Blizzard bekräftar Directstorage-stöd i Diablo IV

Permalänk
Melding Plague

Blizzard bekräftar Directstorage-stöd i Diablo IV

En uppdatering av Diablo IV ska aktivera stöd för Directstorage och därmed snabbare laddning av spelvärlden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Directstorage är en teknik som först utvecklades för Xbox Series X/S och snabbar upp laddningen av texturer genom att de laddas direkt från NVME-baserade lagringen till grafikminnet, utan att gå via det vanliga arbetsminnet och processorn. Tekniken ingår i Windows 11 som en del av DirectX. Version 1.0 släpptes först i mars 2022 och i april i år kom version 1.2, men hittills har bara ett enda spel släppts med stöd – Forspoken från Square Enix.

Hur stor skillnad Directstorage gör beror på ett antal faktorer. Test med Forspoken har till exempel visat att skillnaden är större vid lägre upplösningar som 1080p än vid 1440p och 4K. Från version 1.1 integrerades stöd för grafikaccelererad dekompression, vilket ger ett lyft ställt mot att låta processorn sköta det. När det används optimalt är tanken att det ska mer eller mindre eliminera laddtider när nya områden av spelvärlden laddas in."

PC versionen av Direct storage fungerar inte så. Forspoken kör 1.0 som inte går direkt från NVME till GPU.
Att skicka direkt emellan lagring och GPU är än så länge bara något som används av konsoler, är inte ens säker på att det har bekräftats för Xbox och om det används där än.

Skulle också vara intressant att veta vilken version Diablo 4 kommer använda och hur det implementeras. Förmodligen så används det inte under gameplay.

Är inte helt säker, men tror fortfarande att det här gäller: https://www.reddit.com/r/Games/comments/tlfqdk/clearing_up_mi...

Upplever informationen i stort som otydlig, kan vara för att mörka vad DS gör på PC just nu.
Anledningen till den teorin är att det verkar ske mycket felrapporteringar i media och att Microsoft är dåliga på att skriva i klartext vad det är som gäller. RTX IO och AMD Smart access storage är väl det som i framtiden förmodligen leder till samma som konsol/konsolerna gör(kan ha fel, då jag fortfarande upplever det om otydligt..

Permalänk
Medlem

Kul om detta slår på riktigt så man faktiskt har en nytt av nvme i spel.

Om FFXIV får stöd för direct storage i 7.0 så gör det en uppgradering av spelburken betydligt mer intressant

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

"Directstorage är en teknik som först utvecklades för Xbox Series X/S och snabbar upp laddningen av texturer genom att de laddas direkt från NVME-baserade lagringen till grafikminnet, utan att gå via det vanliga arbetsminnet och processorn. Tekniken ingår i Windows 11 som en del av DirectX. Version 1.0 släpptes först i mars 2022 och i april i år kom version 1.2, men hittills har bara ett enda spel släppts med stöd – Forspoken från Square Enix.

Hur stor skillnad Directstorage gör beror på ett antal faktorer. Test med Forspoken har till exempel visat att skillnaden är större vid lägre upplösningar som 1080p än vid 1440p och 4K. Från version 1.1 integrerades stöd för grafikaccelererad dekompression, vilket ger ett lyft ställt mot att låta processorn sköta det. När det används optimalt är tanken att det ska mer eller mindre eliminera laddtider när nya områden av spelvärlden laddas in."

PC versionen av Direct storage fungerar inte så. Forspoken kör 1.0 som inte går direkt från NVME till GPU.
Att skicka direkt emellan lagring och GPU är än så länge bara något som används av konsoler, är inte ens säker på att det har bekräftats för Xbox och om det används där än.

Skulle också vara intressant att veta vilken version Diablo 4 kommer använda och hur det implementeras. Förmodligen så används det inte under gameplay.

Enligt filerna som just nu finns med i katalogen så är det 1.0 som gäller. Men det kan såklart ändras tills det blir aktiverat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

ska bli nice att se hur snabbt man kan ladda dungoens osv, eller när man tar en TP till stan det går rätt fort redan idag hoppas det blir noll laddningstider det hade varit nice.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ska bli nice att se hur snabbt man kan ladda dungoens osv, eller när man tar en TP till stan det går rätt fort redan idag hoppas det blir noll laddningstider det hade varit nice.

Jag spelar med PS5 användare och dom klagar alltid på att jag kan börja spela innan dem då min dator laddar rätt mycket fortare

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ska bli nice att se hur snabbt man kan ladda dungoens osv, eller när man tar en TP till stan det går rätt fort redan idag hoppas det blir noll laddningstider det hade varit nice.

Kanske kan bli så, dock så finns det väl en risk att laddningstiderna under vissa omständigheter beror på synkning med servern.
Lokala användaren kanske inte har information om vad som händer i andra delar av kartan innan man kommer dit, vilket alltså behöver laddas från servern när det är relevant och inte hela tiden.

Skrivet av lasseTM:

Jag spelar med PS5 användare och dom klagar alltid på att jag kan börja spela innan dem då min dator laddar rätt mycket fortare

Borde gå snabbare på PS5, så det låter som det är dåligt optimerat. Kanske beror på hur nätverkskoden är skriven så att de behöver vänta längre på den delen annars?

Permalänk
Medlem

Känns spontant inte som att D4 borde vara spelet med mest nytta av detta, ganska statiska miljöer, en begränsad mängs mobs av några få typer samtidigt… kanske har helt fel, men det känns som andra spel borde passa bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns spontant inte som att D4 borde vara spelet med mest nytta av detta, ganska statiska miljöer, en begränsad mängs mobs av några få typer samtidigt… kanske har helt fel, men det känns som andra spel borde passa bättre

Inte mest men ändå skönt att minimera laddningstider i alla spel. Startar spel på någon sekund och sedan kanske inte behöver lika mycket VRAM då data kan swappas snabbare så är det ju ändå en ganska stor vinst överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns spontant inte som att D4 borde vara spelet med mest nytta av detta, ganska statiska miljöer, en begränsad mängs mobs av några få typer samtidigt… kanske har helt fel, men det känns som andra spel borde passa bättre

Det är en väldans massa zonbyten i D4. Tar inte så lång tid nu, typ 4-5s men det är som sagt en väldans massa gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är en väldans massa zonbyten i D4. Tar inte så lång tid nu, typ 4-5s men det är som sagt en väldans massa gånger.

Huh?

Spelar du på en dator med sämre prestanda än Xbox Series X?

Jag spelar på både Xbox och PC, det är ingen laddtid alls mellan zoner för mig på Xbox (öppna världen).
Tar väl några sekunder som max att teleportera till staden eller ladda in i en dungeon, är det detta du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Huh?

Spelar du på en dator med sämre prestanda än Xbox Series X?

Jag spelar på både Xbox och PC, det är ingen laddtid alls mellan zoner för mig på Xbox (öppna världen).
Tar väl några sekunder som max att teleportera till staden eller ladda in i en dungeon, är det detta du menar?

Det är nog högst troligen det han menar, för det har jag också reagerat på, är en jävla massa laddande hela tiden. Sen vet jag inte om det är snabbare på xbox eller inte, men det är nog långt på PC för att vara det, rent tekniskt, jag stör mig absolut mest på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är nog högst troligen det han menar, för det har jag också reagerat på, är en jävla massa laddande hela tiden. Sen vet jag inte om det är snabbare på xbox eller inte, men det är nog långt på PC för att vara det, rent tekniskt, jag stör mig absolut mest på.

Jag förstår inte kritiken, folk kan inte vänta 4-5sekunder innan de laddar in i en dungeon som sedan tar ca 15-20min att klara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Jag förstår inte kritiken, folk kan inte vänta 4-5sekunder innan de laddar in i en dungeon som sedan tar ca 15-20min att klara?

När du väl har en stark build/grupp så tar dungeons ca 2 min och (jag testade precis) loadtider med 12900k och samsung 980 pro på pci-e 4 m.2 är 10 sec med ultra settings. Detta är helt oacceptabelt, särskilt om man jämför med tex d3 eller poe som om jag minns rätt laddar på 1-2sec.
Du skall dessutom ofta loada två gånger, ut/in in dungeon eller teleport-> enter eller leave group-load-enter dungeon-load etc, så loadingscreens blir fort en ganska stor andel av speltiden.

Dock är det stor chans att directstorage inte kommer göra ett skit, då stor del av väntan antagligen är server/nätverk och spel med denna grafikkaliber borde kunna ladda mycket mycket snabbare även utan DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Huh?

Spelar du på en dator med sämre prestanda än Xbox Series X?

Jag spelar på både Xbox och PC, det är ingen laddtid alls mellan zoner för mig på Xbox (öppna världen).
Tar väl några sekunder som max att teleportera till staden eller ladda in i en dungeon, är det detta du menar?

De tar 4-5s när du teleportar till en zon du inte precis varit i. Typ in och ut ur nightmare dungeons.

Teleportar du dit du precis varit tar det 1-2s. Fadar in och ut bara i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Jag förstår inte kritiken, folk kan inte vänta 4-5sekunder innan de laddar in i en dungeon som sedan tar ca 15-20min att klara?

Vadå kritik?

Det vore skönt om det var instant. Jag har väntat 4-5sekunder flera hundra gånger så det kan jag mycket väl göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kanske kan bli så, dock så finns det väl en risk att laddningstiderna under vissa omständigheter beror på synkning med servern.
Lokala användaren kanske inte har information om vad som händer i andra delar av kartan innan man kommer dit, vilket alltså behöver laddas från servern när det är relevant och inte hela tiden.

Borde gå snabbare på PS5, så det låter som det är dåligt optimerat. Kanske beror på hur nätverkskoden är skriven så att de behöver vänta längre på den delen annars?

Varför skulle PS5 ladda snabbare än en dator?
Visst har en PS5 sämre texturer osv men en dator är så mycket snabbare.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Diablo4 laddar som det är redan ganska fort men det är o andra sidan ganska mycket hoppande så att kapa dessa laddtiderna ytterligare är absolut något som jag ser som possetivt.
Sedan förstår jag inte riktigt varför man skall vara negativ till något som bara skall göra saker snabbare?

Permalänk
Medlem

Bra... Diablo 3 hade i princip inga laddningstider så blev överraskad när det tog flera sekunder för att gå in/ut i dungeons och använda town portal i fyran. Förstör immersionen ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Varför skulle PS5 ladda snabbare än en dator?
Visst har en PS5 sämre texturer osv men en dator är så mycket snabbare.

Läs på vad artikeln handlar om, PC har inte tillgång till det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Läs på vad artikeln handlar om, PC har inte tillgång till det än.

First party spel på PS5(dvs optimerade spel) laddar i princip instant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Läs på vad artikeln handlar om, PC har inte tillgång till det än.

Det står ju inte heller att PS5 har tillgång till det
Så PC och PS5 bör spela i samma liga om de har samma prestanda, vilket de inte har.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det står ju inte heller att PS5 har tillgång till det
Så PC och PS5 bör spela i samma liga om de har samma prestanda, vilket de inte har.

PS5 har inte något som heter "Directstorage" för det är Microsofts namn på den här typen av lösning, men de gör motsvarande grej (som väl då heter något annat i Playstation-världen, om de bemödat sig att hitta på ett namn).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det saknas en hel del texturer i cutscenes både på PS5 och PC. Är det för att dom inte hinner ladda eller för att dom inte finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det saknas en hel del texturer i cutscenes både på PS5 och PC. Är det för att dom inte hinner ladda eller för att dom inte finns?

Nej, PS5 har den snabbaste lösningen just nu.
De använder till och med separata kretsa för att påskynda det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nej, PS5 har den snabbaste lösningen just nu.
De använder till och med separata kretsa för att påskynda det hela.

Har du någon källa på detta?
Låter mycket märkligt, när jag spelade Warzone på xbox series x laddade jag alltid snabbare än vad mina kompisar på PS5 gjorde, när jag bytte till PC så var det ännu större skillnad på laddtider.
Upplever samma sak i Diablo, jag laddar först, de med Series X kommer 2:a och PS5 laddar alltid långsammast.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

När du väl har en stark build/grupp så tar dungeons ca 2 min och (jag testade precis) loadtider med 12900k och samsung 980 pro på pci-e 4 m.2 är 10 sec med ultra settings. Detta är helt oacceptabelt, särskilt om man jämför med tex d3 eller poe som om jag minns rätt laddar på 1-2sec.
Du skall dessutom ofta loada två gånger, ut/in in dungeon eller teleport-> enter eller leave group-load-enter dungeon-load etc, så loadingscreens blir fort en ganska stor andel av speltiden.

Dock är det stor chans att directstorage inte kommer göra ett skit, då stor del av väntan antagligen är server/nätverk och spel med denna grafikkaliber borde kunna ladda mycket mycket snabbare även utan DS.

2 min på en 980 pro? Så nivån ligger runt 840GiB då :-), om de har så pass kass laddrutiner så vettefan om DirectStorage kan hjälpa utan det är något de borde skriva om från grunden (och bla ta bort steget med att först faxa runt nivån ett par varv runt jorden).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Sötast

Direct storage, vad spännande med ny teknologi.

Men hörrödu activision. Jag har 64GB ram i gamingburken och diablo brukar bara dra runt 11GB. Varför cachar ni inte alla teleport locations först? och sedan cacha alla de ställen jag spenderar mest tid på, och till slut cacha content som jag kan tänkas vilja besöka om minne fortfarande finns kvar t.ex dungeons eller events?

Detta kan ju sakta cachas i bakgrunden så att prestanda påverkas minimalt för att fullständigt eliminera laddningstider efter en kort tids spelande.

PS, när ni ändå håller på. Spelet fryslaggar något så sjukt in i helvete på vissa platser mer än andra, kanske dags att optimera spelet lite? Det rullar sämst av alla spel som jag har installerat.

Men med tanke på hur extremt rushat spelet måste ha varit att släppas så förstår jag att optimeringar som ovan nämnda inte är av vidare intresse. Men lite mer polish hade ju förväntats av ett Bli....activison spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

2 min på en 980 pro? Så nivån ligger runt 840GiB då :-), om de har så pass kass laddrutiner så vettefan om DirectStorage kan hjälpa utan det är något de borde skriva om från grunden (och bla ta bort steget med att först faxa runt nivån ett par varv runt jorden).

Tror han menar 2 minuter att klara dungeonen, inte ladda

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att vara negativ om teknologier jag vurmar för, men implementering av DirectStorage i D4 som har såpass begränsad grafisk nivå och dessutom är ständigt online? Jag har svårt att tro att det kommer göra någon betydelsefull skillnad. Laddtiderna lär ju knappast vara i klientens ände utan mestadels på serversidan.

Ju fler nyheter jag läser om D4 desto gladare känner jag mig att jag inte köpte det i slutändan.