Varför köpa en stor wxtern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Varför köpa en stor wxtern hårddisk?

Hej.

Tänkte skaffa lite mera backup unde black friday/week/month för filmning etc som är en platskrävande. Många har redan börjat rea ut extern lagringsmedia, men där jag går bet är om man ska ha en stationär med extern strömförsörjning (3,5 disk) eller en liten portabel? Då du får runt 5 gb för tusenlappen för en liten eller 8 gb för 1500 om det är en stationär disk, så är det ju båda relativt billigt. Men är det någon fördel med en strömförsörjen? Känns som att det blir klumpigare etc..? Eller vad missar jag? Hastigheten?

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk

Historisk så har man fått mer hdd per krona att köpa de stora 3,5" usb hdd, ibland har de stora haft högre rotererationhastighet (7200rpm istället för 5400rpm).

I praktiken får man nog läsa specifikationen för att se vilken som är snabbast, andra saker som usb version, cache m.m påverkar. Högre rotererationhastighet kan leda till högre prestanda, men oftast är det främst söktiden som påverkas. Vill man söka efter filer på en hdd så är hög roterationshastighet den stora flaskhalsen, likaså om man kopierar tusentals småfiler.

Varför man inte kör stora 3,5" hdd på endast usb. Så drar de mer ström, dagens usb borde klara detta. Men jag tror tillverkarna tar det säkra kortet och har en extern strömförsörjning för att slippa alla kunder som klagar att den fungerar dåligt, bränner deras undermåttliga usb port etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Historisk så har man fått mer hdd per krona att köpa de stora 5,25" usb hdd, ibland har de stora haft högre rotererationhastighet (7200rpm istället för 5400rpm).

I praktiken får man nog läsa specifikationen för att se vilken som är snabbast, andra saker som usb version, cache m.m påverkar. Högre rotererationhastighet kan leda till högre prestanda, men oftast är det främst söktiden som påverkas. Vill man söka efter filer på en hdd så är hög roterationshastighet den stora flaskhalsen, likaså om man kopierar tusentals småfiler.

Varför man inte kör stora 5,25" hdd på endast usb. Så drar de mer ström, dagens usb borde klara detta. Men jag tror tillverkarna tar det säkra kortet och har en extern strömförsörjning för att slippa alla kunder som klagar att den fungerar dåligt, bränner deras undermåttliga usb port etc.

Tack för svar!

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Historisk så har man fått mer hdd per krona att köpa de stora 5,25" usb hdd, ibland har de stora haft högre rotererationhastighet (7200rpm istället för 5400rpm).

I praktiken får man nog läsa specifikationen för att se vilken som är snabbast, andra saker som usb version, cache m.m påverkar. Högre rotererationhastighet kan leda till högre prestanda, men oftast är det främst söktiden som påverkas. Vill man söka efter filer på en hdd så är hög roterationshastighet den stora flaskhalsen, likaså om man kopierar tusentals småfiler.

Varför man inte kör stora 5,25" hdd på endast usb. Så drar de mer ström, dagens usb borde klara detta. Men jag tror tillverkarna tar det säkra kortet och har en extern strömförsörjning för att slippa alla kunder som klagar att den fungerar dåligt, bränner deras undermåttliga usb port etc.

Jag antar att du menar 3,5" eller är det jag som missar något här?

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Jag antar att du menar 3,5" eller är det jag som missar något här?

Korrekt 5,25" är storleken på bayen som finns. Jag blandade ihop dem.
https://www.atea.se/eshop/product/startech-com-5-25-to-3-5-ha...

Permalänk
Medlem

Vill du ha lång USB-kabel så passar inte 2.5" speciellt bra då den långa kabeln ger spänningsfall för matningen som gör att det kan bli problem av den sorten du inte vill ha (korrupta filsystem etc - speciellt om det är NTFS där en korruption kan gör att du blir av med all data i en enda smäll och mycket svårt att rädda ur oskadad data i efterhand med olika diskräddningsprogram.)

De andra är att 2.5" diskar från alla tillverkare utom möjligen den allra minsta storleken är av SMR-typ och SMR-diskar i kombination med NTFS är bland det sämsta tänkbara av de olika filsystemen - några småfiler ibland och stora sammanhängande filer fungerar dock hyffsat.

Men kopierar du tex. hela din C: till den externa disken med hundratusentals filer och hårdlänkade filer så har du snart problem med att det går väldigt långsamt när en del av datamängden är överfört - välj en kopieringsmetod där du kan pausa kopieringen och ge disken ca 30 minuter lugn och ro innan du startar kopieringen igen var gång det börja gå trögt - det går betydligt fortare att göra så än att försöka kopiera hela tiden stumt utan avbrott.

Och nej, den vanliga file-explorern i windows är inte programmet man skall välja för kopiering av just den anledningen då den inte går att pausa vid kopiering.

---

3.5" externa diskar med egen nätaggregat så är 10TB och större har ofta en datahastighet på runt 280-300 MB/s i överföringshastighet medans 2.5" kanske runt 130-150 MB/s när den skriver i början på disken. Och generellt på båda är att disken skriver med sin halva hastighet när den skriver nära navet när disken är fylld i jämförelse den läser i skivans ytterkant[1].

3.5" diskarna är också i regel snabbare i sin sökning då med 12V matning kan kicka läsarmen betydligt hårdare än vid 5V i en 2.5" disk och begränsad strömförsörjning över USB (Enteprise SAS 2.5" diskar som Seagate Cheetah 15 krpm använder både 5 och 12 Volt av den anledningen)

För att vara säker på att 3.5" externa disken inte är av SMR-typ så bör du sikta på storleken 10 TB och större - 8TB så är det blandat med SMR-diskar och icke SMR-diskar och det kan vara olika mellan batcher av samma modell av extern USB-hårddisk, och alla under 8TB är i stort sett alltid av SMR-typ då man oftast stoppar in desktop-diskar i dessa från samtliga tillverkare.

Har du pengarna så tycker jag du skall köpa +10TB stor extern 3.5" USB-disk för arkiv och bulk-lagring

2.5" är mer diskstorleken du tar med dig för daglig backup eller liknande och då alltid med kort USB3-sladd (medföljande - längre än dessa skall du inte använda pga. risken med för mycket spänningsfall i kabeln och strul och dataförlust av den orsaken - finns anledning varför det följer med kort (ca 30 cm) USB-kabel med dessa diskar när du köper dem) - skall det vara snabbt så är det bättre att köpa liknande en Samsung T5/T7 1TB storlek och om man har råd 2TB... (0.5TB storlek är inte prisvärt IMHO)

[1] de flesta filsystem brukar fylla på från början mot slutet - men med moderna filsystem (nej, inte NTFS...) är det dock inte helt givet längre utan skrivningarna passas in i befintliga luckor för kant i kant passning med befintlig data i tillräckligt stora block för att minimera småfragment även långt in på diskyta och likaså om disken har använts länge med mycket skrivningar och läsningar i omgångar och filerna har blivit fragmenterade - NTFS är ökänd att hantera det dåligt och man behöver köra olika defragmenteringsprogram emellanåt på snurrdiskar som det skrivs och ändras mycket i.