Permalänk
Medlem

Ljudisolera cirkulationspump?

Kanske helt fel forum. Men finns ju mycket folk här som är duktiga på att få bort ljud från sina datorer!

Vår cirkulationspump till poolen är ganska högljudd, specad till 73 decibel. Den står strax under tralldäcket på packad jord och därmed är ljudet ganska störigt.

Bara som ett experiment la jag en tjock dubbelvikt presenning över pumpen, men öppet på sidorna så den får luft. De högfrekventa ljuden som gick uppåt mot tralldäcket försvann så gott som helt men då fick jag istället ett lågfrekvent buller som fortplantade sig och hördes på längre håll också.

Jag tror man får göra någon DIY lösning här. Typ en plastback man klär med ljuddämpande skum från biltema på insidan? Hur pass bra är det med packad jord? Jag kanske kunde lagt lite grus under eller en såndär dämpmatta man har under tvättmaskinen?

Nån som har förslag eller idéer?

Permalänk
Rekordmedlem

Grus dämpar vibrationer till viss del men troligen blir det packat om du inte har väldigt mycket grus under pumpen och ljudet ökar lite igen efter ett tag men du kan väl skaffa mjuka fötter till den som passar för vikten typ https://www.ahlsell.se/products/verktyg--maskiner-1/gummiduka...
Och så bygger du en "ljudhuv" och på insidan kan du klä huven med markskiva som dämpar ljudet.
https://www.bauhaus.se/markskiva-isover-38-50-4-8m
Nått sånt borde kunna funka

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Akustiker här. Håller med ovanstående, du bör skaffa vibrationsiolerande fötter för att utreda om problemet är stomljud som exciterar andra ytor. Du vill då ha underlag med hög massa för att dessa fötter ska fungera effektivt.

Om detta inte ger tillräcklig effekt har du problem med luftburet ljud. Du vill då bygga en "huv" och bör utgå ifrån att du vill täcka över pumpen med något fast (och gärna tungt). Möjligtvis en plast eller plåttunna.
Denna klär du sedan innerväggarna med mineralull (rockwool).
Denna huv ska absolut inte ha kontakt med varken pump eller underlag som exciteras av pumpen (se första delen).

Om du vill förse pumpen med luft får du skapa en ljudfälla. Detta är en typ av spalt eller kanal med mineralull på en eller flera sidor för att skapa en typ av "linad" ljuddämpare.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Har kollat lite mer idag och jag tror inte ljudet fortplantar sig nämnvärt till marken. Men jag tog presenningen och vek den som ett "hus"/huv runt och det blev mycket bättre! Häromdagen när jag testade detta så rörde presenningen pumpen och då blev det värre.

Hur är det med mineralull och vatten? Blir ju ändå blött när det står ute liksom. Har som sagt funderat på typ en plastback eller liknande och klä med skum. Men blir lite meckigt då en slangkoppling är på ovansidan och ibland behöver man tömma silkorgen på skit så får inte vara för meckigt.

Permalänk
Medlem

Rödmarkerade kopplimgarna. Sen behöver ju motorn luft också.

Men det blev såpass bra med presenning att jag nog kör på det för tillfället. Kanske också ska skaffa en varvtals mojäng så man kan sänka hastigheten och ljudet.

Permalänk
Medlem

Vad är det som låter mycket på pumpen. Ibland kanske man få gå till roten i vad som faktiskt genererar ljudet - tex. obalans, dåligt utformade fläktvingar, lagerljud (och då kan man undra i hur länge de håller...), kavitation i pumpen (och då kan det både brusa och knacka) etc.

73 dB är mer än vad de flesta portabla AC brummar - är det bara pump för vattencirkulation eller är det också värmepump för att värma vattnet?? och är det värmepump så vill de ha mycket luft in/ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vad är det som låter mycket på pumpen. Ibland kanske man få gå till roten i vad som faktiskt genererar ljudet - tex. obalans, dåligt utformade fläktvingar, lagerljud (och då kan man undra i hur länge de håller...), kavitation i pumpen (och då kan det både brusa och knacka) etc.

73 dB är mer än vad de flesta portabla AC brummar - är det bara pump för vattencirkulation eller är det också värmepump för att värma vattnet?? och är det värmepump så vill de ha mycket luft in/ut.

Detta är bara pumpen för cirkulation. Ganska billig variant. Var 79 decibel till och med:

https://www.jf-fritid.se/rening/pump-750w-1-hk.html

Jag tror inte det är missljud. Det låter liksom "cleant".

Men jag hat beställt en varvtalsregulator pryl nu så jag kan sänka hastigheten. 4000kr kostade den, överpris imo..

Permalänk
Medlem

Hej. Har och en pool från JF med samma pump så berätta gärna hur det går med varvtalsregulator och ljudisolerande. Stör mig och på (o)ljudet ifrån den.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk

om inte polen är extremt stor kan nog att frekvensstyra den vara ett alternativ ja.

gissar att poler vill has 3-5 vattenutbyten/dygn minst

pumpen du länkade vad jag hittade ska va god nog för 15000L/h dvs 15m3/h (verkar va kinesium pump så kan va saltat men hittade inga officiella specar för den)

men den borde då klara 360m3/dygn (om det jag hittade stämmer) så är polen under 90m3 (räknat på 4vattenutbyten/dygn) så bode du ev kunna varva ner den alternativt ha den på timer så den går full fart tider i stort sett ingen är på altanen men ändå klarar min vattenutbyten/dygn.

säg att din pool är 20m3

dvs den vill då ha ~80m3/dygn vattenutbyte (om min gissning stämmer med ~4 byten/dygn)

80m3 / 360m3 = 22% drifttid/dygn

24h * 0.22 = 5.28h/dygn

så du kan ju sätta den på timer att typ bara gå mellan typ kl 01:00-06:00 alternativt 13.2 min/timme om du kör den full fart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om inte polen är extremt stor kan nog att frekvensstyra den vara ett alternativ ja.

gissar att poler vill has 3-5 vattenutbyten/dygn minst

pumpen du länkade vad jag hittade ska va god nog för 15000L/h dvs 15m3/h (verkar va kinesium pump så kan va saltat men hittade inga officiella specar för den)

men den borde då klara 360m3/dygn (om det jag hittade stämmer) så är polen under 90m3 (räknat på 4vattenutbyten/dygn) så bode du ev kunna varva ner den alternativt ha den på timer så den går full fart tider i stort sett ingen är på altanen men ändå klarar min vattenutbyten/dygn.

Ja precis. Vi har lite drygt 35 kubik. Enligt ettiketten på pumpen så gör den 290l/minut.

35 000/290=120, dvs det tar ca 2 timmar att cirkulera det 1 gång. 2*4=8. Så det borde räcka med 8h ungefär. Sen beror det lite på hur mycket man badar, temp etc.

Sänker jag hastigheten får jag givetvis köra längre men då blir den ju tystare och kanske bättre att det cirkulerar mer.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja precis. Vi har lite drygt 35 kubik. Enligt ettiketten på pumpen så gör den 290l/minut.

35 000/290=120, dvs det tar ca 2 timmar att cirkulera det 1 gång. 2*4=8. Så det borde räcka med 8h ungefär. Sen beror det lite på hur mycket man badar, temp etc.

Sänker jag hastigheten får jag givetvis köra längre men då blir den ju tystare och kanske bättre att det cirkulerar mer.

att sänka varvtalet på pumpen är svårt att justera till lämpligt flöde utan att mäta exakt flöde genom pumpen då flödet troligen inte är linjärt med varvtalet utan vid t.ex 50% varvtal är det inte säkert du får ut mer än typ 20-25% av max vattenflöde.

men iom att det inte går att hitta någora mer detaljerade specar eller kurvor för den är det svårt att säga hur den exakt kommer reagera på sänkt varvtal.

fast är ju visserligen inte så svårt att räkna ut med en hink där du vet var ett antal antal liter är och ett stoppur.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att sänka varvtalet på pumpen är svårt att justera till lämpligt flöde utan att mäta exakt flöde genom pumpen då flödet troligen inte är linjärt med varvtalet utan vid t.ex 50% varvtal är det inte säkert du får ut mer än typ 20-25% av max vattenflöde.

men iom att det inte går att hitta någora mer detaljerade specar eller kurvor för den är det svårt att säga hur den exakt kommer reagera på sänkt varvtal.

Ja det förstås.

Kanske dumt att ge 4000kr för varvtalsmojängen. Kan ju köpa en långsammare pump för samma pris?

https://rubinpool.se/produkt/speck-magic-9/

https://rubinpool.se/produkt/speck-aquatechnix-plus-8/

Jag har redan tidrelä så styr timer.

Nackdelen är väl att man kanske får lite sämre sug vid backspolning och dammsugning.