco eller någon annan är i princip att kasta pengarna i sjön :).

Prefered supplier och avtal.... inte mycket att göra något åt.

/Jonas

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Det finns ett ricktigt brutalt moderkort för ca: 4000kr med dubbla 10Gbit NIC (och LSI 2308).

Supermicro X9SRH-7TF

http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon/C600/X9SRH...

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

801.11ad ligger på 60Ghz-bandet. Då antennernas storlek samt avstånd dem emellan vid MIMO avgörs av våglängden gör det att de att vi pratar om millimeter-storlek på dessa. Nackdelen är range - vi pratar i princip "in-room" endast.

Det är därför ac o ad utvecklas parallellt.

Det verkar ju som 802.11ad är väldigt fokuserat på snabb trådlös punkt-till-punkt överföring mellan två enheter. Trådlös HDMI, trådlös USB för överföring av data (trådlös mass storage device), skicka filer mellan två mobiler och så vidare. Frågan är om man även kommer att se 802.11ad i accesspunkter tillsammans med 802.11ac, för att det skulle fungera optimalt så skulle man i så fall även behöva någon intelligent automatisk överlämning mellan 802.11ac och 802.11ad för enhter som stöder bägge standarderna beroende på radioförhållandena. Channel State Information finns ju tillgängligt så man skulle ju kunna tänka sig en avancerad Link Adaption som växlar mellan standardena det skulle inte bara ge en kraftig ökning av hastigheten när man befinner sig i samma rum som accesspunkten utan även avlasta enheterna som är anslutna med 802.11ac eftersom man inte längre slåss om samma airtime. Den korta räckvidden på 60GHz är ju samtidigt en styrka som mrqaffe säger eftersom man slipper trängsel i bandet och kan få flera 2,16GHz breda kanaler för sig själv till exempel en kanal för trådlös HDMI, en för en extern trådlös USB hårddisk och en för nätverk. Det skulle kunna finnas väldigt många användningsområden för 802.11ad.

Edit: På grund av den höga bandbredden finns det ju också stora möjlighter att utnyttja bandbredden till att sända till många enheter samtidigt på olika frekvenser med OFDMA (Orthogonal Frequency Division Multiple Access). Å andra sidan eftersom antennerna kan vara så små och placeras tätt är det ju lätt att använda flera strömmar och köra MU-MIMO (Multiple User-MIMO) för att sända till flera enheter samtidigt också.

Permalänk

Jag kan inte det här, lär mig gärna mer. Hittade denna svenska leverantör när jag kollade moderkortet ovan. De har 10Gbit nicar från 2000:- och switchar från 5000:- http://www.mullet.se/category.html?category_id=15074. Nu räknar jag med att proffsen dissar sönder mig så jag vet vad som funkar/inte funkar

Permalänk

ebay är din vän när det gäller 10GbE eller infiniband 10gbit+

Nätverksbaserad lagring kommer inte till sin rätt med bara 1Gbit, så vida det inte bara är till för att tanka över kameran en gång i kvartalet...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Har funderat på det här också. Frågan är ju hur mycket nytta man egentligen har som privatperson, men lite intressant är det ju alltid att mecka.

Känns ju helt bortkastat att lägga en massa pengar på att ha en snabb filserver om den ändå bara klarar gigabit. Man skulle ju kunna bara köra 10gigabitskort i sin burk kopplad direkt till ett 10gigabitkort i servern, om servern även agerar router mot ett annat nätverkskort. Då slipper man bränna pengar på en switch också.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Kör folk enbart SSD för lagring eller? Har svårt att se hur Gigabit skulle vara en begränsning på en hemmafilserver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Kör folk enbart SSD för lagring eller? Har svårt att se hur Gigabit skulle vara en begränsning på en hemmafilserver.

Skickades från m.sweclockers.com

Med raid av vanliga mekaniska diskar blir även 10GbE en flaskhals

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av sweloop64:

Med raid av vanliga mekaniska diskar blir även 10GbE en flaskhals

Vilken konfiguration då?
Att 1Gbps blir en flaskhals kan jag köpa, men 10?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Vilken konfiguration då?
Att 1Gbps blir en flaskhals kan jag köpa, men 10?

1st WD Caviar black kommer upp i 120MBps om det vill sig väl (t.om. 140, men 120 blir jättebra som exempel), det är ~ 1Gbps.
Raid5 eller raid0 på 4-5st sådana blir fort över 1Gbps, det skalar hyffsat linjärt så man kan nog sikta på 4-5Gbps.. Med konsumentprylar. Inte så längt kvar till 10Gbps om man har en box med 8 diskar i.

Thunderbolt klarar ju redan idag 10Gbps, full duplex + skärmdata.. Fin-fina grejor.

Permalänk
Skrivet av boomhowler:

Thunderbolt klarar ju redan idag 10Gbps, full duplex + skärmdata.. Fin-fina grejor.

ethernet/ip?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid