Kan inte boota från usb (LÖST)

Permalänk

Kan inte boota från usb (LÖST)

Hej
Har en Dell XPS 13
Försöker boota windows installer från en usb sticka.

Får det inte att fungera. Får bara upp
No bootable device

Usb stickan funkar fint på två andra datorer.

Vad kan det vara för fel?

Dell xps 13 har bara två usb-c portar.
De båda funkar fint inne i windows med min usb adapter.

Permalänk
Medlem

Ska du byta OS eller bara formatera?

Ska du bara formatera behöver du generellt inte någon sticka. Det går att göra från recovery-menyn du kommer åt genom att håla in Shift eller Ctrl när du trycker starta om

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Har du ställt in i BIOS att den ska även gå via USB när den letar efter bootable device?

Permalänk

Jag ska lägga in en helt ny ren kopia på windows. Bli av med bloatware och annat förinställt.

Utan usb isatt så finns inte usb som alternativ att boota från. När jag sätter i det får jag alternativet.
Men när jag trycker på det får jag upp no bootable device...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hjarterkung: Har du kollat bland harddrive också. Vissa datorer räknar USB som interna diskar och på dom datorerna måste man välja exakt vilken man ska starta från som om man hade haft 2st diskar, 2st USB osv att välja mellan.

Finns den fortfarande inte så kollar du upp UEFI Mode/Legacy BIOS och Secure boot. Vissa behövde ändra antingen ena eller båda.

https://rufus.ie/
Några som nyligen köpt ny dator behövde använda ett annat verktyg som Rufus när de skapade USB. Tidigare var det bara jätte gamla datorer som man behövde göra på det sättet för att Microsoft några månader efter att Win 10 släpptes uppdaterade sitt verktyg så att dom datorerna fick ditt problem.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Om det var länge sedan som du skapade dina USB så kan det löna sig att skapa en ny för man verka få med många uppdateringar. Stora blå knappen laddar ned verktyget som laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm.

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att minnet funkar att boota från på andra datorer eller syftar du på att det fungerar som vanlig när datorn är ibootad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
menar att USB minnet går att boota på andra datorer.
så jag tänker att det är inget fel på själva USB minnet.

Men hör och häpna, jag har fått det nu att fungera.
Jag skapade om hela USB minnet i windows media creator thingi...
nu funkar det att boota även på min Dell dator.

Dock har jag ett nytt problem.
När jag kommer in i installer processen och ska välja vilken HDD som windows ska installeras på så är det helt tomt.
Finns inga hårddiskar på min dator tydligen

Vad kan nu va fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hjarterkung:

@mrqaffe:
menar att USB minnet går att boota på andra datorer.
så jag tänker att det är inget fel på själva USB minnet.

Men hör och häpna, jag har fått det nu att fungera.
Jag skapade om hela USB minnet i windows media creator thingi...
nu funkar det att boota även på min Dell dator.

Dock har jag ett nytt problem.
När jag kommer in i installer processen och ska välja vilken HDD som windows ska installeras på så är det helt tomt.
Finns inga hårddiskar på min dator tydligen

Vad kan nu va fel?

Du bör för det första bara ha en enda disk ansluten vid installation men Syns diskarna i bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Allt för ofta så markeras USB-stickor som 'mass storage' och inte som 'removable mass storage' med en bit när USB-stickan presenterar sig för BIOS - och är det förstnämnda så vägrar Windows 10 att installera sig. Detta går inte att ändra utan sitter i själva USB-stickans firmware

Hittar du stickor som fungerar för installation så håll i dem då jag tycker mig se en tendens att de blir allt mer sällsynta och ju större stickorna är så tenderar de allt mer att deklareras som 'mass storage' då de suktar att vara så hårddisk-lika som möjligt...

Att köpa från sandisk och motsvarande som finns i massor av butiker är en lotteri då en batch kan fungera mycket väl och nästa batch inte gör det trots att de ser lika ut med ett antal månaders mellanrum.

Går inget av detta så är sista chansen - boota på DVD-skiva - även via lös/extern CD/DVD-läsare över USB då så fort det är deklarerat optomedia vid identifiering så hanteras det helt annorlunda och smiter förbi många av spärrarna som är förknippat med USB-stickor.

Permalänk
Medlem

@hjarterkung: Har du avslutat Windows eller den står i viloläge?
Man måste avsluta ordentligt, annars syns inte disken/partitionen i installations processen.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara lösningen.

Windows refresh

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Yes, fick igång det.
Vet inte riktigt vad det kan ha berott på.... Men efter ha haft problem med att få igång boot och löste det med att göra om USB minnet (trotts att det fungerade på andra datorer).
Sedan dök inga diskar upp i installationsprocessen vilket verkar ha varit för att jag inte startat om/stängt av datorn ordentligt och kanske win låg i viloläge egentligen.

Nu kör win10 installationen och allt ser bra ut "just nu".

Några frågor jag stött på....
Att starta om datorn med ctrl shift och välja att återställa datorn.... vad är det för process i jämförelse med det jag gör att boota från en win10 usb och ta bort alla partitioner och börja om från början? Vad sparas med windows 10 fabriksåterställning... vad sparas inte osv.
Är allt i slutändan samma sak?

Permalänk
Medlem

@hjarterkung

Nu har jag ingen Laptop eller märkesdator men jag tror att "Att starta om datorn med ctrl shift och välja att återställa datorn" gör en återställning till samma windows installation som var installerad från tillverkaren, det kan innebära att en äldre version av Windows 10 återinstalleras och att man senare får uppdatera till nuvarande version 1809.

Om du gör en ny Windows 10 installation så kan du välja att ta bort alla partitioner på SSD eller HDD eller så kan du välja att spara återställnings partitionen som DELL har installerat på SSD/HDD.

Ny och helt ren Windows 10 installation videoguide: https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Lånar lite tråd.

Skulle ikväll göra en ren installation av Windows 10(för klen processor för 11an)
Lyckades lösa att datorn skulle boota från usb. Allting började bra men efter en bit in i installationen sa den.
"Det har blivit fel" "Vi hjälper dig att starta om datorn"

Efter det händer det ingenting. Bilden är svart med en blinkande markör i övre vänstra hörnet.

Vad gör jag nu?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lmoberg:

Lånar lite tråd.

Skulle ikväll göra en ren installation av Windows 10(för klen processor för 11an)
Lyckades lösa att datorn skulle boota från usb. Allting började bra men efter en bit in i installationen sa den.
"Det har blivit fel" "Vi hjälper dig att starta om datorn"

Efter det händer det ingenting. Bilden är svart med en blinkande markör i övre vänstra hörnet.

Vad gör jag nu?

Gör om USB-pinnen med Media creation tool, börja där. Det bör finnas loggar nånstans, troligen i c:\windows\logs men huruvida det hjälper vet jag inte

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lmoberg:

Lånar lite tråd.

Skulle ikväll göra en ren installation av Windows 10(för klen processor för 11an)
Lyckades lösa att datorn skulle boota från usb. Allting började bra men efter en bit in i installationen sa den.
"Det har blivit fel" "Vi hjälper dig att starta om datorn"

Efter det händer det ingenting. Bilden är svart med en blinkande markör i övre vänstra hörnet.

Vad gör jag nu?

Om du verkligen har för klen cpu för win 11 så vore det intressant om du skrev vilken hårdvara du har för cpukraven är inte höga för win 11 utan allt som sålts senaste 15 åren klarar dem. Det som skiljer mot kraven för win 10 är också bara 1 respektive 2 kärnor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen har för klen cpu för win 11 så vore det intressant om du skrev vilken hårdvara du har för cpukraven är inte höga för win 11 utan allt som sålts senaste 15 åren klarar dem. Det som skiljer mot kraven för win 10 är också bara 1 respektive 2 kärnor.

Cpu är på 1,6ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gör om USB-pinnen med Media creation tool, börja där. Det bör finnas loggar nånstans, troligen i c:\windows\logs men huruvida det hjälper vet jag inte

Hej
Jag gjort om usb-stickan på en annan dator. Men det blir samma sak igen...

Den kommer hit..

Sen blir det så här..

Känns inge bra..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lmoberg:

Cpu är på 1,6ghz

<Uppladdad bildlänk>

CPUn klarar kraven men jag gissar att du får nått felmeddelande för att du saknar TPMmodul.

Edit: Vilket os hade datorn innan och fungerade den ok ?
Har du möjlighet att testa den med Linux ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

CPUn klarar kraven men jag gissar att du får nått felmeddelande för att du saknar TPMmodul.

Edit: Vilket os hade datorn innan och fungerade den ok ?
Har du möjlighet att testa den med Linux ?

Jag körde win 10 och det fungerade.
Ska testa med Linux..

Tack för hjälpen så länge

Permalänk
Medlem

Det gick inte att boota linux, saknade kernel tydligen.

Edit:
Lyckades boota med Linux puppy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gör om USB-pinnen med Media creation tool, börja där. Det bör finnas loggar nånstans, troligen i c:\windows\logs men huruvida det hjälper vet jag inte

Har beställt en ny SSD. Vad ska jag göra för att det inte ska bli likadant igen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lmoberg:

Har beställt en ny SSD. Vad ska jag göra för att det inte ska bli likadant igen?

Problemen att inte kunna boota lär inte direkt påverkas av att du byter till en nya ssd om du installerar om.

Puppy är en Linuxversion som passar på gamla datorer, kör den själv på en P3-850MHz och det funkar bra, naturligtvis går det inte att göra nått "modernt" med den datorn men jag har den för en del tester och felsökning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.