Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Windows pushar (eller pushade) drivrutiner från Nvidia automatiskt via Windows Update så du kan ha fått ny på det viset. Det hände mig utan mitt godkännande, jag tyckte den nyare drivrutinen funkade sämre så jag nedgraderade till 511.23 som rekommenderas som sagt och inaktiverade automatiska uppdateringar.

Verkar som jag har 512.336. Var kan jag hitta dom äldre drivrutiner?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Här hittar man gamla drivrutiner från Nvidia: https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx
Välj GeForce, sedan 30 Series (Notebook) och grafikkortet du har (RTX 3070?).
Resten är förinställt tror jag, Windows kvittar. Tryck "Search".

Som sagt sägs 511.23 funka bäst just nu men har hört vissa tycka att senaste också funkat okej.
Kom ihåg att göra en ren installation! Ställ helst hybrid-läge "" först bara, för säkerhets skull (alltså iGPU).

Om problemet skulle kvarstå så kan du, för att utesluta grafikkortet, testa att ta bort drivrutinen helt (ställ in hybrid-läge först även här) antingen genom DDU eller med Nvidias egna rensningsprogram (OBS, direktlänk till nedladdning): https://developer.nvidia.com/cleanup-tool
För att sedan installera ny drivrutin helt från grunden.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Vilken Legion 5 pro är absolut den bästa som finns nu, med mest spelprestanda? Finns ju ett gäng att välja emellan. Länka gärna!

Eller ska man satsa på en annan tillverkare i prisklass 15-25k? Vilken är den bästa laptopen just nu som håller måttet med bra kylning, spelprestanda. Föredrar nog runt 15" med 1080p eller 17" 1440p? Vad tycker ni?

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Skrivet av Mr Mayhem:

Vilken Legion 5 pro är absolut den bästa som finns nu, med mest spelprestanda? Finns ju ett gäng att välja emellan. Länka gärna!

Eller ska man satsa på en annan tillverkare i prisklass 15-25k? Vilken är den bästa laptopen just nu som håller måttet med bra kylning, spelprestanda. Föredrar nog runt 15" med 1080p eller 17" 1440p? Vad tycker ni?

Lenovo Legion 5 pro eller 7 är enligt mig bäst i förhållande till pris/prestanda, men man kan ju ha olika syn på design och annat som man föredrar.
Den har 16” 16:10 1440p. Riktigt bra skärm för priset.

Tror årets intel i9 med 3080ti borde prestera bäst men till ett galet högt pris. Hade nog siktat in med på en i7 med 3070ti eller 3080ti istället. Den ligger nog på en bit över 20k.
Typ denna för att ge förslag. Men kolla pris osv med andra. Framförallt nu när BF närmar sig. https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

fick min Legion 5 Pro-16ACH6H kring juli 2021... garanti till juli 2023
naturligtvis har batteriet slutat ta laddning & 1 års garanti enbart specifikt för batteriet (som nu gått ut) gjorde Reparationsbiljett på Lenovo (där jag köpte den) får se vad det leder till
har en 60W usb-c pd, men vet inte om den laddar då ingen lampa på laptoppen lyser, laddaren funkar till andra prylar & 60W skall räcka till laddning vid avstängd dator (om det mot förmodan är original-laddaren som gått sönder)
har uppgraderat både minnen & bägge nvme så vill helst inte skicka in den, slutar väl med att jag köper ett nytt originalbatteri på ebay... eller om man kan få det av Lenovo (antagligen inte då 1 års garanti)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mayhem:

Vilken Legion 5 pro är absolut den bästa som finns nu, med mest spelprestanda? Finns ju ett gäng att välja emellan. Länka gärna!

Eller ska man satsa på en annan tillverkare i prisklass 15-25k? Vilken är den bästa laptopen just nu som håller måttet med bra kylning, spelprestanda. Föredrar nog runt 15" med 1080p eller 17" 1440p? Vad tycker ni?

Jag skulle säga håll utkik efter en Legion 7 med RTX3080, dem gick för runt 20 tusen som billigast tror jag (med R7 CPU) och är ju "utdaterade" iom årets nya modeller, så 2021-modellerna kanske får en rejäl rea nu till Black Friday ifall de fortfarande finns i lager.
Årets modeller med Ti-GPU presterar nämligen inte nämnvärt mycket bättre, ibland faktiskt sämre, för ganska mycket mer pengar.
Så om man antar att priserna faller mer än förr på 2021-modellerna så tycker jag att Legion 7 med RTX3080 är det bästa valet, eftersom RTX3080 är ett ganska kraftfullt GPU med 16GB VRAM som bör klara de flesta tunga spel med högsta inställningar och upplösning.

Om du väntar till Black Friday (om en månad) och har tur så kanske det finns Legion 7 med RTX3080 och Ryzen 9 (5900HX som numer går att undervolta med AATU) till runt 20 tusen eller lägre. Alternativt den mer prisvärda R7 5800H+RTX3080 kombinationen.
De är ju från 2021 så de borde ju få en rejäl rea nu kan man tycka.

Skulle en modell med Intel-CPU (alltså Legion 7i) finnas till någorlunda lik pris så är det ett bättre val prestandamässigt.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Lenovo Legion 5 pro eller 7 är enligt mig bäst i förhållande till pris/prestanda, men man kan ju ha olika syn på design och annat som man föredrar.
Den har 16” 16:10 1440p. Riktigt bra skärm för priset.

Tror årets intel i9 med 3080ti borde prestera bäst men till ett galet högt pris. Hade nog siktat in med på en i7 med 3070ti eller 3080ti istället. Den ligger nog på en bit över 20k.
Typ denna för att ge förslag. Men kolla pris osv med andra. Framförallt nu när BF närmar sig. https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Tack för svar.
Upplösningen blir inte super litet med 1440p på en 16"? När släpper dom i9 med 3080ti? Den du länkade såg riktigt bra ut. Vet du om man kan byta ut grafikkortet till 3080ti? Sen vill jag att den ska hålla bra kylning. Tror aorus datorn jag nämnde nedan har den funktionen.

Skrivet av p1er:

Jag skulle säga håll utkik efter en Legion 7 med RTX3080, dem gick för runt 20 tusen som billigast tror jag (med R7 CPU) och är ju "utdaterade" iom årets nya modeller, så 2021-modellerna kanske får en rejäl rea nu till Black Friday ifall de fortfarande finns i lager.
Årets modeller med Ti-GPU presterar nämligen inte nämnvärt mycket bättre, ibland faktiskt sämre, för ganska mycket mer pengar.
Så om man antar att priserna faller mer än förr på 2021-modellerna så tycker jag att Legion 7 med RTX3080 är det bästa valet, eftersom RTX3080 är ett ganska kraftfullt GPU med 16GB VRAM som bör klara de flesta tunga spel med högsta inställningar och upplösning.

Om du väntar till Black Friday (om en månad) och har tur så kanske det finns Legion 7 med RTX3080 och Ryzen 9 (5900HX som numer går att undervolta med AATU) till runt 20 tusen eller lägre. Alternativt den mer prisvärda R7 5800H+RTX3080 kombinationen.
De är ju från 2021 så de borde ju få en rejäl rea nu kan man tycka.

Skulle en modell med Intel-CPU (alltså Legion 7i) finnas till någorlunda lik pris så är det ett bättre val prestandamässigt.

Tack för svar.
Hur är prestanda skillnaden mellan en legion 5 pro mot en legion 7? Jag har bara kört med Intel på mina stationära datorer, så har noll erfarenhet av Amd. Jag har dock en Dell 27" Alienware AW2721D IPS QHD G-Sync 240 Hz som jag tänkte koppla in externt isåfall.
Dom spelen jag tänkt köra och prova är;
-cs:go
-cod
-diablo 2 res
-cyberpunk2077
-dota 2
-fortnite
-command & conquer remastered
-valorant
-valheim
-elden ring
Det fetmarkerade är primär spelen.

Jag har läst flera bra recensioner på legion 5 pro förut när dom precis släpptes. Fastnade lite för just den modellen då jag såg att folk börja köpa dom mer och mer och gav sina recensioner om dem på sweclockers.

Men finns ju en uppsjö av bärbara gaming laptops som; Msi katana, asus rog zephyrus, gigabyte aorus 5(som jag fastnat lite för också) för att nämna några men just legion 5 pro ser så smidig ut och snygg och har fått bra recensioner under en tid.

Absolut! Jag ska hålla utkik på black friday men kan du länka ett par så jag vet vad jag ska hålla koll på. Jag har inte följt marknaden nu på något år, framför allt inte gaming laptops.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Skrivet av Mr Mayhem:

Tack för svar.
Upplösningen blir inte super litet med 1440p på en 16"? När släpper dom i9 med 3080ti? Den du länkade såg riktigt bra ut. Vet du om man kan byta ut grafikkortet till 3080ti? Sen vill jag att den ska hålla bra kylning. Tror aorus datorn jag nämnde nedan har den funktionen.
Tack för svar.
Hur är prestanda skillnaden mellan en legion 5 pro mot en legion 7? Jag har bara kört med Intel på mina stationära datorer, så har noll erfarenhet av Amd. Jag har dock en Dell 27" Alienware AW2721D IPS QHD G-Sync 240 Hz som jag tänkte koppla in externt isåfall.
Dom spelen jag tänkt köra och prova är;
-cs:go
-cod
-diablo 2 res
-cyberpunk2077
-dota 2
-fortnite
-command & conquer remastered
-valorant
-valheim
-elden ring
Det fetmarkerade är primär spelen.

Jag har läst flera bra recensioner på legion 5 pro förut när dom precis släpptes. Fastnade lite för just den modellen då jag såg att folk börja köpa dom mer och mer och gav sina recensioner om dem på sweclockers.

Men finns ju en uppsjö av bärbara gaming laptops som; Msi katana, asus rog zephyrus, gigabyte aorus 5(som jag fastnat lite för också) för att nämna några men just legion 5 pro ser så smidig ut och snygg och har fått bra recensioner under en tid.

Absolut! Jag ska hålla utkik på black friday men kan du länka ett par så jag vet vad jag ska hålla koll på. Jag har inte följt marknaden nu på något år, framför allt inte gaming laptops.

Problemet är att årets modell sticker iväg rätt duktigt när du ska upp i 3080ti och i9
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-7-...
Jag köpte en i5 pro med 12700h DDR5 med 3070 för 16990:- i somras. Det är ju inget jättekliv i prestanda för det dubbla priset precis.
P1ers förslag på förra årets modell är definitivt det bästa rent ekonomiskt.
Kan hända lite grejer på Black Friday. Vill du ha årets modell så skulle jag siktat in mig på en i7 12700h då i9 inte ger någonting i testerna jag läste i somras. Lägg därpå det Grafikkort du vill ha 3070 och uppåt. Kolla gärna reviews vad dom olika ger i fps och jämför med priset och erbjudanden som finns.
Tycker definitivt att man ska upp i pro modellen eller Legion 7 då skärmen är så mycket bätttre oavsett om man tänker använda extern. Dessutom verkar du inte leta efter billigaste heller.

Årets i5 pro är riktigt nice och snygg design. Bra kvalité rakt igenom. Rekommenderas.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mayhem:

Tack för svar.
Upplösningen blir inte super litet med 1440p på en 16"? När släpper dom i9 med 3080ti? Den du länkade såg riktigt bra ut. Vet du om man kan byta ut grafikkortet till 3080ti? Sen vill jag att den ska hålla bra kylning. Tror aorus datorn jag nämnde nedan har den funktionen.
Tack för svar.
Hur är prestanda skillnaden mellan en legion 5 pro mot en legion 7? Jag har bara kört med Intel på mina stationära datorer, så har noll erfarenhet av Amd. Jag har dock en Dell 27" Alienware AW2721D IPS QHD G-Sync 240 Hz som jag tänkte koppla in externt isåfall.
Dom spelen jag tänkt köra och prova är;
-cs:go
-cod
-diablo 2 res
-cyberpunk2077
-dota 2
-fortnite
-command & conquer remastered
-valorant
-valheim
-elden ring
Det fetmarkerade är primär spelen.

Jag har läst flera bra recensioner på legion 5 pro förut när dom precis släpptes. Fastnade lite för just den modellen då jag såg att folk börja köpa dom mer och mer och gav sina recensioner om dem på sweclockers.

Men finns ju en uppsjö av bärbara gaming laptops som; Msi katana, asus rog zephyrus, gigabyte aorus 5(som jag fastnat lite för också) för att nämna några men just legion 5 pro ser så smidig ut och snygg och har fått bra recensioner under en tid.

Absolut! Jag ska hålla utkik på black friday men kan du länka ett par så jag vet vad jag ska hålla koll på. Jag har inte följt marknaden nu på något år, framför allt inte gaming laptops.

För mig är 1440p, eller 1600p i detta fallet, den perfekta upplösningen i förhållande till prestanda och bildkvalitet. 1080p är i mitt tycke allt för lågupplöst idag och hade jag kunnat få samma prestanda som 1440p så hade så klart 4K gett ännu bättre bildupplevelse, tyvärr är 4K fortfarande allt för tungdrivet (just nu) så 1440p är mer lagom.

Jag tycker inte man ska lägga speciellt mycket mer pengar på att få Ti-versionen av RTX3080, dock kanske RTX3070 är en annan femma då jag har för mig att den iallafall presterade aningen bättre med Ti, i jämförelse.
Jag tror nog oavsett att RTX3080 är den mer prisvärda av de tre valen i och med mer VRAM jämfört 3070Ti och mycket bättre pris jämfört med RTX3080Ti. Det är mest frågan om 2022-modellerna har nåt specifikt man behöver så som nyare CPU, fler PCIe 4 eller DDR5.

Här är iallafall ett par Legion 7 från 2021 som har RTX3080, jag skulle säga håll utkik efter priser under 19-20 tusen ifall R7- och kanske max 22-23 tusen för R9 CPU (beroende på andra komponenter): https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/7163702,6489667,5852...
Finns även med Intel-CPU men vet inte om någon annan återförsäljare säljer den mer än Lenovo, de presterar aningen bättre och har tex. Thunderbolt men är oftast en god del dyrare.
Sen finns också Advantage Edition av Legion 7, alltså med AMD:s RX6850M XT, kanske om den skulle hamna under typ 24-25 tusen att den kanske också kan vara ett alternativ: https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-7-... (går att välja som tillval, alltså inte den med RX6700M)

Skillnaden är inte enorm mellan Legion 7 och 5 Pro men små förbättringar på de flesta plan, lite mer av allt.
Kolla in Jarrod's Techs jämförelse här: https://www.youtube.com/watch?v=PCGsPcy0Sxk
Se de enskilda reviews för att se hur de presterar i spel i 1440p för bättre jämförelse i spelprestanda.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Som vanligt så får man väl också ta i beaktande att det även "snart™" kommer nya mobila GPU.

I form av Nvidias mobila RTX4000-serie, helt upp till RTX4090 första gången (alltså för laptops, 90-version).
Plus att AMD förväntas visa upp sin RX7000-serie nu på torsdag och då får vi se om de kanske även släpper information om mobila versioner till laptops också, man kan ju hoppas.

Dock brukar det ju dröja en bra stund innan de faktiskt finns ute på marknaden så då blir det kanske inte förrän efter årsskiftet som de blir aktuella. Men av rykten att döma så verkar RTX4000-serien kunna ägna sig extra bra i laptops tack vare sin effektivitet på lägre Watt, så det blir helt klart intressant att se vad som kommer "snart".

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

fick min Legion 5 Pro-16ACH6H kring juli 2021... garanti till juli 2023
naturligtvis har batteriet slutat ta laddning & 1 års garanti enbart specifikt för batteriet (som nu gått ut) gjorde Reparationsbiljett på Lenovo (där jag köpte den) får se vad det leder till
har en 60W usb-c pd, men vet inte om den laddar då ingen lampa på laptoppen lyser, laddaren funkar till andra prylar & 60W skall räcka till laddning vid avstängd dator (om det mot förmodan är original-laddaren som gått sönder)
har uppgraderat både minnen & bägge nvme så vill helst inte skicka in den, slutar väl med att jag köper ett nytt originalbatteri på ebay... eller om man kan få det av Lenovo (antagligen inte då 1 års garanti)

Det är möjligt att det skiljer sig på din dator men för min Legion 7 (2021) fungerar det inte att ladda genom USB-C PD när datorn är helt död. Måste alltså köra originalladdare för att "kicka igång" den från dött läge. Kan vara värt att kolla om laddaren är trasig först (kanske kan ta med till en affär och testa?.

Hoppas det löser sig, så segt när saker strular!

Permalänk
Medlem

Köpråd, sista dagen idag

Hej på er!

Har nu sålt min stationära dator och är på jakt efter en bärbar gaming laptop. Har kikat runt och bestämt mig för att datorn ska ha en rtx 3060 och att chassit/tangentbord/skärm ska vara av bra kvalitet. Sen ska den se normal ut också. Fastnade därefter på Lenovo legion och hade tänkt vänta till black friday men såg precis detta erbjudande från Elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Det är sista dagen för köp idag och min fråga till er är om det är prisvärt? Sitter ni kanske inne på något ännu prisvärdare? Black friday lär ju ha bra erbjudanden men kommer det slå detta?.

