Permalänk
Medlem

Datorn slocknar

Tjenare! Tänkte höra om ni vet vad felet kan vara med min dator. Det är så att den bara slocknar mitt i allt hela tiden, oftast när jag har igång flera program samtidigt.. Ifall jag kör spotify, youtube och en hemsida så dör den efter ett tag. Sen får jag vänta med att slå på den ett tag för om jag slår på den direkt igen så dör den innan jag kommit till startmenyn. Känns som att den blir överhettad och jag vet inte vad jag bör göra? Funderar på att lämna in den nånstans men jag tänkte höra med er om ni vet vad det kan vara innan?

Processor: AMD FX (tm)-4100 Quad-Core Processor 3.60 GHz

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att kolla med något temp program, vilken temperatur du kommer upp i på de olika komponenterna.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Ett tips är ju att kolla med något temp program, vilken temperatur du kommer upp i på de olika komponenterna.

Okej, har du något tips på någon monitor?

Permalänk
Skrivet av maaus:

Okej, har du något tips på någon monitor?

Om du måste vänta innan återstart efter burken stängt av sig själv tror jag du har rätt att den blir för varm. Tjacka hwinfo. Vid start klicka för "sensors only" så poppar en ruta upp med en jävla massa info.

Alternativt tankar du RealTemp och i settings ändra "tj max" till 99 grader och se hur högt du går under load. Om du kommer över 80 grader så stäng av manuellt för att inte skada prylarna. Kommer du så högt kolla först om din fläkt på går max snurr under max load, nummer #2 är att damma av alla kylkomponenter inuti chassit och nummer #3 lägga ny kylpasta på processorn.

Hjälper detta men inte tillräckligt är det dags att köpa en bättre kylare eller klocka ner burken, i guess..

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicholazinja:

Om du måste vänta innan återstart efter burken stängt av sig själv tror jag du har rätt att den blir för varm. Tjacka hwinfo. Vid start klicka för "sensors only" så poppar en ruta upp med en jävla massa info.

Alternativt tankar du RealTemp och i settings ändra "tj max" till 99 grader och se hur högt du går under load. Om du kommer över 80 grader så stäng av manuellt för att inte skada prylarna. Kommer du så högt kolla först om din fläkt på går max snurr under max load, nummer #2 är att damma av alla kylkomponenter inuti chassit och nummer #3 lägga ny kylpasta på processorn.

Hjälper detta men inte tillräckligt är det dags att köpa en bättre kylare eller klocka ner burken, i guess..

Testade tanka Realtemp men när jag ska starta det så står det "The processor detected is not supported" sen namnet på processorn..
Varför står det så?

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.com/bilder/82546/monitor

Så här ser temperaturerna ut när jag kör en monitor

Permalänk
Medlem

Om du inte har belastat den vid testet så skulle jag säga att den kan gå för varmt vid belastning. Har du mycket damm i fläktar och kylflänsar??

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Om du inte har belastat den vid testet så skulle jag säga att den kan gå för varmt vid belastning. Har du mycket damm i fläktar och kylflänsar??

Har belastat den och den kom upp vid 77 C sen dog den.. Har testat rensa damm i fläkt förut men har ej hjälpt..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maaus:

Har belastat den och den kom upp vid 77 C sen dog den.. Har testat rensa damm i fläkt förut men har ej hjälpt..

Troligen felmonterad kylfläns. Köp ny kylpasta och montera om.

Vilken chassi, hur mycket ventilation? Snurrar alla fläktar?

Läs den klistrade tråden: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...
Ange samtliga delar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro