Bufferbloat på 250-300ms betyg C-F på Sladd. På WIFI vanlig/normal MS knappt någon bufferbloat Betyg A

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

gällande den där 10. adressen lär det vara nån switch i källaren på BRFen?

När du loggar in i din router vad för ip adress har du fått från din isp? Skicka i pm eller ta bort sista oktetten.

Permalänk
Medlem

Bara för att kolla så det inte blivit något missförstånd här. Rätta mig om jag har fel på någon punkt:

1. Om du spelar på en annan dator på ditt nät så får den datorn samma problem. Ignorera ditt bufferbloat-test, vi pratar real-world här.
2. När du spelade på USB-kortet så fungerade den strulande datorn bra.
3. Pingplotter mäter bra.

För stämmer dessa tre så får jag verkligen inte ihop vad det ens kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Du har valt 0,5s i intervall, serven gillar inte det. Ändra tillbaka till 2,5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Bara för att kolla så det inte blivit något missförstånd här. Rätta mig om jag har fel på någon punkt:

1. Om du spelar på en annan dator på ditt nät så får den datorn samma problem. Ignorera ditt bufferbloat-test, vi pratar real-world här.
2. När du spelade på USB-kortet så fungerade den strulande datorn bra.
3. Pingplotter mäter bra.

För stämmer dessa tre så får jag verkligen inte ihop vad det ens kan vara.

Jag upplever samma problem på andra datorer, nu är dessa datorer sämre i grunden men ja dom är dåliga + det här konstiga clinet mot server problematiken som jag upplever

Den bra datorn med USB kortet visar på samma om inte sämre resultat

Permalänk
Medlem

Asså vad har telia lyckats göra?

https://lg.telia.net/?type=bgp&router=fre-peer1.se&address=10... Massa tilgin routrar som är öppna på det nätet också

Felanmäl, nått har blivit fel. Ev behöver du gå via föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Asså vad har telia lyckats göra?

https://lg.telia.net/?type=bgp&router=fre-peer1.se&address=10... Massa tilgin routrar som är öppna på det nätet också

Felanmäl, nått har blivit fel. Ev behöver du gå via föreningen.

Vet inte riktigt vad det betyder, men är det uppenbart att något inte står rätt till då?

Jag kan på tok för lite om just närverk även om mina generella datorkunskaper annars är väldigt bra

Mvh

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min Asus RT-AX86U. Laddade hem Asuswrt-Merlin och aktiverade Cake QoS.

Ser ut så här nu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkbait:

Hade liknande problem med min Asus RT-AX86U. Laddade hem Asuswrt-Merlin och aktiverade Cake QoS.

Ser ut så här nu:
https://i.imgur.com/nBx7tis.png

Har du 250+ms på upload/download och likande om du kopplar dator ditekt i väggen? Jag är rädd att jag har större problematik än en ny router men kanske har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Har du 250+ms på upload/download och likande om du kopplar dator ditekt i väggen? Jag är rädd att jag har större problematik än en ny router men kanske har fel?

Hade 250+ms både med wifi och kabel. Cake QoS löste det för mig, står även med som rekommenderad lösning på deras hemsida

"The easiest and quickest way for most people to fix bufferbloat is to upgrade their WiFi router. A small number of modern, high-end routers come with a feature called "Smart Queue Management" – also known as SQM."

Cake är en typ av SQM.

Edit:
Har du testat olika servrar på Speedtest.net? Man ser bufferbloat där också, så att det inte bara är på just den hemsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Vet inte riktigt vad det betyder, men är det uppenbart att något inte står rätt till då?

Jag kan på tok för lite om just närverk även om mina generella datorkunskaper annars är väldigt bra

Mvh

Kan du bekräfta vad du får för adress från din ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkbait:

Hade 250+ms både med wifi och kabel. Cake QoS löste det för mig, står även med som rekommenderad lösning på deras hemsida

"The easiest and quickest way for most people to fix bufferbloat is to upgrade their WiFi router. A small number of modern, high-end routers come with a feature called "Smart Queue Management" – also known as SQM."

Cake är en typ av SQM.

Edit:
Har du testat olika servrar på Speedtest.net? Man ser bufferbloat där också, så att det inte bara är på just den hemsidan?