Vad jag förstår så är laptopen 2022 års modell, stämmer det att den är helt i metall?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av CesiuM2:

Hej på er!

Har nu sålt min stationära dator och är på jakt efter en bärbar gaming laptop. Har kikat runt och bestämt mig för att datorn ska ha en rtx 3060 och att chassit/tangentbord/skärm ska vara av bra kvalitet. Sen ska den se normal ut också. Fastnade därefter på Lenovo legion och hade tänkt vänta till black friday men såg precis detta erbjudande från Elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Det är sista dagen för köp idag och min fråga till er är om det är prisvärt? Sitter ni kanske inne på något ännu prisvärdare? Black friday lär ju ha bra erbjudanden men kommer det slå detta?.

Vad jag förstår så är laptopen 2022 års modell, stämmer det att den är helt i metall?

Tack på förhand!

Jag hade köpt om denna prisklassen är där du tänkt dig max.
Har denna i i7an med 3070 som skrivits innan i tråden och är helnöjd. Riktigt snygg och den är i mestadels i metall. Klart snyggaste GamingLenovon enligt mig.

Kommer liknande erbjudanden på BF och framöver men tror inte det kommer bli så jäkla mycket bättre grejer i denna prisklassen.
Däremot om man skulle vilja spara ihop ett par tusen till så kan man nog få i7an med 3070 för runt 16000 och då kanske det är värt dom extra slantarna?
Svårt att säga hur du känner här.
Min i7a och 3070 är inget prestandamonster direkt om man jämför med liknande stationära(såklart!). Kan va värt att tänka på om man ska spela mycket så är 3060 laptop i klenaste laget.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag hade köpt om denna prisklassen är där du tänkt dig max.
Har denna i i7an med 3070 som skrivits innan i tråden och är helnöjd. Riktigt snygg och den är i mestadels i metall. Klart snyggaste GamingLenovon enligt mig.

Kommer liknande erbjudanden på BF och framöver men tror inte det kommer bli så jäkla mycket bättre grejer i denna prisklassen.
Däremot om man skulle vilja spara ihop ett par tusen till så kan man nog få i7an med 3070 för runt 16000 och då kanske det är värt dom extra slantarna?
Svårt att säga hur du känner här.
Min i7a och 3070 är inget prestandamonster direkt om man jämför med liknande stationära(såklart!). Kan va värt att tänka på om man ska spela mycket så är 3060 laptop i klenaste laget.

Tack för svaret megaman!

Håller med dig där, den känns som det mest välbyggda och cleanaste i prisklassen. Kan väl säga så här för att måla bilden lite, jag kommer från en 5 år gammal desktop och spelar inte speciellt krävande spel (mycket strategi och Overwatch2). Är inte heller speciellt kinkig med grafiken utan vill att det ska flyta på bra bara. Det viktiga är att den håller åtminstone 3 år så jag slipper köpa ny. Och ja, det är max vad jag tänker mig i pris.

Passar på att fråga dig om den väsnas mycket? Blir väl en relativ fråga då alla gaminglaptops väsnas ☺️

Såg nu att den inte verkar finnas i lager. Finns dock i butik så ska kolla med Elgiganten om de skickar från butik.

Permalänk
Skrivet av CesiuM2:

Tack för svaret megaman!

Håller med dig där, den känns som det mest välbyggda och cleanaste i prisklassen. Kan väl säga så här för att måla bilden lite, jag kommer från en 5 år gammal desktop och spelar inte speciellt krävande spel (mycket strategi och Overwatch2). Är inte heller speciellt kinkig med grafiken utan vill att det ska flyta på bra bara. Det viktiga är att den håller åtminstone 3 år så jag slipper köpa ny. Och ja, det är max vad jag tänker mig i pris.

Passar på att fråga dig om den väsnas mycket? Blir väl en relativ fråga då alla gaminglaptops väsnas ☺️

Såg nu att den inte verkar finnas i lager. Finns dock i butik så ska kolla med Elgiganten om de skickar från butik.

Då kommer denna passa dig kanon.
Den låter straxt under det normala av vad en gaminglaptop gör skulle jag säga. Fördelen mot förra årets modell jag hade så är denna betydligt svalare så verkar som kylningen blivit betydligt bättre.

Edit: Står som i lager 1-2 dagar när jag kollar på den nu?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Det är möjligt att det skiljer sig på din dator men för min Legion 7 (2021) fungerar det inte att ladda genom USB-C PD när datorn är helt död. Måste alltså köra originalladdare för att "kicka igång" den från dött läge. Kan vara värt att kolla om laddaren är trasig först (kanske kan ta med till en affär och testa?.

Hoppas det löser sig, så segt när saker strular!

laddaren funkar ju så till vida att jag kör från den, ingen batterispänning alls (tom felaktig spänning står där)
fick svar från Lenovo som gav mig 59 olika grejer att testa.. vilket jag naturligtvis gjort , dock inte återställt windows som inte har ett skit med saken att göra

då jag testat allt, sa jag i mejlet om dom inte vill skicka ett nytt batteri, kanske en länk där jag kan köpa ett

får se vad dom säger...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Då kommer denna passa dig kanon.
Den låter straxt under det normala av vad en gaminglaptop gör skulle jag säga. Fördelen mot förra årets modell jag hade så är denna betydligt svalare så verkar som kylningen blivit betydligt bättre.

Edit: Står som i lager 1-2 dagar när jag kollar på den nu?

Perfekt! Som du säger fanns den i lager igen helt plötsligt, dock under 5 st så jag slog till. Dyker det upp något bättre imorgon hos Elgiganten (ny månad) så är det bara att skicka tillbaka.

Tack för stödet!

Permalänk
Skrivet av CesiuM2:

Perfekt! Som du säger fanns den i lager igen helt plötsligt, dock under 5 st så jag slog till. Dyker det upp något bättre imorgon hos Elgiganten (ny månad) så är det bara att skicka tillbaka.

Tack för stödet!

Haft exakt samma med 3060 nu ett par dagar.
Kör alla energi inställningar på standard och tänker inte alls på något fläktljud och datorn verkar må bra och känns inte speciellt varm. Ställt upp den baktill på 2 underlägg bara för lite mer luftflöde.

Helt enormt trevlig laptop som lär bli svårslagen för det priset som var.

Något jag märkte idag men som kanske är standard är att framtill är det 2 förhöjningar så kör man med externt tangentbord så kan man fint lägga in sladden emellan dom till baksidan.
Gör samma sak med muskabeln så ser det mycket rent ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sherrinjo:

Haft exakt samma med 3060 nu ett par dagar.
Kör alla energi inställningar på standard och tänker inte alls på något fläktljud och datorn verkar må bra och känns inte speciellt varm. Ställt upp den baktill på 2 underlägg bara för lite mer luftflöde.

Helt enormt trevlig laptop som lär bli svårslagen för det priset som var.

Något jag märkte idag men som kanske är standard är att framtill är det 2 förhöjningar så kör man med externt tangentbord så kan man fint lägga in sladden emellan dom till baksidan.
Gör samma sak med muskabeln så ser det mycket rent ut!

Låter ju alldeles utmärkt det. Ska leta fram något vettigt att ställa upp sen på provisoriskt tills jag fixar något bättre. När jag ändå har er på tråden, har ni tips på något bra fodral till denna? Behöver ingen väska utan något som skyddar den när jag har den i ryggsäcken.

Och tackar så hjärtligt för tipset! Smart funktion!

Permalänk
Skrivet av CesiuM2:

Låter ju alldeles utmärkt det. Ska leta fram något vettigt att ställa upp sen på provisoriskt tills jag fixar något bättre. När jag ändå har er på tråden, har ni tips på något bra fodral till denna? Behöver ingen väska utan något som skyddar den när jag har den i ryggsäcken.

Och tackar så hjärtligt för tipset! Smart funktion!

Jag har ett gammalt 15,6" fodral jag haft i flera år när jag är på vägarna. Typ: https://www.inet.se/produkt/2900702/deltaco-sleeve-nv-804-15-...

Mest för att skydda mot repor mm. Kan nog köpa vilket som där. Kostar inte mycket. Finns säkert nått vettigt på ex lokala Clas Ohlson eller liknande.
Mitt fodral har klarat sig igenom 10 års tid med mängder med flygresor mm och datorerna har klarat sig hittills.

Edit: Detta va med najs. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/d...

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Vad kör ni med för skalning i bildskärmsinställningar på er L5P? Min står som 150% by default. Testade 100% men känns lite väl litet allting.

Permalänk
Skrivet av Fortitude:

Vad kör ni med för skalning i bildskärmsinställningar på er L5P? Min står som 150% by default. Testade 100% men känns lite väl litet allting.

Har default. Har alltid funkat bra med dom laptops jag haft. Kopplar man upp den på en Tv-Skärm brukar den skala om bra där med imo. Men behöver man större/mindre justerar man ju såklart.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Vad kör ni med för skalning i bildskärmsinställningar på er L5P? Min står som 150% by default. Testade 100% men känns lite väl litet allting.

125%. Har testat att använda DLDSR ett litet tag nu, vet inte om det bara är placebo men tycker videor och ibland text ser bättre ut än vanlig upplösning. Måste testa lite till för att avgöra om det är värt det, ser ut som att GPU-användningen ökar med typ 10 procentenheter.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

125%. Har testat att använda DLDSR ett litet tag nu, vet inte om det bara är placebo men tycker videor och ibland text ser bättre ut än vanlig upplösning. Måste testa lite till för att avgöra om det är värt det, ser ut som att GPU-användningen ökar med typ 10 procentenheter.

Testade 125% också men vissa program blir suddiga ändå. Windows verkar skala dåligt.

Permalänk
Medlem

Vad tror folk om denna dealen på inet? Något att slå till på eller ska man ha lite mer is i magen och vänta o se om det syker upp något ännu bättre deal när det närmar sig fredag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Vad tror folk om denna dealen på inet? Något att slå till på eller ska man ha lite mer is i magen och vänta o se om det syker upp något ännu bättre deal när det närmar sig fredag?

Du kan alltid slå till och returnera om det är så att ett bättre erbjudande dyker upp. Du kan även kontakta återförsäljaren först och fråga om de vill matcha erbjudandet innan du returnerar. Win-win för er båda.

Permalänk

Blev tillslut erbjudandet på netonnet med R5 och 3060 för 9990. Kommer från en Yoga S1 med en I7-4600U, så allt är en uppgradering i jämförelse. Har väntat på "nästa generation" i flera år nu och lyckas aldrig besluta mig för vad jag behöver. Pendlar hela tiden mellan lätt och ultraportabel och stor workstation replacement.
Landade som vanligt på snålsidan av pris per prestanda sidan. ^_^

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Permalänk
Medlem

Försökt läsa mig in här i er expertis, men blir inte helt klok. Jag står verkligen i valet och kvalet här, och är inte tillräckligt bevandrad för att kunna ta beslut på egen hand.

Vad hade ni valt mellan Lenovo Legion 5 Pro, Ryzen 7 6800H 3070 ti vs. i7 12700H 3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saksamma:

Försökt läsa mig in här i er expertis, men blir inte helt klok. Jag står verkligen i valet och kvalet här, och är inte tillräckligt bevandrad för att kunna ta beslut på egen hand.

Vad hade ni valt mellan Lenovo Legion 5 Pro, Ryzen 7 6800H 3070 ti vs. i7 12700H 3070?

Jag hade/har valt intel. Bättre prestanda och lägre pris. Kan vara så att du får bättre batteritid med Amd men detta kvittar för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Jag hade/har valt intel. Bättre prestanda och lägre pris. Kan vara så att du får bättre batteritid med Amd men detta kvittar för mig.

Kortfattat så ger AMD bäst batteritid medan Intel ger bäst prestanda överlag.

AMD är alltså mer effektiv vid lägre Watt medan Intel vid 40W och över ger bättre prestanda och ger därför oftast också några procent bättre FPS i spel (men inte alla).
Intel-versionen har 1x Thunderbolt 4-port (40Gbps) vilket AMD:n saknar, annars är alla andra portar lika.
AMD-versionen kommer med 2 års Premum Care där tekniker kommer hem till dig och lagar vid eventuella fel medan Intel:n bara har 3 månader ser det ut som (av Premium, annars har den 2 fulla år med vanlig lämna-in-garanti).

Oftast är Intel dyrare än AMD och med tanke på att den säkert mest är tänkt för spelande, inte för sin batteritid, så hade jag nog valt Intel-versionen för bäst prestanda. Premium garanti tror jag man kan köpa extra ifall det skulle vara intressant.
Intel går även hyffsat enkelt att Undervolta har jag för mig vilket inte går på AMD:n (hittills).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro