Permalänk
Medlem

Det andra till en Ryzen 5900X

Hej,
Till slut kom min Ryzen 5900X och det är dags att komplettera den med lite övrig hårdvara.
Mitt initiala förslag är:

Sedan tidigare har jag

  • ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC

  • Fractal Design Define 7 Compact

Användningsområden är: Lite datorspel (Warhammer 2: Total War och Hearthstone), Programmering, virtualisering och container-hantering (Docker och python främst) och slutligen lite CAD (Fusion 360 och Rhino). Jag har också en ganska hög budget så vill bygga en riktigt bra dator säkrad för ett antal år framöver.
Inget i listan ovanför är ett krav utan diskussionsunderlag. Hur jag resonerat runt nuvarande val

  • X570 för PCIe 4, och det moderkortet hade skapliga reviews(?)

  • RAM 2x16 med relativt hög MHz och låg CL, för att kunna sätta i ytterligare 2 pinnar senare om det behövs

  • Dark Rock Pro för det sitter i sambons dator och den är tyst och fin

  • Corsair HX750 för att... Platinum+ är bra och den verkade bra?

Budget: 14 000 kr.

Permalänk
Medlem

Det är ett riktigt bra hoppa plock. Så kör på tycker jag.

Permalänk
Medlem

Notera att du i den kundvagnen har valt Dark Rock Pro för TR4, alltså threadrippermoderkort. Jag vet inte om monteringskit för AM4 följer med just den versionen, men för övrigt så är det ju helt samma kylare.

Vad gäller kylaren så om du vill hålla dig till luft så är Dark Rock Pro ungefär lika bra som flera andra mastodontluftkylare. Det brukar sägas att Noctuas NH-D15 är bäst, men skillnaden till t.ex. denna är i praktiken obefintlig. Även en lite billigare som t.ex. Phanteks PH-TC14PE presterar så gott som lika bra som NH-D15. Så om det ska vara luft och du gillar utseendet är det bara att köra på med Dark Rock Pro.

Ska du ha märkbart bättre kylning så ska du ha en AIO. Då skulle jag rekommendera Arctic Liquid Freezer II, 280mm eller 360 mm om de rymsi chassit och om du hittar någon i lager och inte vill ha en massa RGB. Själv kyler jag en 5900X med en Liquid Freezer II 280mm i ett FD Define S2.

Vad jag kan se så är ingenting fel eller så med dina val, fast personligen tycker jag att 32 GB RAM för 4000+ kr är helt för dyrt. Det är liksom inte riktigt i balans om RAM i datorn kostar nästan lika mycket som processorn. Man kan hitta 3600 MHz Cl16 för mindre än halva priset. Men om du däremot har en budget att bränna och gillar utseendet eller om det arbete du gör har stor nytta av extremt snabbt RAM eller helt enkelt subjektivt upplever att det är värt det så go ahead. Själv använder jag https://www.inet.se/produkt/5303593/ballistix-32gb-2x16gb-ddr... (fast mina är vita). Troligtvis kan du dessutom överklocka dessa till typ 3800 MHz åtminstone, möjligtvis även 4000 MHz (nu spekulerar jag dock hejvillt).

Permalänk
Medlem

Ska sägas att jag inte kommer bry mig om utseende alls. Jag har stängd datorlåda som står ganska osynligt. Dvs jag är nog snarare beredd att betala för att slippa RGB.

Tack för dina kommentarer @Frazeur ! De är mycket intressanta.

Jag noterade inte att det var för threadripper, tack. Det var den som hade kortast leveranstid (1 dag). Jag ska kolla AIO vs luftkylt och även titta på Noctuas NH-D15. Det som kanske är avgörande är ljudnivå i det läget. De flesta klarar ju en TDP på upp emot 250W så inte jätteorolig för kommer inte göra någon större överklockning.

RAM är en intressant fråga. Som jag har förstått det tar jag hellre 4000 MHz och CL18 över 3600 MHz och CL16. Jag har dock inte gjort matten så om något har bra koll får de gärna säga hur jag ska resonera runt RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Notera att du i den kundvagnen har valt Dark Rock Pro för TR4, alltså threadrippermoderkort. Jag vet inte om monteringskit för AM4 följer med just den versionen, men för övrigt så är det ju helt samma kylare.

Vad gäller kylaren så om du vill hålla dig till luft så är Dark Rock Pro ungefär lika bra som flera andra mastodontluftkylare. Det brukar sägas att Noctuas NH-D15 är bäst, men skillnaden till t.ex. denna är i praktiken obefintlig. Även en lite billigare som t.ex. Phanteks PH-TC14PE presterar så gott som lika bra som NH-D15. Så om det ska vara luft och du gillar utseendet är det bara att köra på med Dark Rock Pro.

Ska du ha märkbart bättre kylning så ska du ha en AIO. Då skulle jag rekommendera Arctic Liquid Freezer II, 280mm eller 360 mm om de rymsi chassit och om du hittar någon i lager och inte vill ha en massa RGB. Själv kyler jag en 5900X med en Liquid Freezer II 280mm i ett FD Define S2.

Vad jag kan se så är ingenting fel eller så med dina val, fast personligen tycker jag att 32 GB RAM för 4000+ kr är helt för dyrt. Det är liksom inte riktigt i balans om RAM i datorn kostar nästan lika mycket som processorn. Man kan hitta 3600 MHz Cl16 för mindre än halva priset. Men om du däremot har en budget att bränna och gillar utseendet eller om det arbete du gör har stor nytta av extremt snabbt RAM eller helt enkelt subjektivt upplever att det är värt det så go ahead. Själv använder jag https://www.inet.se/produkt/5303593/ballistix-32gb-2x16gb-ddr... (fast mina är vita). Troligtvis kan du dessutom överklocka dessa till typ 3800 MHz åtminstone, möjligtvis även 4000 MHz (nu spekulerar jag dock hejvillt).

Vart har du tester som visar att AIOs är märkbart bättre än tex NH-D15? Alla tester jag har sett har placerat NH-D15 på ungefär samma nivå som betydligt dyrare AIOs.

OT: känns rätt ovärt imo att betala för 4000MHz minnen till ryzen. För prestandan är det bättre att maximera frekvensen på infinity fabric, som brukar sätta stopp kring 1900MHz som jag förstått det. Då minnets frekvens måste vara en multipel av infinity fabric-frekvensen så brukar en sweetspot vara 3600-3800MHz på minnet. (som är rätt mycket billigare än 4000MHz)

edit: Ang. AIOs. kolla sweclocers test: https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...
Slutsattsen jag drar från detta är att vill du ha en tyst dator är en luftkylare att föredra. Bryr du dig inte om ljudnivån går det att få ut mer prestanda med en AIO. Min personliga prioritering är först ljudnivå sedan kylprestanda, så jag hade alltid valt en tornkylare om jag har platts till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vart har du tester som visar att AIOs är märkbart bättre än tex NH-D15? Alla tester jag har sett har placerat NH-D15 på ungefär samma nivå som betydligt dyrare AIOs.

OT: känns rätt ovärt imo att betala för 4000MHz minnen till ryzen. För prestandan är det bättre att maximera frekvensen på infinity fabric, som brukar sätta stopp kring 1900MHz som jag förstått det. Då minnets frekvens måste vara en multipel av infinity fabric-frekvensen så brukar en sweetspot vara 3600-3800MHz på minnet. (som är rätt mycket billigare än 4000MHz)

edit: Ang. AIOs. kolla sweclocers test: https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...
Slutsattsen jag drar från detta är att vill du ha en tyst dator är en luftkylare att föredra. Bryr du dig inte om ljudnivån går det att få ut mer prestanda med en AIO. Min personliga prioritering är först ljudnivå sedan kylprestanda, så jag hade alltid valt en tornkylare om jag har platts till det.

Enligt gamersnexus har bra AIOs både bättre kylning i förhållande till ljudnivå och bättre maximal kylning: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3571-arctic-liquid-free...

Fast jag i vanliga fall har mycket stor respekt för Sweclockers tester och metodik, så måste jag säga att jag föredrar gamersnexus vad gäller kylartester.

Men man klarar sig nog bra med en bra luftkylare också. Och inte skulle jag betala 1500 kr för en AIO. Jag betalade 95 € för min Arctic 280mm (billigare än NH-D15). Den är riktigt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Ska sägas att jag inte kommer bry mig om utseende alls. Jag har stängd datorlåda som står ganska osynligt. Dvs jag är nog snarare beredd att betala för att slippa RGB.

Tack för dina kommentarer @Frazeur ! De är mycket intressanta.

Jag noterade inte att det var för threadripper, tack. Det var den som hade kortast leveranstid (1 dag). Jag ska kolla AIO vs luftkylt och även titta på Noctuas NH-D15. Det som kanske är avgörande är ljudnivå i det läget. De flesta klarar ju en TDP på upp emot 250W så inte jätteorolig för kommer inte göra någon större överklockning.

RAM är en intressant fråga. Som jag har förstått det tar jag hellre 4000 MHz och CL18 över 3600 MHz och CL16. Jag har dock inte gjort matten så om något har bra koll får de gärna säga hur jag ska resonera runt RAM.

https://www.inet.se/produkt/5322984/arctic-cooling-liquid-fre...

Den ska funka ypperligt till Zen3, inge rgb o skit heller.

Permalänk
Medlem

kolla att minnena e med i qvl (qualified vendeor list) så du inte får problem som grabben hade med att minnena gjorde att datorn svartskärmade....

vi bytte till 3600 o nu e den stabil

Permalänk
Medlem

Är det verkligen x570 du behöver? kan spara en "tussing" med b550 modellen av aorus master och skillnaderna är... ja, behöver / vill man ha dom så är det väl så. just saying. ( https://www.build-gaming-computers.com/b550-vs-x570.html#:~:t.... )

Jag skulle säga att det är upp till hur mycket du tycker om att läsa på, pilla med och "optimera" ditt system i förhållande till hur mycket pengar du vill "spara" som gäller när du ska välja minnen.
Vissa vill bara tuta och köra, xmp på och "klart". Men jag vet faktiskt inte vad som händer om din xmp-profil säger 4000Mhz och du inte kan köra IF (infinity fabric) 2000Mhz. Förhållandet 1:2 IF:MCLK är rekommenderat ur ett prestandaperspektiv men släpper den kopplet automatiskt om det inte går?
Om inte, krashar det? postar den ens? får du bara sämre prestanda än om du "bara köpt ett par 3600 eller 3800Mhz rackare istället"?
Dom du valt går naturligtvis att köra i lägre hz, med förmodligen bättre timeings, vilket är bra. men det kräver då att du pillar lite.

Det är en underbar värld med ram-minnen

Permalänk
Medlem

Spontant verkar det vara vansinnigt dyra minnen i förhållanden till den lilla extraprestanda du kan få ut i vissa isolerade program/spel. Flera andra har redan gått in mer på detaljer om specifikt varför.

Jag skulle rekommendera moderkortet jag kör (Asus ROG Strix Gaming X570-E) över det du har där, av följande skäl.

+Alla portar är USB 3.1 Gen 2, inget fipplande vilken port som kan vad
+Priset, f.n. 3190kr på svenska Amazon
-En mindre m.2 port (oklart hur Gigabyte har löst det med pci-e lanes)

I övrigt har bägge 1 + 2.5Gbit nätverk, så det landar väl mest i om behovet av en extra m.2 plats är större än bättre USB-utgångar och 1000kr i plånboken.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Det är därför jag postar här, så jag inte råkar göra några misstag.
Vad jag noterar är

  • Moderkort är rimligt för high end.

  • Nätagg är rimligt.

  • RAM bör jag överväga att gå ner till 3600 MHz istället.

  • Kylare finns lite bra alternativ

Jag kommer läsa på lite mer om att överklocka RAM och hur det är för just det moderkortet.
Kylare blir vad som får plats i burken + lägst ljudnivå.

Jag tar gladeligen emot fler åsikter om komponenterna! Tack till alla så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Det är därför jag postar här, så jag inte råkar göra några misstag.
Vad jag noterar är

  • Moderkort är rimligt för high end.

  • Nätagg är rimligt.

  • RAM bör jag överväga att gå ner till 3600 MHz istället.

  • Kylare finns lite bra alternativ

Jag kommer läsa på lite mer om att överklocka RAM och hur det är för just det moderkortet.
Kylare blir vad som får plats i burken + lägst ljudnivå.

Jag tar gladeligen emot fler åsikter om komponenterna! Tack till alla så långt.

Alltså när de kommer till ramen och infinity fabric overclock är de så mycket som spelar in, kan skilja sig från cpu till cpu och AGESA version till AGESA version. Många har svårt att få det att funka över 1900 IF utan burken spottar ut massa WHEA errors.
Kanske blir lättare när Biosen blir mer mogna.

Du behöver ju inte köra minnena i 4000mhz bara för att dom är speccade att klara det, hellre för "bra" minnen än för "dåliga". Så du har lite utrymme att leka om du tycker sånt är kul.

Moderkortet tycker jag du tänker rätt som går på ett X570 istället för B550. Jag ångrar att jag inte gjorde det själv, då jag inte kan använda den mellersta PCI slotten utan att den andra NVME slotten stängs av, plus att bara en av nvme slottarna går att köra pcie 4.0 på. En liten grej jag stör mig på hos gigabyte korten, (Har mest haft asus innan, nu ett gigabyte till min 5900x) är att i bios där du ställer in ram timings känns de lite mer huller om buller.

T.ex med mitt förra asus moderkort, kunde jag skriva ut optimala RAM-timings i DRAM Calculator och sen skriva in dom en efter en. Inte hela världen, sen känns de som vi får nya bios versioner snäppet senare än folk med asus och msi, samt att bios känns som det har lite input-lag ibland. Inga gamebreakers men jag kommer nog köra på nån av de andra i framtiden.

Permalänk
Medlem

Moderkort känns väldigt slumpmässigt. Finns knappt någon review som säger samma kort som bäst. Vilket också är svårt med tanke på hur många det finns.
Bara om jag tar Gigabyte och X570 som chipset har Inet 7 olika.
Min slutsats är att om jag söker på ett moderkort som verkar rimligt utifrån behov (USB, M2, osv) och inte hittar negativa reviews så är det bra nog?

Permalänk
Medlem

Ja absolut, ska inte vara nått problem, men såg lite snabbt att webhallen har kampanj på ett

https://www.webhallen.com/se/product/303174-ASUS-ROG-Crosshai...

blir nästan sugen på att klippa ett själv ska kolla in lite recensioner på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Enligt gamersnexus har bra AIOs både bättre kylning i förhållande till ljudnivå och bättre maximal kylning: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3571-arctic-liquid-free...

Fast jag i vanliga fall har mycket stor respekt för Sweclockers tester och metodik, så måste jag säga att jag föredrar gamersnexus vad gäller kylartester.

Men man klarar sig nog bra med en bra luftkylare också. Och inte skulle jag betala 1500 kr för en AIO. Jag betalade 95 € för min Arctic 280mm (billigare än NH-D15). Den är riktigt tyst.

Det såg ju ut som ett utförligt test. Får kanske ta och titta noggrannare på det, och se om jag behöver uppdatera min uppfattning. Det kan ju trotts allt ha dykt upp bättre AIOs sedan corsair h115

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat i detalj på grejerna du plockat ihop men det känns som att du borde kunna komma billigare undan utan nämnvärt sämre prestanda. Jag har också en 5900x tillsammans med MSI x570 Unify (strax över 3k) samt Seasonic focus gx 550w (du kanske behöver mer kräm men oavsett så är serien billigare, dessutom nedsatt på Amazon nu vad det verkar).
Jag har dom här minnena men jag betalade knappt 3800:- för dom i höstas, med nuvarande pris vet jag inte om det känns lika värt kontra övriga tips eller dom du valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Är det verkligen x570 du behöver? kan spara en "tussing" med b550 modellen av aorus master och skillnaderna är... ja, behöver / vill man ha dom så är det väl så. just saying. ( https://www.build-gaming-computers.com/b550-vs-x570.html#:~:t.... )

Jag skulle säga att det är upp till hur mycket du tycker om att läsa på, pilla med och "optimera" ditt system i förhållande till hur mycket pengar du vill "spara" som gäller när du ska välja minnen.
Vissa vill bara tuta och köra, xmp på och "klart". Men jag vet faktiskt inte vad som händer om din xmp-profil säger 4000Mhz och du inte kan köra IF (infinity fabric) 2000Mhz. Förhållandet 1:2 IF:MCLK är rekommenderat ur ett prestandaperspektiv men släpper den kopplet automatiskt om det inte går?
Om inte, krashar det? postar den ens? får du bara sämre prestanda än om du "bara köpt ett par 3600 eller 3800Mhz rackare istället"?
Dom du valt går naturligtvis att köra i lägre hz, med förmodligen bättre timeings, vilket är bra. men det kräver då att du pillar lite.

Det är en underbar värld med ram-minnen

Om du kör ram över 3600MHz så kommer du automatiskt få 1:2 ratio på IF mot minnesfrekvens. Altså ger normalt 3600MHz minnen bästa prestandan om man inte vill pilla i bios mer än att aktivera XMP.

Notera att minnen i 4000MHz och IF I 2000MHz är 1:1 ratio, då ration normalt refererar till klockfrekvensen och inte överföringshastighen.