Nvidia kovänder – säljer Founders Edition till riktpris i Sverige

Permalänk
Medlem

Kovändning trodde jag var när man ändrade sig direkt efter ha gjort ett (oftast konstigt) beslut. Det var ju över 2 år sedan de gick ur flera marknader för att det inte fanns kort till alla. Nu är marknaden annorlunda.

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att se att det kommer bli ett blodbad för datorkomponenter. Vem köper grafikkort i drivor när miningen är död. Inflation på över 10% och en sjunkande krona. Trots det hittar du SSD nvme gen3 1TB för 600kr.

Grafikkorten har rejält med fallhöjd. Gamers köper 1 grafikkort per dator generellt. Lagret kommer bara att växa och till slut så måste det ut. AMD och Intel sitter inte stilla så risken att Nvidia gör en Intel (sitta p lagret) är låg. Priserna kommer garanterat att sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är inte svårt att se att det kommer bli ett blodbad för datorkomponenter. Vem köper grafikkort i drivor när miningen är död. Inflation på över 10% och en sjunkande krona. Trots det hittar du SSD nvme gen3 1TB för 600kr.

Grafikkorten har rejält med fallhöjd. Gamers köper 1 grafikkort per dator generellt. Lagret kommer bara att växa och till slut så måste det ut. AMD och Intel sitter inte stilla så risken att Nvidia gör en Intel (sitta p lagret) är låg. Priserna kommer garanterat att sjunka.

Har mining dött ut?!

Permalänk
Medlem

Åh! Det måste vara underbart att vara partnertillverkare till Nvidia.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Det var billigt det,köper två 😂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

MSRP pris är alltid trevligt.

Inte när MSRP är närmare 20k för en serie som historiskt legat runt 6k-8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Du får vara försiktig med vad du säger. Det finns folk här som tycker att man är en kommunist om man vill ha ett GPU för under 15k som inte är 7år gammal.

Haha ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Har mining dött ut?!

Om du är seriös med frågan så ja - detta då inte går att mina Ethereum som tidigare med grafikkort.
Enklaste sättet att se att det är sant är att det finns massor av grafikkort i lager.
Hade det gått att minat så hade de blivit uppköpta för de får vinst efter att de tjänat in vad grafikkortet kostade.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Osäker på hur tredjepartsmarknaden blir med detta. Den enda förklaring jag kan se för mig är att priset till tredjepart har sänkts såpass att de kan leva sida om sida även om alla kort är på lager. Var det inte delvis detta som gjorde att EVGA sade stopp, även om Nvidias begränsningar nog var den största anledningen.

Rog Strix 4090 för 26-28k eller Nvidia FE för straxt över 21k. Rätt extrem jämförelse iofs, men gapet är lite för stort.
Oavsett, för oss konsumenter är detta bra, men desvärre försent.

Altså det där premium påslaget är ju bara sjukt, inte en chans bräda och kylare motiverar pris skillnaden. Nu kanske Asus pröjsar för binning eller dyligt för strix men prestandan motsvarar inte prisökningen.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag köpa ett grafikkort för samma peng som ett helt system kostade för några år sedan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

När många klagar på en produkts pris , så påverkar det folk och vad de köper. Om alla sagt att priset är jättebra på en produkt, så hade troligen mer folk köpt varan, istället för att vackla . Bara se på tipstråden här på sweclockers! Detta påverkar också priset ifall tillräckligt många säger vad de tycker och tänker om varan och priset. Så ju mer som klagar överallt i världen, ju mindre kort kommer aktörerna sälja. Givetvis finns det dom som allrid köper varan oavsett, men den stora massan är påverkningsbar.

Haha nej. Det är helt vanlig efterfrågan och utbud. Efterfrågan styrs alltså utav hur många som är villiga o köpa produkten inte hur många som klagar..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Mja frågan är om man skulle kränga sitt för att byta till founders så man får lite mer plats i lådan

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Haha nej. Det är helt vanlig efterfrågan och utbud. Efterfrågan styrs alltså utav hur många som är villiga o köpa produkten inte hur många som klagar..

Klart som korvspad att pöbelns generella åsikter och stora hårdvarurecensenters åsikter påverkar hur villiga folk är att öppna plånböckerna till viss del. Exempelvis 4080/4070ti och 7900xt är väldigt lätt att få tag på av en anledning - de har fått stämpeln kasst bang for the buck. Sen kommer nog inte justeringar i pris så fort som folk kanske hoppas på. Både Nvidia och AMD försöker klämma ut så mycket de kan från de som är villiga att betala till att börja med. Om de inte stryper tillverkningen markant så kommer lagren troligen fortsätta växa. Sen kan de dra ut på det genom att portionera ut de lägre segmenten och sätta dem i en prisgrupp som rättfärdigar de dyrare segmenten.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var inte meningen att göra politik av det. Ville bara visa på det dumma med ett "det kunde vara värre" - resonemang när smärtgränsen redan passerats för länge sedan

De har ju dock inte med det kunde varit värre att göra, de driver ett företag där intressent är stort för deras produkter. De kan ta vilket jävla pris de vill, ingen rättighet att alla konsumenter ska ha råd. De kan ju helt enkelt sluta släppa kort om det är så inget vi har att säga till om.

Med det sagt är det inget kul att priserna skenar, men scenen för potentiella köpare har växt under åren de har ingen anledning att sänka priserna. Iaf inte för topp end. De kommer naturligvis reglerna ner priserna när de inte säljer, men många har råd och värderar det så pass mycket. Med alla timmar jag lägger på datorn hade jag gladeligen lagt betydligt mer pengar än jag gör idag.

Men inte ens nu är pc en särskilt dyr hobby jämfört med så mycket annat. Dessa priser minskar också slit och släng och gör att återanvändandet av delar sker i högre grad.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

De har ju dock inte med det kunde varit värre att göra, de driver ett företag där intressent är stort för deras produkter. De kan ta vilket jävla pris de vill, ingen rättighet att alla konsumenter ska ha råd. De kan ju helt enkelt sluta släppa kort om det är så inget vi har att säga till om.

Med det sagt är det inget kul att priserna skenar, men scenen för potentiella köpare har växt under åren de har ingen anledning att sänka priserna. Iaf inte för topp end. De kommer naturligvis reglerna ner priserna när de inte säljer, men många har råd och värderar det så pass mycket. Med alla timmar jag lägger på datorn hade jag gladeligen lagt betydligt mer pengar än jag gör idag.

Men inte ens nu är pc en särskilt dyr hobby jämfört med så mycket annat. Dessa priser minskar också slit och släng och gör att återanvändandet av delar sker i högre grad.

Det du säger hade varit korrekt och fullt rimligt om det var så att produkterna flög av hyllorna. Då skulle jag till och med kunna sträcka mig till att acceptera att priserna var ännu högre. Men nu kommer det ju artikel efter artikel om att 40-serien säljer dåligt. Skall man följa principen om tillgång och efterfrågan så borde ju priserna gå ner i så fall. Men det gör de ju inte. Och då försvinner alla incitament för konsumenter att gilla marknadsekonomi. Vi kan ju liksom inte bara ha det i ett läge där företagen gynnas, utan principen måste I så fall även gälla när konsumenterna gynnas. Vid lägre efterfrågan ska det vara högre priser. Sen försöker de ju i och för sig fippla med det också genom att dra ner på produktionen så att det finns färre kort, så att tillgången minskar och priset då kan höjas. Men även etter att de gjort det så är det ju fortfarande låg efterfrågan och ska vi ha marknadsekonomi så återstår då bara att sänka priserna.

Sen kan det såklart vara så att de försöker hålla priserna höga för att de helst av allt vill gå över helt till "gaming as a service" på sikt men det vill jag inte ska hända så även om det vore så så väljer jag att tro på andra orsaker just nu. Men lite skumt är det ju. Vill de att gaming på diskreta grafikkort skall hållas levande så borde de göra allt de kan för att stimulera segmentet nu när det är på dekis, inte göra saker som dödar intresset hos de som fortfarande har det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köper dem om 3 år på beg-marknaden...låter någon annan ta värdeminskningen

Det är bara att förskjuta allt sitt spelande så man hela tiden ligger 2-3 år efter vad som är "det senaste" Så får man alla spel och all hårdvara för 1/3 av priset. Tror dem flesta av oss har en rejäl backlog av spel vi inte hunnit med än ändå. Spelar Generation Zero, Dying Light 2 och lite annat kul nu på högsta inställningarna med mitt begagnade 3070 som jag köpte runt 4 lakan har jag för mig. Knäcker mitt PS5 med hästlängder ändå

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du säger hade varit korrekt och fullt rimligt om det var så att produkterna flög av hyllorna. Då skulle jag till och med kunna sträcka mig till att acceptera att priserna var ännu högre. Men nu kommer det ju artikel efter artikel om att 40-serien säljer dåligt. Skall man följa principen om tillgång och efterfrågan så borde ju priserna gå ner i så fall. Men det gör de ju inte. Och då försvinner alla incitament för konsumenter att gilla marknadsekonomi. Vi kan ju liksom inte bara ha det i ett läge där företagen gynnas, utan principen måste I så fall även gälla när konsumenterna gynnas. Vid lägre efterfrågan ska det vara högre priser. Sen försöker de ju i och för sig fippla med det också genom att dra ner på produktionen så att det finns färre kort, så att tillgången minskar och priset då kan höjas. Men även etter att de gjort det så är det ju fortfarande låg efterfrågan och ska vi ha marknadsekonomi så återstår då bara att sänka priserna.

Sen kan det såklart vara så att de försöker hålla priserna höga för att de helst av allt vill gå över helt till "gaming as a service" på sikt men det vill jag inte ska hända så även om det vore så så väljer jag att tro på andra orsaker just nu. Men lite skumt är det ju. Vill de att gaming på diskreta grafikkort skall hållas levande så borde de göra allt de kan för att stimulera segmentet nu när det är på dekis, inte göra saker som dödar intresset hos de som fortfarande har det.

Det du upplever är inte marknadsekonomi, det är en oligopolmarknad med eventuell priskartell. Dessa företag bör styckas upp men det kommer inte hända för att de antagligen har duktiga lobbybolag i Washington&Bryssel som jobbar hårt för deras sak. Så du får snällt pröjsa överpriser som konsument så att deras företagsledare kan fortsätta att lyfta bonusar och köpa nästa feta bil/villa/"sätt in valfripenisförlängare här".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det du upplever är inte marknadsekonomi, det är en oligopolmarknad med eventuell priskartell. Dessa företag bör styckas upp men det kommer inte hända för att de antagligen har duktiga lobbybolag i Washington&Bryssel som jobbar hårt för deras sak. Så du får snällt pröjsa överpriser som konsument så att deras företagsledare kan fortsätta att lyfta bonusar och köpa nästa feta bil/villa/"sätt in valfripenisförlängare här".

Jo fast de får inga jättebonusar om ingen köper , hade det varit "överpriser" kontra marknaden kommer det ju gå dåligt för segmentet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du säger hade varit korrekt och fullt rimligt om det var så att produkterna flög av hyllorna. Då skulle jag till och med kunna sträcka mig till att acceptera att priserna var ännu högre. Men nu kommer det ju artikel efter artikel om att 40-serien säljer dåligt. Skall man följa principen om tillgång och efterfrågan så borde ju priserna gå ner i så fall. Men det gör de ju inte. Och då försvinner alla incitament för konsumenter att gilla marknadsekonomi. Vi kan ju liksom inte bara ha det i ett läge där företagen gynnas, utan principen måste I så fall även gälla när konsumenterna gynnas. Vid lägre efterfrågan ska det vara högre priser. Sen försöker de ju i och för sig fippla med det också genom att dra ner på produktionen så att det finns färre kort, så att tillgången minskar och priset då kan höjas. Men även etter att de gjort det så är det ju fortfarande låg efterfrågan och ska vi ha marknadsekonomi så återstår då bara att sänka priserna.

Sen kan det såklart vara så att de försöker hålla priserna höga för att de helst av allt vill gå över helt till "gaming as a service" på sikt men det vill jag inte ska hända så även om det vore så så väljer jag att tro på andra orsaker just nu. Men lite skumt är det ju. Vill de att gaming på diskreta grafikkort skall hållas levande så borde de göra allt de kan för att stimulera segmentet nu när det är på dekis, inte göra saker som dödar intresset hos de som fortfarande har det.

Skulle säga att nu är markanden lite mer normal och man kanske fått lite vriden syn nu, eftersom allt har flygit av hyllorna en tid pga bla. brist på komponenter , scalpers och miners. Det är klart då upplevs det som dåligt, men Toppsegmentet flyger fortfarande av hyllorna. För 10-15 år sen behövde jag minsann inte stressa med att beställa, det mesta fanns på lager.

Nu upplevs det som att det säljer dåligt för att det finns kvar på hyllan och vill du ha topp end vid release ja då är det minuter du har mitt på dagen..

Om "marknaden" begär lägre priser kommer det för eller senare.. Antingen sänkta priser, en sämre produkt som är billigare att tillverka etc.

Har svårt att se att tillverkarna vill gå mot Datahallar endast, även om det förenklar endel skulle ju total försäljingen bli markant lägre.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

En Bugatti är faktiskt en dyrare hobby 🤓☝️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det du upplever är inte marknadsekonomi, det är en oligopolmarknad med eventuell priskartell. Dessa företag bör styckas upp men det kommer inte hända för att de antagligen har duktiga lobbybolag i Washington&Bryssel som jobbar hårt för deras sak. Så du får snällt pröjsa överpriser som konsument så att deras företagsledare kan fortsätta att lyfta bonusar och köpa nästa feta bil/villa/"sätt in valfripenisförlängare här".

Nu är du ute på djupt vatten. Är det en oligopolmarknad så ska den vara hårt regleras så att aktörerna inte bildar kartell eller på annat sätt missbrukar sin ställning. Men så fort man nämner reglering i någon form så är man tydligen kommunist, vill ha det som i Nordkorea och borde starta sitt eget GPU-företag om de som redan finns inte passar. Så det går liksom inte få till något vettigt hur man än gör.

Det kan inte vara oligopol för vi gillar inte den reglering det skulle innebära, och det kan inte heller vara en fri marknad eftersom företagen bara verkar plocka russinen ur kakan med konceptet. Så vad är det då?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Skulle säga att nu är markanden lite mer normal och man kanske fått lite vriden syn nu, eftersom allt har flygit av hyllorna en tid pga bla. brist på komponenter , scalpers och miners. Det är klart då upplevs det som dåligt, men Toppsegmentet flyger fortfarande av hyllorna. För 10-15 år sen behövde jag minsann inte stressa med att beställa, det mesta fanns på lager.

Nu upplevs det som att det säljer dåligt för att det finns kvar på hyllan och vill du ha topp end vid release ja då är det minuter du har mitt på dagen..

Om "marknaden" begär lägre priser kommer det för eller senare.. Antingen sänkta priser, en sämre produkt som är billigare att tillverka etc.

Har svårt att se att tillverkarna vill gå mot Datahallar endast, även om det förenklar endel skulle ju total försäljingen bli markant lägre.

Ja du har en poäng där. Pascal är väl senaste generationen som släpptes under "normala" förhållanden och jag minns inte hur det såg ut med försäljningen då. Men det jag däremot minns är att de inte satt och tjuvhöll på låg och mellanklass-korten. Och vad det verkar så blir ju priserna proportionerligt åt helvete för höga även där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

MSRP pris är alltid trevligt.

4080: Hold my beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Haha nej. Det är helt vanlig efterfrågan och utbud. Efterfrågan styrs alltså utav hur många som är villiga o köpa produkten inte hur många som klagar..

Jaha. Då har alltså inte recensionerna för en produkt på en hemsida inte någon betydelse menar du? Kanske bara jag som läser dessa innan jag får för mig att köpa en vara eller?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det jag däremot minns är att de inte satt och tjuvhöll på låg och mellanklass-korten. Och vad det verkar så blir ju priserna proportionerligt åt helvete för höga även där.

Du kan ju fråga dig varför det är så, och om man tänker lite på det så går det ju hand i hand med diskutionen om prisutvecklingen för halvledare; alltså, tittar vi historiskt så tog det inte speciellt lång tid för att en ny nod var mer ekonomisk att tillverka på än tidigare pga bättre densitet och prestanda. Vilket gav en väldigt stor morot att tillverka kretsar på nya noder, då du kunde sälja en produkt med lägre tillverkningskostnad för samma prestanda. Att det tar så lång tid för produkter att tillverkas på en ny nod, som inte kräver prestandan som den nya noden möjliggör är ett stort tecken på att det faktiskt är mer ekonimiskt att fortsätta tillverka på gamla noder. Nvidia använder ju fortfarande 12nm för low-end t ex.

Detta är väl dock inte direkt någon nyhet, eller något som borde undgått någon, det finns en anledning varför så mycket tillverkas på gamla noder. Det är sällan det läcker ut konkreta siffror på det här, men denna från en Marvell investors day dök ju upp för något år sedan.

Permalänk
Medlem

Får vänta några år tills priserna är på rimliga nivåer, har aldrig varit den som pratar om att "gamingdatorer kommer dö ut" men händer det inget med priserna kan det faktiskt vara en "forum/marknad" som kommer gå nedåt, som tur är kommer den överleva pga playstation / xbox då de fortfarande är överkomliga priser där och troligen kommer fortsätta vara...

Ser ingen anledning att uppgradera mitt 1070 för de priser som finns idag, mest för att jag kan spela alla spel idag med hyffsade inställningar men går det sönder vettefan vad jag skulle köpa

Permalänk
Medlem

Fortfarande 100% överpris, Hade 4080 gått för 8/9000 sek och 4090 för 12000 hade jag fortfarande rynkat på näsan 😅 Det här är ett jävla skämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du kan ju fråga dig varför det är så, och om man tänker lite på det så går det ju hand i hand med diskutionen om prisutvecklingen för halvledare; alltså, tittar vi historiskt så tog det inte speciellt lång tid för att en ny nod var mer ekonomisk att tillverka på än tidigare pga bättre densitet och prestanda. Vilket gav en väldigt stor morot att tillverka kretsar på nya noder, då du kunde sälja en produkt med lägre tillverkningskostnad för samma prestanda. Att det tar så lång tid för produkter att tillverkas på en ny nod, som inte kräver prestandan som den nya noden möjliggör är ett stort tecken på att det faktiskt är mer ekonimiskt att fortsätta tillverka på gamla noder. Nvidia använder ju fortfarande 12nm för low-end t ex.

Detta är väl dock inte direkt någon nyhet, eller något som borde undgått någon, det finns en anledning varför så mycket tillverkas på gamla noder. Det är sällan det läcker ut konkreta siffror på det här, men denna från en Marvell investors day dök ju upp för något år sedan.

https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_webp,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F505a30e4-733d-49e4-86ea-f074a170373a_684x630.png

Om det är hela sanningen att tillverkningen blivit svindyr så korten måste av nödvändighet också vara svindyra om det ska löna sig så skulle ju tillverkarna enkelt kunna stilla folks missnöje genom att dela med sig av vad det har kostat att tillverka en generation som ansetts ha OK pris, och sedan visa vad det kostar och vad de har för marginaler på en produktserie som nu anses väldigt dyr. Men det är ingen som har gjort.

Att det har blivit dyrare är det ju inget bråk om. Så det som återstår att utreda är väl då om de i samband med dyr tillverkning "passar på" att öga sina marginaler väldigt mycket. Eftersom siffrorna är publika så vet vi ju inte hur förhållandet mellan tillverkningskostnad och vinst ser ut.

Tyvärr har Nvidia väldigt sällan brytt sig om när deras tänkta köpare blivit arga. Undantaget är ju i så fall 4080 TI 12GB, och där gick det tydligen bra att lansera samma produkt omdöpt till 1070 TI, med $100 lägre MSRP, trots att det garanterat inte var gratis att byta namn med allt vad det innebär, så i just det fallet så tyder ju det på att de haft såpass höga marginaler att det gick sänka priset hyfsat mycket utan att gå med förlust, vilket naturligtvis får en att fundera på hur det ser ut med resten av serien.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Jag tror vi förstår varandra mycket väl.

Din poäng är att det tekniskt sett faktiskt finns vattenkylda och fabriksöverklockade 4080 att köpa för 20+ tkr. Och skribenten sa faktiskt inte uttryckligen att det är gentemot ett sådant som FE kortet för ca 16 tkr är väsentligt mycket billigare.

Och min poäng är att din poäng är korkad och att man ska jämföra äpplen mot äpplen och päron mot päron.

*Här var jag onödigt otrevlig och jag ber om ursäkt för det. Men det känns lite som att du feltolkar mig med mening bara för att fortsätta argumentera.

Jo, jag förstår poängen som sådan, är nog bara för envis specifikt angående dess relevans ställt i relation till artikeln. 👍

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Nu är jag 36 år gammal och spelandet är på prio 28e plats i livet typ.... bara skrattar när jag ser gpu priser idag. Vad fan har dom rökt...? Mycket nöjd med a750 förresten! Aldrig i h-e att jag betalar mer än 5k för gpu.

Vänta bara tills du blir 37 lille vän.. 🙃