Ny server inköpt. Har jag tagit mig vatten över huvudet?

Permalänk
Medlem

Ny server inköpt. Har jag tagit mig vatten över huvudet?

Halloj!

Inhandlade för ett tag sedan en server för att styra upp lite olika projekt jag har grubblat över en längre tid. Från början var det tänkt att jag skulle köra Windows Server 2012 R2 datacenter för att kunna köra ett antal VM. Allt var ganska bra utstuderat innan inköp. Dock så grusades den vägen ganska snabbt av olika anledningar (utvärderinglicens körs nu). Hur som helst vill jag lämna Windows server bakom mig och utforska linux istället. Men innan jag kastar mig ut på relativt okänt vatten skulle jag vilja få lite guidning och råd utav er

Delarna:
Intel Xeon E5-2620v3
Supermicro X10DAi-O
2x Samsung 8GB DDR4 ECC REG 2133Mhz x4 SR
ASUS GeForce GT 720 2GB Silent
256 GB ssd
Diverse hårddiskar.

Så vad är det då jag hade tänkt att använda servern till? Jo, först och främst vill jag:

- använda den som media-server med access både lokalt och utifrån. Har fastnat för Plex.
- Sätta upp ett eget moln med OwnCloud.
- Ha någon form utav fotoserver med webbaccess där familj och släkt kan ladda upp och se på bilder.
- Sätta upp en egen mail-server
- Hosta ett fåtal webbsidor.

Servern kommer alltså inte enbart användas utav mig lokalt utan även utav andra på andra platser i vårt land.
Media-filerna som används i Plex vill jag lagra på ett sätt som liknar Drobbos lösning. För att uppnå det har jag testat Flexraids Raid-F ( http://www.flexraid.com/download-try-buy-raid-f/ ) och det fungerar bra.
Eftersom det är tänkt att det ska kunna lagras "känslig" data på servern (OwnCloud, mail, foton osv.) så krävs viss hänsyn till säkerheten.
Data utöver det som används av Plex i Raid-F konfigurationen vill jag kunna lagra på någon form av raid-lösning med bättre prestanda och säkerhet, raid-10 kanske (diskar finns).
Som om att det inte vore nog med det är det även tänkt att servern ska få agera HTPC (för tillfället iaf).

Så hur ska jag då gå till väga för att lösa detta på ett "smidigt" sätt? Går det ens? hehe *nervöst*

Jag antar att det bästa ur säkerhets- och kontroll-synpunkt är att köra en massa virtuella maskiner för de olika ändamålen? Frågan är då om det går att få HTPC-funktionaliteten på en VM med allt vad video-grafik innebär? Hur får jag till en raid-10:a? Finns det VM-lösningar som klarar av hårdvaruraid eller är det mjukvarulösningar som gäller?

Om det går att lösa, vilket OS är bäst att ha som grund för de virtuella maskinerna? Vad finns det för alternativ egentligen? Är det ESXi som gäller?
Vad tror ni?

Jättetacksam för all feedback

/Scomber

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen vettig anledning till att köra virtuella maskiner för det här... Möjligen för att det är kul, och att det går.
Problemet blir att styra upp alla shares mot varandra då flera av funktionerna ska komma åt andra funktioners filer. Är systemen virtuella måste de alltså jobba mot "nätverksanslutna" enheter, och är dessa inte tillgängliga vid något tillfälle får systemen frispel.
Som exempel kan du ju köra Flex RAID på en "enhet" för att hantera diskarna. då ska alla andra virtuella maskiner komma åt just den maskinen för att komma åt lagringsmedia. Bilder till familjen, HTPC'n och molnet. Troligtvis även Webservern. Mailservern klarar sig dock utan. Men alla de andra delar ju på delar av materialet, och måste därför kunna komma åt det, alternativet blir att ha samma filer på flera ställen, vilket är mindre optimalt.

"Jag" hade kört en server version av Windows, installerat Plex för HTPC funktionaliteten. Jag är inte så säker på att jag hade använt en mjukvari-RAID som Flex-RAID, utan jag hade nog investerat i ett "riktigt" RAID kort, (småpengar, eBay) osv. När du har allt i en burk på det här viset gör du det rätt mycket enklare för dig själv, speciellt eftersom de mjukvaror du vill köra alla är/har Windows alternativ. Du får ett system att övervaka, uppdatera, och säkra. Du slipper bränna processortid på att virtualisera 5-7 system.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag hade lätt kört Proxmox i grunden, dvs virtuellt, väldigt lätt att få en översikt över "alla system" och att ta backup:er klart det blir lite pill osv men då kan du även köra virtuella switchar och sub-nät. Kör du då också typ m0n0wall som router så kan du få till ett riktigt säkert nätverk/server hemma!

Har liknande hemma, funkar jätte bra nu när allt väl är konfigurerat och klart!

edit: efter som både processorn och moderkortet har stöd för VT-d så kan du använda den som HTPC med, dvs den bootar upp och ser ut precis som tex "XBMC" är det enda os som finns på den!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Hade personligen kört FreeBSD och separerat "tjänsterna" genom jails. Lätt att nullfs mounta "shares" in i jails osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser ingen vettig anledning till att köra virtuella maskiner för det här... Möjligen för att det är kul, och att det går.
Problemet blir att styra upp alla shares mot varandra då flera av funktionerna ska komma åt andra funktioners filer. Är systemen virtuella måste de alltså jobba mot "nätverksanslutna" enheter, och är dessa inte tillgängliga vid något tillfälle får systemen frispel.
Som exempel kan du ju köra Flex RAID på en "enhet" för att hantera diskarna. då ska alla andra virtuella maskiner komma åt just den maskinen för att komma åt lagringsmedia. Bilder till familjen, HTPC'n och molnet. Troligtvis även Webservern. Mailservern klarar sig dock utan. Men alla de andra delar ju på delar av materialet, och måste därför kunna komma åt det, alternativet blir att ha samma filer på flera ställen, vilket är mindre optimalt.

"Jag" hade kört en server version av Windows, installerat Plex för HTPC funktionaliteten. Jag är inte så säker på att jag hade använt en mjukvari-RAID som Flex-RAID, utan jag hade nog investerat i ett "riktigt" RAID kort, (småpengar, eBay) osv. När du har allt i en burk på det här viset gör du det rätt mycket enklare för dig själv, speciellt eftersom de mjukvaror du vill köra alla är/har Windows alternativ. Du får ett system att övervaka, uppdatera, och säkra. Du slipper bränna processortid på att virtualisera 5-7 system.

Tack för svaret Mr_B

Får man verkligen så stora prestandaförluster när man kör virtuellt? En vän som arbetar inom Windows-server-branschen sa att förlusterna var marginella och att fördelarna vägde upp (säkerhetsfördelar och kontroll). Det var ju iofs på windows, kanske inte är samma sak på linux?

Kanske var jag lite otydlig men i fallet med Plex och flexraid så hade jag tänkt köra det på en och samma VM. De media-filer som ska spelas upp utav plex blir på helt egna diskar som enbart Plex behöver ha åtkomst till via flexraid. Plex home theater, själva uppspelingsapplikationen blir dock på en annan VM.

Har tittat på raid-kort och olika hårdvaruraid-lösningar men känner inte att det är aktuellt då jag vill kunna bygga ut raiden allteftersom utan att behöva bygga om allt. Samtidigt innebär inte Raid-F några direkta prestanda-förluster lik raid-5 eller raid-6 (schemalagd snapshot på nätter). Rasar fler diskar än pariteten losar jag inte all data heller (förut på dom rasade diskarna) då datan är lagrad rak upp och ned på diskarna (inte utspridda som i fallet med raid-5/6). Sedan är inte datan på denna raid så jätte viktig och jag godtar ganska höga risker. Summa sumarum känns det som flexraid erbjuder mig bästa lösningen.

All annan data, foton, dokument, databaser osv kommer dock fördelaktigen lagras på en raid-10:a då jag efterfrågar både prestanda och säkerhet (backuper kommer givetvis även göras på denna data). I det här fallet kanske det blir som du säger? Raiden kanske måste göras på en VM för att sedan delas vi nätverk till de andra VM:arna. Det går inte att köra hårddvaru-raid i själva grund OS:et för att sedan tillskriva delar till de VM som ska köras?

Känner att jag vill försöka köra virtuellt just för säkerhetens skull och för att det är lite roligt precis som du säger

Skrivet av TObbeSkatt:

Jag hade lätt kört Proxmox i grunden, dvs virtuellt, väldigt lätt att få en översikt över "alla system" och att ta backup:er klart det blir lite pill osv men då kan du även köra virtuella switchar och sub-nät. Kör du då också typ m0n0wall som router så kan du få till ett riktigt säkert nätverk/server hemma!

Har liknande hemma, funkar jätte bra nu när allt väl är konfigurerat och klart!

edit: efter som både processorn och moderkortet har stöd för VT-d så kan du använda den som HTPC med, dvs den bootar upp och ser ut precis som tex "XBMC" är det enda os som finns på den!

Proxmox verkar ballt, måste tittas närmare på. m0n0wall lika så

Klarar proxmox hårdvaru-raid?

Vet du om samma möjlighet finns för Plex home theater som för XBMC? Alltså att köra det som det enda os som finns på VM:en?

Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Hade personligen kört FreeBSD och separerat "tjänsterna" genom jails. Lätt att nullfs mounta "shares" in i jails osv.

Intressant, får läsa på om det! Tack

En fråga dock, hur är det med kompatibiliteten med olika programvaror när det gäller FreeBSD? Är det samma som för t.ex. Ubuntu Server? (kanske en konstigt ställd fråga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scombei:

Intressant, får läsa på om det! Tack

En fråga dock, hur är det med kompatibiliteten med olika programvaror när det gäller FreeBSD? Är det samma som för t.ex. Ubuntu Server? (kanske en konstigt ställd fråga)

Plex och OwnCloud finns så inga konstigheter där. För webbservrar är det samma urval som på Ubuntu: nginx, Apache eller lighttpd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser ingen vettig anledning till att köra virtuella maskiner för det här... Möjligen för att det är kul, och att det går.
Problemet blir att styra upp alla shares mot varandra då flera av funktionerna ska komma åt andra funktioners filer. Är systemen virtuella måste de alltså jobba mot "nätverksanslutna" enheter, och är dessa inte tillgängliga vid något tillfälle får systemen frispel.
Som exempel kan du ju köra Flex RAID på en "enhet" för att hantera diskarna. då ska alla andra virtuella maskiner komma åt just den maskinen för att komma åt lagringsmedia. Bilder till familjen, HTPC'n och molnet. Troligtvis även Webservern. Mailservern klarar sig dock utan. Men alla de andra delar ju på delar av materialet, och måste därför kunna komma åt det, alternativet blir att ha samma filer på flera ställen, vilket är mindre optimalt.

"Jag" hade kört en server version av Windows, installerat Plex för HTPC funktionaliteten. Jag är inte så säker på att jag hade använt en mjukvari-RAID som Flex-RAID, utan jag hade nog investerat i ett "riktigt" RAID kort, (småpengar, eBay) osv. När du har allt i en burk på det här viset gör du det rätt mycket enklare för dig själv, speciellt eftersom de mjukvaror du vill köra alla är/har Windows alternativ. Du får ett system att övervaka, uppdatera, och säkra. Du slipper bränna processortid på att virtualisera 5-7 system.

Sjävlklart ska han virtualisera det.
Om man upplever dom problem du pratar om bör man hålla sig ifrån servrar över huvud taget.

Sedan kan man istället fundera på om det är vettigt att sätta upp en filserver som hanterar shares åt alla system du ska köra. Det är rätt lösning om du har material som ska nås av flera maskiner/system.

När vi talar RAID vill jag slå ett slag för mjukvaruraid. Att köpa billiga skitkort på eBay är sällan en bra lösning om man vill ha driftsäkerhet. Om trådskaparen fortfarande är inne på 2012 R2 så finns det mycket mer kompetens stöd för "Raid" där än i några tvåhundrakronors RAID-kort på eBay. Se länk: http://blogs.technet.com/b/yungchou/archive/2012/08/31/window...

En maskin = en roll. Det är inget resursslöseri utan självbevarelsedrift.
Säkra upp din drift och gör det möjligt att omdistrubera tjänster om behovet finns i framtiden är den bästa anledningen.

Jag hade utan tvekan lagt Hyper-V i botten, är ju gratis dessutom.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Att köpa billiga skitkort på eBay är sällan en bra lösning om man vill ha driftsäkerhet. Om trådskaparen fortfarande är inne på 2012 R2 så finns det mycket mer kompetens stöd för "Raid" där än i några tvåhundrakronors RAID-kort på eBay.

Fast nu var jag ju inte inne på något billigt skitkort, de kostar lika mycket, eller lika litet via eBay som via Prisjakt. Det finns gott om bra RAID kort för småpengar via eBay, jag sitter på ett par Perc H700 som gör ett bra jobb här hemma.

Och han har redan klargjort att det blev inget 2012 R2. Fast du var kanske för upptagen med att spy galla över "billigt skitkort" för att läsa första inlägget i tråden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scombei:

Halloj!

<Text>

/Scomber

Det har snackats om RAID-kort m.m. Personligen så tycker jag inte någon av dina användningsområden kräver en riktig RAID, varken ur säkerhets- eller hastighetssynpunkt. Att köra något som FlexRAID eller SnapRAID tycker jag är fullt tillräckligt.

Att spela upp mediefiler kräver sällan mer än 100Mbit/s, vilket alla moderna diskar klarar utan problem. Likaså med övriga användningsområden. Hastigheten är därför inte ett problem.

Att kunna byta hårddiskar "on-the-fly" (vilket jag ser som en "hård" RAIDs största fördel mot en "mjuk" RAID) ser jag inte heller som något jätteviktigt för en privat mediaserver med några hemsidor på. Att stänga ner servern någon timme eller tre är knappast hela världen.

Redundansen på filerna bör inte heller vara sämre om du går den mjuka vägen, kanske t.o.m. bättre i vissa fall.
RAID 5: Klarar av att en hårddisk går sönder utan att data går förlorad. Går 2 hårddiskar sönder tappar du ALL data. Går RAID-kortet sönder tappar du ALL data, såvida du inte lyckas få tag på ett likadant kort, vilket kan vara svårt om kortet har några år på nacken.
SnapRAID: Klarar av att 1+ hårddiskar går sönder (konfigurerbart). Går det sönder hårddiskar motsvarande paritetsdiskar+1 tappar du endast data på den/de hårddiskar som gick sönder.

Lite jämförelser

Sammanfattningsvis, för en privat server för huvudsakligen hemmabruk ser jag ingen vits med att köra "hårdvaru-RAID" med separat RAID-kort.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av scombei:

Tack för svaret Mr_B

Får man verkligen så stora prestandaförluster när man kör virtuellt? En vän som arbetar inom Windows-server-branschen sa att förlusterna var marginella och att fördelarna vägde upp (säkerhetsfördelar och kontroll). Det var ju iofs på windows, kanske inte är samma sak på linux?

Kanske var jag lite otydlig men i fallet med Plex och flexraid så hade jag tänkt köra det på en och samma VM. De media-filer som ska spelas upp utav plex blir på helt egna diskar som enbart Plex behöver ha åtkomst till via flexraid. Plex home theater, själva uppspelingsapplikationen blir dock på en annan VM.

Har tittat på raid-kort och olika hårdvaruraid-lösningar men känner inte att det är aktuellt då jag vill kunna bygga ut raiden allteftersom utan att behöva bygga om allt. Samtidigt innebär inte Raid-F några direkta prestanda-förluster lik raid-5 eller raid-6 (schemalagd snapshot på nätter). Rasar fler diskar än pariteten losar jag inte all data heller (förut på dom rasade diskarna) då datan är lagrad rak upp och ned på diskarna (inte utspridda som i fallet med raid-5/6). Sedan är inte datan på denna raid så jätte viktig och jag godtar ganska höga risker. Summa sumarum känns det som flexraid erbjuder mig bästa lösningen.

All annan data, foton, dokument, databaser osv kommer dock fördelaktigen lagras på en raid-10:a då jag efterfrågar både prestanda och säkerhet (backuper kommer givetvis även göras på denna data). I det här fallet kanske det blir som du säger? Raiden kanske måste göras på en VM för att sedan delas vi nätverk till de andra VM:arna. Det går inte att köra hårddvaru-raid i själva grund OS:et för att sedan tillskriva delar till de VM som ska köras?

Känner att jag vill försöka köra virtuellt just för säkerhetens skull och för att det är lite roligt precis som du säger

Proxmox verkar ballt, måste tittas närmare på. m0n0wall lika så

Klarar proxmox hårdvaru-raid?

Vet du om samma möjlighet finns för Plex home theater som för XBMC? Alltså att köra det som det enda os som finns på VM:en?

Tack för svaren

Proxmox är väldigt bra i min mening! Lätt värt att kolla vidare på om du tänkt köra denna setup. Ja alltså du kan "porta" hårdvaran till en specifik "virtuell maskin" med VT-d så att du får upp tex plex eller xbmc direkt när du startar din maskin... men ändå så ligger proxmox å körs i "grunden" svårt att förklara med finns extremt bra guider och information om hur du gör detta!

Lycka till!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/