Permalänk

Hjälp med första speldatorn

Hej Sweclockers. Jag har bestämt mig efter ca 8 år på konsol att gå vidare till PC gaming, men självklart är jag osäker på vad jag ska köpa då jag inte har mycket erfarenhet. Jag tänker primärt spela Overwatch, TF2, PUBG. Men andra spel jag är intresserad av är äldre spel som Red Faction Guerrilla, COD MW2... Jag bryr mig främst om att ha en stadig FPS över 60, grafikinställningar kan ligga runt medium-high om det är vad som krävs för att få en bra stadig FPS. Min budget för datorn är ca 10 000 kr, andra tillbehör som monitor har jag redan eller köper senare. Utöver gaming kommer datorn användas för att ibland titta på YouTube, Netflix, Reddit... Skolarbete och liknande använder jag laptop till.

Jag har tittat på Komplett PC (gamer) och vill inte bygga en egen dator. Dessa modeller verkar bra för min budget:
i15 - https://www.komplett.se/product/11259/datorer/komplett-pc/kom...
i20 - https://www.komplett.se/product/11145/datorer/komplett-pc/kom...
Summer Gamer - Coffee Lake Ed. - https://www.komplett.se/product/11360/datorer/komplett-pc/kom...

Det positiva med att köpa en av Kompletts datorer är att jag kan byta ut t.ex grafikkortet 1050Ti på i15 till ett 1060, samt deras garanti då jag inte kan så mycket om datorer. Vad tycker ni, verkar dessa datorer bra för mina ändamål? Och hur länge lär komponenterna räcka innan de behöver bytas ut?

Permalänk

Summer Gamer verkar väldigt prisvärd, den har väldigt mycket CPU för pengarna. Alla alternativen utom i20 saknar dock en riktig SSD, vilket gör väldigt mycket för att få datorn att kännas snabb. Man kan köpa till en liten SSD i efterhand och flytta över operativsystemet och de viktigaste spelen/programmen till den, men det är ju betydligt enklare om man kan få systemet installerat på den från början. Det är brukligt att man har en ganska liten SSD för operativsystemet och de viktigaste programmen/spelen och en stor hårddisk för allt annat skrot. Lösningen med en "SSHDD" (hårddisk med ett SSD-cacheminne på något tiotal gigabyte) är en kompromiss som visserligen är billigare än SSD+HDD men inte lika bra.

Historiskt sett har processorer visat sig vara ganska långlivade. Det finns många som haft i7-2600K och liknande i sju år eller mer och först nu börjat fundera på att uppgradera. På grafiksidan har det rört sig snabbare och den som velat hänga med i de stora AAA-spelen med bra kvalitetsinställningar har nog fått uppgradera en gång vart tredje eller fjärde år. Nu verkar dock detta har saktat in lite - nuvarande generation grafikkort från Nvidia har varit på marknaden i två år vid det här laget och en ny kommer nog tidigast i höst. Om du är nöjd med 1080p i 60fps så är detta numera ganska enkelt att ordna med ett ganska billigt kort som du nog kan räkna med att det klarar av jobbet i en fyra-fem år framöver i alla fall.

Rent funktionellt håller ju dock prylarna betydligt längre än så. Kiselkomponenter som grafikkort, processorer och minnen slits mycket, mycket långsamt. Hårddiskar och SSD:er har dock ganska begränsad livslängd - exakt hur lång beror på hur mycket de används, men räkna med minst 5-8 år förutsatt att du inte köper den allra billigaste modellen på marknden. Nätaggregat slits också, men där är det svårare att säga hur länge de håller. Ofta är det fläkten som ger upp först, men även kondensatorer och liknande kan slitas ut efter ett antal år.

Permalänk

@renhanxue: Tack för ditt svar. Jag undrar dock lite över SSD. T.ex har Summer Gamer 1TB hårddisk men ingen SSD som du nämnde. När man konfigurerar datorn kan man lägga till en SSD, men behåller jag också hårddisken? Det är inte så att man antingen köper en hårddisk eller SSD? Utöver det, vad är ett rimligt pris att lägga på en SSD i mitt fall?

Permalänk
Skrivet av Dapper Nut:

@renhanxue: Tack för ditt svar. Jag undrar dock lite över SSD. T.ex har Summer Gamer 1TB hårddisk men ingen SSD som du nämnde. När man konfigurerar datorn kan man lägga till en SSD, men behåller jag också hårddisken? Det är inte så att man antingen köper en hårddisk eller SSD? Utöver det, vad är ett rimligt pris att lägga på en SSD i mitt fall?

Frågan är väl om du behöver en hårddisk eller inte, och det beror ju helt enkelt på hur mycket data du vill kunna spara. Om du har en massa film och bilder och musik och grejer så är det nog bra med en hårddisk. Om du bara har Windows, program, spel och dokument mm så kan man klara sig väldigt långt på en 500 GB SSD. En Samsung 850 Evo eller Crucial MX500 (allmänt ansedda som bra, med lång livstid och höga hastigheter) med 500GB utrymme bör kosta runt 1300 kronor. Dyrare än en hårddisk, men så är de flera gånger så snabba också. Det är svårt att hitta någon annan enskild komponent som gör så stor skillnad för att få datorn att kännas snabb som en SSD.

Om du är osäker på hur mycket utrymme du behöver så skulle jag föreslå att du börjar med att bara ha en SSD, och eventuellt köper en hårddisk senare när du känner att det behövs. Att flytta systemet från en disk till en annan är lite meckigt, men att installera en extra hårddisk för lagring i en stationär dator är trivialt enkelt - allt du behöver göra är att sätta i två sladdar (ingen av dem går att sätta i fel kontakt) och dra i fyra skruvar med vanliga krysshuvuden. Ingen drivrutinsinstallation eller fipplande i BIOS krävs, det är bara att formatera disken och sen kan man dra och släppa filer till den. Även om du har tummen mitt i handen är det mycket svårt att göra fel, och är du det minsta osäker så finns det hundra filmklipp på YouTube som visar hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dapper Nut:

Hej Sweclockers. Jag har bestämt mig efter ca 8 år på konsol att gå vidare till PC gaming, men självklart är jag osäker på vad jag ska köpa då jag inte har mycket erfarenhet. Jag tänker primärt spela Overwatch, TF2, PUBG. Men andra spel jag är intresserad av är äldre spel som Red Faction Guerrilla, COD MW2... Jag bryr mig främst om att ha en stadig FPS över 60, grafikinställningar kan ligga runt medium-high om det är vad som krävs för att få en bra stadig FPS. Min budget för datorn är ca 10 000 kr, andra tillbehör som monitor har jag redan eller köper senare. Utöver gaming kommer datorn användas för att ibland titta på YouTube, Netflix, Reddit... Skolarbete och liknande använder jag laptop till.

Jag har tittat på Komplett PC (gamer) och vill inte bygga en egen dator. Dessa modeller verkar bra för min budget:
i15 - https://www.komplett.se/product/11259/datorer/komplett-pc/kom...
i20 - https://www.komplett.se/product/11145/datorer/komplett-pc/kom...
Summer Gamer - Coffee Lake Ed. - https://www.komplett.se/product/11360/datorer/komplett-pc/kom...

Det positiva med att köpa en av Kompletts datorer är att jag kan byta ut t.ex grafikkortet 1050Ti på i15 till ett 1060, samt deras garanti då jag inte kan så mycket om datorer. Vad tycker ni, verkar dessa datorer bra för mina ändamål? Och hur länge lär komponenterna räcka innan de behöver bytas ut?

Här kommer ett alternativ på en något bättre dator (bättre grafikkort, snabbare minnen samt något bättre nätdel).

Enligt obekräftade källor kommer Inet snart ha "datorbyggarhelg" där fri montering erbjuds. Då landar den på 10TKR precis som den från Komplett. Ifall man kan tänka sig att installera Windows/drivrutiner själv finns Windows att istället köpa för ca 250kr från t.ex Kinguin.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11594005/

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Dapper Nut: Jag läste inte ordentligt igenom (lat ursäkt!) men, vill du bygga datorn eller köpa en ny? Den tredje länken som du skrev in såg ganska intressant ut! Lycka till

Visa signatur

:D

Permalänk

@Dragoned: Ja, det var en lat ursäkt haha. Det framgår i mitt inlägg att jag inte vill bygga själv! Och ja, tredje länken är den som intresserar mig mest. Tänker nog justera den lite vad gäller chassi och minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dapper Nut:

Jag undrar dock lite över SSD. T.ex har Summer Gamer 1TB hårddisk men ingen SSD som du nämnde. När man konfigurerar datorn kan man lägga till en SSD, men behåller jag också hårddisken? Det är inte så att man antingen köper en hårddisk eller SSD? Utöver det, vad är ett rimligt pris att lägga på en SSD i mitt fall?

När du konfigurerar datorn på Komplett så har du "SSD / Hårddisk - Primär lagringsenhet", vilket kommer vara disken som operativsystemet ligger på. Summer-datorn har där en 1TB hårddisk + 16GB Optane. Optane-delen är en slags SSD och används som cache till hårddisken, d.v.s. OS:et kommer försöka gissa vilken data du använder och lägga den på den snabba Optane-disken. Så det blir något av en blandning, ibland kommer det vara snabbt som en SSD och ibland långsamt som en hårddisk.

Om du har råd så är dock en riktig SSD ett bättre val som systemdisk, och är i mitt tycke ett krav på en modern datorn. Om du konfigurerar datorn på Komplett så bör du då alltså ersätta den primära lagringsenheten med en SSD så att de installerar OS:et på den, och sen välja till eventuella andra diskar som du önskar.

Permalänk

@perost: Tack för förklaringen! Visste inte att det var en blandning. Tänker nog satsa på en 500GB SSD till att börja med, sedan lägga till en hårddisk om det behövs framöver.