Macbook air M1 eller nya M2?

Permalänk
Medlem

Macbook air M1 eller nya M2?

Hej!

Netonnet hade lite rea på macbooks nu och jag har så svårt att bestämma mig för om det är mer värt att lägga cirka 4000 kr extra på nya M2 och få den nya designen, magsafe, lite större skärm. Eller är det bara onödiga pengar?

Vad säger ni?

M2

M1

Permalänk
Skrivet av Dezpite:

Hej!

Netonnet hade lite rea på macbooks nu och jag har så svårt att bestämma mig för om det är mer värt att lägga cirka 4000 kr extra på nya M2 och få den nya designen, magsafe, lite större skärm. Eller är det bara onödiga pengar?

Vad säger ni?

M2

M1

Du får en ett och ett halvt år nyare dator, bättre prestanda, plus "mjuka värden" som nytt utseende, etc. Men vill du helt enkelt ha en bra Mac till bra pris så är inte M1 något att fnysa åt. Stirra dig inte blind bara på priset, dock: Om du behöver mer minne eller masslagring än den här datorn innehåller så har du inte sparat några tusenlappar mot normalpris, utan kastat tio papp i sjön.

Permalänk
Medlem

Magsafe är ju något av en lifesaver. Jag hade en macbook air 2011 i nästan 10 år. Hade det inte varit för magsafe hade den hållt betydligt kortare (spekulation, men åtminstone åkt i golvet otaliga gånger)

Svårt val tycker jag själv dock i övrigt. M2 känns något överprisade i min mening och prestandamässigt hade jag själv åtminstone inte märkt någon skillnad eftersom jag inte kör tunga applikationer. Behöver man inte bry sig kostnadsmässigt så är det klart roligare att ha det senaste.

I slutändan är det bara du som kan avögra om det är värt det för dig.

Permalänk

MKBHD rekommenderar M1 MacBook Air till alla vardagliga användare över M2 versionen, tycker det säger det mesta.
https://www.youtube.com/watch?v=0Uozd-jlou4

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag valde m1 i höstas mest pga priset. Har min dockad nästan hela tiden, annars hade jag nog saknat den större skärmen och magsafe från m2.

Även begränsat med anslutningar på m1. Det ända jag gillar bättre med första är att wedge-designen gör skärmen lite stabilare när man har den i knät.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Netonnet hade lite rea på macbooks nu och jag har så svårt att bestämma mig för om det är mer värt att lägga cirka 4000 kr extra på nya M2 och få den nya designen, magsafe, lite större skärm.

Borde vara mer prisvärt att hitta en begagnad M1:a, då alla MacBook Air numera är "binnade". Modellerna med 8 core GPU är numera spårlöst borta.

Själv har jag både en MacBook Air M1 och en MacBook Pro 14 och fördrar den lilla Air:n i många fall. Har aldrig använt magsafe, då batteritiden räcker gott och väl. Samt att datorn laddas via skärmen (USB-C) när den är dockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Magsafe är ju något av en lifesaver. Jag hade en macbook air 2011 i nästan 10 år. Hade det inte varit för magsafe hade den hållt betydligt kortare (spekulation, men åtminstone åkt i golvet otaliga gånger)

Tycker inte det är lika väsentligt sedan Apple övergav Intel till förmån för Apple Silicon. Jag behöver aldrig ha ladda min Macbook Air M1 under användning vilket jag behövde med min gamla Intel Macbook Air.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Hej!

Netonnet hade lite rea på macbooks nu och jag har så svårt att bestämma mig för om det är mer värt att lägga cirka 4000 kr extra på nya M2 och få den nya designen, magsafe, lite större skärm. Eller är det bara onödiga pengar?

Vad säger ni?

M2

M1

Om man börjar nosa på M2 Air med ok spec (16gb+ ram etc) så börjar det närma sig Macbook Pro 14" M1 med grundspec vilket är en enormt mycket bättre dator. Framförallt skärmen är på en helt annan nivå. Skulle inte rekommendera någon av dessa Air du frågar ommed grundspec, utan minst 16GB och liten update på hddn till 512GB.

Minns att det kom mycket åsikter om detta vid release av M2 Airen.

Min rekommendation:
https://www.amazon.se/dp/B09JR85J7V/ref=asc_df_B09JR85J7V/?ta...

Permalänk
Livsnjutare 😎

MagSafe och bättre prestanda.

Såvida du inte får sjukt mycket bättre pris på M1’an (som jag själv förövrigt har) så är det en No-brainer.

Jag hade valt M2 i dina skor !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Du får en M1 med 16 gb ram för exakt samma pris som M2an. Ett lätt val om jag hade köpt.

Men nej, m2 över m1 är inte värt 4k på nåt sätt. Särskilt intr när du ändå begränsat din dator med 8 gig ram.

Och MagSafe? Tror inte du kommer ha så mycket nytta som du tror, och annars finns alltid usb dongles med magnetlås för en hundralapp.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av dave:

Om man börjar nosa på M2 Air med ok spec (16gb+ ram etc) så börjar det närma sig Macbook Pro 14" M1 med grundspec vilket är en enormt mycket bättre dator. Framförallt skärmen är på en helt annan nivå. Skulle inte rekommendera någon av dessa Air du frågar ommed grundspec, utan minst 16GB och liten update på hddn till 512GB.

Minns att det kom mycket åsikter om detta vid release av M2 Airen.

Min rekommendation:
https://www.amazon.se/dp/B09JR85J7V/ref=asc_df_B09JR85J7V/?ta...

Varför skulle man behöva 16GB RAM och 512GB lagring om man inte gör något mer krävande på sin dator? Och gör man det så håller jag med dig om att det är bättre att köpa 14" MacBook Pro istället. Men nu var frågan mellan M1 och M2 MacBook Air, så misstänker att det inte är aktuellt. 14" MacBook Pro är ju typ dubbla priset jämfört med M1 MacBook Air.

Skrivet av andreas_dock:

MagSafe och bättre prestanda.

Såvida du inte får sjukt mycket bättre pris på M1’an (som jag själv förövrigt har) så är det en No-brainer.

Jag hade valt M2 i dina skor !

Du missade att M2 MacBook Air är ca 40% dyrare än M1 MacBook Air? Prestandan är marginellt bättre och Magsafe går att lösa till M1 MacBook Air som sagt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

En aspekt till att lägga till funderingen är att Macbook Air M1 256GB har två nand-kretsar och Macbook Air M2 256GB bara en en nand-krets. ssd:n är alltså snabbare i M1:an macos är grymt effektiv på att nyttja ram+ram kompression+swap så 8GB räcker bra långt men det är aldrig fel med en snabbare ssd i situationer där minnet börjar bli lite trångt.

Sen beror det på vad man ska använda datorn till, M2 har en del fördelar över M1:
https://www.macrumors.com/guide/m1-vs-m2-chip/

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

En aspekt till att lägga till funderingen är att Macbook Air M1 256GB har två nand-kretsar och Macbook Air M2 256GB bara en en nand-krets.

Total killgissning från min sida, men medan skillnaden är uppenbar i ett benchmarkingprogram är nog chansen väldigt stor att en användare som inte behöver mer än 256 GB lagring inte heller använder lagringen så intensivt att skillnaden mellan ”kan fylla datorns internminne på en sekund” och ”kan fylla det på två sekunder” spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Total killgissning från min sida, men medan skillnaden är uppenbar i ett benchmarkingprogram är nog chansen väldigt stor att en användare som inte behöver mer än 256 GB lagring inte heller använder lagringen så intensivt att skillnaden mellan ”kan fylla datorns internminne på en sekund” och ”kan fylla det på två sekunder” spelar roll.

Swap… med 8GB ram vill man kanske ha hastigheten när den swappar men annars håller jag med dig.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Swap… med 8GB ram vill man kanske ha hastigheten när den swappar men annars håller jag med dig.

Ja, det var en del hubbub när m2 Air släpptes
https://www.youtube.com/watch?v=MsbRWj1naYo visar att den blir lika snabb som M1 om minne blir fullt med 256GB-SSDn. Personligen hade jag inte köpt en M2 med 8GB RAM och 256GB-ssdn.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du får en M1 med 16 gb ram för exakt samma pris som M2an. Ett lätt val om jag hade köpt.

Men nej, m2 över m1 är inte värt 4k på nåt sätt. Särskilt intr när du ändå begränsat din dator med 8 gig ram.

Och MagSafe? Tror inte du kommer ha så mycket nytta som du tror, och annars finns alltid usb dongles med magnetlås för en hundralapp.

Värt att notera är att Macbook air m1 basmodellen har mycket snabbare ssd än vad m2 basmodellen har. Apple har ju snålat in på basmodellen på de nyare m2-modellerna. Gäller även Macbook pro om man inte uppgraderar dom med större disk.

Edit: Hade redan skrivits i tråden. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Värt att notera är att Macbook air m1 basmodellen har mycket snabbare ssd än vad m2 basmodellen har. Apple har ju snålat in på basmodellen på de nyare m2-modellerna. Gäller även Macbook pro om man inte uppgraderar dom med större disk.

Edit: Hade redan skrivits i tråden. 🙂

Större disk alltså 512gb och uppåt?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Större disk alltså 512gb och uppåt?

Exakt. Apple har slutat köpa in lagringskretsar mindre än 256 GB för sina Macar, och vill du ha högsta möjliga hastighet behöver du ha två kretsar att sprida I/O över.

Permalänk
Medlem

Förr tyckte jag magsafe var det bästa sen skivat bröd, och kunde inte för mitt liv förstå hur Apple kunde slopa det. Sen allt mer blir USB-C så finner jag mig dock nu för tiden irriterad över att jag inte bara kan plocka fram laddaren som följde med min Macbook Pro och ladda andra saker, för den har Magsafe nu igen. Den ligger mest i väskan. Hemma och på kontoret har jag USB-C laddare vid skrivbordet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Förr tyckte jag magsafe var det bästa sen skivat bröd, och kunde inte för mitt liv förstå hur Apple kunde slopa det. Sen allt mer blir USB-C så finner jag mig dock nu för tiden irriterad över att jag inte bara kan plocka fram laddaren som följde med min Macbook Pro och ladda andra saker, för den har Magsafe nu igen. Den ligger mest i väskan. Hemma och på kontoret har jag USB-C laddare vid skrivbordet.

Finns väl inget som hindrar dig att ladda datorn via usb-portarna? Magsafe är ju inget du behöver använda om du inte vill, går ju lika bra att ladda med usb-c-kontakterna om man nu vill det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Finns väl inget som hindrar dig att ladda datorn via usb-portarna? Magsafe är ju inget du behöver använda om du inte vill, går ju lika bra att ladda med usb-c-kontakterna om man nu vill det.

Tror du läste lite för snabbt

Det är alltså att inte kunna ladda andra enheter med den medföljande laddaren som jag stör mig på (utan att byta ut kabeln dvs).

Jag har funderat på att bara byta ut MagSafe kabeln till en vanlig USB-C men det har aldrig blivit av

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tror du läste lite för snabbt

Det är alltså att inte kunna ladda andra enheter med den medföljande laddaren som jag stör mig på (utan att byta ut kabeln dvs).

Jag har funderat på att bara byta ut MagSafe kabeln till en vanlig USB-C men det har aldrig blivit av

Ah ok, jag förstår 🙂
Men bra att möjligheten finna till båda sätten iallafall 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ah ok, jag förstår 🙂
Men bra att möjligheten finna till båda sätten iallafall 🙂

Ja, absolut! Det är en trevlig funktion och högst personligt om man tycker det är värt det. Men flera inlägg har nu tagit upp MagSafe som ett säljande argument för M2an så jag tänkte ge lite perspektiv, för jag skulle inte valt en av datorerna för den sakens skull.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Datavetare

Som flera redan varit inne på: handlar det om grundmodellerna med 8 GB RAM och 256 GB SSD skulle jag gå för M1 modellen.

MacOS med Apple silicon är förvånansvärt bra att hantera rimlig brist på RAM via swap till SSD, men det är en av få tillfällen när bandbredd mot SSD får rejält genomslag i upplevd prestanda. 256 GB SSD på M1 är väsentligt snabbare jämfört med M2 p.g.a. det som redan nämnts i tråden, är bara en flash-krets i M2 modellen.

CPU-mässigt är det relativt liten prestandaskillnad hos de "stora" kärnor (4 st i M1/M2), handlar om 10-15 % beroende på vad man gör. Lite större skillnad i all-core prestanda då de "små" kärnorna (4 st i M1/M2), här ökade prestanda ~30 %.

Det som primärt talar för M2 är om man använder något som beror en hel del av GPU. GPU-prestanda ökade ca 30-35 % (8 GPU-kärnor M1 vs 10 GPU-kärnor M2). Men framförallt ökade bandbredd mot RAM med nästan 50 % hos M2, något som har implikationer utanför FPS/"GPU-poäng-i-benchmarks".

Ett stående problem hos integrerade GPUer är brist på RAM-bandbredd, en bandbredd som delas med CPU. Har både en M1 (Mac Mini med 16 GB RAM) och en M1 Pro (16" MBP med 32 GB RAM), suttit en del med Unity (spelmotor) på båda. Positiva med M1 är hur otroligt bra den presterar givet att det handlar om en instegs-iGPU, men när man samtidigt försöker använda andra funktioner i OS:et "känner" man en visst lagg när ett spel körs parallell, ett lag som gissningsvis kommer från att CPUn blir lite RAM-bandbredds-svulten.

M1 Pro har ungefär dubbla GPU-prestanda mot M1, men den har hela 3 gånger så hög bandbredd mot RAM och där finns överhuvudtaget inte samma "lagg" när spel går i bakgrunden.

Så rätt smala nischer där M2 är bättre. En annan är att M2 har bättre/snabbare kretsar om man jobbar mycket med videoredigering, här är M2 i nivå med M1Pro som båda är ett klart steg upp från M1.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

M2 känns inte längre ny. I vanliga tider hade det snart kommit nya Macbook av årets modell och man hade fått bättre dator för samma pris.
Det som gör det hela osäkert nu är inflationen och jag blir inte det minsta förvånad om att priserna ligger kvar och nästa version bara blir dyrare. D.v.s egentligen samma sak som med M2 när den kom, den som väntade på billigare M1 blev besviken.
I Applevärlden har det annars varit mycket att köpa precis när saker släpps och för varje månad som går så blir det mindre prisvärt.

Men jag själv har väldigt svårt att förstå mig på folk som idag köper en:
MacBook Air: Apple M2 8 GB RAM + 256 GB SSD för nästan 15 000kr när de kan köpa en
MacBook Air. Apple M1 8 GB RAM + 256 GB SSD för strax över 10 000kr.
Det är en helt annan sak om man går upp i specifikationen, men man har gjort rejäla avkall i hårdvaran för att få ner priserna. Och sedan tvärt om betala runt 4000kr extra för det lilla som M2an ger.

*edit*
Fördelen med billigare saker är också om de går sönder eller något så är det lättare att byta utan det blir så dyrt. Medans en 50% dyrare laptop bör man försöka få hålla 50% längre tid för samma kostnad. (inflation, ränta etc ej medräknat)

Permalänk
Medlem

Det blev en M1 för 10500kr.

Ska jag vara ärlig så hade jag en M1 innan som jag sålde för jag skulle köpa en stationär dator istället. Men jag tyckte den var helt underbar till vardagliga sysslor så fick bli en igen... Denna får jag behålla.