Permalänk
Medlem

Planering för uppgradering

Tjena! Datornoob här.

Skaffade och byggde ihop denna dator för lite mindre än ett år sedan men jag tycker redan att det börjar bli lite fullt i minnet och lite seg.

Skulle vilja ha tips på framtida köp av fler komponenter/uppgraderingar, såsom SSD så jag blir mindre beroende av clouds som gör datorn långsam pga synk (Speciellt Onedrive).

Jag gör ofta många saker, såsom Photoshop/Illustrator och film/serier, samtidigt så behöver nog uppgradera RAM med men är osäker på platserna som finns kvar på moderkortet och vilken typ av RAM och SSD som passar.

Använder Brave Browser som verkar ta upp mycket minne även om jag har få tabs, troligtvis pga extensions. Datorn är sällan avstängd, pga qBit, om det påverkar prestandan med?

Jag har också varit fundersam på att prova KoboldAI men det verkar som att AMD grafikkort? inte funkar med det och jag har för lite VRAM med. Går det att kombinera ett Nvidia med AMD och isåfall vilket?

Tar gärna emot andra förslag också. Har ingen budget i nuläget försöker se hur mycket det kan komma att kosta och hur mycket jag behöver spara. Går det att prispressa så är det bra, är i princip permanent sjukskriven så ingen jättehög inkomst.

Tack på förhand!

(Kundvagnen är från när jag skaffade datorn så vissa saker finns inte kvar på Inet som ni kan se)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/yjQWAWhUoPEkz5pHqZVIn1bvolU/uppgradera

Permalänk
Medlem

Du får plats med ytterligare 1x M.2 PCIE 4 SSD och 1x M.2 PCIE 3 SSD

Nvidia grafikkort fungerar utmärkt med en AMD CPU. Kolla även på Intel's grafikkort de kanske kan vara riktigt bra för dina användningsområden. A750 är kanske inte mycket av en uppgradering dock, men A770 och Nvidias 3060 12GB är kanske bra val.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du får plats med ytterligare 1x M.2 PCIE 4 SSD och 1x M.2 PCIE 3 SSD
https://komponentkoll.se/bild/bDNfr.png

Nvidia grafikkort fungerar utmärkt med en AMD CPU. Kolla även på Intel's grafikkort de kanske kan vara riktigt bra för dina användningsområden. A750 är kanske inte mycket av en uppgradering dock, men A770 och Nvidias 3060 12GB är kanske bra val.

Tack för svar! Angående RAM ska jag fortsätta köpa Teamgroup eller spelar det ingen roll? Jag tror jag har två platser kvar för RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggotin:

Tack för svar! Angående RAM ska jag fortsätta köpa Teamgroup eller spelar det ingen roll? Jag tror jag har två platser kvar för RAM.

RAM är lite knixigare, även om du köper 2 kit av samma märke med samma specifikationer, så finns det ingen garanti att dom funkar bra tillsammans, då det kan vara olika tillverkare av minnesmodulerna som sitter på själva RAM-stickorna. Modulerna kan även vara av olika storlek och sitta på ena eller bägge sidorna av stickorna. Det enda säkra är att skaffa ett 4-pack, visst 2 omaka kit ska fungera med JEDEK, dvs dom kommer köra i 2133MHz.
Har man tur kan det dock fungera utmärkt ändå, men räkna med att det är mindre än 50% chans.

förtydligande och stavfel.
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.