Hur du undviker problem för nybörjare eller ´ringrostig´pga anv bärbar

Permalänk
Medlem

Hur du undviker problem för nybörjare eller ´ringrostig´pga anv bärbar

Moderkort
Köp ATX av känt märke som ASUS med modernaste Chipset och många M2 uttag och övriga portar.

Montera CPU först före övrigt och i bra ljus och mkt försiktigt och 100% säker på vilket håll kolla markering på plastskydd och processor ta ej på kontaktytor eller pinnar och var gjordad i dator med montagearmband eller ta på kontaktstift på PSU.
vid ev skador på kontaktstift får du ej reklamera.(skulle du få tex tex fingeravtryck på cpu tvätta med skärmrengörings medel och ev damm på slott anv tryckluft ej något annat!)

Drivrutiner
Skaffa Processortillv sökverktyg för uppgraderingar om fel i enhetshanteraren prova installera om nyaste igen.

Bios
Om det ej fungerra flasha med knapp och usb pinne gå in i Bios adv läge och ställ om UFI och se om det hittar din usb med dekrypterad fil.

Tornkylare
Se din processors watt och köp kylare för högre watt/värmeavledning om du ska öka MHZ.
Lägg på en ärta kylpasta i mitten ej mer.(blir fördelat vid monteringen)byt pasta vid varje montage och tvätta rent samt ta bort ev platskydd på kylarens kontaktyta.

Chassi kylning
Minst en insugsfläkt och en utsugsfläkt kolla att de monteras rätt med pil på luftrikning eller känn med handen hur luften strömmar.
har du tex grafikkort som avger mkt värme får du öka antal chassi fläktar om temp på enheterna blir höga.
Sätt fläktstyrning på temp reglering om det finns eller i auto så hastigheten ökar om det behövs lika med kylarfläkt.

Montera chassie fläktar när MB är på plats och anv tunna tex montagehandskar för att ej få sår efter kylflänsar på kyl.

Grafikkort
Välj port utg efter skärm men köp med displayport för ev ny skärm.
Övrigt val efter vad du ska anv datorn till.

Lagring
M2
Sätt ev gamla M2 i port med sata stöd om det är med 2 hack
kolla i Bios att alla diskar syns annars ändra inställningar som AHCI

Övrigt
Om du anv gamla nätagregat rengör först innan montage av övriga delar för annars får du ej ut PSU.
Chassie usb kan på vissa uttag på MB bara vara 1 st,välj MB med fast bakre montagepanel fast det blir svårare få ned kortet du kan få sätta ner på diagonalen och vrida i lådan montera sata kablar före du skruvar fast i chassie om lite plats och anv med snäpplås byt ev gamla kablar.
Kolla PSU effekt räcker för alla komponenter kolla även nätkabel så ej glapp tryck in ordentligt samt vicka lite och se så ej kabel har skador i ledare vanligt lite efter kontakt pga böjd eller sträckt kabel.
Provkör låt dator stå på och gör ev uppdateringar kolla temp i Bios på komponenter kör dator på ´max´i tex spel och kolla temp igen.
Räkna med att det luktar lte pga ev brandskydds behandling av kort men ska ej lukta bränt (förr luktade datorn i veckor efter köp)
Placera dator på ett ställe med god lufttillförsel samt att ljudet avtar dubbelt i Db på avståndet.
Välj ej udda märken som NZXT som jag gjorde denna gång fast tid ASUS sämre support ingen Drivrutins CD svårt hitta drivrutiner på hemsida får leta i spec på kort ej i menyrad på websidan,sämre layout på Bios,ingen utförlig manual,ej auto biosflash trotts knapp.osv.
Anv cat kabel vid installation då tex wi-FI drivrutiner kan fattas samt snabbare och säkrare uppkoppling.
Köp ej demo moderkort (tid erf av defekt ej provat vid retur över 10 år sedan men glömmer ej extra jobb) övriga komponenter som lätt byts kan du återanvända demo eller egna beg..

OBS
Allmäna råd och friskrivning från ansvar.
Jag hade glömt det mesta då min dator fungerade nästan 10 år men läckande vattenkyling var orsak till uppgradering om du väljer vattenkylning kolla efter läckor efter montage samt sedan regelbundet vänta EJ tills det läckt så mkt att pumpen suger luft och du har vatten på MB jag hade torkad glykol i botten på lådan samt började lukta av varm glykol och överhettad CPU stängde av datorn.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag hur många bottar som huserar på detta forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggso:

Ibland undrar jag hur många bottar som huserar på detta forum

det kommer bli flera :/, ingen aning om vad fan jag precis har läst...

edit:
kan vara att någon försökte göra en cheat-sheet??

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm