Permalänk

BIOS 1.3 är ute: http://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1/Drivers/Driver...

Enhancements:
1. Improved the DELL Thunderbolt(TM) Dock stability.
2. Improved the System Stability During Cold Boot , Warm Boot and Hibernation.
3. Improved the NVIDIA(R) GeForce(R) Card stability.

Hör och häpna - Nvidia har samtidigt lyckats få sina drivrutiner att fungera med GTX 1050 (tror de är inne på tredje hotfixen nu): http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4411

This is GeForce Hot Fix driver version 378.77 that addresses the following:

- Fixed driver installation errors for laptops with GeForce GTX 1050 and 1050 ti GPUs.
- Fixed crash in Minecraft and some other Java-based titles
- Resolved 'Debug Mode' as default option on Pascal based GPUs

Gick fint att installera bägge uppdateringar för min del. Installerade dock GPU-drivrutinen först efter BIOS-uppdateringen.

Permalänk

Ville testa vad man minst kan köra den på för att få en vettig upplevelse, så plockade upp Apples hyggligt kompakta 61W USB C-laddare idag. Har inte hunnit testa så mycket annat än att den korrekt identifierar adaptern som 60W (varnar vid uppstart om att 60W är otillräckligt, och att den delvis kan använda batteriet). Varningen går att stänga av i BIOS om man inte vill se den.

Har kört ett par timmar med surf, photosop och lite lightroom etc.i balanserat läge utan att tappa något batteri. Har dock inte testat med tomt batteri samtidigt för att avgöra om den också klarar av att ladda i någon mån samtidigt. Får återkomma på den punkten. Den är så klart betydligt mindre än den rätt massiva 130W-adaptern, så utmärkt för resan (många flygbolag tillåter inte mer än 75W).

Permalänk
Medlem

@SwedroidBernard:

Går fläkten igång med den mindre laddaren då?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Är det bara den dyraste XPS 15 som har blank skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthons:

Är det bara den dyraste XPS 15 som har blank skärm?

4k - varianterna, så de två dyraste (av Dells konfigurationer)

Permalänk
Medlem

Ville bara flagga för att den svenska butiken just nu har 10% rabatt på alla datorer fram till 1 mars!

Tänkte passa på att köpa en nu då det blir en rätt rejäl rabatt på värstingmodellen av XPS15!

Permalänk
Skrivet av AxF:

@SwedroidBernard:

Går fläkten igång med den mindre laddaren då?

Ja, fläkten startar fortfarande med 60W-adapter trots att den vänstra sidan av datorn där kontakten ansluts inte alls blir lika varm som med 130W-adaptern, tyvärr.

Fungerar annars över förväntan med 60W. Körde WiiU-emulatorn CEMU under gårdagen medan batteriet laddades utan problem. Ladddningen gick rätt långsamt förstås, ca 3h för återstående 70%. Adaptern blev inte så varm heller, ex. Chromebook-laddaren kan tydligen bli väldig varm.

Jag testar kanske med 45W också om jag får tillfälle,men det är nog i minsta laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men så ni som har fått den och använt datorn ett tag, skulle ni rekommendera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Men så ni som har fått den och använt datorn ett tag, skulle ni rekommendera den?

Haft den i ett par dagar nu och det skulle jag absolut göra! (Har i7-FHD-512-varianten) Överlag väldigt nöjd. Prestandan är imponerande i förhållande till storlek och vikt och känner att jag nog inte kommer använda min stationära speciellt mycket längre. Praktiskt taget helt tyst vid vanlig användning, skärmen är mycket trevlig. DOCK en viktig sak att påpeka, den är extremt högljudd i spel. Funkar utmärkt att lira i sin kammare med hörlurar, men inte i närheten av folk. Sitter någon i samma rum som du, så kommer de att titta snett på dig. Förvänta dig inte kunna sitta i en soffa tillsammans med partner eller familj. Nätverkskortet krånglar lite, kommer nog byta ut det inom någon månad om det inte åtgärdas. Överlag: Oerhört nöjd, det är en dator som får dig att lee var gång du tänker på den.

Permalänk

@SamuelSvensson: Trist att du fick problem med nätverkskortet. Jag kan säga att Intels 8265 fungerar helt klanderfritt med 9560 (beställde mitt härifrån). Tänk bara på att kontakterna är inverterade vs Killer-nätverskortet, och det är enklare att ansluta antennerna om du gör det innan du monterar kortet än efteråt

@Karpel: Är också nöjd med min maskin (UHD/i7). Trots UHD håller batteriet i regel en arbetsdag och på batteri håller den sig allt som oftast knäpptyst för min del. Däremot sparkar fläkten igång på lägsta RPM om du ansluter laddare. Förvånansvärt mycket kraft i en så nätt maskin. Är något av en emulatorfantast och i princip allt jag slängt på den har hittills fungerat exemplariskt fint (även Cemu/WiiU). Min stationära är numera pensionerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Haft den i ett par dagar nu och det skulle jag absolut göra! (Har i7-FHD-512-varianten) Överlag väldigt nöjd. Prestandan är imponerande i förhållande till storlek och vikt och känner att jag nog inte kommer använda min stationära speciellt mycket längre. Praktiskt taget helt tyst vid vanlig användning, skärmen är mycket trevlig. DOCK en viktig sak att påpeka, den är extremt högljudd i spel. Funkar utmärkt att lira i sin kammare med hörlurar, men inte i närheten av folk. Sitter någon i samma rum som du, så kommer de att titta snett på dig. Förvänta dig inte kunna sitta i en soffa tillsammans med partner eller familj. Nätverkskortet krånglar lite, kommer nog byta ut det inom någon månad om det inte åtgärdas. Överlag: Oerhört nöjd, det är en dator som får dig att lee var gång du tänker på den.

När du säger går inte att sitta i soffan med familj är det när du spelar/sitter med laddaren i? Eller menar du bara när du använder den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

När du säger går inte att sitta i soffan med familj är det när du spelar/sitter med laddaren i? Eller menar du bara när du använder den?

Man måste nog helt enkelt acceptera att chassit till XPS 15 inte är gjort för spel eller något annat som har långvarit tung belastning på datorn. Är en fråga om naturlagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

När du säger går inte att sitta i soffan med familj är det när du spelar/sitter med laddaren i? Eller menar du bara när du använder den?

När man spelar. Vid vanligt användande är den oftast helt tyst, med undantag för när fläkten går igång på lägsta ibland, men fortfarande tyst. Det är vid spelande/tyngre redigerande som den blir upprörd.

Permalänk
Medlem

Fått min XPS15 nu, inget verkar uppenbart trasigt men man kan har man örat lite närmare datorn så kan jag höra hur hårddisken jobbar i den. Vilket är lite märkligt sett till att den inte har någon hårddisk. Lite orolig om det kan vara fläktarna som inte lirar dom de ska för det bör vara de enda rörliga delarna i denna dator. Coil whine, inget jag märkte direkt, men hann eg bara starta maskinen för att se om den levde.

Men jösses vad blank 4K skärmen är, även jämfört med typ en blank MBP skärm. Får se lite hur det tar sig över tid, nog för att det är trevligt att se sig själv men i längden kanske man tröttnar

Permalänk
Medlem

Ser att Dell tydligen börjat snåla in även på SSDer nu och inte alls använder Samsungs SSDer i alla XPS15, så mkt för "premium". Om bara inte Lenovo använde skitpaneler i sina ThinkPad P-serien så skulle nog pengarna landa där istället för känns som Dell kompromissar rätt mkt kring TB3, SSD osv men prislappen stannar kvar på "best premium" nivån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ser att Dell tydligen börjat snåla in även på SSDer nu och inte alls använder Samsungs SSDer i alla XPS15, så mkt för "premium". Om bara inte Lenovo använde skitpaneler i sina ThinkPad P-serien så skulle nog pengarna landa där istället för känns som Dell kompromissar rätt mkt kring TB3, SSD osv men prislappen stannar kvar på "best premium" nivån...

Du verkar gilla och hacka en hel del på Dell.

På min skärm så har då varenda XPS 15 9560 på deras hemsida en SSD. Kanske att instegsmodellen har en hybrid, men vad kan man förvänta sig med en instegsmodellen? Processorn är också sämre, samt så har den 8GB ram likt nästa modell som är ett steg upp på trappan.

Om man kan klanka ned på nånting så är det att man ska pynta ut ca 21 tusen för 4K skärmen, uppat från ca 18 tusen för FHD. Det ger väl en skvätt extra batteri också när man väljer 4K skärmen, men påslaget är ändå lite saftigt. Okej, touch ingår ju också men jag ser det som ett sånt där vagt plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedroidBernard:

Är något av en emulatorfantast och i princip allt jag slängt på den har hittills fungerat exemplariskt fint (även Cemu/WiiU). Min stationära är numera pensionerad.

Kan du ge lite exempel på vad för spel du emulerar och vad för settings/performance du får? Är själv lite intresserad av en XPS och det enda spelandet jag skulle syssla med vore emulering via Dolphin. Skulle helst vilja ha en XPS 13 men osäker om dualcore U-cpu räcker så överväger XPS 15 också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Du verkar gilla och hacka en hel del på Dell.

På min skärm så har då varenda XPS 15 9560 på deras hemsida en SSD. Kanske att instegsmodellen har en hybrid, men vad kan man förvänta sig med en instegsmodellen? Processorn är också sämre, samt så har den 8GB ram likt nästa modell som är ett steg upp på trappan.

Om man kan klanka ned på nånting så är det att man ska pynta ut ca 21 tusen för 4K skärmen, uppat från ca 18 tusen för FHD. Det ger väl en skvätt extra batteri också när man väljer 4K skärmen, men påslaget är ändå lite saftigt. Okej, touch ingår ju också men jag ser det som ett sånt där vagt plus.

Kanske skulle läsa inläggen innan du kommenterar/spekulerar? Går köpa även FHD modellen med det stora batteriet för övrigt. Håller med om Touch, lär jag stänga av i BIOS så snart jag får en chans. Jag har toppmodellen med alla de tillval som finns

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, påverkar Dell True Color även ljusstyrkan? Vet att det varit lite si och så med kvaliten på det programmet tidigare. SKälet till frågan är att jag inte blir riktigt så där imponerad av 4K skärmen som jag trott, och noterar även tittvinklar på den som jag inte trodde. syns främst genom att t.ex. enfärgade ytor är lite mörkare mot kanterna. Dock inte hunnit göra mkt mer än att starta den på på de dagar jag haft den.

Tyvärr känns tangentbordet inte riktigt som nån höjdare, ett par tangenter som "smäller" och låter ihåliga. Minns att det var samma problem på min XPS13, som behövde bytas 2 gånger innan jag äntligen fick ett som fungerade som det skulle.

Nån som har en ICC profil ligganes? Gissar att det är samma 4K skärm som tidigare år så det borde väl finnas på nätet annars.

Nu är förresten NotebookChecks recenssion av toppomodellen ute:

http://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-15-9560-i7-7700HQ-UHD-L...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är någon BIOS uppdatering som fixat detta men jag har nästan ingenting från fläktarna även när datorn laddas, detta även i ett helt tyst rum. Lägger jag örat mot baksidan på datorn kan jag höra fläktarna gå men inte mer än så. Har kanske ingen superhörsel men vad jag vet är jag inte direkt halvdöv heller

Överlag tycker jag byggkvaliten känns bättre än väntat, med utantag för tangentbordet som jag tycker känns rätt billigt inte inger något större förtroende. Dock bra layout osv, dvs alla knappar sitter på rätt ställe (dvs inte MSI). 4K skärmen är överlag positiv men jag måste ha något fel på min för på vissa bakgrunder ser det flammigt ut, som om skärmen vore skitig, trots att jag precis rengjordt den. Även ljusstyrkan tycker jag är svagare än väntat, även i ett rätt så mörkt rum så känner jag att jag skulle vilja öka på ljusstyrkan. Men jag är rätt förtjust i skärmar med lite tryck i också.

Permalänk
Medlem

Nyfiken, vad använder ni för adaptrar, dockningstationer och annat till era XPS15? Hur väl fungerar dom? TB16 dockan känns nästan som en nödvändighet numera.

Permalänk
Medlem

Dog intresset för XPS15 i samma ögonblick som jag fick min?

Permalänk

Det ser ju nästan ut som det dog...
Har följt denna tråd ett tag och det skulle vara intressant att få flera intryck av flera användare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Numera Cålle:

Det ser ju nästan ut som det dog...
Har följt denna tråd ett tag och det skulle vara intressant att få flera intryck av flera användare...

Jag följde också tråden ett tag. Fick min XPS 15 (4k varianten) för två dagar sen.
Mitt första intryck var väldigt positivt. Den är verkligen gediget byggd, touchpaden e trevligt och tangentbordet helt ok (inget dåligt egentligen men fick ingen wow-känsla).

Min fläkt går inte igång när laddaren är inkopplad endast när man börjar spela på den eller pressar datorn.
Skärmen e såklart glansig men jag trodde det skulle vara betydligt värre. Att titta på 4k film eller bilder är verkligen en fröjd för ögat. Om jag ska vara petig så vore det trevligt om ljusstyrkan på skärmen gick att dra upp högre.

Har inte haft problem med mitt wifi som jag vet en del haft. Dock så krånglade grafikdrivrutinerna i början. Av någon anledning växlade den ständigt över till den integrerade grafiken (intels 630) och så kunde jag inte komma in i Nvidias kontrollpanel. Det gjorde det omöjligt att spela, antingen laggade det eller så vägrade spelen att starta. Kopplade jag in en extern skärm så hittade datorn inte den. Efter att ha uppdaterat både Intels och Nvidias drivrutiner så var problemet löst.

Det enda problemet jag har nu är att datorn fryser i typ 10 sec helt plöstligt typ två gånger per dag (har på datorn hela dagen). Ingen fläkt går igång och det kan hända när som ex. när jag surfar eller spelar. Är det någon som har liknande problem och vet hur man kan lösa?

Vad jag har förstått finns det två varianter av SSD man kan få. Antingen en Samsung eller en Toshiba och det ska skilja lite i prestanda. Är det någon som vet hur mycket det skiljer sig samt hur man kollar det?

Permalänk
Medlem

@gollawolla: Väldigt likt mina erfarenheter. Jag tycker också att skärmen inte alls känns så ljusstark som jag väntat mig (om än inte mörk för det) men har också märkt att mot vissa enfärgade bakgrunder så ser det ut som om skärmen är "skitig". Detta kan t.ex. testas genom att köra en Ctrl-Alt-Delete och den ljusblå bilden som då kommer upp så ser jag "svarta moln" svagt. Det är inte som på en typisk matt skärm, utan ser mer ut som om man gett en 5 åring en påse chips och sen gett dom datorn att köra lite touchspelande på.

SSD, du har säkert som jag fått en Toshiba XG4. Verkar som om det främst är recensenter som får XPS15 med Samsungs diskar, medan övriga får Toshiba. Ingen dålig SSD men inte alls i närheten av Samsungs. Detta kan du t.ex. testa genom att köra CrystalDickMark.

Ang. fläkten så tror jag det blivit lite misskommunikation, vad jag märkt så går den bara när batteriet faktiskt laddas, inte bara för att laddaren är inkopplad. Och har man då laddaren inkopplad för det mesta finns det av naturliga skäl inget batteri att ladda.

Något jag verkligen saknar hos Dell jämfört med t.ex. Lenovo är hjälpprogram, t.ex. Lenovo har väldigt bra utilities där man kan göra inställningar för att motverka blåskärm till en Update-programvara som till skillnad från Dells faktiskt hittar uppdateringar.

Måste nog säga att tangentbrodet känns lite so so, inte direkt dåligt men inte heller så att man direkt jublar. Här är Apple klart bättre.

Sen har jag inte riktigt bestämt mig om jag kan leva med en dator med så få portar att det behövs dongles för det mesta men det är ju eg inget man kan klandra XPS15 för, det var känt redan innan.

Permalänk

Hur illa är responstiden, på FHD- respektive UHD-skärmarna?

Har hört skräcksiffror som 50ms på uhd:n och markant högre på FHD:n, kan det verkligen stämma? (tänker på ghosting)
Har sökt och letat, och det är ju en hel del gnäll om det, och det ser inte bra ut för spelande, särskilt FPS.

Det är så jävla typiskt, jag har velat fram o tillbaka över datorinköp i månader tamejfan. när jag ändå bestämmer mig för att lätta på lädret rejält, då XPS 15 känns så sjukt värd pengarna ändå, så blir jag införstådd med det här... det är en deal-breaker i princip för mig, om skärmen har högre än genomsnittet i responstid och därav mer screen tearing/ghosting.
Mitt syfte att fläska på med dyrare köp var just att få portabiliteten, kvaliteten i bygget/overall värme osv, batteritiden samtidigt som jag får ett fint grafikkort så att jag kan spela cs:go på den. dvs utan att den väger 2,5kg och känns otymplig.

Nu är tamejfan asus ux501, alternativt ux430uq de bättre kandidaterna. ux501 känns tråkigt att köpa då hårdvaran genomgående i princip är förra generationen, men datorn är ändå dyr. ux430uq verkar vara en superfin produkt och prisvärd, men den har bara ett 940mx (knappt värt att ha dedikerad gpu då, när intel 620 osv ändå är rätt nära och man sparar sjuk ström) och är på 14'' (hade föredratt 15.6). Men den är ju också väldigt portabel på sina 1,25kg

Permalänk
Medlem

Vidhåller att XPS15 inte är en gaming dator, visst, det går men den är inte riktigt tänkt för det. Vill jag ha en 15" gamingdator med krav på vikt skulle jag nog satsa tex på en Aorus X5. Då får du GSync och 1070.

Permalänk
Avstängd

@jesper2664: Räkna inte med samma Gaming upplevelse som på en gaming laptop elr en stationär gaming dator med 144hz. Jag kan bara uttala mig om UHD varianten men spelade lite CS innan. Är man inte känslig för ghosting elr input lagg så är det inga problem. Men jag märkte lite mer ghosting och inputlag jämfört med min stationära rig. När jag kopplade in en extern skärm via HDMI porten var inputlagget större. Skulle säga så här ang. gaming:
Spelar du seriöst/proffesionellt eller vill ha den bästa gaming-upplevelsen så leta efter något annat ex. MSI GS63VR, Razer Blade eller Gigabyte Aero 14.
Spelar du mer casual och kommer använda datorn till annat så är köpet givet, den är helt underbar.

@improwise: Satt och kollade i 5 min efter de svarta molnen men tycktes inte se något. Du kanske ha haft otur med din.

Permalänk
Medlem

@gollawolla: Ja, kollar man internationella forum så verkar det dessvärra vara en del som fått 4K skärmar som inte lever upp till förväntningarna. Är väl Dells förbaskade QC (eller avsaknad av) som spökar igen

Permalänk
Medlem

O nu sitter även jag och velar om det ska bli en Dell, och isåfall med vilken hårdvara..

Känns som det kanske inte är värt de extra 5000kr för att få 4K panelen (minne och ssd räcker i de mindre för mitt användande)?

Jag ska främst ha datorn till att jobba på, mycket Office arbete, Photoshop, lite Lightroom, Sketchup, och surfa då.

Tänker att FHD modellen bör räcka till för det, om det i sig är en bra panel? 4K skärm kan väl vara trevligt för den högre pixeltätheten, och att den enligt spec har bättre färgrymd eller vad man kallar det?

Dell ger 1000kr rabatt på alla XPS fram till 22 Mars, men även 15000kr är ganska mycket pengar om man inte vet att man blir nöjd, vad tycker ni som haft den ett tag? ÄR det värt de extra slantarna för 4K, större batteri och minne?