Hur viktig är val av lärosäte för karriär inom IT?

Permalänk
Avstängd

Hur viktig är val av lärosäte för karriär inom IT?

Hej! Det har blivit dags för mig att ta tag i plugget.

Jag velar nu mellan dessa 3 utbildningar:

https://www.his.se/utbildning/data-och-it/datavetenskap-inrik...

Högskoleingenjör på Chalmers i Datateknik

Software Engineering and management på GU

Anledningen till att programmet från högskolan i Skövde är inkluderat är för att detta innebär att jag inte behöver flytta särskilt långt hemifrån och kan fortsätta jobba på mitt nuvarande jobb på helger. Vad gäller många andra yrken spelar lärosäte roll (prestige), men av vad jag kunnat utröna från andra trådar är lärosäte inte lika viktigt som erfarenhet inom IT.

Vad skulle ni rekommendera? Vilka potentiella fördelar/nackdelar ser ni med dessa utbildningar? Jag vet inte riktigt vad inom IT jag vill jobba med, men gissar att alla dessa utbildningar leder till snarlika jobb där högskoleingenjörsutbildningen är den utbildning som erbjuder bredast jobbmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Chalmers. Helt klart en bra skola. Och Göteborg har fler möjligheter

Permalänk
Medlem

Jag bodde i Skövde och flyttade till Göteborg för att studera på Chalmers.

Jag tror att lärosäte spelar roll och ju hårdare marknaden blir desto mer kommer varje liten grej som särskiljer dig från den stora massan utvecklare vara till din fördel. Alla rekryterare jag pratar med verkar eniga om att marknaden inte är lika het som den var för några år sedan och när det står mellan en nyexad ingenjör från Chalmers och en datavetare från Skövde kommer Chalmeristen få klart fler intervjuer (allt annat lika).

Allt annat lika är dock väldigt viktigt(!) för det är sällan så är fallet. Om ditt nuvarande jobb är IT-relaterat är det guld att ha på CVt. Men jag ger alltid samma råd till alla som ska börja plugga: (1) Först klarar du av skolan och ser till att du får bättre studieresultat än snittet. (2) Sen funderar du över om du ska jaga ännu högre studieresultat och särskilja dig genom dessa, eller så letar du efter (för utbildningen relevanta) extrajobb och skaffar en fördel på det sättet.

Återigen, marknaden har börjat svalna och det kommer bli viktigare (tror jag) att ha fullföljt sin utbildning för att vara attraktiv på arbetsmarknaden.

Konklusion
Eftersom du skriver att du behöver flytta oavsett vilken utbildning du väljer hade jag valt Chalmers. Det ser bättre ut med Chalmers-loggan på CVt än HIS eller GU. Foka sedan på att plugga ordentligt en termin eller tre så du känner att du har koll på läget, sen kan du ta ställning till extrajobb eller ej.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag tänker slå ett slag för att göra vad som är bekvämt för dig. Det handlar trots allt om flera år av ditt liv. Villl du hellre plugga i Skövde med närhet till hemmer och möjlighet till extrajobb kommer du förmodligen att både trivas och prestera bättre där.

Kvalitativ är skillnaden på utbildningarna sannolikt liten. Men visst, någon rekryterare kanske tycker att Chalmers klingar bättre.

Sedan skulle jag säga att den stor del av studierna handlar om nätverkande. Får du tio bra vänner som vet att du är smart/sympatisk/hårt arbetande så är det i framtiden tio personer som kan rekommendera dig till sin arbetsgivare. Får du bättre kontakter på Chalmers än i Skövde? Kanske, men det är inte säkert.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Som chef inom IT-branschen, som har anställt hundratals utvecklare och ingenjörer under karriären, kan jag säga dig att lärosäte är en mindre aspekt när jag anställer. Faktum är att vi har ett underskott på 70000+ ingenjörer här i Sverige, så du kommer nästan garanterat få jobb även under lågkonjunktur om du är någorlunda kompetent. Jag skulle säga att lärosäte kanske har viss betydelse för ditt första jobb efter utbildningen, men därefter kommer det få mindre och mindre betydelse för följande jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Jag skulle säga att lärosäte kanske har viss betydelse för ditt första jobb efter utbildningen, men därefter kommer det få mindre och mindre betydelse för följande jobb.

Men om du inte får in en fot i branschen kommer du ju inte få några "följande jobb"... Därav hela mitt inlägg ovan, om vikten av att särskilja sig från mängden nyexaminerade.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Utbildningen kan teoretiskt sett vara av bra kvalitet nästan varsomhelst, det som skiljer är kanske framförallt det nätverk man kan bygga på Chalmers. När man går på ett lite större och mer känt universitet som Chalmers, eller KTH, blir man "en i gänget som gått där". Man håller ofta kontakten med flera studenter, och de får ofta intressantare karriärsbanor senare i livet än om man gått på en mindre känd skola. Det i sin tur bådar ofta gott för ens egen karriärsbana senare i livet.

Om man ska hårdra det kan sådana nätverk vara skillnaden mellan att fastna som IT ansvarig på något 40-mans företag i skogen i västergötland jämfört med att kunna jobba upp sig inom något roligare större företag i en storstad och på sikt bli hög chef där. Sedan är både Chalmers och KTH internationellt rätt kända skolor, om någon utomlands tittar på CV't kommer de se ett namn de känner igen och tänka "det där är bra killar". Om man gått på en mindre känd skola kommer de troligen få googla vad det är för något.

Sedan kan man väl säga att inget är skrivet i sten, efter 10 år på arbetsmarknaden spelar det mer roll vad du gjort under dessa 10 år än var du utbildade dig någonstans. Så att prestera och leverera är såklart upp till dig om det nu är karriär som lockar, andra kanske är nöjda med en mindre ambitös karriärsbana. Det som är lurigt är dock att lusten att göra karriär kan komma senare i livet, när man är runt 35-45, och har man då "fel" utbildning och erfarenhet blir det motigt.

Summerat, satsa på Chalmers om du kan. Chalmers är sällan fel. Göteborg är en kul stad och bra mycket roligare än Skövde om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Precis som andra sagt åldras inte din formella utbildning vidare väl, utan vartefter åren går kommer din arbetslivserfarenhet spela mer roll. Man kan väl säga att ”det du gjort de senaste åren” är av största betydelse. Så betydelsen av din utbildning kommer spela roll tidigt i din karriär, för att sedan klinga av.

Med det sagt tänker jag att starka varumärken alltid kommer ge dig ett plus i kanten. Står det KTH på CV:t är det lätt att tänka ”åh, det måste vara en smart person!”. Det handlar alltså inte nödvändigtvis om att utbildningen är bättre, utan att man associerar olika varumärken med olika saker, vilken sen kan användas som ”tumregler” vid beslutsfattande. Kallas inom psykologin för heuristik.

Men som andra sagt så tror jag inte du kommer ha svårt att få jobb inom IT oavsett. Känns det bara jobbigt att flytta till Göteborg så kör på Skövde. Men om det låter lite spännande så kör på Götet. För karriären gör det nog ingen gigantisk skillnad, även om det alltid är bra att ha ”gamla meriter” att luta sig mot, och då vinner Chalmers.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Chalmers slår bättre, kan vara viktigt för första jobbet.
Chalmer är också en roligare skola med studentlivet, kan bli en unik tid i ditt liv som du kommer se tillbaka på.
Jobba helg kan du göra sen

Permalänk
Medlem

Skövde pluggar man på om man enbart är intresserad av en utbildning.
Chalmers pluggar man på om man vill vara student med allt vad det innebär.

Missförstå mig inte, HIS är en skitbra skola, men Skövde som stad lider så hårt av storstadskomplexet att studentlivet ofta blir lidande.
Spontant har jag aldrig någonsin hört någon rekryterare / chef någonstans säga att man anställer baserat på skola, då alla anställningar sker case by case vilket innebär fler variabler än vilken skola man gått (Utbildning är viktigare)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skövde har ju Volvo som är en stabil arbetsgivare. Jag hade nog valt Chalmers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Men om du inte får in en fot i branschen kommer du ju inte få några "följande jobb"... Därav hela mitt inlägg ovan, om vikten av att särskilja sig från mängden nyexaminerade.

Tur att det är sån brist på utbildad personal att studenter får flera jobberbjudanden innan de ens gått klart utbildningen.

Vi anställer inte kodare men istället för att kolla så folk gått på rätt skola så kollar vi så de inte gått på fel. Newton i västra götaland är en skola vi absolut undviker att anställa från nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Osmani19:

Hej! Det har blivit dags för mig att ta tag i plugget.

Jag velar nu mellan dessa 3 utbildningar:

https://www.his.se/utbildning/data-och-it/datavetenskap-inrik...

Högskoleingenjör på Chalmers i Datateknik

Software Engineering and management på GU

Anledningen till att programmet från högskolan i Skövde är inkluderat är för att detta innebär att jag inte behöver flytta särskilt långt hemifrån och kan fortsätta jobba på mitt nuvarande jobb på helger. Vad gäller många andra yrken spelar lärosäte roll (prestige), men av vad jag kunnat utröna från andra trådar är lärosäte inte lika viktigt som erfarenhet inom IT.

Vad skulle ni rekommendera? Vilka potentiella fördelar/nackdelar ser ni med dessa utbildningar? Jag vet inte riktigt vad inom IT jag vill jobba med, men gissar att alla dessa utbildningar leder till snarlika jobb där högskoleingenjörsutbildningen är den utbildning som erbjuder bredast jobbmöjligheter.

Av de jag känner som har gått SEM på GU har ca 30% fått jobb på Ericsson som var/är granne med dem. Det är en bra utbildning om man är seriös och lägger ner tid på sina studier (d.v.s. kodar och gör rätt för sig i projekten). Vissa jobbar som projektledare och andra är utvecklare idag så det har helt berott på vad de har tyckt varit kul/varit bra på i projekten som gjorts.

Tror SEM är lättare än både Chalmers och HIS, mindre matte t.ex. så det beror lite på vad du vill ha för jobb i framtiden. Om du vill bli en kodare eller projektledare så är SEM bra, ingen aning om Chalmers/HIS är bättre men du kan nog få fler och andra roller.

Min erfarenhet av rekryteringar är att arbetsgivare inte bryr sig så mycket så länge du har högskoleutbildning och erfarenhet så är det bra. Sen kommer du klara dig på kontakter om du blir konsult Möjligtvis att första jobbet är lättare att få med Chalmers på CV:et än HIS om man inte har så mycket relevant arbetslivserfarenhet men branschen är het just nu. Vet såna helt nyexade systemvetare som fått erbjudande om 50-60000 DKK i månadslön på konsultfirmor i Köpenhamn.

Ett tips kanske kan vara att försöka intervjua några som jobbar med det du tror att du kan tänka dig göra i framtiden. Kolla med t.ex. IT-konsultfirmor eller större firmor där du bor om du kan få prata med någon av deras anställda. Det är rätt stor skillnad på att vara arkitekt, utvecklare eller projektledare t.ex. så det kan vara bra att fundera lite vad du vill börja med att göra när du kommer ut (även om det kan vara svårt innan du väl ha börjat). För det kan vara så att programmet erbjuder något som passar just din ingång väldigt bra (som t.ex. SEM som jobbar/jobbade mycket i projektform likt hur det blir i arbetslivet).

Permalänk
Avstängd

När jag pluggade Systemvetenskap på GU så var det typ ett systerprogram till Software Engineering and management (SEM) och båda programmen låg på IT-Universitetet som inte var en skola egentligen utan något projekt som GU och Chalmers körde gemensamt, så vi var studenter på både GU och Chalmers, men Systemvetenskap låg liksom mest på GU och SEM mer på Chalmers. Jag vet inte om det stämmer fortfarande dock.

Annars var det rätt nice att plugga på Lindholmen. Det är ett "center för teknik och innovation" så det händer rätt mycket saker hela tiden, med dev-days, olika föreläsningar (inte skolrelaterade alltså), arbetsmarknadsdagar och så. Det ligger också flera skolor där, mängder med bra restauranger och så. Jag jobbade även där i några år innan mitt företag flyttade någon kilometer bort, vilket var ett stort nedköp på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Som chef inom IT-branschen, som har anställt hundratals utvecklare och ingenjörer under karriären, kan jag säga dig att lärosäte är en mindre aspekt när jag anställer. Faktum är att vi har ett underskott på 70000+ ingenjörer här i Sverige, så du kommer nästan garanterat få jobb även under lågkonjunktur om du är någorlunda kompetent. Jag skulle säga att lärosäte kanske har viss betydelse för ditt första jobb efter utbildningen, men därefter kommer det få mindre och mindre betydelse för följande jobb.

Det är väl i linje med mina egna erfarenheter. Blir dock lite osäker på om OP menar kvaliten på utbildningen eller den allmänna uppfattningen av högskolan/universitetet i sig (vilket så klart till viss del hänger ihop). IT är väl överlag ganska prestigelöst jämfört med juridik etc. där lärosätet har en viss inverkan (vilket i sig är rätt löjligt enligt mig så vida det inte handlar om faktiska kvalitetsskillnader i själva utbildningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

God morgon, då ska vi se hur ett gäng datorentusiaster kan hjälpa dig!

När det kommer till att rekommendera vad folk ska göra, är det bästa att fråga andra precis som du gör och jag hoppas att de som väljer att svara i din tråd faktiskt har erfarenhet av att läsa på just högskola eller de program du har listat. Jag tänkte ge dig en generell bild av en högskola, trots att jag inte har läst IT/Data. Jag hoppas att du ändå får någonting utav min erfarenhet.

Jag själv har läst på Chalmers. Visst, det är en bra högskola med många roliga och bra minnen men också jobbiga. Jag tog examen 2019 i oktober månad och började självklart leta jobb inom min yrkeskategori. Under tiden jag letade jobb som ingenjör, jobbade jag som assisterande till övrig ingenjörer på ett företag kan man säga. Efter ca 6 månader efter examen hade jag fortfarande inte fått något jobb (både iland och till sjöss) inom min yrkeskategori, men som tur är hade jag kommit i kontakt med en person som hade samma utbildning som mig men valt att byta inriktning, som jag också gjorde till slut! Under dessa tre åren som har gått, har jag hittat två jobb inom Sverige (med chans till tillsvidareanställning) som jag faktiskt är utbildad till...

Så vad tycker vi då om val av lärosäte?

[Notera att jag endast pratar om högskolor i texten nedan]

Ditt val av lärosäte kommer att spela minst roll i vad som kommer ge dig jobb i framtiden, däremot kommer val av lärosäte spela störst roll i vad som kommer få dig att trivas i nuet och framåt. Valet kommer också påverka dig om du kommer kunna klara av att ta examen eller inte.

På Chalmers måste du exempelvis klara spärrkuser (dvs krav för att får läsa vidare inom programmet), klarar du inte dessa måste du vänta tills nästa läsperiod, dvs ca ett år. Språket är oftast engelska, vilket kan leda till att studierna blir svårare (Chalmers ändrade till enbart engelska för något år sedan). Sen är också Chalmers, Chalmers... Det är mycket teori och lite praktiska moment.

Så för att sammanfatta allt, bör du välja den högskolan som känns rätt för dig. Då får du helt enkelt läsa på om kursinnehållet/utbudet på de program du kan tänka dig att gå och se vad de har att erbjuda dig. Du nämner själv att du kan jobba samtidigt som du kan studera om du väljer Högskolan i Skövde. Väldigt bra utgångspunkt skulle jag säga, att kunna testa på utbildningen inom IT/Data och se om du känner att det är rätt. Är det inte det kan du alltid gå tillbaka på 100% igen på ditt nuvarande jobb och söka dig vidare nästa år. Sen är det alltid bra att se efter kollektivtrafiken, boende, utgifter, Lån, kursmaterial (vissa skolor har mer PDF/uppladdat material än andra).

Så det jag vill lyfta fram till dig som ska läsa på högskola (och andra för övrigt), är att högskola inte alltid är rätt väg att gå. Du måste tajma in marknaden, oavsett vad du väljer att läsa till. För mig slutade det med att jag har bytte karriär innan jag ens påbörjat det jag är utbildad till och detta med den fina Chalmers-loggan i hörnet.

Fast, om du läst sjö kanske din erfarenhet inte är representativ? Hur många sjöfartsutbildningar finns det att jämföra med? :/

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Det är upp till trådskaparen att avgöra. [...] Huruvida min yrkestitel hjälper till i detta sammanhanget eller inte är strunt samma, då frågan var just om lärosäten (dvs Högskolor).

Att jag valde att skriva om mitt jobbsökande var enbart för att lyfta fram att det kan bli jobbigt under eller efter utbildningen. Sen självklart finns det de personer som lyckas direkt efter examen och det hoppas jag ju självklart att @Osmani19 gör också, då jag vet hur kämpigt det är på högskola!

Fast jag tycker du gör TS en otjänst när du skriver om hur svårt du har haft att hitta jobb då du pratar om en helt annan bransch. Sen frågade TS förvisso: "Spelar lärosäte någon roll?", men jag tror ändå att det är underförstått att frågan rör IT-utbildningar. Om din input ska vara givande i frågan bör du åtminstone jämföra dina arbetssökningserfarenheter med andra sjöingenjörer från andra lärosäten, eller?

Aja. Mer info är väl nice, så vi hoppas TS får nytta av dina inlägg

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar både Chalmers och (GU) Göteborgs Universitet efter egen erfarenhet på GUs miljövetarprogram där en del kemi ligger hos Chalmers. Har du betyg för att gå det du verkligen vill så är det bara att köra på vald utbildning annars så är det kurser som gäller.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Det är upp till trådskaparen att avgöra. Som jag skrev i mitt inlägg, "Jag tänkte ge dig en generell bild av en högskola". Det var inget detaljerat, utan endast enkel överskådlig upplevelse och tankar kring en Högskola. Huruvida min yrkestitel hjälper till i detta sammanhanget eller inte är strunt samma, då frågan var just om lärosäten (dvs Högskolor).

Att jag valde att skriva om mitt jobbsökande var enbart för att lyfta fram att det kan bli jobbigt under eller efter utbildningen. Sen självklart finns det de personer som lyckas direkt efter examen och det hoppas jag ju självklart att @Osmani19 gör också, då jag vet hur kämpigt det är på högskola!

TS måste alltså vara förbered på att han/hon kanske inte får ett jobb oavsett vad den personen väljer för högskola och måste därför ifråga sätta sig vad arbetsmarknaden söker i framtiden och inte bara titta på vad utbildningarna ger för fina titlar när TS väl håller examensbeviset i handen. Så det jag försöker lyfta fram är att inte skrämma iväg @Osmani19 från att utbilda sig, utan försöka öppna upp alternativ med just min erfarenhet.

I vilket fall som helst måste trådskaparen tajma in marknaden och det är absolut inte lätt att göra eller veta vad marknaden är ute efter. Så ur @Osmani19 perspektiv måste han/hon efterforska mer tycker jag! Hade jag varit TS hade jag också sneglat på yrkeshögskolor också eller traineeprogram hos företagen direkt.

Text

Dina svårigheter med jobb, tajma marknaden osv gäller inte direkt för IT utbildningar. Det är en ökande marknad, bristen är enorm och flesta får jobb nära direkt från skolan eller t.om under utbildning och tar inte ens examen för man börjar jobba direkt.

Så visst läser man mer obskyra saker med lågt behov kan man få problem. Men läser man utbildningar inom yrken med störst brist i landet så brukar det lösa sig fort

Blir man utan jobb med examen inom IT är troligen felet inte utbildningen utan personligheten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Stort tack för svar allihop! Jag har ganska lätt för mig i skolan och hade planer på att plugga till läkare nu till våren, men 6 år av slit känns inte lika lockande som en karriär inom IT där utbildningen nog är både roligare och lättare, samtidigt som man snabbare kommer ut i arbetslivet.

Att döma av era svar så är alltså lärosäte viktigt främst vid första jobbet och om man söker sig utomlands. Om jag nu skulle välja högskolan i Skövde, bli färdig med utbildningen och få ett relevant jobb där jag jobbar i några år, kommer jag ha samma löneutveckling och karriärmöjligheter som någon som pluggat de 2 andra programmen? (Ponera att alla variabler utan lärosäte är desamma) Är erfarenhet efter, säg 5 år, viktigare än vilken högskola man tagit examen vid?

Jag har inte mycket emot att flytta till Göteborg, men kommer inte behöva dra på mig några studieskulder öht om jag kan plugga i Skövde och kommer nog kunna jobba på 50% under året. Det är alltså främst av detta ekonomiska skäl som jag överväger Skövde. Om Högskolan i Skövde däremot skulle vara ett sänke inför en framtida karriär, så kommer jag givetvis flytta då de ekonomiska vinsterna i karriären därefter kommer kompensera.

Stort tack återigen för alla som tar sig tiden att svara! Jag har inga bekanta i IT-sektorn, så har ingen annan att vända mig till tyvärr!

Permalänk
Medlem

Du kan inte jobba 50% under studietiden. Studierna är på 100%. Sen ska du hinna socialisera ickså, otroligt viktigt. Studieskulder är oviktiga. 0.x% ränta på ~250k, med en årslön på 500-1000k.

Om du kommer in på Chalmers eller KTH ska du göra det, nätverket och upplevelsen är viktig. Jobbsöksmässigt är Skövde sämre vid första jobbet, sen spelar det ingen roll.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Precis som andra sagt åldras inte din formella utbildning vidare väl, utan vartefter åren går kommer din arbetslivserfarenhet spela mer roll. Man kan väl säga att ”det du gjort de senaste åren” är av största betydelse. Så betydelsen av din utbildning kommer spela roll tidigt i din karriär, för att sedan klinga av.

Med det sagt tänker jag att starka varumärken alltid kommer ge dig ett plus i kanten. Står det KTH på CV:t är det lätt att tänka ”åh, det måste vara en smart person!”. Det handlar alltså inte nödvändigtvis om att utbildningen är bättre, utan att man associerar olika varumärken med olika saker, vilken sen kan användas som ”tumregler” vid beslutsfattande. Kallas inom psykologin för heuristik.

Men som andra sagt så tror jag inte du kommer ha svårt att få jobb inom IT oavsett. Känns det bara jobbigt att flytta till Göteborg så kör på Skövde. Men om det låter lite spännande så kör på Götet. För karriären gör det nog ingen gigantisk skillnad, även om det alltid är bra att ha ”gamla meriter” att luta sig mot, och då vinner Chalmers.

Skrivet av Ernesto:

Du kan inte jobba 50% under studietiden. Studierna är på 100%. Sen ska du hinna socialisera ickså, otroligt viktigt. Studieskulder är oviktiga. 0.x% ränta på ~250k, med en årslön på 500-1000k.

Om du kommer in på Chalmers eller KTH ska du göra det, nätverket och upplevelsen är viktig. Jobbsöksmässigt är Skövde sämre vid första jobbet, sen spelar det ingen roll.

Jag håller helt med @Ernesto och även @Glorian och många fler i tråden.
Nätverkandet kommer till stor sannolikhet ha stor betydelse för framtida karriär, speciellt om du skulle ha ett utländskt namn.
Sedan kommer utbildningen med tiden spela mindre och mindre roll och tidigare arbetslivserfarenhet få större betydelse.
Som ingenjör skulle jag säga (till stor del iaf) att betyget har minst betydelse så länge du tar dig igenom utbildningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gagamelll:

Jag håller helt med @Ernesto och även @Glorian och många fler i tråden.
Nätverkandet kommer till stor sannolikhet ha stor betydelse för framtida karriär, speciellt om du skulle ha ett utländskt namn.
Sedan kommer utbildningen med tiden spela mindre och mindre roll och tidigare arbetslivserfarenhet få större betydelse.
Som ingenjör skulle jag säga (till stor del iaf) att betyget har minst betydelse så länge du tar dig igenom utbildningen.

Jag har mitt ursprung i det forna Jugoslavien, men är uppvuxen här i Sverige. Det låter som att det får bli högskoleingenjör i datateknik på Chalmers. Ett stort tack allihop för era råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmani19:

Jag har mitt ursprung i det forna Jugoslavien, men är uppvuxen här i Sverige. Det låter som att det får bli högskoleingenjör i datateknik på Chalmers. Ett stort tack allihop för era råd!

Är utbildningarna likvärdiga sett till innehåll? Om det är mer eller mindre samma utbildning så håller jag med tidigare inlägg om att det låter klokt att läsa utbildningen på Chalmers.

Permalänk
Medlem

Precis som johan4 så tror jag inte det spelar någon större roll. Kanske som först jobba eller ifall du ska forska.

Jag har exempelvis aldrig visat upp mina betyg eller min examen, även fast jag haft med det på mina intervjuer.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Dina svårigheter med jobb, tajma marknaden osv gäller inte direkt för IT utbildningar. Det är en ökande marknad, bristen är enorm och flesta får jobb nära direkt från skolan eller t.om under utbildning och tar inte ens examen för man börjar jobba direkt.

Så visst läser man mer obskyra saker med lågt behov kan man få problem. Men läser man utbildningar inom yrken med störst brist i landet så brukar det lösa sig fort

Blir man utan jobb med examen inom IT är troligen felet inte utbildningen utan personligheten.

Men hur tänker du nu? Kan du hitta en jobbannons inom IT som inte kräver tidigare arbetslivserfarenhet och där seniorer inte efterfrågas? Till och med juniora tjänster inom IT kräver tidigare erfarenhet.

Så het vet jag inte om jag skulle kalla den. Snarare är IT-marknaden iskall om du läser oberoende artiklar om ämnet från branschorganisationer. ”Det är för dyrt att anställa” säger arbetsgivare. ”Det är omöjligt att hitta ett första jobb inom relevant område” säger nyutexaminerade. ”Det råder balans mellan efterfrågan och tillgång på arbetskraft med IT-kompetens” säger intresseorganisationerna. Man bör ha källkritik när man läser påståenden som motsäger detta. Verkligheten som ges av oberoende medier är en annan.

Och det finns som sagt väldigt många som idag jobbar med andra saker än de har utbildat sig till. Att de inte jobbar med ett relevant yrke kan det finns tusen olika orsaker till. En del har barn och kan inte riskera den osäkerheten som det innebär att jobba som konsult, till exempel. Eller så har man bestämt sig för att göra någonting som den personen brinner mer för. Jag anser inte att det är någonting fel med att ha modet att våga ompröva ett beslut som man en gång hade för avsikt att gå igenom med. Det är snarare starkt och ett tecken på individens mognad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander3:

Men hur tänker du nu? Kan du hitta en jobbannons inom IT som inte kräver tidigare arbetslivserfarenhet och där seniorer inte efterfrågas? Till och med juniora tjänster inom IT kräver tidigare erfarenhet.

Utan större problem. På rak arm kan jag två varav ena stället är där jag jobbar.

Är du ute efter länkar eller bara teoretiskt?

Så het vet jag inte om jag skulle kalla den. Snarare är IT-marknaden iskall om du läser oberoende artiklar om ämnet från branschorganisationer. ”Det är för dyrt att anställa” säger arbetsgivare. ”Det är omöjligt att hitta ett första jobb inom relevant område” säger nyutexaminerade. ”Det råder balans mellan efterfrågan och tillgång på arbetskraft med IT-kompetens” säger intresseorganisationerna. Man bör ha källkritik när man läser påståenden som motsäger detta. Verkligheten som ges av oberoende medier är en annan.

Det plingar då frenetiskt på LinkedIn hos mig och alla jag känner och det är helt omöjligt att hitta personal, även när vi söker utan erfarenhet.

Och det finns som sagt väldigt många som idag jobbar med andra saker än de har utbildat sig till. Att de inte jobbar med ett relevant yrke kan det finns tusen olika orsaker till. En del har barn och kan inte riskera den osäkerheten som det innebär att jobba som konsult, till exempel. Eller så har man bestämt sig för att göra någonting som den personen brinner mer för. Jag anser inte att det är någonting fel med att ha modet att våga ompröva ett beslut som man en gång hade för avsikt att gå igenom med. Det är snarare starkt och ett tecken på individens mognad.

Fast det är ju något annat. Då vill man ju inte jobba med det. Så osäkert är det inte att vara konsult, du har ju grundlön oavsett och på tillsvidare kontrakt är det inte så enkelt att bli av med dig.

PS. Hoppas du inte är Ironparrot från Sweddit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Länkar?

https://consid.se/podd/kompetensbristen-sanning-eller-myt-ulr...

Den 26 maj 2022

https://consid.se/podd/ar-techfesten-over-alexander-noren-eko...

Den 20 oktober 2022

Det råder meningsskiljaktigheter men jag tycker ändå att det är alldeles uppenbart att då generellt sett som Ulrika Lindstrand säger ser vi inte en löneutveckling som styrker att det finns ingenjörsbrist. I vilket fall så är det inte en löneutveckling som det normalt sett ser ut när det handlar om verklig brist på marknaden. Marknadsekonomi, efterfrågan och tillgång… Men lönerna minskar rapporterar intresseorganisationer jämfört med andra lönegrupper.

För det andra, det finns ingen sådan trygghet i och med den nya LAS som började gälla den 1 oktober i år. Det är nu fritt för en arbetsgivare att avsluta ett tillsvidarekontrakt och huvudregeln är numera att om tvist uppstår ska kontraktet anses vara uppsagt. Sedan så är det ännu mer osäkert att vara just konsult för de är extra utsatta på arbetsmarknaden i och med att deras plats på ett företag är endast så länge som ett företag behöver dem, därav tjänar de mer än fast anställd personal. Inget konsultbolag kommer ha kvar sin personal som de betalar ut en grundlön till under en lång period, så jag förstår inte ditt resonemang.

Jag vet inte vem eller vad du syftar på angående ”hoppas du inte är…” men jag får anta att du har haft en meningsskiljaktighet med denna internetanvändare. Jag föredrar att vara anonym och har många alias, men Ironparrot är inte en av dem. Jag känner inte heller till denna sida som du hänvisar till. Jag har full förståelse för att det kan vara obekvämt att konfrontera vissa sanningar som man helst vill förneka och avfärda som falska uppgifter. Men vi lever i ett föränderligt samhälle och saker och ting ändras hela tiden. Digitaliseringen medför inte bara förändringar i samhället utan även av hela samhällsmodellen och nya utmaningar som berör arbetsrätten, den personliga integriteten och sjukvården. Till sist lever vi i en demokrati och det finns alltid meningsskiljaktigheter och att bemöta meningsskiljaktigheter med förnekelse är fel väg att gå för det finns ingen som sitter på ”rätt” åsikt. Bara för att någon säger att det är ingenjörsbrist kan man inte bara ta det som sanning utan man måste vara källkritisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander3:

Länkar?

https://consid.se/podd/kompetensbristen-sanning-eller-myt-ulr...

Den 26 maj 2022

https://consid.se/podd/ar-techfesten-over-alexander-noren-eko...

Den 20 oktober 2022

Det råder meningsskiljaktigheter men jag tycker ändå att det är alldeles uppenbart att då generellt sett som Ulrika Lindstrand säger ser vi inte en löneutveckling som styrker att det finns ingenjörsbrist. I vilket fall så är det inte en löneutveckling som det normalt sett ser ut när det handlar om verklig brist på marknaden. Marknadsekonomi, efterfrågan och tillgång… Men lönerna minskar rapporterar intresseorganisationer jämfört med andra lönegrupper.

För det andra, det finns ingen sådan trygghet i och med den nya LAS som började gälla den 1 oktober i år. Det är nu fritt för en arbetsgivare att avsluta ett tillsvidarekontrakt och huvudregeln är numera att om tvist uppstår ska kontraktet anses vara uppsagt. Sedan så är det ännu mer osäkert att vara just konsult för de är extra utsatta på arbetsmarknaden i och med att deras plats på ett företag är endast så länge som ett företag behöver dem, därav tjänar de mer än fast anställd personal. Inget konsultbolag kommer ha kvar sin personal som de betalar ut en grundlön till under en lång period, så jag förstår inte ditt resonemang.

Jag vet inte vem eller vad du syftar på angående ”hoppas du inte är…” men jag får anta att du har haft en meningsskiljaktighet med denna internetanvändare. Jag föredrar att vara anonym och har många alias, men Ironparrot är inte en av dem. Jag känner inte heller till denna sida som du hänvisar till. Jag har full förståelse för att det kan vara obekvämt att konfrontera vissa sanningar som man helst vill förneka och avfärda som falska uppgifter. Men vi lever i ett föränderligt samhälle och saker och ting ändras hela tiden. Digitaliseringen medför inte bara förändringar i samhället utan även av hela samhällsmodellen och nya utmaningar som berör arbetsrätten, den personliga integriteten och sjukvården. Till sist lever vi i en demokrati och det finns alltid meningsskiljaktigheter och att bemöta meningsskiljaktigheter med förnekelse är fel väg att gå för det finns ingen som sitter på ”rätt” åsikt. Bara för att någon säger att det är ingenjörsbrist kan man inte bara ta det som sanning utan man måste vara källkritisk.

Andra länken verkar ju säga att det är ganska bra läge?

Har dock inte tid att lyssna så läste bara vad de skrev på sidan.

Ingenjörer är ju dock bara en liten del av IT, vi har ingen hos oss här i Sverige men vi jobbar ändå alla med IT utan problem. Av alla jag personligen känner inom IT har faktiskt ingen en sån utbildning (vänner, bekanta, nutida kollegor och gamla kollegor).

Så kanske just ingenjörer har en liten nedgång just nu men samtidigt ser du ju enormt ökande löner inom andra fält av IT. Bara börja som support som många andra om ingenjörsjobben är för svåra att hitta.

Välkommen till Sweclockers Ironparrot, hoppas du har lite mindre cynisk inställning här

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Osmani19:

Stort tack för svar allihop! Jag har ganska lätt för mig i skolan och hade planer på att plugga till läkare nu till våren, men 6 år av slit känns inte lika lockande som en karriär inom IT där utbildningen nog är både roligare och lättare, samtidigt som man snabbare kommer ut i arbetslivet.

Att döma av era svar så är alltså lärosäte viktigt främst vid första jobbet och om man söker sig utomlands. Om jag nu skulle välja högskolan i Skövde, bli färdig med utbildningen och få ett relevant jobb där jag jobbar i några år, kommer jag ha samma löneutveckling och karriärmöjligheter som någon som pluggat de 2 andra programmen? (Ponera att alla variabler utan lärosäte är desamma) Är erfarenhet efter, säg 5 år, viktigare än vilken högskola man tagit examen vid?

Jag har inte mycket emot att flytta till Göteborg, men kommer inte behöva dra på mig några studieskulder öht om jag kan plugga i Skövde och kommer nog kunna jobba på 50% under året. Det är alltså främst av detta ekonomiska skäl som jag överväger Skövde. Om Högskolan i Skövde däremot skulle vara ett sänke inför en framtida karriär, så kommer jag givetvis flytta då de ekonomiska vinsterna i karriären därefter kommer kompensera.

Stort tack återigen för alla som tar sig tiden att svara! Jag har inga bekanta i IT-sektorn, så har ingen annan att vända mig till tyvärr!

Jag är av den uppfattningen av vilekn löneutveckling du får spelar ingen som helst roll med vilket universitet du gick på. Ibland kan nog ingenjörer få en högre ingångslön men thats it. När du väl är ute i branschen så spelar snarare din nisch mer roll än vad du pluggade som.

Jag exemplevis är systemvetare och pluggade bara 3 år (Uppsala) och har efter knappt 4 år en lön på 65 000 vilket är väldigt högt om man jämför med andra med liknande jobberfarenhet. Men det beror på några saker som inte har med universitet och utbildning att göra:
1. Fick första jobbet på ett ställe som anses vara väldigt attraktivt inom min bransch
2. Jobbar inom en nisch som många anser vara mindre kul inom IT då jag jobbar i ett mellanrum mellan IT, Security, Risk och Compliance.
3. Jobbar inom Bank och Finans där löner är höga ofta.

Så jag skulle säga att beroende på bransch och hur svår din roll är att rekrytera bidrar mer till din lön än själva utbildningen.