Permalänk

MacBook Pro eller MacBook air?

Hej,
Jag har lite funderingar angående MacBook.

Jag har för närvarande en Asus zenbook som jag inte alls är nöjd med! Den laggar hela tiden…

Jag vet absolut ingenting om datorer så jag behöver hjälp.

Det jag vill ha är en snabb dator med hög prestanda samt bra upplösning på skärmen.

Då till min fråga.
Är MacBook Pro 14 tum värd de extra tusenlapparna eller är MacBook air ”nästan” lika bra?

Permalänk
Medlem

Macbook air är grym. Sitter med en 14” pro nu men saknar klart airen ibland pga storleken!

14 är trevligare att skriva på och har en underbar skärm.

Men om du inte har nytta av den extra kraften så börja med Air

Rycktas om en air refresh i år dock.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Macbook air är grym. Sitter med en 14” pro nu men saknar klart airen ibland pga storleken!

14 är trevligare att skriva på och har en underbar skärm.

Men om du inte har nytta av den extra kraften så börja med Air

Rycktas om en air refresh i år dock.

Min nuvarande dator är 14 tum och känns på gränsen till för liten.
Hur upplevde du airen som är på 13 tum? Var det ”störande” med liten skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmaclockers:

Hej,
Jag har lite funderingar angående MacBook.

Jag har för närvarande en Asus zenbook som jag inte alls är nöjd med! Den laggar hela tiden…

Jag vet absolut ingenting om datorer så jag behöver hjälp.

Det jag vill ha är en snabb dator med hög prestanda samt bra upplösning på skärmen.

Då till min fråga.
Är MacBook Pro 14 tum värd de extra tusenlapparna eller är MacBook air ”nästan” lika bra?

Ursäkta om detta låter dumt - men du vet att det är ganska stora skillnader på Mac OSX och Windows? En del program o spel finns för båda plattformarma - men inte allt.

Nu vet jag inte vad du ska göra med datorn, men kolla så att det du tänkt dig finns för OSX och då gärna för just M1 Arm versionen(även om den kan fungera iallafall)

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

En nackdel med MacBook Air är att den har 2 x usb-c kontakter endast medans 14' Pro har 3 x usb-c + HDMI + Magsafe.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Ursäkta om detta låter dumt - men du vet att det är ganska stora skillnader på Mac OSX och Windows? En del program o spel finns för båda plattformarma - men inte allt.

Nu vet jag inte vad du ska göra med datorn, men kolla så att det du tänkt dig finns för OSX och då gärna för just M1 Arm versionen(även om den kan fungera iallafall)

mvh Lazze

Jag har haft både MacBook Pro och Windows-datorer. Var helt klart mer nöjd med min gamla PRO än jag någonsin varit med Windows.

Jag gör inget avancerat, spelar inga spel osv. Jag använder datorn till att plugga och hobbysurfa.

Den största orsaken till att jag vill ha en MacBook är för att jag har andra Apple-produkter.

Det enda jag tvekar på med air är att skärmen är 13 tum vilket känns litet.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

En nackdel med MacBook Air är att den har 2 x usb-c kontakter endast medans 14' Pro har 3 x usb-c + HDMI + Magsafe.

Bra att veta. Tack för info 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmaclockers:

Jag har haft både MacBook Pro och Windows-datorer. Var helt klart mer nöjd med min gamla PRO än jag någonsin varit med Windows.

Jag gör inget avancerat, spelar inga spel osv. Jag använder datorn till att plugga och hobbysurfa.

Den största orsaken till att jag vill ha en MacBook är för att jag har andra Apple-produkter.

Det enda jag tvekar på med air är att skärmen är 13 tum vilket känns litet.

OK - då är jag lugn

Sonen som är 16 fick en Air M1 13" när han fyllde år, han har inte klagat på liten skärm - o då kodar han en del på den. Den är väldigt nätt & lätt o med grym batteritid.

Osäker på hur stor skillnad 14 är vs 13 egentligen... kan du inte glida in på MediaKnarkt eller NötOnNöt o kolla på dem "IRL" så att säga

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

13” / 14” funkar utmärkt med ios / mac men jag har svårt för det på en PC oavsett upplösning

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Om man vill ha lite kvalitekänsla. Så skaffa extern skärm plus tangentbord som ni kopplar in laptoppen i när ni är hemma. Vill ni ha änne bättre skaffa 2st skärmar eller en riktig stor.

Då blir 13 kanske inte så liten eftersom man ofta använder den när det ändå är ont om plats.
*edit*
Typ en skärm från denna storlek: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Permalänk
Medlem

13 är ganska litet. har en 13" Pro. Finns budget skulle jag beställa en 14". Men annars skulle jag ta 13" Air just för att den är så mycket billigare än Pro.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man vill ha lite kvalitekänsla. Så skaffa extern skärm plus tangentbord som ni kopplar in laptoppen i när ni är hemma. Vill ni ha änne bättre skaffa 2st skärmar eller en riktig stor.

Då blir 13 kanske inte så liten eftersom man ofta använder den när det ändå är ont om plats.
*edit*
Typ en skärm från denna storlek: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Exakt det har jag kommit fram till nu på förmiddagen. Med extern skärm att koppla in till här hemma så kan det nog bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmaclockers:

Exakt det har jag kommit fram till nu på förmiddagen. Med extern skärm att koppla in till här hemma så kan det nog bli riktigt bra.

Tänk på att Air bara stödjer en extern skärm medans 14' Pro stöder 2 externa.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Tänk på att Air bara stödjer en extern skärm medans 14' Pro stöder 2 externa.

Tack för info! Jag tror inte jag har behov av två externa skärmar så det bör inte bli något problem👍

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Air med 16GB och 512GB disk under rean och den räcker för mina behov.
Den underbara batteritiden kommer du få ta del av oavsett

Permalänk
Permalänk
Viking
Skrivet av raoul_duke:

Inte alls billigt. Det är en äldre med gammal i5:a. Du vill ha en M1:a:
https://www.webhallen.com/se/product/328310-Apple-Macbook-Air...

Tror CTO betyder att den är konfigurerad från grundutförandet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz