Ladda litiumbatterier i en nimh-laddare?

Permalänk
Medlem

Ladda litiumbatterier i en nimh-laddare?

Hej,

Är på väg att köpa nya AA-uppladdningsbara batterier. Istället för 1.2v tänkte jag testa 1.5v. Skillnaden i övrigt är att mina nuvarande samt laddare är nimh, men jag kommer köpa litiumbatterier. Kommer det att fungera att ladda litiumbatterier i laddaren som jag använt och är avsedd för nimh, eller kommer jag behöva köpa ny laddare?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Moderator
Moderator

"Both batteries need sophisticated chargers, but they contain very different electronics. Li-ion chargers monitor the charging rate and cut the power if a problem is detected. Every make of Li-ion battery is different, so chargers offer variable voltages, currents and charging times, and failing to use the correct settings can be catastrophic. NiMH chargers lack the safety features needed for Li-ion batteries. For these reasons, charge Li-ion batteries only in Li-ion chargers. Using another charger may result in overheated batteries, chemical fires and explosions."

https://sciencing.com/can-used-lithium-ion-batteries-7739193....

"No, you should not use a NiMH charger to charge Li-ion batteries. NiMH chargers are designed to charge nickel-metal hydride batteries, which have different charging algorithm compared to lithium-ion batteries.

Li-ion batteries require a specific charging voltage and current, and using a charger designed for NiMH batteries could result in overcharging or undercharging the Li-ion battery. Overcharging a Li-ion battery can lead to thermal runaway, causing the battery to catch fire or explode, while undercharging can reduce the battery's performance and lifespan."

https://battery101.co.uk/pages/can-i-use-a-nimh-battery-charg...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tackar för snabba svar, ska inte snåla och strunta i laddaren då 😁

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören, Nej ny laddare krävs. Dessutom en specialladdare då majoriteten av alla lithiumladdare är anpassade för 3,7 V lithiumbatterier (topladdning 4,2 V).

Vad är det för batterier du tänker köpa?
Primärt är 1,5 V AA lithiumbatterier inte laddningsbara, bara ett mer köldtåligt alternativ till alkaliska celler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Stämmer in i kören, Nej ny laddare krävs. Dessutom en specialladdare då majoriteten av alla lithiumladdare är anpassade för 3,7 V lithiumbatterier (topladdning 4,2 V).

Vad är det för batterier du tänker köpa?
Primärt är 1,5 V AA lithiumbatterier inte laddningsbara, bara ett mer köldtåligt alternativ till alkaliska celler.

Jag hade tänkt mig något utav dessa:

LÄNK 1
(ingår laddare här)

LÄNK2

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Jag kör med någon äldre version av dessa och de fungerar utmärkt. Det man ska tänka på med litionjon på 1.5V är ju att själva batteriet inte är på den spänningen utan den konverteras till det. Det gör att alla batteriindikatorer etc inte fungerar då de är konstant på 1.5V tills de stängar av sig själva och då går till 0V direkt, dvs du får ingen varning för låg batterinivå etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Jag kör med någon äldre version av dessa och de fungerar utmärkt. Det man ska tänka på med litionjon på 1.5V är ju att själva batteriet inte är på den spänningen utan den konverteras till det. Det gör att alla batteriindikatorer etc inte fungerar då de är konstant på 1.5V tills de stängar av sig själva och då går till 0V direkt, dvs du får ingen varning för låg batterinivå etc.

Jag landade i denna: LÄNK

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4