Uppgradera moderkort - Hur tänka?

Permalänk
Medlem

Uppgradera moderkort - Hur tänka?

Har en gammal prebuild Lenovo Legion T5 som jag har bytt ut delar på allt eftersom, det enda som är kvar av den är CPU:n (Ryzen 5 3600) och nåt Lenovo moderkort som jag nu mer hatar då man inte kan styra fläktarna med det.
Så har landat i beslutet att köpa ett nytt moderkort, har kikat på https://www.inet.se/produkt/1903693/asus-rog-strix-b550-f-gam... men hur framtidssäkert är det om jag vill uppgradera CPU i framtiden.
Inser ju att det är CPU som kan bli flaskhals just nu, men den får tuffa på ett tag till.

Behöver säkerligen inte alla dom funktioner som finns på det kortet men vill framförallt kunna styra fläktar genom PWM och ha bra Wifi. Så skulle det kortet kunna funka?

Förutsättningar:
CPU: Ryzen 5 3600 + Noctuna fläkt
GPU: MSI 3060Ti Strix
PSU: Bättre modell 750
RAM: 2 x 8GB 3200mzh
CHASSI: Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Har en gammal prebuild Lenovo Legion T5 som jag har bytt ut delar på allt eftersom, det enda som är kvar av den är CPU:n (Ryzen 5 3600) och nåt Lenovo moderkort som jag nu mer hatar då man inte kan styra fläktarna med det.
Så har landat i beslutet att köpa ett nytt moderkort, har kikat på https://www.inet.se/produkt/1903693/asus-rog-strix-b550-f-gam... men hur framtidssäkert är det om jag vill uppgradera CPU i framtiden.
Inser ju att det är CPU som kan bli flaskhals just nu, men den får tuffa på ett tag till.

Behöver säkerligen inte alla dom funktioner som finns på det kortet men vill framförallt kunna styra fläktar genom PWM och ha bra Wifi. Så skulle det kortet kunna funka?

Förutsättningar:
CPU: Ryzen 5 3600 + Noctuna fläkt
GPU: MSI 3060Ti Strix
PSU: Bättre modell 750
RAM: 2 x 8GB 3200mzh
CHASSI: Corsair 4000XD Airflow

Med det moderkortet kan du bara hoppa fram en generation mot vad du har nu, jag personligen hade hellre sparat till den senaste generationen (AM5) och då köpt både moderkort och cpu, den skulle väl finnas kvar i nån generation till eller 2.

Permalänk
Medlem

Det kommer inga fler processorer till AM4, så det moderkortet är väl ungefär lika framtidssäkert som något annat AM4-moderkort. D.v.s. du kan uppgradera till Ryzen 5000-serien, men inte nyare än så.

Om problemet bara är att moderkortet saknar fläktstyrning i BIOS så kan du prova t.ex. FanControl och se om det går att styra fläktarna den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Med det moderkortet kan du bara hoppa fram en generation mot vad du har nu, jag personligen hade hellre sparat till den senaste generationen (AM5) och då köpt både moderkort och cpu, den skulle väl finnas kvar i nån generation till eller 2.

I see i see. Men står inte ut med det förbannade fläktljudet. Skulle ju kunna kanske satsa på en sån extern fläktkontroll men rädd det inte heller funkar med det jävla moderkortet som sitter i nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Har en gammal prebuild Lenovo Legion T5 som jag har bytt ut delar på allt eftersom, det enda som är kvar av den är CPU:n (Ryzen 5 3600) och nåt Lenovo moderkort som jag nu mer hatar då man inte kan styra fläktarna med det.
Så har landat i beslutet att köpa ett nytt moderkort, har kikat på https://www.inet.se/produkt/1903693/asus-rog-strix-b550-f-gam... men hur framtidssäkert är det om jag vill uppgradera CPU i framtiden.
Inser ju att det är CPU som kan bli flaskhals just nu, men den får tuffa på ett tag till.

Behöver säkerligen inte alla dom funktioner som finns på det kortet men vill framförallt kunna styra fläktar genom PWM och ha bra Wifi. Så skulle det kortet kunna funka?

Förutsättningar:
CPU: Ryzen 5 3600 + Noctuna fläkt
GPU: MSI 3060Ti Strix
PSU: Bättre modell 750
RAM: 2 x 8GB 3200mzh
CHASSI: Corsair 4000XD Airflow

Ingen bra idé att byta ut moderkortet, delvis för att AM4 är en död plattform(kommer inget nytt till den och dumt att köpa in sig på den då det finns nyare bättre). Sedan så kan det vara specialstorlek i chassiet och även specialkablar till PSU, till råga på det så är det inte säkert att processorn funkar i ett annat moderkort.
Vill du styra fläktarna och ha Wi-Fi är nog en fläkthub och ett Wi-Fi-kort lösningen.
Chassiet vet jag inte om du menar 4000X eller 4000D eller om det är en lenovo-special variant så jag kan inte avgöra om det går att återanvända.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det moderkortet är för stort då Lenovo Legion T5 verkar vara m-ATX, och moderkortet ASUS moderkortet är storlek ATX. Men som de andra säger att uppgradera moderkort ger ingenting, om du vill ha mer kontroll över fläktarna så är en fläktkontroller. Super basic https://www.inet.se/produkt/6910224/phanteks-universal-fan-co...