Bitcoin-företag köper kolkraftverk

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Har du koll på exakt vad som är investerade i dina fonder? Det är nog ingen människa. Man kan inte förutse allt, de är också människor även om du verkar ha omänskliga krav på dom.

Du behöver inte oroa dig, det är stängt nu och har kopplats bort från elnätet för att återgå till den traditionella vinterreserven.¨

Om du tror att det är så forskning fungerar, så behöver du nog sätta fötterna på en högskola i alla fall en timme eller två. Det går emot så gott som all forskningsetik.

För fan mannen. Det lär man sig redan i gymnasiet, om du gick där.

Är man minister så bör man nog ha en extrakoll på vad det är för nåt man är inblandad i.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Första paragrafen är ju uppenbarligen sarkastisk, men var den andra också det? Den andra såg tyvärr mer ut som en seriös åsikt.

Dricker man en rimlig mängd så gör det väl ingen nämnvärd skada? För mig blir det nåt i stil med 8-10 liter/år eller så (sammanlagt olika sorters läsk).
Men visst, folk dricker alldeles för mycket, och inte gör de väl något för att försöka arbeta emot det. Poängen är förstås inte "läsk = bra" utan "energislöseri = dåligt".

Om du genuint bryr dig så kör jag faktiskt med effektbegränsad CPU och undervoltad GPU, men visst, det skulle ju vara bättre om jag körde på en solcells-laddad smartphone.

Det enda jag öht motsätter mig är att det i många inlägg råder lynchstämning och miners är allt som är fel i världen. I huvuddelen av inläggen här är det inte klimatet som gör det utan det finns ett underliggande hat till följd av dyra grafikkort.

All text som berör läsk är bara rant och en liknelse, även jag dricker läsk. Jag tycker gott du kan unna dig lite extra läsk och kräma ut allt ur datorn då du behöver det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Jag tycker det är underbart, en riktig käftsmäll till miljötalibanerna som tro de kan ställa om världen i ett naffs.

Fast en sådan här kommentar är lite som att pissa i motvind

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Är man minister så bör man nog ha en extrakoll på vad det är för nåt man är inblandad i.

Ja! Och det har de garanterat också. Men det tar inte bort faktumet att man fortfarande är människa och kan inte pricka in rätt på allt annat. Ska vi ha androider till ledare? Då tar jag hellre ledare som kan rätta sig om de inser att de råkat fela över småsaker, som här. De sålde av fonderna direkt när de fick reda på det.

Permalänk
Medlem

Kostar det 3000 gröna att producera en bitcoin är grejen rejält övervärderad. I själva verket är det som att gräva en grop och fylla igen den mot att någon stolle utfärdar ett certifikat, dvs kapitalförstöring utan värde, men som absurt nog har pris.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ortovox:

Förstår inte varför folk ska försvara Bitcoin och dra fram massa andra saker som inte är bra för miljön som kött, köra bil mm mm.
Det är som att försvara sina handlingar när man slagit någon genom att säga att det faktiskt finns andra som också slår folk.
Två fel gör inte ett rätt https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Det är allas ansvar att äta mindre kött, köra mindre, konsumera mindre, inte förbruka mer el än nödvändigt osv

Sen har jag förutfattade meningen att alla som argumenterar för Bitcoin äger Bitcoin eller annan kryptovaluta

Det är upp till var och en om man vill äta kött, köra bensinbil, pissa i motvind el vad fan det nu är, vill du äta tallbar och dricka kåda och gå runt jorden får du väl göra det, ingen hindrar dig.

Alla har olika syn på saker och ting här i livet, det är bara att gilla läget, det får vi andra ochså göra.

Permalänk
Medlem

Va gör man inte för pengar...

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja! Och det har de garanterat också. Men det tar inte bort faktumet att man fortfarande är människa och kan inte pricka in rätt på allt annat. Ska vi ha androider till ledare? Då tar jag hellre ledare som kan rätta sig om de inser att de råkat fela över småsaker, som här. De sålde av fonderna direkt när de fick reda på det.

När de blev påkomna med handen i syltburken måste du väl ändå mena.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robbelibobbann:

All text som berör läsk är bara rant och en liknelse, även jag dricker läsk. Jag tycker gott du kan unna dig lite extra läsk och kräma ut allt ur datorn då du behöver det...

Ingen av de sakerna har med klimatet att göra för min del ändå.
Är inget större fan av läsk, och undervoltar för att få ner värmeutveckling/ljudnivå. Förlorar dessutom i princip noll prestanda på det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

När de blev påkomna med handen i syltburken måste du väl ändå mena.

Så du missar hela poängen med andra ord. Åter igen, har du själv koll på exakt allt dina fonder investerar i? Ska inte politiker få kunna vara människor där småfel kan ske och sen åtgärdas?

Det är bara rent ut sagt larvigt, inte en människa på jorden skulle kunna vara ledare i så fall. Kom in i matchen för fasen.

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om klimat och så vidare, jag tycker vi bör jobba för att jorden skall gå att leva på ett tag till, men det som berör användarna här är inte klimatet(även om när jorden blir obeboelig blir den det för alla). Det som berör Swecare är att, om det är så lönsamt att mina att man har råd att köpa egna kraftverk då är det i princip goodbye för spelgrafikkort till överkomliga priser(för privatpersoner som uppbär lön av anställning). Det kommer inte att finnas, marknaden driver upp priserna direkt så fort något finns tillgängligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ni använder alla produkter skapade med fossila bränsel. Fossila bränslen står för ca 80% av världens energiförsörjning. De används tom. för att skapa grön teknik och energi.

Allas ansvar att äta mindre kött?
Dummaste jag hört, det är kött man ska äta. Skippa kolhydrater och ät mer kött och grönsaker.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är upp till var och en om man vill äta kött, köra bensinbil, pissa i motvind el vad fan det nu är, vill du äta tallbar och dricka kåda och gå runt jorden får du väl göra det, ingen hindrar dig.

Alla har olika syn på saker och ting här i livet, det är bara att gilla läget, det får vi andra ochså göra.

Hahaha du verkar vara en glad och trevlig prick .
FYI jag äter kött, äger 5 bilar och kör racing när jag får möjlighet så jag är ingen ängel men jag försöker i varje fall förbättra mig genom att äta mer vegetariskt, tanka etanol, konsumera mindre, investera pengar i clean tech osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Självklart minskar det konsumption, du har mindre pengar att använda

Tveksam till det. Med mer pengar i plånkan kan du konsumera kvalitetsprodukter som håller mycket längre och därmed konsumera mindre över tid. Ungefär som för 30-40 år sen. Utvecklingen har ju gått baklänges i många avseenden när det kommer till miljötänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Medans ni kissar i era ansiktsblöjor om 3st kolkraftverk, så öppnade Kina senast i fjol 1 kolkraftverk i veckan....konstant och det lär fortsätta. Så nu har ni något om gnälla om till sojalatten. Smaklig måltid

Dagens bästa!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och hur mycket värde är det på världens traditionella elektroniska transaktioner kontra bitcoin för det intressanta är väl vad det kostar i energi per dollar man flyttar tex? 7x mer på dagens banksystem säger inget om värdet som flyttas runt är 100x mer, troligen tusentals gånger mer.

Men ja 7x gånger X ? säger så mycket.

Nej det är inte särskilt intressant enligt mig eftersom att vi diskuterar primitiva digitala finansiella system mot ett helt nytt monetärt system som medför tekniska fördelar. Det är lite som att jämföra miljöavtryck från fax vs. internet, givetvis är internet betydligt mer krävande, men medför också innovativa lösningar som förbättrar vår värld.

I kryptospacet är Bitcoin inte din dagliga handelsvaluta, det har snarare anammat rollen som digitalt guld då den är tekniskt underlägsen många av de nya blockkedjorna när det kommer till masstransaktioner. Hur mycket kostar det att förflytta flera ton fysiskt guld från centralbank till centralbank jämfört med Bitcoin? Troligen flera hundra gånger mer, och så har det fungerat hittills, guld fraktas med fartyg över hela världen till de olika centralbankerna, en kostsam, tidskrävande och opraktisk verksamhet, både miljömässigt och ekonomiskt. Nu kan centralbanker när de väl bestämmer sig för att anamma tekniken förflytta enorma penningvärden på några minuter mellan landsgränser, helt transparent och säkert, krävs inte mycket fantasi för att förstå fördelarna med ett sådant system.

Nackdelarna är att vår värld fortfarande idag drivs av smutsiga energikällor, det gäller för samtliga energikrävande produkter. Ett bra exempel på det är Teslor, Elon Musk tror att de globala energibehoven kommer fördubblas från enbart elbilar de kommande 20 åren. Med andra ord, för att ställa om till en grönare värld krävs enorma mängder energi, flerfaldigt mycket mer än det lilla Bitcoin drar just nu och så mycket världen behöver idag. Lösningen är alltså inte att begränsa nya innovativa tekniska lösningar som förbättrar och effektiviserar vår värld, utan att bygga fler rena energikällor som klarar av de enorma energibehoven, t.ex. kärnkraft.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se hela kryptovaluta industrin gå i stöpet, allt bli värdelöst och alla som sitter på dessa "tillgångar" dras ned i fallet.
tack och hej.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Dagens bästa!!

Nja, allt är inte klockrent:

https://www.techpowerup.com/287182/as-if-things-werent-bad-en...

Till och med Kinas ledning är så bekymrad över detta att de tvångsstänger av strömmen för hela regioner för att akut minska miljöpåverkan, inte så att dom inte vet, bara det att dom vill samtidigt behålla sitt materiella försprång över väst. Man kan säga att dom balanserar på en knivsegg där den är som vassast.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Så du missar hela poängen med andra ord. Åter igen, har du själv koll på exakt allt dina fonder investerar i? Ska inte politiker få kunna vara människor där småfel kan ske och sen åtgärdas?

Det är bara rent ut sagt larvigt, inte en människa på jorden skulle kunna vara ledare i så fall. Kom in i matchen för fasen.

Du får ursäkta men jag orkar inte med nån som försvarar detta.

Permalänk
Skrivet av Lithium81:

Medans ni kissar i era ansiktsblöjor om 3st kolkraftverk, så öppnade Kina senast i fjol 1 kolkraftverk i veckan....konstant och det lär fortsätta. Så nu har ni något om gnälla om till sojalatten. Smaklig måltid

Dom förbjöd i alla fall bitcoin mining, vilket alla länder borde göra, största idiotin någonsin, om det ändå kunde komma något konstruktivt ur det, till exempel att använda datorkraften till att göra forskning på olika sjukdomar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Nej det är inte särskilt intressant enligt mig eftersom att vi diskuterar primitiva digitala finansiella system mot ett helt nytt monetärt system som medför tekniska fördelar. Det är lite som att jämföra miljöavtryck från fax vs. internet, givetvis är internet betydligt mer krävande, men medför också innovativa lösningar som förbättrar vår värld.

I kryptospacet är Bitcoin inte din dagliga handelsvaluta, det har snarare anammat rollen som digitalt guld då den är tekniskt underlägsen många av de nya blockkedjorna när det kommer till masstransaktioner. Hur mycket kostar det att förflytta flera ton fysiskt guld från centralbank till centralbank jämfört med Bitcoin? Troligen flera hundra gånger mer, och så har det fungerat hittills, guld fraktas med fartyg över hela världen till de olika centralbankerna, en kostsam, tidskrävande och opraktisk verksamhet, både miljömässigt och ekonomiskt. Nu kan centralbanker när de väl bestämmer sig för att anamma tekniken förflytta enorma penningvärden på några minuter mellan landsgränser, helt transparent och säkert, krävs inte mycket fantasi för att förstå fördelarna med ett sådant system.

Nackdelarna är att vår värld fortfarande idag drivs av smutsiga energikällor, det gäller för samtliga energikrävande produkter. Ett bra exempel på det är Teslor, Elon Musk tror att de globala energibehoven kommer fördubblas från enbart elbilar de kommande 20 åren. Med andra ord, för att ställa om till en grönare värld krävs enorma mängder energi, flerfaldigt mycket mer än det lilla Bitcoin drar just nu och så mycket världen behöver idag. Lösningen är alltså inte att begränsa nya innovativa tekniska lösningar som förbättrar och effektiviserar vår värld, utan att bygga fler rena energikällor som klarar av de enorma energibehoven, t.ex. kärnkraft.

Finns inget innovativt med att elda för kråkorna, dessutom är bitcoin vansinnigt osäkert, kraschar den tekniska infrastrukturen är hela värdet borta *poff* som tex vid ett Carrington-event(kolla Wikipedia). Guld är en hel del svårare att få att gå upp i rök helt och hållet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Tveksam till det. Med mer pengar i plånkan kan du konsumera kvalitetsprodukter som håller mycket längre och därmed konsumera mindre över tid. Ungefär som för 30-40 år sen. Utvecklingen har ju gått baklänges i många avseenden när det kommer till miljötänk.

Vi har mer pengar (disponibel inkomst) nu än för 30-40 år sen, jämför konsumptionen nu och då så får du svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Finns inget innovativt med att elda för kråkorna, dessutom är bitcoin vansinnigt osäkert, kraschar den tekniska infrastrukturen är hela värdet borta *poff* som tex vid ett Carrington-event(kolla Wikipedia). Guld är en hel del svårare att få att gå upp i rök helt och hållet.

Om den tekniska infrastrukturen inom bankväsendet havererar så är hela värdet borta också. Ingen direkt skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Dom förbjöd i alla fall bitcoin mining, vilket alla länder borde göra, största idiotin någonsin, om det ändå kunde komma något konstruktivt ur det, till exempel att använda datorkraften till att göra forskning på olika sjukdomar.

Borde man förbjuda banksystemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är upp till var och en om man vill äta kött, köra bensinbil, pissa i motvind el vad fan det nu är, vill du äta tallbar och dricka kåda och gå runt jorden får du väl göra det, ingen hindrar dig.

Alla har olika syn på saker och ting här i livet, det är bara att gilla läget, det får vi andra ochså göra.

Det är ett enda stort prisoners dilemma.. När folk väljer att vara själviska påverkar det alla.

Jag har själv det välställt, men anstränger mig ändå halvhjärtat för att minska klimatpåverkan. På det viset kan jag i alla fall skratta när konsekvenserna kommer ifatt och de med makt står dör med långa näsor och ångrar sig. De flesta kommer förmodligen inte få den möjligheten...

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Borde man förbjuda banksystemen?

Nej varför då, finns ju en mening med det. Vad är det för mening med bitcoin mining, det hade ju räckt med att ha en e-valuta, men vad bidrar bitcoin mining med?

Förstår att du försöker baita in med att banksystemets servar också drar mycket ström, men lovar att det är en bråkdel av vad all bitcoin mining drar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Du får ursäkta men jag orkar inte med nån som försvarar detta.

Om du kunde hitta något lite mer kritiskt fel och inte trams så hade man sluppit försvara det.

Permalänk
Skrivet av anon910:

Det är upp till var och en om man vill äta kött, köra bensinbil, pissa i motvind el vad fan det nu är, vill du äta tallbar och dricka kåda och gå runt jorden får du väl göra det, ingen hindrar dig.

Alla har olika syn på saker och ting här i livet, det är bara att gilla läget, det får vi andra ochså göra.

Hur vi väljer att göra i våra liv påverkar vår omgivning på olika sätt – det borde vi väl ändå kunna komma överens om?

Exempelvis att produktionen av vegetabilisk kost påverkar miljön markant mindre än köttproduktion gör plus att du slipper utsätta en varelse – som ställt mot en grönsak är förhållandevis lik en människa – för traumat som rimligen uppkommer i samband med att bli avrättad.

Att påstå att äta kött eller att låta bli är som att välja en röd bil istället för en grön med motiveringen ”alla har olika syn på saker och ting här i livet” tycker jag är skevt. Det finns ändå objektiva skillnader mellan de båda valen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Om den tekniska infrastrukturen inom bankväsendet havererar så är hela värdet borta också. Ingen direkt skillnad.

Därför man har guldreserv DUH!

Ser man på det mer praktiskt så är bara det att vi knappt använder fysiska pengar i Sverige faktiskt ett bekymmer ur säkerhetssynpunkt, handeln har drivit e-pengar för att slippa penninghantering och tjuvar, men som Coop visade i år så kan saker haverera.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vet inte om man ska skratta eller gråta

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6