RPG maker eller liknande program?

Permalänk

RPG maker eller liknande program?

Så jag har haft en dröm sedan tidig barndom att skapa ett eget RPG-spel. Tänk SNES spel typ Chrono Trigger, Robotrek, Earthbound osv.

Jag har aldrig fullföljt detta men känner att det är dags att hänge min fritid åt detta under denna vinter. Jag har sett att det finns olika program t ex RPG Maker. Är det värt pengarna att lägga på ett liknande program?

Att programmera ihop det här kommer ligga högt över min kompetens men jag har ingen brådska.

Jag tar emot alla tänkbara tips i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Positivnolla:

Så jag har haft en dröm sedan tidig barndom att skapa ett eget RPG-spel. Tänk SNES spel typ Chrono Trigger, Robotrek, Earthbound osv.

Jag har aldrig fullföljt detta men känner att det är dags att hänge min fritid åt detta under denna vinter. Jag har sett att det finns olika program t ex RPG Maker. Är det värt pengarna att lägga på ett liknande program?

Att programmera ihop det här kommer ligga högt över min kompetens men jag har ingen brådska.

Jag tar emot alla tänkbara tips i denna tråd.

Har ingen koll på de programmen. Men det låter som att du blir begränsad till vad som erbjuds, det beror på vad du har för ambitioner. Vad gäller spel så är RPG oftast rankat som de mest komplexa, just för de kan vara nästintill oändligt stora och kräver mycket balansering.

Vill du verkligen lära dig spelutveckling där du har lite mer frihet så rekommenderar jag att lära sig programmera, du kan t.ex. kika på Unity och lära dig C#.
I och med tiden vi lever i så finns det oändligt med kursmaterial och tutorials online, kräver bara tid och dedikation go for it!

https://m.youtube.com/playlist?list=PL4vbr3u7UKWp0iM1WIfRjCDT...

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Har ingen koll på de programmen. Men det låter som att du blir begränsad till vad som erbjuds, det beror på vad du har för ambitioner. Vad gäller spel så är RPG oftast rankat som de mest komplexa, just för de kan vara nästintill oändligt stora och kräver mycket balansering.

Vill du verkligen lära dig spelutveckling där du har lite mer frihet så rekommenderar jag att lära sig programmera, du kan t.ex. kika på Unity och lära dig C#.
I och med tiden vi lever i så finns det oändligt med kursmaterial och tutorials online, kräver bara tid och dedikation go for it!

https://m.youtube.com/playlist?list=PL4vbr3u7UKWp0iM1WIfRjCDT...

Jag inser att det kommer bli ett låångvarigt projekt men jag har alltid älskat den typen av spel med storyn och hela biten.

Du säger exakt det jag själv tänkt på, jag vill ju inte bli begränsad av utbudet som programmen erbjuder. Jag får helt enkelt hitta någon vettig tutorial och göra det på riktigt. Det ska vara 2D, typ så att nästan varje pixel syns.

Tack för svar och länk!

Permalänk
Medlem

Sitter och drömmer i liknande tankar dock ej RPG. Jag har just nu snöat in på pygame igen.

Jag hade satt igång med RPG maker. Hur vi än vill göra måste vi ju börja någonstans. Att få till en grotta med några elakingar kan ju vara en bra start. RPG kan eskalera i storlek med världar och sanslösa strider. Skulle det visa sig att RPG maker är för begränsande byt då verktyg till något annat. Vad är det värsta som har hänt då? Att du lärt dig massa grejer?

För att äta en elefant måste man börja någonstans för hela i ett bett går inte.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.