Apple kan lansera avsevärt billigare Macbook

Permalänk
Melding Plague

Apple kan lansera avsevärt billigare Macbook

Enligt Digitimes utvecklar Apple en enklare och billigare modell av Macbook riktad främst mot studenter, skolor och snåla företag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det finns även många som har mängder med laptops för olika bruk. Vissa vill ha en billig surf och filmdator som de hanterar lite vårdslös, macbook är ett väldigt dyrt val för endast detta.
Problemet jag ser är att jag har svårt att tro att Apple släpper en 5000kr laptop, det blir troligen en som kostar nästan lika mycket som macbooken.

Permalänk
Musikälskare

Snåla företag? Varför inte bara företag i allmänhet, man behöver inte vara snål för att behovet ska finnas för att vara ekonomisk

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

och snåla företag

Antar att det är ert citat och inte Apples?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Citat:

snåla företag

Prismedvetna, om jag får be!

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Prismedvetna, om jag får be!

Tycker samma. Ett företag som ger sina kontorsfolk budgetdatorer kan man kalla för snåla.
I verkligenheten köps mängder med laptops in för olika bruk, alla dessa behöver inte vara så kraftfulla. Det är också en fördel att de inte är så stöldbegärliga.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni dem kommer att kalla denna då? "MacBook SE", måhända? Eller kanske bara "MacBook" som ju många (mig inkluderat) trodde skulle återuppstå tack vare M-chippen. I grova drag Air för konsumenter och Pro för kreatörer.

Vidare spekulation kring mjukvara på en sån här enhet -- kanske en första syn på hybriden mellan iOS och macOS som dessutom är molnbaserad?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

"Enligt Digitimes utvecklar Apple en enklare och billigare modell av Macbook riktad främst mot studenter, skolor och snåla företag."

Snåla företag???

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Givetvis kan de göra en billigare dator. Skal av plast, icke-retina skärm, SoC från överskott av äldre nod, färre SKU kanske helt utan möjlighet till konfiguration, lägre marginaler… Men ligger det i deras intresse? Tveksamt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns även många som har mängder med laptops för olika bruk. Vissa vill ha en billig surf och filmdator som de hanterar lite vårdslös, macbook är ett väldigt dyrt val för endast detta.
Problemet jag ser är att jag har svårt att tro att Apple släpper en 5000kr laptop, det blir troligen en som kostar nästan lika mycket som macbooken.

Man ligger redan under $1000 på denna modell dessutom i USA, det är där man legat innan på de billigare macbookarna, jag håller med om att ner mot $500 som du kan få en chromebook för är osannolikt. Det är bara vår svenska krona som gör dom så mycket dyrare här.

Skrivet av GarfieldPower:

"Enligt Digitimes utvecklar Apple en enklare och billigare modell av Macbook riktad främst mot studenter, skolor och snåla företag."

Snåla företag???

Så fort man startar ett företag har man AUTOMATISKT massor av pengar vet du väl?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

"Enligt Digitimes utvecklar Apple en enklare och billigare modell av Macbook riktad främst mot studenter, skolor och snåla företag."

Snåla företag???

Telling it like it is.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa, en ipad i ett macbook skal ? =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Vad är det som kan göras så mycket billigare än en Air M1 13” utan att tumma allt för mycket på användbarheten?

Det enda ”rejäla” möjliga kostnadsminskningen jag tänker på är att byta från aluminium till nån plast, men det skulle ju få hela Apple-känslan att försvinna.

Ja, jo, jag vet att Apple hade plast förut men… det känns verkligen tråkigt.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

hade hellre sett en m1 mac mini för typ 4000 spänn. då kanske till och med vanliga människor som jag hade testat på mac-hårdvara. hade såklart kört linux på den då

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Vad är det som kan göras så mycket billigare än en Air M1 13” utan att tumma allt för mycket på användbarheten?

Det enda ”rejäla” möjliga kostnadsminskningen jag tänker på är att byta från aluminium till nån plast, men det skulle ju få hela Apple-känslan att försvinna.

Ja, jo, jag vet att Apple hade plast förut men… det känns verkligen tråkigt.

De har tydligen tagit fram någon ny form av tillverkningsteknik som involverar 3D printing för att tillverka chassi till Apple Watch, som innebär snabbare tillverkningstid och mindre svinn, sådana saker påverkar ju också möjligheten att sätta lägre priser, men flera hundra dollar per dator är ju tveksamt. 😅 Den tekniken kanske även kan appliceras på datortillverkningen. I nuläget så CNC fräser man ut alla chassin hur solida aluminiumblock, dyrt och tidskrävande och skapar mycket svinn som måste återvinnas.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Nu tror jag denna skulle bli för nedgraderad för min smak men typ just det jag vill se. Skulle tänka mig en sån här som just surfdator men när Apple snålar så blir det väl 1GB RAM, någon trött SOC och en skärm från 00-talet.

Blir att hålla koll på.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Apple Chromebook med iPad OS.

Permalänk
Medlem

Önskar att man kunde filtrera bort den här typen av artiklar, "andra spekulerar".
I princip vilken nyhet som helst på tomshardware just nu har högre nyhetsvärde för datanördar.
https://www.tomshardware.com/

Permalänk
Medlem

Då jag främst bara behöver batteritid och smidigt fysiskt format (men aldrig i livet att jag skulle köra ChromeOS) för mitt användningsområde så är det den första Äppelboken som faktiskt kan bli intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu tror jag denna skulle bli för nedgraderad för min smak men typ just det jag vill se. Skulle tänka mig en sån här som just surfdator men när Apple snålar så blir det väl 1GB RAM, någon trött SOC och en skärm från 00-talet.

Blir att hålla koll på.

Tror det är mer sannolikt att man behåller M1 Air på nuvarande specs när man lanserar nya datorer med M3 processor faktiskt, och att man möjligen då kan pressa ner priserna på dessa lite till i och med att det handlar om äldre tillverkningsprocesser som troligen effektiviserats sedan modellen först lanserades.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Givetvis kan de göra en billigare dator. Skal av plast, icke-retina skärm, SoC från överskott av äldre nod, färre SKU kanske helt utan möjlighet till konfiguration, lägre marginaler… Men ligger det i deras intresse? Tveksamt.

Ligger absolut i deras intresse när du beaktar ditt eget varumärke i kontexten livstidsvärde hos dina kunder. Kan de börja bearbeta varumärket redan i tidig ålder så kommer de definitivt få en del trogna konsumenter de annars hade behövt övertyga på andra sätt. Folk tenderar att attraheras till det dem är vana vid, utan att det behöver vara vidare rationellt.

Detta har ju delvis varit deras strategi i alla år, att finnas med och synas i positiva och kreativa sammanhang. Detta får konsumenter helt enkelt att överväga varumärket när de väl överväger sina användningsområden, för- & nackdelar, budget mm. Men framförallt skapar de en emotionell koppling som är väldigt svår att värdera i rena pengar.

För att ta ett exempel från filmvärlden så använder ofta skurkarna Android. Vad kan detta bero på? Även om Apple troligtvis inte har något direkt med valet att göra så har de arbetat in sitt varumärke och dess värderingar så pass länge--hos så många och i varierande sammanhang--att filmskaparna näst intill omedvetet gör dessa val.

Finns en bra bok "Ta betalt!" för den som är intresserad att fördjupa sig på ämnet kring pris, eller snarare värde som består av så mycket mer än bara pris i kronor: https://www.akademibokhandeln.se/bok/ta-betalt-hur-pris-paver...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Vad är "avsevärt billigare" i Apple-mått?

Permalänk
Medlem

Jajjemen, om du inte vill lägga 40000kr på en glorifierad design-konsoll som blir elskrot när SSD-minnen går sönder är du snål! Sådetså.

Permalänk
Medlem

Låter lovande

Permalänk
Medlem

Hade varit fint med en MacBook för runt 800$.

Permalänk
Medlem

Fäst tangentbord till iPad så är väl detta klart?
Vet inte vad touch funktionen kostar, men det kan säkert plockas bort annars och ersättas med touchpad.
Chromebook har dock touch funktion, så de kanske vill behålla det i så fall.
6300Kr kostar iPad 2022, lägg på en 1000-lapp för tangentbord och touchpad så är det klart.

"Ipad är betydligt billigare, men med Ipad OS kan den inte ersätta en dator för många sysslor."

Vilka sysslor menar dem? Kan ju inte vara resurskrävande sysslor om vi pratar om ett budget system?
Kanske räcker med att lägga till en kategori i appstore för anpassade appar som bara denna enhet har tillgång till i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fäst tangentbord till iPad så är väl detta klart?
Vet inte vad touch funktionen kostar, men det kan säkert plockas bort annars och ersättas med touchpad.
Chromebook har dock touch funktion, så de kanske vill behålla det i så fall.
6300Kr kostar iPad 2022, lägg på en 1000-lapp för tangentbord och touchpad så är det klart.

"Ipad är betydligt billigare, men med Ipad OS kan den inte ersätta en dator för många sysslor."

Vilka sysslor menar dem? Kan ju inte vara resurskrävande sysslor om vi pratar om ett budget system?
Kanske räcker med att lägga till en kategori i appstore för anpassade appar som bara denna enhet har tillgång till i så fall.

5039kr kostar den billigaste iPaden, problemet där är att de tar 2295kr för tangentbord, och den modellen har inte trackpad (finns inte till den billigaste paddan. Totalpris 7334kr inkl moms.

Går man upp ett steg till generation 10 (2022 modellen som du talade om) av iPad kostar den som du säger 6638kr och då kan man köpa ett tangentbord med trackpad till, men det kostar 3495kr, man landar alltså på 10133kr inkl moms, ganska saftigt. 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jajjemen, om du inte vill lägga 40000kr på en glorifierad design-konsoll som blir elskrot när SSD-minnen går sönder är du snål! Sådetså.

Har hittills inte varit med om en enda Apple-maskin där en SSD gått sönder och jag har och har haft att göra med en hel del enheter under åren. Men visst, tråkigt om det händer. Tror dock att det går att återvinna komponenterna rätt väl nuförtiden.

Tycker inte heller de är så glorifierade. Energieffektiv SoC ger god prestanda även vid batteridrift. Stabilt OS som sällan ställer till det (även om jag personligen upplever alla OS som stabila nuförtiden). Utvecklare, testare och designers hos har inget de klagar över. Alla utom en utvecklare kör Mac. Han har en Dell med Linux som inte heller var jättebillig.

Men håller med om att de kostar mycket! Framförallt om en vill öka mängden RAM som dock samtidigt också innebär ökad mängd VRAM då den potten delas med grafikkretsen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av RaXha:

De har tydligen tagit fram någon ny form av tillverkningsteknik som involverar 3D printing för att tillverka chassi till Apple Watch, som innebär snabbare tillverkningstid och mindre svinn, sådana saker påverkar ju också möjligheten att sätta lägre priser, men flera hundra dollar per dator är ju tveksamt. 😅 Den tekniken kanske även kan appliceras på datortillverkningen. I nuläget så CNC fräser man ut alla chassin hur solida aluminiumblock, dyrt och tidskrävande och skapar mycket svinn som måste återvinnas.

Det är betydligt snabbare att fräsa än att 3D-printa. Anledningen till att man 3D-printar (eller det gör man väl inte än, utan det ryktas att man ska göra det) vissa delar till klockan är knappast att det är snabbare och billigare i allmänhet, utan snarare att små och komplexa delar kanske tillverkas effektivare i en printer än i en fräs.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Snåla företag be like Nyheter24-style

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC