Permalänk
Medlem

Konstant låg FPS

Hej Swec!
Jag och polaren behöver lite assistans.

Polaren har varit i behov av en ny GPU under en längre period, han har påpekat att hans fps sakta men säkert tickat neråt.

Han satt på en MSI 1080, 6770K, z270 MB, 16gb ddr4, 2st SDD med 500 gb respektive 1tb, windows 10 samt en PSU 860w.

Vi beslutade att sätta in ett 3080 i burken, med resonemanget att allt annat bör hålla ett tag till.

Vid bytet rengjordes hans dammhus till PC, ny kylpasta installerades, använde även DDU för att garantera felfri övergång.

Vid test visade det sig att bytet inte gav någon mer fps, ändra kvalitet i spelen mellan low- high och fpsen var på ungefär samma, 50-65 FPS,upplösning och frekvens ändrades med, inget påverkade nämnvärt.

Nästa steg var att installera HWinfo och testköra systemet, visade sig att ena hårddisken gick på 100%.

Rekommenderade då att göra en formatering, reinstall av Windows samt ta bort hårddisken som inte mår bra.

Två dagar senare(idag) utför vi detta, formatering, nyinstall, samtliga drivisar och tanka ner spelet. Samma fps kvarstår.

Provat omslotta ram, byta PCI anslutning, inget som påverkat.

Någon som har några idéer?

Mvh

Permalänk
Medlem

säker på att det inte är cpu som bottleneckar?
vilka spel spelas på och vid vilka inställningar?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Enligt HWinfo så gör den inte det, ska slå ett öga på det igen om någon timme då jag nattat ungen.

Han kör warzone 2 , på UWD upplösning, 100HZ, alltifrån low-high inställningar.

Vet inte om jag gjorde det tydligt nog, kör han i 1920*1080 är FPS densamma som i UWD. Spelar vad jag kan se ingen roll heller vilka grafiska inställningar han väljer.

Permalänk
Medlem

Hej.
En uppdatering.
Bytt CPU Kylare samt Chassi & uppdaterat bios, problemet kvarstår med FPSen.
Så vi har utfört följande.

Fresh install av windows
Ny GPU
Skiftat PCI anslutningar
Bytt CPU Kylare
Bytt Chassi
Repastat kylpasta 2 ggr
Skiftat mellan upplösningar från 1920-1080 - 3440-1440
Skiftat i kvalitet från Low-Ultra
Skiftat i uppdateringsfrekvens från 60-100 HZ

Skulle behöva någon som kan leda mig på rätt väg i vad som kan vara fel, är det något i bios som kan strula?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Enligt HWinfo så gör den inte det

Vilka värden har ni kollat på? Generellt så brukar det räcka med att en enda CPU-kärna belastas nära 100% för att det kan klassificeras som en CPU-flaskhals. Eller att grafikkortets belastning är relativt lågt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Viking

100% CPU:n som flaskhalsar i Warzone.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Hej.
En uppdatering.
Bytt CPU Kylare samt Chassi & uppdaterat bios, problemet kvarstår med FPSen.
Så vi har utfört följande.

Fresh install av windows
Ny GPU
Skiftat PCI anslutningar
Bytt CPU Kylare
Bytt Chassi
Repastat kylpasta 2 ggr
Skiftat mellan upplösningar från 1920-1080 - 3440-1440
Skiftat i kvalitet från Low-Ultra
Skiftat i uppdateringsfrekvens från 60-100 HZ

Skulle behöva någon som kan leda mig på rätt väg i vad som kan vara fel, är det något i bios som kan strula?

Låter som en ganska solklar CPU-flaskhals. Sätt på aktivitetshanteraren och (CTRL + Shift + Esc) -> Prestanda -> högerklicka på CPU-grafen och ändra grafen till att visa logiska processorer. Om en eller flera kärnor maxar så är det en CPU-flaskhals. Då hjälper det att överklocka eller köpa ny CPU. Nu när ni har bytt CPU-kylare (förhoppningsvis till en bättre än tidigare) bör ni ha utrymme för överklockning

Permalänk
Medlem

6700k lanserades 2015, börjar bli smått antik och speciellt i nyare AAA-titlar där den inte alls hänger med.

Tråkigt svar men för att få ut något av den nya GPU:n måste det till en mer modernare plattform.
Går att komma undan hyfsat billigt. RAM kan återanvändas. Köp en AMD Ryzen 5 5600 och en hyfsad bräda så lär det gå att komma in runt 3000kr.

Lycka till!

Permalänk
Viking
Skrivet av PatrickP:

Låter som en ganska solklar CPU-flaskhals. Sätt på aktivitetshanteraren och (CTRL + Shift + Esc) -> Prestanda -> högerklicka på CPU-grafen och ändra grafen till att visa logiska processorer. Om en eller flera kärnor maxar så är det en CPU-flaskhals. Då hjälper det att överklocka eller köpa ny CPU. Nu när ni har bytt CPU-kylare (förhoppningsvis till en bättre än tidigare) bör ni ha utrymme för överklockning

En processor behöver inte nå 100% användning för att begränsa i spel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

En processor behöver inte nå 100% användning för att begränsa i spel.

Processorn som helhet (alla kärnor) kan ju såklart vara långt ifrån 100% användning trots att CPU:n flaskar, men i min erfarenhet brukar åtminstone en kärna vara maxad för att man tydligt ska märka en CPU-flaskhals. Är ju såklart inte ett helt vattentätt test då en kärna t.ex. kan vara belastad till max under kortare tid än uppdateringstiden för aktivitetshanteraren och då har vi också såklart en CPU-flaskhals.

Men det är ju sällan man har alla kärnor jämnt på 30-40% och har en CPU-flaskhals

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

6700k lanserades 2015, börjar bli smått antik och speciellt i nyare AAA-titlar där den inte alls hänger med.

Tråkigt svar men för att få ut något av den nya GPU:n måste det till en mer modernare plattform.
Går att komma undan hyfsat billigt. RAM kan återanvändas. Köp en AMD Ryzen 5 5600 och en hyfsad bräda så lär det gå att komma in runt 3000kr.

Lycka till!

Bör inte en 6700K kunna leverera mer en 60 Fps i warzone? Tycker det låter väldigt lågt isåfall.
En snabb googling hittar folk med sämre riggar som kan leverera 80+FPS , exempelvis https://steamcommunity.com/app/1938090/discussions/0/3549427890058826128/

Permalänk
Medlem

V-sync påslaget?

Permalänk
Viking
Skrivet av PatrickP:

Processorn som helhet (alla kärnor) kan ju såklart vara långt ifrån 100% användning trots att CPU:n flaskar, men i min erfarenhet brukar åtminstone en kärna vara maxad för att man tydligt ska märka en CPU-flaskhals. Är ju såklart inte ett helt vattentätt test då en kärna t.ex. kan vara belastad till max under kortare tid än uppdateringstiden för aktivitetshanteraren och då har vi också såklart en CPU-flaskhals.

Men det är ju sällan man har alla kärnor jämnt på 30-40% och har en CPU-flaskhals

Jo, det blir ju klart mer märkbart om den någonstans når 100%.

Men exempelvis en 13900K presterar ju också märkbart bättre än 10900K trots att ingen kärna når 100%. Så det behöver inte gå att mäta genom användning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Bör inte en 6700K kunna leverera mer en 60 Fps i warzone? Tycker det låter väldigt lågt isåfall.
En snabb googling hittar folk med sämre riggar som kan leverera 80+FPS , exempelvis https://steamcommunity.com/app/1938090/discussions/0/3549427890058826128/

Nu vet vi inte vilket hastighet på RAM-minnet TS sitter på men det kan också vara en begränsande faktor. Om vi leker med tanken att det är ett "tidigt" kit då datorn verkar vara 7-8 år gammal, tänk DDR4-2133 och utan någon XMP aktiverad så tror jag mycket väl att utfallet blir runt 50-60 FPS...😪

Permalänk
Medlem

När du skriver 60-100fps så låter det som freesync eller något är på.

Starta något likt cs:go som bör ge ett par hundra fps även på gammal hårdvara och se om det stryps till samma.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar som cpun går i standard klock. Inte konstigt att den är flaskhals
Helt klart ny MB, CPU, RAM som krävs.

Jag märkte stor skillnad i fps och stabilitet när jag gick från Ryzen 3600 till 5900x i Battlefield 5. Och då är 3600 betydligt snabbare än en 6700k

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kolla med benchmark, gamla kortet samt nya kortet, jämför.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att kolla vilken hastighet GPU kör i.
Starta upp GPU-Z och kolla om den kör i pcie 3 och 16x
Finns nån liten knapp på höger sida i GPU-Z fönstret som ska simulera lite färger för att få gpu att jobba

Kommer ej ihåg exakt men du hittar nog själv
Jag hade liknande problem en gång i tiden och då var min pcie port kass så gpu körde i endast 1x

Permalänk
Medlem

Utan tvekan att 6700K flaskhalsar i Warzone hade själv en förut i det spelet. Det slukar CPU trådar som inget annat på denna planet.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar.
Måste säga att jag är förvånad, att ett 6700K inte kan leverera bättre en 60FPS.
Trodde iallafall det skulle kunna ligga någolunda stablit.

Får bli att spara ihop till ett 5600-5700K samt MB & Ram