Permalänk
Medlem

Råd inför nytt datorbygge

Hej!

Jag tänkte bygga en ny dator och skulle behöva lite råd om jag tänkt rätt.
Min tanke med denna datorn är att kunna spela i 1080p (ev uppgradering av skärm till 1440p i framtiden) och allmän daglig användning.
Min tanke är att inte lägga ut allt för mycket pengar men att ändå kunna ha och använda denna datorn i några år framöver.

Har kikat på ett SFX bygge då jag gillar idén med en liten och stilren dator.

Klistrar in min kundkorg från inet nedan.
Är detta ett bra bygge som funkar? Har jag tänkt rätt?

Har ingen hårddisk inkluderad då jag tänkte använda ssd:n från gamla datorn till att börja med.

Alla tips och råd uppskattas!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/UmoNAVifDewoPjxCpf9jHJk6Iew/nytt-bygge

Permalänk
Medlem

Känns som att det går att få det rätt mycket mer prisvärt. Typ något i denna stil?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Känns som att det går att få det rätt mycket mer prisvärt. Typ något i denna stil?

https://komponentkoll.se/bild/FsViN.png

Ja det var ju helt klart billigare!
Jag som är dålig på AMD, är den processorn likvärdig en i5a?

Sen tänkte jag köra på DDR5-minnen för att framtidsäkra mig men är det lite overkill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyda:

Ja det var ju helt klart billigare!
Jag som är dålig på AMD, är den processorn likvärdig en i5a?

Sen tänkte jag köra på DDR5-minnen för att framtidsäkra mig men är det lite overkill?

5600 är väldigt jämn med 12400F. Om du vill satsa på något mer framtidssäkert är AM5 bättre då du kommer kunna uppgradera CPU om några år och använda samma moderkort. Dock betalar du en rätt stor merkostnad för en inte så stor prestandavinst.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

För AMD / AM4 kan du få leta lite mer efter ett moderkort i den formfaktorn. Det är tunt på lagren nu, i alla fall för lite billigare moderkort. Computersalg och Proshop säger sig ha "ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX" i lager i alla fall. Detta kanske löser sig med tiden.

För Intel så finns det ett moderkort som heter ASRock B660M-ITX/ac som jag köpte till ett liknande minibygge med en 12600-processor i eftersom det var ett billigt moderkort. Det funkar fint för mig, men redan manualen säger att det är strömsvagt så roligare processorer än detta rekommenderas ej (de ska funka men ej gå att köra fullt ut). Mindre framtidssäkert alltså.

Permalänk
Medlem

Kör AMD med 32gb DDR4. Hittade corsair 3600mhz 32gb för 1100kr på komplett eller Netonnet härom veckan. Så borde kosta 2-300kr mer med 32gb.

De 3-4000 du sparar på @scarabeo s build kan du lägga på DDR5 och nytt moderkort när du väl behöver köpa ny processor om 3-5 år beroende på dina krav och förväntningar i prestanda.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

5600 är väldigt jämn med 12400F. Om du vill satsa på något mer framtidssäkert är AM5 bättre då du kommer kunna uppgradera CPU om några år och använda samma moderkort. Dock betalar du en rätt stor merkostnad för en inte så stor prestandavinst.

Okej, tack för infon! Ska kika lite på de

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

För AMD / AM4 kan du få leta lite mer efter ett moderkort i den formfaktorn. Det är tunt på lagren nu, i alla fall för lite billigare moderkort. Computersalg och Proshop säger sig ha "ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX" i lager i alla fall. Detta kanske löser sig med tiden.

För Intel så finns det ett moderkort som heter ASRock B660M-ITX/ac som jag köpte till ett liknande minibygge med en 12600-processor i eftersom det var ett billigt moderkort. Det funkar fint för mig, men redan manualen säger att det är strömsvagt så roligare processorer än detta rekommenderas ej (de ska funka men ej gå att köra fullt ut). Mindre framtidssäkert alltså.

Ja mITX verkade de vara dåligt i lager överlag när jag kikat runt. Egentligen därför jag landade på detta kortet med DDR5, för att det fanns i lager och va relativt billigt.

Ska kika runt lite på kortet du tipsa om, har alltid kört intel så känns säkert att fortsätta med de, är väl vanemänniska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Kör AMD med 32gb DDR4. Hittade corsair 3600mhz 32gb för 1100kr på komplett eller Netonnet härom veckan. Så borde kosta 2-300kr mer med 32gb.

De 3-4000 du sparar på @scarabeo s build kan du lägga på DDR5 och nytt moderkort när du väl behöver köpa ny processor om 3-5 år beroende på dina krav och förväntningar i prestanda.

Tack för tipset! Har googlat lite men verkar vara dåligt lagersaldo på DDR4 kort i den formfaktorn.
Men får väl bredda mina vyer bortanför inet...

Har bra erfarenhet av inet så blir lätt att jag kollar där först.

Men annars så funkar mitt förslag till bygge? Om än lite dyrt och overkill med DDR5?

Permalänk
Medlem

Om du kör AM5 så är sweet spot för DDR5 6000 MHz. Ger flera extra fps än 4800.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ett sätt att hamna lite mindre och snyggare än en vanlig PC-låda och ändå kanske lite billigare än Mini-ITX kan vara att kolla på chassiet Asus Prime AP201. Finns hos de flesta butiker, finns i svart och vitt och jag gillar utseendet.

Eftersom den tar micro-ATX-kort är utbudet av billiga moderkort större. Kolla upp vilken PSU som passar bara.

https://www.webhallen.com/se/product/351167-ASUS-PRIME-AP201-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Ett sätt att hamna lite mindre och snyggare än en vanlig PC-låda och ändå kanske lite billigare än Mini-ITX kan vara att kolla på chassiet Asus Prime AP201. Finns hos de flesta butiker, finns i svart och vitt och jag gillar utseendet.

Eftersom den tar micro-ATX-kort är utbudet av billiga moderkort större. Kolla upp vilken PSU som passar bara.

https://www.webhallen.com/se/product/351167-ASUS-PRIME-AP201-...

Det var riktigt snyggt! Jag har varit så bestämd på Lian li chassit att jag stirrat mig lite blind på de.
Men utbudet verkar ju helt klart större på micro-ATX nu när jag kollat runt lite.
Jag ska nog kika lite mer, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Glöm inte ta fram en måttstock bara och fundera på hur stora de är. 33 liter är en del större än 11 liter även om båda ser snygga ut på bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Glöm inte ta fram en måttstock bara och fundera på hur stora de är. 33 liter är en del större än 11 liter även om båda ser snygga ut på bild.

Absolut, det ska jag göra.
Det blir oavsett mindre än den jag har idag. Men jag får fundera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyda:

Tack för tipset! Har googlat lite men verkar vara dåligt lagersaldo på DDR4 kort i den formfaktorn.
Men får väl bredda mina vyer bortanför inet...

Har bra erfarenhet av inet så blir lätt att jag kollar där först.

Men annars så funkar mitt förslag till bygge? Om än lite dyrt och overkill med DDR5?

Tjo, lite sent ute kanske, har haft fullt upp med julaktiviteter.

https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
https://www.inet.se/produkt/5303938/kingston-fury-32gb-2x16gb... (billigare 3200mhz dock)

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini