Permalänk
Medlem

Noctua DH-15 med AM5?

Hejsan!

Jag har precis köpt nya 7950x3d, det är ju nya AM5 Sockeln.

Har sedan tidigare haft en NH-D15 som är inköpt 21/9-20 och jag undrar då om det skulle passa?

Enligt Noctuas hemsida så ska det ingå AM5 "brackets" men jag hittar inte dessa utan bara för AM4 och de är väldigt korta.

Eller man kanske ska montera dom ovanför samt under sockeln?

(Ser nästan ut som dessa "https://www.inet.se/produkt/5324292/noctua-nm-am5-4-mp83-cpu-..." Men hålen är lite annorlunda)

Känns som jag borde köpa hem (https://www.amazon.se/Noctua-NM-AM5-4-MP78-SecuFirm2-Monterin...)

Eller är jag helt vilse?

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/2YppD9G

Såhär ser det ut just nu.

Permalänk

Du har en gammal från innan am5.

Men kontaktar du noctua så brukar de skicka monteringskit gratis mot uppvisande av kvitto på inköpet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du har en gammal från innan am5.

Men kontaktar du noctua så brukar de skicka monteringskit gratis mot uppvisande av kvitto på inköpet.

Okej, då jag inte känner för att vänta upp till 10 dagar från Noctua så vill jag hellre köpa en nu direkt.

Har du någon koll på vilken det är jag ska beställa?

Permalänk
Medlem

Monteringskitet du länkar till passar inte till NH-D15, det ska vara MP83 till den kylaren. Du kan beställa ett gratis sånt från Noctua.

Permalänk

Verkar ju som att det t.om är samma kit för am4 och 5 så har du till am4 så passar det troligen till am5 också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Verkar ju som att det t.om är samma kit för am4 och 5 så har du till am4 så passar det troligen till am5 också.

Därav min förvirring.

Blev att jag beställde hem både MP78 samt MP83 från Amazon då det ej fanns i någon butik i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Därav min förvirring.

Blev att jag beställde hem både MP78 samt MP83 från Amazon då det ej fanns i någon butik i närheten.

Jag kontaktade Noctua och fick kit levererat hem på ca 3 arbetsdagar gratis. Du behöver bara bevis på köp av kylaren och cpu eller moderkort till AM5.

Men som sagt innan så ska AM4 fästet fungera också? Kylare köpta efter 2019-02 ungefär ska ha rätt fästen.
Är du säker på att det inte passar för mitt ser ut ungefär som ditt och det passade bra?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Jag kontaktade Noctua och fick kit levererat hem på ca 3 arbetsdagar gratis. Du behöver bara bevis på köp av kylaren och cpu eller moderkort till AM5.

Men som sagt innan så ska AM4 fästet fungera också? Kylare köpta efter 2019-02 ungefär ska ha rätt fästen.
Är du säker på att det inte passar för mitt ser ut ungefär som ditt och det passade bra?

Vill gärna komma igång med nya datorn under helgen, men ska kolla när jag kommer hem från jobbet om AM4 funkar. Tänkte inte alls på att kolla det förut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Vill gärna komma igång med nya datorn under helgen, men ska kolla när jag kommer hem från jobbet om AM4 funkar. Tänkte inte alls på att kolla det förut idag.

Tror du blir positivt överraskad Lycka till att komma igång, tog mig 8 timmar igår pga strul med bios och chipset drivers

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, AM4 och AM5 använder som sagt samma kylarfästen, Sweclockers har t.o.m. en nyhet om just Noctua gällande det. Det var ju mycket snack i början eftersom AMDs val att behålla kompabiliteten gjorde att AM5-processorerna måste ha tjockare värmespridare än tidigare för att det ska bli rätt avstånd.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det funakde perfekt med AM4 fästen, dock har jag enorma sutters när icke 3d-cachen av cpun stängs av och på.

Riktigt irriterande, hittar ingen annan lösning än att stänga av den med lägre cache.

Permalänk
Medlem

Ursäktar om jag snor tråden lite men fungerar Noctua NH-D15S med AM5 prollar? Tänker på åtta och sextoncores?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Ursäktar om jag snor tråden lite men fungerar Noctua NH-D15S med AM5 prollar? Tänker på åtta och sextoncores?

Samma som med alla andra cpuer ur 7000 serien.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows