Permalänk

Samsung Frame

Kört Samsung tidigare för kanske 7-8 år sedan och var nöjd då.

Är det någon som har erfarenhet Samsungs nya "Frame"? Ser ju bra ut men är kvaliteten bra?

Permalänk
Bildexpert 📺

Går igenom the Frame i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676105-tv-guiden-2022...

Där ser du hur den är jämfört med andra TV-apparater, men kortfattat: En medelmåttig TV sett ur perspektivet bildkvalitet. The Frame köper man för dess funktion.

2023-utbudet är en fortsättning på 2022-utbudet.

Permalänk
Medlem

Min särbo fick precis hem 2023-modellen som i princip ska vara identisk med 2022-modellen. Som Laxpudding skriver, panelen är medioker och går inte att jämföra med min LG C1 OLED hemma. The Frame köper man för designen, inte bildegenskaperna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Går igenom the Frame i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676105-tv-guiden-2022...

Där ser du hur den är jämfört med andra TV-apparater, men kortfattat: En medelmåttig TV sett ur perspektivet bildkvalitet. The Frame köper man för dess funktion.

2023-utbudet är en fortsättning på 2022-utbudet.

Tack! Ska läsa där.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Min särbo fick precis hem 2023-modellen som i princip ska vara identisk med 2022-modellen. Som Laxpudding skriver, panelen är medioker och går inte att jämföra med min LG C1 OLED hemma. The Frame köper man för designen, inte bildegenskaperna.

Klurigt. Man vill ju ha bra kvalitet också - men misstänker att den ändå bör hålla måttet även om den är sämre än andra moderna TVs på marknaden idag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KristofferOhrn:

Klurigt. Man vill ju ha bra kvalitet också - men misstänker att den ändå bör hålla måttet även om den är sämre än andra moderna TVs på marknaden idag.

Som alltid beror det på var du drar måttet. The Frame är inte dålig och den är heller inte bra jämte betydligt mer kapabla modeller. Men du som person kan mycket väl dra en personlig gräns som tillräckligt bra för mig vilken gör att The Frame är mer än tillräckligt bra – trots sin relativ medelmåttiga prestanda. Fast det är bara du själva som kan avgöra var du drar den gränsen.

Om du vill ha "tavlan på väggen"-känslan med en tunn TV i monolitisk design som kan sättas dikt an mot väggen har du till exempel Samsungs QN95 och QN900 och QN800-modellerna. Även LG:s OLED G-modeller fyller den funktionen. Dessa är påtagligt överlägsna The Frame och kostar därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristofferOhrn:

Klurigt. Man vill ju ha bra kvalitet också - men misstänker att den ändå bör hålla måttet även om den är sämre än andra moderna TVs på marknaden idag.

En nära vän till mig säger sig vara nöjd med sin TV. Modellen är den absolut billigaste och enklaste LG hade att erbjuda för 10 år sedan. Han skulle bli nöjd med Samsung The Frame. Du kanske tycker som honom och då är det bara att köra på!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristofferOhrn:

Klurigt. Man vill ju ha bra kvalitet också - men misstänker att den ändå bör hålla måttet även om den är sämre än andra moderna TVs på marknaden idag.

Min särbo har inga klagomål men är inte heller lika kräsen eller insatt i bildtekniker. Har man väl blivit van vid OLED är det svårt att gå tillbaka till VA, ser bara grådaskigt ut. Fördelarna med Frame är en matt och ljusstark panel samt designen, OneConnect Box och Art Mode. 65" finns nu på rea för 15 000 med erbjudande från Samsung om bl. a en Frame 43" på köpet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Om du vill ha "tavlan på väggen"-känslan med en tunn TV i monolitisk design som kan sättas dikt an mot väggen har du till exempel Samsungs QN95 och QN900 och QN800-modellerna. Även LG:s OLED G-modeller fyller den funktionen. Dessa är påtagligt överlägsna The Frame och kostar därefter.

Ja LGs modeller verkar riktigt bra - men är i dyraste laget för mig. Galen prissättning på nysläppta TVs...

Permalänk
Skrivet av pålis:

Min särbo har inga klagomål men är inte heller lika kräsen eller insatt i bildtekniker. Har man väl blivit van vid OLED är det svårt att gå tillbaka till VA, ser bara grådaskigt ut. Fördelarna med Frame är en matt och ljusstark panel samt designen, OneConnect Box och Art Mode. 65" finns nu på rea för 15 000 med erbjudande från Samsung om bl. a en Frame 43" på köpet.

Sökt runt lite men hittar inte. Vart hittar du det paketet?

Permalänk
Medlem

Vi har The Frame 2022 på väggen, och vi är nöjda. Visst finns det modeller med bättre prestanda i prisklassen, men det är också en vanesak. Man blir snabbt van med tv:n man har när det gällre bildkvalitet, och The Frame är nog "helt okej", om än inte på toppnivå.

Men jämfört med andra tv:n vi har haft så ser den så sjukt bra ut på väggen!

Vi kommer antagligen att skaffa en mindre variant till sovrummet också, om vi råkar hitta nåt bra erbjudande. Helt klart nöjd.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Min särbo har inga klagomål men är inte heller lika kräsen eller insatt i bildtekniker. Har man väl blivit van vid OLED är det svårt att gå tillbaka till VA, ser bara grådaskigt ut. Fördelarna med Frame är en matt och ljusstark panel samt designen, OneConnect Box och Art Mode. 65" finns nu på rea för 15 000 med erbjudande från Samsung om bl. a en Frame 43" på köpet.

OneConnect-lådan är helt klart det sämsta med TV:n. Om man inte har en TV-bänk eller något annat skåp så är TV:n extremt svårmöblerad.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

OneConnect-lådan är helt klart det sämsta med TV:n. Om man inte har en TV-bänk eller något annat skåp så är TV:n extremt svårmöblerad.

Jag skulle väl inte säga att den är "det sämsta" med TV:n. Den är ju också en del av det som möjliggör den tunna, väggfasta designen. Vill man ha en TV som går upp på väggen utan separat box så finns ju såna alternativ i överflöd, men de har andra nackdelar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Bildexpert 📺

One Connect-boxen är ju halva definitionen av vad som gör The Frame till vad den är, möjligheten att det räcker med en enda kabel från TV:n till en box som kan gömmas i skåp och därmed få en så "osynlig" TV som möjligt.

Alltid lika roligt och så talande för hur det alldeles egna perspektivet är det som spelar in!

Därför jag så långt det går undviker begrepp som "sämsta" och "bästa". Don efter person. Det handlar om lämplighet. Något kan vara "sämsta" eller det "bästa" i fråga om att matcha de önskemål man har om kvalitet, funktioner, prislapp och så vidare. Först när man kan beskriva detta går det att tala om "bättre" eller "sämre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

OneConnect-lådan är helt klart det sämsta med TV:n. Om man inte har en TV-bänk eller något annat skåp så är TV:n extremt svårmöblerad.

Mjo, om man absolut inte vill koppla in något så kan det säkert vara smidigare utan OneConnect men så fort man har åtminstone en enhet så blir det lättare att gömma undan på annan plats med OneConnect. Smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristofferOhrn:

Sökt runt lite men hittar inte. Vart hittar du det paketet?

Finns på Elgiganten. Verkar inte vara i lager förrän 14 sep men ser ut att kunna beställa ändå. På annonssidan finns även länk till erbjudandet om extra produkt från Samsung.