Dålig paketerad vara från komplett

Permalänk
Medlem

Dålig paketerad vara från komplett

Hej!
Jag undrar om ni tycker som jag! jag skickade efter en Laptop från komplett för 22k och den anländer i sin orgkartong som är riktigt tunn och har usel vaddering!

Jag personligen tycker att dem givetvis ska lägga den i en kartong med vaddering för att skydda varan dem skickar! "vi vet alla hur postnord hanterar paketen"

Bara en tanke! @komplett

Permalänk
Medlem

De gånger jag köpt laptop så har de kommit i originalförpackningar, både hemma och till jobbet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@120hz: Kartongen som du fick din laptop i är med största sannolikhet testad och godkänd av tillverkaren att skickas i, det är det den är avsedd för.
Detta för att spara på miljön och pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag jobbar på ett IT-företag och vi får ofta laptops budade till oss direkt från distributör i dessa kartonger. Kan inte komma på ett enda tillfälle vi råkat ut för en leveransskada. Nu är vi inte jättestora, men utan att gå in för mycket så hanterar vi i storleksordningen 20-200 laptops per år.

Permalänk
Administrativ avgift

@120hz: Företaget som gjort laptopen skickar med en orginalkartong som ska klara av alla leveranskrav , sen kan det ju vara lite oturligt att Komplett inte lagt på något extra skydd utanpå för oss som samlar på kartonger men det är bra för miljön

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

På jobbet så får vi nog in iaf 2-5 laptops i veckan och alla dessa kommer i sin original-kartong så är inget att oroa sig för.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hanterar cirka 3k enheter årligen som alla kommer i originalkartong.
Även om det ibland känns lite sisådär med "proffs"-laptops för 20-30k så har det nog inte varit en enda som varit leveransskadad

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Ang Postnord så har jag aldrig haft något problem med paket vare sig att skicka eller hämta från Postnord.

Det skriks ofta och sen skriker nästa för att det är "häftigt" att haka på någon man ser upp till på nätet och sen så visar det sig att det itne alls var så men det är ju ingeting som kommer fram utan man fortsätter att skrika.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Ang Postnord så har jag aldrig haft något problem med paket vare sig att skicka eller hämta från Postnord.

Det skriks ofta och sen skriker nästa för att det är "häftigt" att haka på någon man ser upp till på nätet och sen så visar det sig att det itne alls var så men det är ju ingeting som kommer fram utan man fortsätter att skrika.

Nu lugnar vi oss!

Permalänk
Medlem

Håller med de andra här, tillverkarens eget emballage är det som används normalt sett - oavsett om det är leverans av enstaka laptop eller retur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en spel laptop på webhallen som kom i lenovo kartongen,ingen skada och funkar än efter ett x antal månader med leverans av postmord 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Nu lugnar vi oss!

Jag kan bara instämma med föregående talare att personligen har jag inte haft några problem, dock jobbar jag på posten och ser tyvärr dagligen andra paket som man verkligen kan ifrågasätta hur fasiken dom tänker, menar ta jollyroom eller zalando som exempel, zalandos paket brukar bli platta speceillt när Mat Smart lådor slängs på dom dock handlar det bara om kläder här men Jollyroom är en annan femma, där är det inte bara kläder, inte ovanligt at 20-25kg lådor slängs ovanpå andra lådor, ett paket får som mest väga 35kg i en bur.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av 120hz:

Hej!
Jag undrar om ni tycker som jag! jag skickade efter en Laptop från komplett för 22k och den anländer i sin orgkartong som är riktigt tunn och har usel vaddering!

Jag personligen tycker att dem givetvis ska lägga den i en kartong med vaddering för att skydda varan dem skickar! "vi vet alla hur postnord hanterar paketen"

Bara en tanke! @komplett

Hej 120hz!

Först och främst hoppas jag att det inte är några konstigheter med själva datorn utan att denna fungerar och ser ut som den skall.
Däremot, som andra i tråden varit inne på, förekommer det att vissa datormodeller (både stationära och bärbara) skickas i originalemballaget som tillverkaren tillförser datorn med.

Dessa skall dock självklart vara godkända som tillräcklig emballering men i de fall där vi eller tillverkaren anser att produktkartongen riskerar att inte hålla måttet emballeras produkten givetvis ytterligare.

Uppstår det dock några som helst funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på www.komplett.se/kundservice/

I övrigt får jag tacka för feedback:en och önska en trevlig kväll

Med vänliga hälsningar,
Noa, Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Till jobbet så kommer de i Originalkartong men där används inte Postnord som paketleverantör av datorer.

Skickas saker via Postnord så behövs extra förpackning för att skydda varan då paketen som vi väl får från Postnord inte alltid ser så roliga ut de kan vara ordentligt tilltryckta.

Jag beställde en laptop via Inet de förpackade den med en ytterligare kartong runt vilket var bra då paketet gick via Postnord.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Paketet har troligtvis skickats till deras lager likadant med postnord haha.

Permalänk
Medlem

Som alla andra har sagt här, likaså har jag inhandlat fåtal laptops från olika företag senast var 4st direkt från Lenovo. Den kom hela vägen från Kina i sin originalkartong.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej 120hz!

Först och främst hoppas jag att det inte är några konstigheter med själva datorn utan att denna fungerar och ser ut som den skall.
Däremot, som andra i tråden varit inne på, förekommer det att vissa datormodeller (både stationära och bärbara) skickas i originalemballaget som tillverkaren tillförser datorn med.

Dessa skall dock självklart vara godkända som tillräcklig emballering men i de fall där vi eller tillverkaren anser att produktkartongen riskerar att inte hålla måttet emballeras produkten givetvis ytterligare.

Uppstår det dock några som helst funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på www.komplett.se/kundservice/

I övrigt får jag tacka för feedback:en och önska en trevlig kväll

Med vänliga hälsningar,
Noa, Komplett.se

Ah ok tack för svar! nu har jag fått lära mig något nytt! jag ska packa upp den senare idag och återkommer om det är något problem men det ska det nog inte vara...
Mvh Tom

Permalänk
Medlem

Köpte laptop från Inet och den kom i kartong utanpå orginalkartongen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

@120hz:

Jag ser två problem här. Ett är om man som kund vill ha produktemballaget 100% helt vilket är fullt förståeligt och då är det vansinnigt att skicka, oavsett typ av produkt, produkten i sitt originalemballage.
Problem nummer två är stöldrisken eftersom folk direkt kan se vad det är för något, "hoppsan vi har tappat bort ditt paket!", och nej inte fan litar jag på en enda människa som hanterar andra personers tillhörigheter.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

@120hz:

Jag ser två problem här. Ett är om man som kund vill ha produktemballaget 100% helt vilket är fullt förståeligt och då är det vansinnigt att skicka, oavsett typ av produkt, produkten i sitt originalemballage.
Problem nummer två är stöldrisken eftersom folk direkt kan se vad det är för något, "hoppsan vi har tappat bort ditt paket!", och nej inte fan litar jag på en enda människa som hanterar andra personers tillhörigheter.

Hur ska den komma till åf då?

Ska leverantöreren skicka den med dubbelt emballage, och sen ska åf lägga på något lager till, för man vill vara säker?

Blir helt sjukt, köp i affär eller via faktura om ni är nojjiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wack0:

Hur ska den komma till åf då?

Ska leverantöreren skicka den med dubbelt emballage, och sen ska åf lägga på något lager till, för man vill vara säker?

Blir helt sjukt, köp i affär eller via faktura om ni är nojjiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad leverantör och återförsäljare beslutar sig om sinsemellan bryr jag mig inte om. Det får stå för dem vad de tycker är vettigt.
I en fysisk affär går det inte att handla i - i princip, en massa idioter i butiken som är störande och att det inte går att lita på att produkterna är nya och oanvända. Man kan ju i alla fall se om emballaget är helt eller inte, men det är en klen tröst om man måste stå ut med det andra. (till mods: detta är inte för att antyda att någon här är idiot. Bara för att förtydliga..)

När jag köper en produkt så betalar jag för hela alltet, inklusive originalemballaget som produkten kommer i. Betalar man för frakten så betalar man för ännu ett emballage för att skydda produkten man köper och för att transportföretaget ska frakta produkten.

Större varor som exempelvis TV-apparater och chassin brukar skickas i originalemballaget och det tycker jag är relativt dåligt, men då främst pga punkt nummer två som jag tog upp. Större grejer tenderar att ha sönder mindre grejer, inte tvärtom.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Köpte laptop från Inet och den kom i kartong utanpå orginalkartongen.

Har jag med gjort vid 2 tillfällen och då har det alltid legat en kartong utanpå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Har jag med gjort vid 2 tillfällen och då har det alltid legat en kartong utanpå!

Hur ska de annars få med pingvinstången?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken speditör som skickar paketet får man skärmar och Laptops direkt i orginalkartong. Inget konstigt och har bara råkat ut för skadat emballage men aldrig skador på produkter. Då beställer vi mycket grejor på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Har jag med gjort vid 2 tillfällen och då har det alltid legat en kartong utanpå!

Köpt Laptop på Inet och den skickades i Asus original förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Skickas saker via Postnord så behövs extra förpackning för att skydda varan då paketen som vi väl får från Postnord inte alltid ser så roliga ut de kan vara ordentligt tilltryckta.

Det är ingen ide att lura sig själv, oavsett om det fraktas med postnord, ups, dhl eller dyl så hanteras paketen ganska vårdslöst.

Personligen kan jag bara minnas att jag haft problem med schenker när det kommer till skadat emballage. Eller var det kanske dhl, det har i alla fall hänt ett par gånger. (Lägg därtill att jag nästan får kväljningar när jag ser att mina paket ska skickas med ups, då kan man ge sig fan på att man blir tvungen att hämta det på deras utlämningsställe eller att de lägger kartongen utomhus i regn).

Postnord får mycket hat och självklart är de långt ifrån perfekta men min erfarenhet är att de är märkbart bättre än konkurrenterna. Åtminstone i de tre städer jag bott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är ingen ide att lura sig själv, oavsett om det fraktas med postnord, ups, dhl eller dyl så hanteras paketen ganska vårdslöst.

Personligen kan jag bara minnas att jag haft problem med schenker när det kommer till skadat emballage. Eller var det kanske dhl, det har i alla fall hänt ett par gånger. (Lägg därtill att jag nästan får kväljningar när jag ser att mina paket ska skickas med ups, då kan man ge sig fan på att man blir tvungen att hämta det på deras utlämningsställe eller att de lägger kartongen utomhus i regn).

Postnord får mycket hat och självklart är de långt ifrån perfekta men min erfarenhet är att de är märkbart bättre än konkurrenterna. Åtminstone i de tre städer jag bott.

Har aldrig haft problem med ett paket som kommit via DHL , Schenker.
Men ja det är givetvis personligt också då paketen aldrig har varit ihop tryckta eller trasiga via dessa leverantörer för mig.
Med Postnord så är ca vartannat paket ihop tryckt därav undviker jag Postnord om jag har möjlighet att välja fraktsätt.

Så jag tycker DHL, Schenker sköter sig så mycket bättre än Postnord.
Antingen är DHL och Schenker försiktigare eller så har jag haft tur alla gånger.

Ja UPS har funkat för mig dock bara beställt saker 2ggr där jag behövt använda UPS krångligt att behöva välja att jag behöver ha det till utlämningstället då man inte kan sitta hemma en hel dag och vänta på ett paket så undviker helst UPS också.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

@Nivity: men vi fick våra i en annan kartong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@Nivity: men vi fick våra i en annan kartong!

Och jag fick min i original.

Som sagt handlar det kanske mer om vad för laptop man köper?
Vissa kanske har mer vaddering som ska tåla mer osv.

Komplett sa att vissa skickas så. Inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Ang Postnord så har jag aldrig haft något problem med paket vare sig att skicka eller hämta från Postnord.

Det vore ju helt orimligt osannolikt om ALLA skulle ha råkat ut för problem.
Det faktum att väldigt många har problem och att postnord brottas med kvalitetsproblem är dock just det, ett faktum.
Tur för dig att du inte råkat illa ut!

Bara senaste 2-3 veckorna har jag fått 3 brev i brevlådan som varit adresserade till andra personer än mig.

Ett flertal gånger har jag inte fått paket levererade med anledning "portkod saknas" trots att vi inte ens har portkod där jag bor.

Sen är det stora lokala skillnader, vissa postkontor är bättre än andra, och vissa är sämre.