Jag har dom här problemen helt utan router alltså direkt med min publika adress jag har i jacket i väggen.

Ja alltså min ms på speedtest och bredbandskollen brukar ligga på 0,5-2ms men download latency kan sticka upp till 10-20 ibland men oftast runt 5-6ms det är min upload som verkar bråka mest den kan pendla mella 45-50som lägst på speedtest och upp mot 75-100ms.

På bufferbloat dock är den sällan under 175ms och oftast runt 250-300.

Känns jobbigt att köpa massa grejer, om det inte skulle hjälpa eller om det är i grunden min ISP som orsakar problemen... har redan bytt massa grejer i datorn innan jag började tro att det var nätet.

Tack också så länge, intresant om folk har haft såna problem och det faktiskt löst sig med en router. Men i mitt fall känns det fortfarande lite långsökt iom att det är knas utan router..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Jag har dom här problemen helt utan router alltså direkt med min publika adress jag har i jacket i väggen.

Ja alltså min ms på speedtest och bredbandskollen brukar ligga på 0,5-2ms men download latency kan sticka upp till 10-20 ibland men oftast runt 5-6ms det är min upload som verkar bråka mest den kan pendla mella 45-50som lägst på speedtest och upp mot 75-100ms.

På bufferbloat dock är den sällan under 175ms och oftast runt 250-300.

Känns jobbigt att köpa massa grejer, om det inte skulle hjälpa eller om det är i grunden min ISP som orsakar problemen... har redan bytt massa grejer i datorn innan jag började tro att det var nätet.

Tack också så länge, intresant om folk har haft såna problem och det faktiskt löst sig med en router. Men i mitt fall känns det fortfarande lite långsökt iom att det är knas utan router..

Som nämnts flera gånger tidigare vad är din publika adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Som nämnts flera gånger tidigare vad är din publika adress?

Jag fick den i pm, en publik address. Ser inte ut att vara några problem. Utom att han verkar vara routad bakom ett voip nät av vad jag antar är ett misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag fick den i pm, en publik address. Ser inte ut att vara några problem. Utom att han verkar vara routad bakom ett voip nät av vad jag antar är ett misstag.

Började den publika adressen på 10? Eftersom det är första hoppet. Tänker om TS bor i lägenhet och bostadsföreningen har ett gruppavtal med telia och detta problem då uppstår pga felkonfigurerade enheter på det lokala fastighets nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Började den publika adressen på 10? Eftersom det är första hoppet. Tänker om TS bor i lägenhet och bostadsföreningen har ett gruppavtal med telia och detta problem då uppstår pga felkonfigurerade enheter på det lokala fastighets nätverket.

Nej, det är en publik adress som inte börjar på 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Som nämnts flera gånger tidigare vad är din publika adress?

Skrivet av varget:

Jag fick den i pm, en publik address. Ser inte ut att vara några problem. Utom att han verkar vara routad bakom ett voip nät av vad jag antar är ett misstag.

Skrivet av jimet:

Började den publika adressen på 10? Eftersom det är första hoppet. Tänker om TS bor i lägenhet och bostadsföreningen har ett gruppavtal med telia och detta problem då uppstår pga felkonfigurerade enheter på det lokala fastighets nätverket.

Skrivet av varget:

Nej, det är en publik adress som inte börjar på 10.

Telia ska kontakta mig antingen senare idag eller imorgon, har jag fått bekräftat. Förhoppningsvis kommer någon ut då dom nämnde nått om "tekniker"

Är det något jag borde nämna för dom? Att det är nån telefongrej som är emellan eller har dom koll på allt sånt här?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Utom att han verkar vara routad bakom ett voip nät av vad jag antar är ett misstag.

Jobbar du på Telia eller vad får dig att tro det? Att det är ett 10.-nät där betyder ju knappast "telefon".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jobbar du på Telia eller vad får dig att tro det? Att det är ett 10.-nät där betyder ju knappast "telefon".

Det nätet är fyllt med voip gw från tilgin.

Permalänk
Medlem

Telia kör publika adresser till allt. Förutom mobilabonnemang och kanske mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det nätet är fyllt med voip gw från tilgin.

De tillverkar routrar med inbyggd telefoniadapter. D.v.s det är deras vanliga router som Telia kör (eller körde).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

De tillverkar routrar med inbyggd telefoniadapter. D.v.s det är deras vanliga router som Telia kör (eller körde).

Vet ine om det tillför något men alla tester och tracert i pingplotter är utan telias router jag kör allt direkt i väggen in i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Vet ine om det tillför något men alla tester och tracert i pingplotter är utan telias router jag kör allt direkt i väggen in i datorn

Jag menar bara att du sannolikt inte är på något voip-vlan så ingen idé att förvirra telia med det. Risken är att de snurrar in sig i nånting bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Telia kör publika adresser till allt. Förutom mobilabonnemang och kanske mobilt bredband.

Telia använder sig flitig av 10 blocket.
Min 4G router har en 10 adress på WAN, IPTV burken får också en 10 adress om man kopplar den direkt till tjänstefördelaren.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Telia använder sig flitig av 10 blocket.
Min 4G router har en 10 adress på WAN, IPTV burken får också en 10 adress om man kopplar den direkt till tjänstefördelaren.

Sure men att de har 10/8 i sin internet tabell är tecken på att nått gått fel. Om du har telia kan du pinga 10-adresser i tråden. Att använda privata adresser iptv/voip/cgnat lösningar är inget fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Telia använder sig flitig av 10 blocket.
Min 4G router har en 10 adress på WAN, IPTV burken får också en 10 adress om man kopplar den direkt till tjänstefördelaren.

Ja, de är inga saker som de inte har varit så förr på heller, men din primära ip address bör inte vara 10.x.x.x.
Om ni inte vet hur det fungerar läs RFC1918.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Det är inget fel när accesswitchar har privata IP-adresser. Så länge trafiken fortsätter så är allt korrekt konfigurerat.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Sure men att de har 10/8 i sin internet tabell är tecken på att nått gått fel.

Det är det absolut inte. Så länge det är internt i deras nät så är det vanligt förekommande och rentav lämpligt att använda lokala adresser.

Skrivet av varget:

Om du har telia kan du pinga 10-adresser i tråden.

Fast det är ju inte så det fungerar.. om jag pingar de adresserna så pingar jag dem lokalt ur mitt näts perspektiv. "Telia" är inte någon slags sjö av ip-adresser som man slangar ned ett internetrör i..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Fast det är ju inte så det fungerar.. om jag pingar de adresserna så pingar jag dem lokalt ur mitt näts perspektiv. "Telia" är inte någon slags sjö av ip-adresser som man slangar ned ett internetrör i..

Teoretiskt sett hade det ju kunnat fungera så. Det är ju ett stort block av adresser så det borde rymma alla deras accesswitchar och sånt. Praktiskt sett har jag ju svårt att se att de har gjort så, men jag jobbar inte på Telia.

Permalänk

Jag har prövat att köra Merlin och Cake för att få bukt med bufferbloat. Då får jag A+ på allting. Men när jag kör orginalfirmware så får jag b eller c fast jag upplever att spelen flyter bättre trots bufferbloaten. Det med Adaptive QoS. Jag har för lite kunskap inom nätverk för att dra en slutsats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Midvintersorg:

Jag har prövat att köra Merlin och Cake för att få bukt med bufferbloat. Då får jag A+ på allting. Men när jag kör orginalfirmware så får jag b eller c fast jag upplever att spelen flyter bättre trots bufferbloaten. Det med Adaptive QoS. Jag har för lite kunskap inom nätverk för att dra en slutsats.

Det du och TS gör är att ni tar ett test för ett väldigt specifikt problem (ökad fördröjning vid överföring i maximal hastighet mellan två ändpunkter) och applicerar informationen på helt andra problem, i ditt fall inget problem. Om du inte laddar upp eller ner i full blås samtidigt som du spelar är du inte påverkad av det testet visar.

Generellt är det kontraproduktivt att aktivera QoS om du har en snabb uppkoppling och en normal router, för det är väldigt vanligt att den ökade belastningen på routern från att göra QoS begränsar hastigheten till några hundra Mbps.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion