Nedsatt hörsel AV tryckutjämning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Man kan få jättekonstigt lock för örat och "huvudet" (känns typ som det) om man stressat och är utarbetad. Vet detta av egen erfarenhet. Det försvinner när man vilat upp sig.

Vaxpropp ger också dom symptomen. Tops trycker in vaxet längre in och till slut nuddat vaxet trummhinnan. Bara att gå till VC och spola örat.

Ja, jag VET hur det känns att råka nudda trumhinnan med en tops! Ont gör det!

Kan man köpa en öronkamera och nyttja gratis? Har bara en USB-kamera men för dåligt upplöst.

För i sådana fall skulle min morsa som är sjuksköterska kunna kolla och spola, hähä!

Men just nu i skrivande stund är det fantastiskt: -50 dB volym med L40-balansering från Center (alltså sänker volymen på högersida för att matcha vänsterörats volymuppfattning) på extern ljudkort så är det som om allt är som vanligt. Men när jag tar av mig mina öppna on-ear studiohörlurar så lär verkligheten komma tillbaka och visa hur Ljudbalansen egentligen är!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju även besöka ett apotek idag och skaffa Revaxör och nått att plugga igen örat med och prova att "antivaxa" örat.

Fast jag läste ju att nån skrev att läkare i viss inte skulle rekommendera "självmedicinering" ifall man inte kan säkerställa först vad det är. Möjligen kan tanken vara att man ska undvika "alternativ medicin".

Men jag kan prova. Tänker mig denna? https://www.apotekhjartat.se/produkt/revaxor-oronspray-med-sk... Den finns nere på apoteket hjärtat vid min mataffär (de har integrerat apotek i mataffären)

Hur många doseringar/puffringar kör man då per behandlingstillfälle? Dvs., för hur många doseringar räcker 10 ml?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Fast jag läste ju att nån skrev att läkare i viss inte skulle rekommendera "självmedicinering" ifall man inte kan säkerställa först vad det är. Möjligen kan tanken vara att man ska undvika "alternativ medicin".

Men jag kan prova. Tänker mig denna? https://www.apotekhjartat.se/produkt/revaxor-oronspray-med-sk... Den finns nere på apoteket hjärtat vid min mataffär (de har integrerat apotek i mataffären)

Hur många doseringar/puffringar kör man då per behandlingstillfälle? Dvs., för hur många doseringar räcker 10 ml?

Jag vet inte om Revaxör ens räknas som medicinering för det är snarare ett rengöringsmedel.
Hur många behandlingar det räcker till beror på hur stora öron du har men det ska ju verka så endera blir du av med vaxet om det är det som är problemet eller så hinner vårdcentralen öppna innan du gjort slut på det.
Det bästa är ju om man använder det över natten eller motsvarande så det går ganska långsamt att göra rent örat.
Ibland kan man behöva upprepa behandlingen med Revaxör och öronsköljning om vaxproppen inte löses upp. Du kan då behandla tre dagar i följd. Hjälper det fortfarande inte ska du kontakta läkare eller hälsovårdsmottagning.
https://www.revaxor.se/produkter/oronspray/

Se också till att ha nått att plugga igen örat med så att Revaxöret inte kan rinna ut, fetvadd eller engångsöronproppar brukar funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Du ska aldrig pilla i öronen. De sköter sig själva, vaxlösare vid behov. Att pilla med bomullspinnar är farligt, du kan både skada trumhinnan eller skapa vaxproppar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nu jobbar jag inte specifikt med öronproblem men har gjort det tidigare (alltså inte på Öron-näsa-hals men hälsocentral och handlagt sådana), och dessutom haft liknande problem några gånger som barn (lärt mig att inte försöka tryckutjämna för kraftigt vid förkylning den hårda vägen så att säga).

Tryckutjämning är egentligen ett felaktigt namn på att blåsa mot stängd mun och näsa, det är en tryckökning du utför. Det gör att luft kommer in via örontrumpeten till mellanörat och på så sätt relaxerar en inpressad trumhinna (exempelvis på grund av vattentryck på några meters djup). Om örontrumpeten eller slemhinnorna i anslutning till dess öppningar är svullna/täppta så kan du pressa in luft men den kommer inte ut av sig självt så lätt. Detta leder till ökad ansträngning och kan ge inflammation i första hand, det vill säga att du kan tryckutjämna dig till en inflammation. Infektion är mindre troligt att få så men inte omöjligt.

Det bästa mot detta är i akuta skedet nässpray (exempelvis Otrivin Comp el liknande) och möjligen slemhinneavsvällande som Rinexin (receptbelagd). I det långa loppet kan kortisonspray ge skydd om det är återkommande. Detta bör dock sättas in i samråd med någon läkare som kan göra uppföljningar.

Nedsatt hörsel kan vara sekretorisk otit, det vill säga vätska i mellanörat vilket går att se via otoskopi (kolla in på trumhinnan) på hälsocentralen. Det borde vara korrekt vårdnivå för detta men om inte de kan hjälpa är remiss till Öron-näsa-hals-mottagning nästa steg för det mesta. Hörseltest kan göras på hälsocentralen också.

Det du beskriver med lite lägre ljud och främst diskantljud i vänster öra låter som ett ledningshinder i form av vätska i mellanörat eller vaxpropp i hörselgången.

Intressant svar! Ja det behöver ju inte vara vätska bakom trumhinnan som jag skrev utan kan vara ett problem med tryckskillnad. Kan också vara örontrumpeten som är blockerad.

Till Aplay: Håll inte på och irritera örat mer! Tops ska endast användas i öronets mynning och ett par cm in. Och skall INTE pressas mot väggarna (eller trumhinnan för den delen) (drar man längs väggarna tar man bort skyddande vax som istället ökar vaxproduktionen)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vanligen får du tillbaka din nedsatta hörsel av att tryckutjämna för att ta bort lock för öronen. Men för mig verkar det ha blivit lite tvärtom eller så finns det mer bakom det hela. T.ex. skall det nämnas att jag har haft mild tinnitus i vänstra örat sedan två år tillbaka nu. Och vänstra örat har oxå varit örat som oftast drabbats av värk/infektioner(?) till och från. För länge sedan hade jag också vätska i vänsterörat och då gjorde det ont i flera veckor - och det tror jag berodde på att jag råkat spola vatten i näsan som jag sugit in. Vänsterörat är oxå örat som jag har lite nedsatt hörsel sedan barn men aldrig så nedsatt som nu.

Det hela började i måndags eller tisdags när jag vaknade upp med världens lock för vänstra örat där det först inte ens gick att göra tryckutjämning (vänstra örats lock satt fast som en propp). Jag försökte och det gick inte och gjorde lite ont när jag försökte.

Till slut så gick det men då gjorde det också ont och jag hade värk i vänstra örat i en dag och sedan dagen efter så märkte jag att jag plötsligt hörde signifikant sämre på vänsterörat. Jag hörde på TV:n med högtalarna att jag hörde högra högtalaren bättre än vänstra och först trodde jag att det var en monokälla så jag gick fram till vänstra högtalaren men det kom ljud från den.

Det verkar vara att min diskanthörsel (kunna höra diskantljud) som har blivit nedsatt för nu sitter jag med ett par on-ear hörlurar (de agerar som hörselkåpor) som dämpar just diskantljud och då hör jag mer jämnt på båda öronen även om det till och från låter som om högeröra fortfarande hör lite bättre.

Här är det underliga: igår kändes det som om det var lock om vänsterörat eller som om det var något uppsvullet inuti örat MEN det gjorde varken ont när jag peta och det var tillräcklig tryckutjämning (alltså när du gör tryckutjämningen och du hör ljudet att locket om öronen försvinner - luftflöde i örontrumpeten). EDIT: Jag läser här: https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/onh/sekr... och ett symtom som beskrivs är "fyllnadskänsla" vilket är vad jag menar med svullnaden - det känns som om något "svullat" upp lite i örat fast det inte känns ömt eller ont att peta i det. Och frågan är om det är någon slags öronttrumpetsinfektion.

(Spekulativt och troligen inkorrekt så har det luktat cement i trappuppgången för någon j*va granne håller på bygger och kommunala fastighetsägaren har ej varit här och städat i trappuppgången så det stinker cement, sand och grus i hela trappuppgången (jag har tre våningar att gå - typ 80 trappsteg) och det luktar hela vägen upp och ned. Nått sånt inandat som drabbat? Högst troligen inte.)

Idag är det fortfarande nedsatt diskant hörsel i vänsterörat i den utsträckning att jag hör skillnaden (hör diskantljud sämre på vänsterörat). Men om det vore svullnad eller följd av någon infektion genom "bakåtsniffande" (dra in snor i svalget) eller annat så borde väl man känna att det gör ont om man petar på örat eller längs örontrumpeten utanpå? Eller kan man ha svullnad/infektion utan att känna någon smärta vid beröring?

För jag oroar mig smått om att mina öronhår som känner av diskantljud har gått upp i rök som följd av min smärtsamma tryckutjämning eller att det är genetikskiten som både gett mig tinnitus i vänsterörat och nu fortsatta hörselproblem i vänsterörat.

Jag gillar ju ljud. Vore riktigt irriterande att tappa all hörsel på vänsterörat innan man knappt hunnit fylla 35... är 33 nu.

Har du haft tillfälligt nedsatt hörsel i något öra där främst diskantljud dämpats och som sedan kommit tillbaka efter dagar, veckor eller månader? Och måste man verkligen gå omkring med hörselkåpor i flera veckor nu för att låta öronen vila? Hur "läker" ens öronens känselhår som?

Tack för spekulativa svar och delade erfarenheter på förhand!

Prova att flyga .

Hade lite(inte fullt ut) lock i bägge öron som jag inte visste om. Inom Europa(mellanlandningar) så blev där ingen skillnad. Men någonstans mellan Spanien och Chile så vips hörde jag ännu bättre. Riktigt skönt när det släppte.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha, det har du helt rätt i: "All medicinsk googling leder bara till cancer!"

Jag skall fixa revaxrör. Är det denna? https://www.apotekhjartat.se/produkt/revaxor-oronspray-med-sk...

Då verkar man spruta in och låta verka ett tag för att sedan spola ut med ljummet vatten med hjälp av medföljd blåblåsa?

ja det är den du ska ha, sen är det bara lägga sig ned på sidan och läsa en bok, glo på tv eller något annat för att låta det verka.

Börjar man googla är man man nästan redan död, nej det ska man inte göra...eller inte lita på det allt för mycket åtminstone.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du ska aldrig pilla i öronen. De sköter sig själva, vaxlösare vid behov. Att pilla med bomullspinnar är farligt, du kan både skada trumhinnan eller skapa vaxproppar.

Det här är en vanlig romantisering över hur örat fungerar. Nu har vi inget smart system hur mycket vax som produceras och vilken typ utan det är rätt så styrt av vilka gener du har. En del producerar för mycket och då hjälper bomullspinnar om du vet att inte trycka in dem för långt, använda dem överdrivet irriterar ju bara men det känner du ju själv rimligen och revaxör. Revaxör är rätt drygt att ha att göra med kan lätt orsaka tillfälliga proppar pga allt ljummet vatten du spolar i öronen så det är bara något jag använder om jag verkligen har svårlösta öronproppar. Det finns ju annat man kan använda i förebyggande syfte istället som inte är lika effektivt mot vaxproppar när de väl bildats.

Det största problemet med bomullspinnarna är ju bara att folk spolar ner dem i toan och de blockerar filtrena i reningsverken. Men enormt överdrivet hur de punkterar trumhinnor på folk med minsta sans.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är vaxpropp i princip omöjligt att få ut med vanliga bomullspinnar utan man behöver vaxlösare? Och VC är väl ej öppet på helger?

Nu på externt ljudkort med hörlurar kör jag -50.0dB volym med "Balance L40" från Center. Då låter det jämnt i ljudvolymen mellan mina öron just nu.

Du kan packa den ännu mer och göra det värre.
Det läkaren sa till mig var att många tecken för vaxpropp är samma för öroninfektion t ex, därför man inte ska självbehandla innan kik. Revaxör kan göra det värre då

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Jag upplever att idag (ej provat vaxproppslösning ännu) verkar det ha blivit bättre?

Pyttelite eller ingen värk alls i vänsterörat eller runt omkring vid vanlig tryckutjämning. Igår hade jag pyttelite värk under vänsterörat precis där vänstra käkbenet börjar vid vanlig tryckutjämning och jag undrar om det är en del av mellanörat? Idag är det alltså bättre där. Så kanske återställer sig?

Har ej undersökt om det förekommer nått inuti mellanörat (vätska) eller ytterörat (vaxpropp).

Och balanseringen verkar ha återställts lite eller inbillar jag mig? Kan köra L30 istället för L40 nu på LR-balanseringen i externa ljudkortet.

Och högtalarna på TV:n låter mer balanserat även fast höga toner låter lite mer på högersidan (eller snarare lägre på vänstersidan?).

Vad säger Du som erfarit tillfällig nedsatt hörsel i något öra och som sedan plötsligt blivit bättre?

Det finns en långsökt orsak: när jag åkte buss innan det hela skedde så satt jag på platsen precis där motorn är som bullrar rejält. Å andra sidan har jag suttit på sådan plats ett par gånger för flera år sedan tidigare utan några anmärkningsvärda problem i efterhand.

Nåja, upplevs som bättre ännu iaf!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODDNAME:

Du kan packa den ännu mer och göra det värre.
Det läkaren sa till mig var att många tecken för vaxpropp är samma för öroninfektion t ex, därför man inte ska självbehandla innan kik. Revaxör kan göra det värre då

Menar du att revaxör gör det hela jobbigare om det visar sig vara öroninfektion och INTE vaxpropp? Om det visar sig vara vaxpropp så torde det istället bli bättre trots att man inte kikade innan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vanligen får du tillbaka din nedsatta hörsel av att tryckutjämna för att ta bort lock för öronen. Men för mig verkar det ha blivit lite tvärtom eller så finns det mer bakom det hela. T.ex. skall det nämnas att jag har haft mild tinnitus i vänstra örat sedan två år tillbaka nu. Och vänstra örat har oxå varit örat som oftast drabbats av värk/infektioner(?) till och från. För länge sedan hade jag också vätska i vänsterörat och då gjorde det ont i flera veckor - och det tror jag berodde på att jag råkat spola vatten i näsan som jag sugit in. Vänsterörat är oxå örat som jag har lite nedsatt hörsel sedan barn men aldrig så nedsatt som nu.

Det hela började i måndags eller tisdags när jag vaknade upp med världens lock för vänstra örat där det först inte ens gick att göra tryckutjämning (vänstra örats lock satt fast som en propp). Jag försökte och det gick inte och gjorde lite ont när jag försökte.

Till slut så gick det men då gjorde det också ont och jag hade värk i vänstra örat i en dag och sedan dagen efter så märkte jag att jag plötsligt hörde signifikant sämre på vänsterörat. Jag hörde på TV:n med högtalarna att jag hörde högra högtalaren bättre än vänstra och först trodde jag att det var en monokälla så jag gick fram till vänstra högtalaren men det kom ljud från den.

Det verkar vara att min diskanthörsel (kunna höra diskantljud) som har blivit nedsatt för nu sitter jag med ett par on-ear hörlurar (de agerar som hörselkåpor) som dämpar just diskantljud och då hör jag mer jämnt på båda öronen även om det till och från låter som om högeröra fortfarande hör lite bättre.

Här är det underliga: igår kändes det som om det var lock om vänsterörat eller som om det var något uppsvullet inuti örat MEN det gjorde varken ont när jag peta och det var tillräcklig tryckutjämning (alltså när du gör tryckutjämningen och du hör ljudet att locket om öronen försvinner - luftflöde i örontrumpeten). EDIT: Jag läser här: https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/onh/sekr... och ett symtom som beskrivs är "fyllnadskänsla" vilket är vad jag menar med svullnaden - det känns som om något "svullat" upp lite i örat fast det inte känns ömt eller ont att peta i det. Och frågan är om det är någon slags öronttrumpetsinfektion.

(Spekulativt och troligen inkorrekt så har det luktat cement i trappuppgången för någon j*va granne håller på bygger och kommunala fastighetsägaren har ej varit här och städat i trappuppgången så det stinker cement, sand och grus i hela trappuppgången (jag har tre våningar att gå - typ 80 trappsteg) och det luktar hela vägen upp och ned. Nått sånt inandat som drabbat? Högst troligen inte.)

Idag är det fortfarande nedsatt diskant hörsel i vänsterörat i den utsträckning att jag hör skillnaden (hör diskantljud sämre på vänsterörat). Men om det vore svullnad eller följd av någon infektion genom "bakåtsniffande" (dra in snor i svalget) eller annat så borde väl man känna att det gör ont om man petar på örat eller längs örontrumpeten utanpå? Eller kan man ha svullnad/infektion utan att känna någon smärta vid beröring?

För jag oroar mig smått om att mina öronhår som känner av diskantljud har gått upp i rök som följd av min smärtsamma tryckutjämning eller att det är genetikskiten som både gett mig tinnitus i vänsterörat och nu fortsatta hörselproblem i vänsterörat.

Jag gillar ju ljud. Vore riktigt irriterande att tappa all hörsel på vänsterörat innan man knappt hunnit fylla 35... är 33 nu.

Har du haft tillfälligt nedsatt hörsel i något öra där främst diskantljud dämpats och som sedan kommit tillbaka efter dagar, veckor eller månader? Och måste man verkligen gå omkring med hörselkåpor i flera veckor nu för att låta öronen vila? Hur "läker" ens öronens känselhår som?

Tack för spekulativa svar och delade erfarenheter på förhand!

Gå till Doktorn kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Du kan packa den ännu mer och göra det värre.
Det läkaren sa till mig var att många tecken för vaxpropp är samma för öroninfektion t ex, därför man inte ska självbehandla innan kik. Revaxör kan göra det värre då

Privatklinik? Läkaren vill ha återkommande kund vid minsta besvär?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hondaxl:

Gå till Doktorn kanske?

Har funderat att sitta på akuten kanske på torsdag för jag har ej möjlighet att vakna 07:59 och spamma dubbla telefoner för att KANSKE kunna boka en tid på VC. Det är så absurt nu för tiden. Ej tillåtet sidospår.

Akuten lär väl bli 3-4 timmar pga. triage? Mitt fall är ju knappast högprioriterat. Fast det beror väl också på hur mycket övrigt som kommer in nu. Lär vara mindre av viruset detta år än fjolåret.

Jag funderar på vad olika symtom brukar kunna vara tecken på:
- fyllnadskänsla kan ju alltså vara svullnad som trycker (öroninfektion) eller så kan det vara vätska som trycker? (öronkatarr)
- värk kan vara öroninfektion eller något som klämmer (vaxpropp(?)) på en nerv som kommunicerar smärta

Självfallet har vi alltid X-neurologiska faktorn där det är hjärnan som spökar med ens självupplevda symtom.

Jag tycker det är roligt att fundera ut dessa fysiomekanistiska processer i människokroppen utan att bli läkare för det!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Privatklinik? Läkaren vill ha återkommande kund vid minsta besvär?

Det är en viktig detalj att få reda på.

De har ju då en intressekonflikt att få återkommande "kunder" och samtidigt skapa nöjda "kunder" (personer som slipper uppsöka sjukvård varje vecka).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har funderat att sitta på akuten kanske på torsdag för jag har ej möjlighet att vakna 07:59 och spamma dubbla telefoner för att KANSKE kunna boka en tid på VC. Det är så absurt nu för tiden. Ej tillåtet sidospår.

Akuten lär väl bli 3-4 timmar pga. triage? Mitt fall är ju knappast högprioriterat. Fast det beror väl också på hur mycket övrigt som kommer in nu. Lär vara mindre av viruset detta år än fjolåret.

Jag funderar på vad olika symtom brukar kunna vara tecken på:
- fyllnadskänsla kan ju alltså vara svullnad som trycker (öroninfektion) eller så kan det vara vätska som trycker? (öronkatarr)
- värk kan vara öroninfektion eller något som klämmer (vaxpropp(?)) på en nerv som kommunicerar smärta

Självfallet har vi alltid X-neurologiska faktorn där det är hjärnan som spökar med ens självupplevda symtom.

Jag tycker det är roligt att fundera ut dessa fysiomekanistiska processer i människokroppen utan att bli läkare för det!

Nja jag ringde vårdcentralen och fick typ tid nästa dag,kan ju vara värt att ta en sjukdag om man har ont.
Arbetsgivaren får acceptera det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Har funderat att sitta på akuten kanske på torsdag

Om du åker till akuten för att du kanske har en vaxpropp så hoppas jag att de kastar ut dig igen helt ärligt.

Byt till en vårdcentral där du kan boka tid online? Så svårt kan det inte vara. Logga in på 1177 och leta lite.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Om du åker till akuten för att du kanske har en vaxpropp så hoppas jag att de kastar ut dig igen helt ärligt.

Byt till en vårdcentral där du kan boka tid online? Så svårt kan det inte vara. Logga in på 1177 och leta lite.

Går ej i Västernorrland. Sidospår ej tillåtet. Får välja det som funkar. Det finns färst tider tyvärr här.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Går ej i Västernorrland. Sidospår ej tillåtet. Får välja det som funkar. Det finns färst tider tyvärr här.

Fråga på flashback istället,dom brukar ha många experter där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hondaxl:

Fråga på flashback istället,dom brukar ha många experter där.

Vänligen lägg ned sådan attityd. Jag presenterar fakta.

Alla har inte möjlighet att boka online eller ringa tidigt på mornar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har du ringt din vårdcentral? Om inte varför överväger du att åka och sitta på en akutmottagning? Vårdcentraler har lediga tider varje dag för akutbesök, t.ex. vid öroninflammation där man inte gärna kan boka en vanlig tid tills efter det troligen läkt ut själv.

Ring din vårdcentral, du kommer antagligen få knappval där du kan välja att prata med en sjuksköterska. Beskriv sedan för hen dina symptom och du kommer få råd från en medicinsk kunnig person. Bedömer dom att du behöver undersökas erbjuder dom antagligen en tid under dagen ifall dom inte tagit slut.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Menar du att revaxör gör det hela jobbigare om det visar sig vara öroninfektion och INTE vaxpropp? Om det visar sig vara vaxpropp så torde det istället bli bättre trots att man inte kikade innan?

Om det är en infektion kan revaxör göra det sämre, om det är en vaxpropp bättre givetvis.

Men om trådskaparen inte är en öronläkare som dessutom kan kika i sitt egna öra blir det ju svårt att veta.
Varför chansa när det gäller saker som hörsel, syn etc.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det låter som symptom folk får vid vaxpropp i öronen.
Använder du öronproppar och dylikt så behöver du spola öronen från gång till gång eftersom sånt trycker öronvaxet längre in i öronen/hindrar vaxet från att gå sin naturliga väg ut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exmaxinz:

Det låter som symptom folk får vid vaxpropp i öronen.
Använder du öronproppar och dylikt så behöver du spola öronen från gång till gång eftersom sånt trycker öronvaxet längre in i öronen/hindrar vaxet från att gå sin naturliga väg ut!

Vad jag använder flitigt är öronsnäckor med kuddar likt dessa (ligger alltså i ytterörat och går inte hela vägen in):

Har använt sådana i flera år, främst på gymmet och vid långa promenader, så kuddarna kan ha drabbats av svett, fukt och svamp(?) vilket kanske lett till milda öroninfektioner och dylikt till och från?

Jag antar att sådant med kan bidra med ökad risk för infektioner och dylikt? Jag har små öron/smal hörselgång så jag antar att det också bidrar till ökad risk för irritation och infektion i kombination med "vadderade" öronsnäckor?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad jag använder flitigt är öronsnäckor med kuddar likt dessa (ligger alltså i ytterörat och går inte hela vägen in):
https://m.media-amazon.com/images/I/412--VTUnQL._AC_SY350_.jpg

Har använt sådana i flera år, främst på gymmet och vid långa promenader, så kuddarna kan ha drabbats av svett, fukt och svamp(?) vilket kanske lett till milda öroninfektioner och dylikt till och från?

Jag antar att sådant med kan bidra med ökad risk för infektioner och dylikt? Jag har små öron/smal hörselgång så jag antar att det också bidrar till ökad risk för irritation och infektion i kombination med "vadderade" öronsnäckor?

Hur gick det med öronen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalasis:

Hur gick det med öronen?

I princip känns det som vanligt igen (typ lika bra högtonshörsel på båda öronen) trots att jag aldrig använde sprejen, men lär köra det någon gång ändå bara för att få ut potentiellt förhårdnat vax i öronen efter allt petande med tofsar de senaste åren.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är pollen och förkylningstider...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min stora fråga är: kan man ha öroninflammation utan att ens ha haft nån värk?

Eftersom jag av en slump såg tråden (någon har nyligen kommenterat i denna) och jag såg frågan ovan så känner jag att det inte är dumt att komma med ett lite kanske oväntat svar.

Svart är JA. Råkade en gång ut för att mitt öra var irriterat men det var allt och det kändes som en vaxpropp men ingen värk. Efter ett par dagar började dock huvudet svulna runt örat och flera släktingar pekade med hela handen att jag var tvungen att uppsöka läkare. Kommer inte riktigt ihåg hur gammal jag var, 15-17.
Läkarens kommentar var "Det här måste göra ont!" varpå jag tittade förvånat på läkaren och endast svarade något i stil med "Jasså?".
Fick en bomullstuss dränkt i alsolsprit eller något liknande placerad i örat och denna skulle kontinueligt blötas genom att fylla på med liknande vätska i örat. Har ett svagt minne av att det började bli ömt i örat först efter två nätter och när tussen sedan avläsnades på VC så "dammsögs" örat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är pollen och förkylningstider...

"Förkylningstider" är ju mer eller mindre året om.

Jag är ej pollenallergiker som tur var för min egen del.

Och jag har aldrig haft liknande besvär i vänstetörat som följd av förkylning. Var ej förkyld under den där tiden för jag var på gymmet och löpte och lyfte skrot så då borde jag ha blivit ännu sämre om det faktiskt varit en förkylning.

Så i mitt fall troligen ej orsakat av förkylning och/eller pollen.

Säger inte att det inte kan orsakas av det dock... bara att i mitt fall var det högst troligt ej det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Förkylningstider" är ju mer eller mindre året om.

Jag är ej pollenallergiker som tur var för min egen del.

Och jag har aldrig haft liknande besvär i vänstetörat som följd av förkylning. Var ej förkyld under den där tiden för jag var på gymmet och löpte och lyfte skrot så då borde jag ha blivit ännu sämre om det faktiskt varit en förkylning.

Så i mitt fall troligen ej orsakat av förkylning och/eller pollen.

Säger inte att det inte kan orsakas av det dock... bara att i mitt fall var det högst troligt ej det.

Har du gjort tester? Förkylningsvirus kan ge väldigt milda symtom, går inte att jämföra med att vara utslagen i influensa för det mesta.

Inflammation i bihåla/öra blir knappast värre för att du lyfter skrot... Risken där är väl hjärtmuskelinflammation, men är du fri från feber lär du inte låta bli att träna.

I övrigt behöver du inte vara pollenallergiker som i att du reagerar på prick eller lapptest för att påverkas av pollen. Det är immunförsvaret du pratar om så kroppen kommer reagera olika vid olika tillfällen och olika mängd potentiella allergener.