Ratchet and Clank till PC blir först med Directstorage 1.2 

Permalänk
Melding Plague

Ratchet and Clank till PC blir först med Directstorage 1.2 

Till Playstation 5 var Ratchet and Clank: Rift Apart "omöjligt att köra utan SSD", men PC-versionens minimikrav blir traditionell snurrdisk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi. DirectStorage var hela grejen till varför jag köpte ny dator med Windows 11 (innan det fick W10-stöd) och PCIe 4.0 SSD. Men sen hände inget mer på den fronten på ett bra tag. Får se om fler spel hoppar på i framtiden.

Permalänk
Medlem

Direct storage har inte riktigt blivit så stort som jag trodde. Hoppas det snart blir ändring på det.

Permalänk
Medlem

Ja, tror de flesta spelen klarar sig lugnt med en sata ansluten ssd en lång tid framöver.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

ÄNTLIGEN!
Känns som att DirectStorage utrullningen pyst ut så pass långsamt så man har glömt bort det.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Kommer inte skaffa detta spel och har vad jag vet inget annat spel som stöd för Directstorage (Forsaken? Nej tack) men ser fram emot att stödet dyker upp i något jag spelar framöver.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anders190:

Kommer inte skaffa detta spel och har vad jag vet inget annat spel som stöd för Directstorage (Forsaken? Nej tack) men ser fram emot att stödet dyker upp i något jag spelar framöver.

Det ska tydligen komma till Diablo IV, men dessvärre verkar det bara vara samma 1.0-version som i Forspoken, dvs inte grafikaccelererat. Utan det får det ju typ ingen effekt.

Hoppas också på fler spel i varje fall, nu kanske det äntligen börjar hända något!

Permalänk
Medlem

Ska bli otroligt spännande att se hur pass revolutionerande Directstorage 1.2 är.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Att köra direct storage med snurrdisk är som att köra epatraktor när man har körkort

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Det ska tydligen komma till Diablo IV, men dessvärre verkar det bara vara samma 1.0-version som i Forspoken, dvs inte grafikaccelererat. Utan det får det ju typ ingen effekt.

Hoppas också på fler spel i varje fall, nu kanske det äntligen börjar hända något!

Låter lovande även om jag undrar om det är ett spel som har så mycket att vinna på det? Men bättre att det blir en av raden av spel som får stödet för att öka andelen titlar på marknaden antar jag.

Har inte skaffat det än (evig backlog + väntat på utfall i A-B uppköpet och om Diablo 4 dyker upp på Steam) men kanske blir första spelet för min del då.

Garanterat, köper jag Diablo 4 på Battle.net så kommer spelet släppas på Steam dagen efter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Detta spel blir ett köp till hösten, Ratchet n Clank är ett av favoritspelen när man var yngre.
Frågan är om mus/TK är värt kontra kontroller

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att mixa minimum och recommended.
Prova en dator med 8GB RAM och SSD mot 16GB RAM och HDD.
Eller kanske 32GB RAM och HDD.

Kanske även en konfigurtation där systemdisk/OS disk är SSD men spelet är installerat på HDD och en ren HDD dator.

Med tanke på att 100-512GB SSD är ganska billigt idag och de flesta stationära datorer har plats för mer än en lagringsenhet så känns det som att man åtminstone vill ha SSD som systemdisk om man har en dator som är mindre än 10 år gammal.
Sen om man behöver flera TB lagring så kan man ha HDD upptill.

Permalänk
Medlem

Trevligt, gillar Ratchet and Clank men har inget PS längre så detta ska köpas.
Datorn säger att den är redo för direct storage .Verkar inte krävas något speciellt high end.

Permalänk
Medlem

Så vad är kraven för directstorage? Och vad finns det ens krav på? CPU? GPU? Operativsystem? Uppenbarligen borde det väl finnas krav på SSDn i alla fall?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av MarcusHuddinge:

Så vad är kraven för directstorage? Och vad finns det ens krav på? CPU? GPU? Operativsystem? Uppenbarligen borde det väl finnas krav på SSDn i alla fall?

Sist jag kollade upp det var officiella kravet Windows 10/11 samt grafikkort med stöd för DirectX 12 och Shader Model 6.0.

Sedan är det "krav" på NVME-baserad SSD ur perspektivet att det är där det blir märkbar nytta. Det fungerar som i att det är möjligt att köra med SATA, men hur stor prestandavinst det blir är inte lika tydligt.

Permalänk
Medlem

Forspoken var först till PC

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Skulle inte skillnaden mellan med o utan direct storage vara ganska liten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Sist jag kollade upp det var officiella kravet Windows 10/11 samt grafikkort med stöd för DirectX 12 och Shader Model 6.0.

Sedan är det "krav" på NVME-baserad SSD ur perspektivet att det är där det blir märkbar nytta. Det fungerar som i att det är möjligt att köra med SATA, men hur stor prestandavinst det blir är inte lika tydligt.

NVME har väl i stort sett alltid tillgång direkt till CPU (undantaget) är väl om man har fler m.2 platser då blir det krångligare, medans SATA portar går i många genom chipset x670, B550, X790, B660 m.m

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd

Jag är inte intresserad av spelet däremot Directstorage 1.2 som jag hoppas kommer till många spel snart, har hårdvarorna som krävs.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Skulle inte skillnaden mellan med o utan direct storage vara ganska liten?

Om det här är ett spel som utnyttjar DirectStorage fördelarna och du har en SSD som passar så borde det rimligtvis leda till en märkbar prestandaskillnad, men vi får se!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gurrrra:

Skulle inte skillnaden mellan med o utan direct storage vara ganska liten?

Det är väldigt liten skillnad med de tidiga versionerna (innan 1.1) eftersom de var utan grafikaccelererad dekompression. Det är den biten som ska göra störst skillnad som jag förstår det, eftersom processorn annars blir flaskhals ändå.

Dessvärre finns inga resultat från spel med senare versioner, eftersom det inte finns några spel med det ännu, men det finns särskilda testprogram/simuleringar som Microsoft visar på lovande resultat i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Sist jag kollade upp det var officiella kravet Windows 10/11 samt grafikkort med stöd för DirectX 12 och Shader Model 6.0.

Sedan är det "krav" på NVME-baserad SSD ur perspektivet att det är där det blir märkbar nytta. Det fungerar som i att det är möjligt att köra med SATA, men hur stor prestandavinst det blir är inte lika tydligt.

Bra att inte Windows 11 är ett måste.
Har sökt lite och mitt GTX 1080 stödjer det du säger, men sen finns det vissa som påstår att man måste ha ett RTX 2000 eller högre?

Fast om man har en SSD på 5000 läs och inkopplad i porten som går direkt till CPUn borde man väl klara sig rätt bra oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att köra direct storage med snurrdisk är som att köra epatraktor när man har körkort

Haha, klockrent.

Men kul att PC börjar komma ifatt. Ökar initiativet att ta fram spel som kräver detsamma. Blir PC en mindre stoppkloss för spelutvecklingen.

Permalänk
Medlem

Skulle inte Swec kunna göra test om detta dvs testa olika spel

PCI-E 4/5
SATA SSD
SATA Mekanisk snabbarre varian
SATA Mekanisk slöare variant
IDE

Permalänk
Medlem

För att se hur bra direct storage kan bli så behöver man ju ha ett spel som är designat för det. Så det flyter bra när det kör på ett system med direct storage men blir drygt på ett system utan.

Att kolla på existerande spel med DSstöd och säga att det inte är så stor skillnad är inte riktigt rättvist eftersom de antagligen inte har byggt spelet för det utan endast använder DS för att underlätta inläsningen av data.

Exempel:
Gammalt spel med separata kartor kanske laddar snabbare med DS men det är inget revolutionerande
vs.
Nytt spel som är designat som en stor värld där delar läses in vid behov via DS - här skulle avsaknaden antagligen vara hyfsat frustrerande

Nu vill vi bara ha DSstöd i FFXIV också

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Fast om man har en SSD på 5000 läs och inkopplad i porten som går direkt till CPUn borde man väl klara sig rätt bra oavsett?

DirectStorage löser problemet att CPUn tar oerhört mycket längre tid på sig att dekomprimera spelresurser jämfört med att köra det på ett grafikkort med tusentals kärnor. Det spelar liten roll var en snabb SSD är inkopplad eftersom CPUn utgör en massiv I/O-flaskhals utan minst DirectStorage 1.1/Gdeflate.

Starfield blir antagligen första spelet med DirectStorage 1.1 (eller högre) som kommer nå någon bredare popularitet.

Permalänk
Medlem

Microsoft is excited to announce the launch of DirectStorage SDK version 1.2, which comes with new features and updates based on user feedback.

You can find the complete list of changes on the NuGet page, and update to the latest version using NuGet update. For additional information on getting started, visit the DirectStorage homepage. If you have questions or feedback, don't hesitate to join the conversation on the D3D12 Discord Server in the #directstorage channel.

Buffered IO Support

While DirectStorage currently opens files in unbuffered mode to minimize unnecessary copying and quickly transfer data to the GPU, we have received requests from developers for compatibility with both high-speed SSDs and legacy hard drives. To address this need, we have introduced the option to configure DirectStorage to open files in buffered mode, which benefits legacy hard drives by masking long seek times.

To enable this feature, set the "ForceFileBuffering" field in DSTORAGE_CONFIGURATION1 to TRUE. Keep in mind that buffered IO is not compatible with BypassIO, so DisableBypassIO must also be set to TRUE when using this option. It is up to the title to determine when to utilize this setting, which should only be enabled for slower HDD drives that can take advantage of the OS file buffering features.

Introducing GetCompressionSupport API DirectStorage currently selects the decompression path for built-in compression formats based on GPU capabilities, sometimes resulting in a CPU-based fallback path. Developers have expressed a desire to know which decompression path is in use, allowing them to adjust default texture resolution settings accordingly. To accommodate this, we have introduced a new API to query the chosen path.

IDStorageQueue2::GetCompressionSupport() returns a value indicating the decompression path—whether it is GPU-optimized, GPU fallback, or CPU fallback—as well as the types of queues DirectStorage will utilize for decompression.

Bug Fixes and Performance Enhancements

Resolved issue https://github.com/microsoft/DirectStorage/issues/22 by adding a "Reserved1" field to DSTORAGE_REQUEST_OPTIONS. This clarifies the in-memory structure layout without altering it from previous versions.
Addressed an issue with DSTORAGE_REQUEST_DESTINATION_TEXTURE_REGION for 3D textures, as reported on the DirectX Discord channel.
Rectified a scheduling issue occurring during the transfer of uncompressed data from memory to buffers.
Improved performance by moving the copy process after GPU decompression onto the compute queue for GPUs where this is faster.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

SSD direct storage en hype som var försäljningstrick som knappt gör skillnad en vanlig sata disk gorde den största skillnaden med direct storage eller förlegade m.2 så visst finns mätbar skillnad men i verklighet marginell men bra med nya tekniker & förhoppningsvis fortsätter det MVH

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

SSD direct storage en hype som var försäljningstrick som knappt gör skillnad en vanlig sata disk gorde den största skillnaden med direct storage eller förlegade m.2 så visst finns mätbar skillnad men i verklighet marginell men bra med nya tekniker & förhoppningsvis fortsätter det MVH

Vadå maginell skillnad. Kolla på Horizon på PS5 som hoppar mellan enorma miljöer på ett ögonblink. Det där är helt realtime renderat och på PS4 som inte har motsvarande direct storage fick dom ersätta hela introt med en förrenderad video istället.

https://youtu.be/fjSvmzKaNBc?t=77

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vadå maginell skillnad. Kolla på Horizon på PS5 som hoppar mellan enorma miljöer på ett ögonblink. Det där är helt realtime renderat och på PS4 som inte har motsvarande direct storage fick dom ersätta hela introt med en förrenderad video istället.

https://youtu.be/fjSvmzKaNBc?t=77

Dom streamar in alla assets för nästa scen innan dom hoppar till den.
Inte ens PS5an är så snabb att du kan från en frame till en annan rita en helt annan slumpvis miljö utan att förberedda.