Märkliga annonser på marknaden, tillåtet?

Permalänk
Medlem

Märkliga annonser på marknaden, tillåtet?

Har börjat märka mer och mer senaste tiden att olika användare lägger upp datorer till försäljning, ofta inleds det hela med en hint om att det är användarens egna dator som säljs, att allt är topptrim och fungerar hur bra som helst och sedan det gamla vanliga i en annons.

Dock när man går in på användaren och tittar så ser man att de sålt flertalet datorer senaste 3-6 månaderna, alla ger bilden av att det är deras egna datorer som säljs. Hittade en användare förra veckan som hade 10-15 annonser bakom sig senaste 3 månaderna där det lät som att alla var hans datorer.

Är detta tillåtet att vilseleda på detta sättet?
Vet inte vad det handlar om men misstänker att folk kommer över billiga datorer på marketplace eventuellt och sen kränger dom vidare med minimal testning, svårt att tro att folk köper och säljer datorer lika ofta som en annan byter kalsonger.
Känns som att något är fishy med hela kalaset.

Edit; Finns till och med en sån annons uppe nu som är väldigt ny insåg jag nu efter trådstart, vill inte länka eller specifera mer då jag misstänker att det bryter mot reglerna.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd

Jag som har noll koll på begpriser undrar om en fungerande dator är mer värd än de lösa komponenter man kan få tag på kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Har börjat märka mer och mer senaste tiden att olika användare lägger upp datorer till försäljning, ofta inleds det hela med en hint om att det är användarens egna dator som säljs, att allt är topptrim och fungerar hur bra som helst och sedan det gamla vanliga i en annons.

Dock när man går in på användaren och tittar så ser man att de sålt flertalet datorer senaste 3-6 månaderna, alla ger bilden av att det är deras egna datorer som säljs. Hittade en användare förra veckan som hade 10-15 annonser bakom sig senaste 3 månaderna där det lät som att alla var hans datorer.

Är det inte säljarens datorer, så är det ett problem. Är så fallet, anmäl annonsen.
Titta efter marknadsbetyg och ignorera dåligt betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Jag som har noll koll på begpriser undrar om en fungerande dator är mer värd än de lösa komponenter man kan få tag på kostar?

Det beror ju helt på vilka komponenter och dator det gäller, men som tex cpu, gpu kan vara värd mer att sälja separat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar väl om någon som driver ett svart-företag men annonserar som om denne vore en privatperson.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Jag som har noll koll på begpriser undrar om en fungerande dator är mer värd än de lösa komponenter man kan få tag på kostar?

Nej och ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Jag som har noll koll på begpriser undrar om en fungerande dator är mer värd än de lösa komponenter man kan få tag på kostar?

Med tanke på kommersen på Tradera med försäljning av delar så är det mer värt att demontera datorer och sälja delarna.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar väl om någon som driver ett svart-företag men annonserar som om denne vore en privatperson.

Vilket ska anmälas, om annonsen går ut här på Swec. Eller?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Falcon:

Vilket ska anmälas, om annonsen går ut här på Swec. Eller?

Både till Sweclockers och Skatteverket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det vi pratar om här? Ni vill börja anmäla folk för att ni tror att det inte är deras varor? Ni har ju ingen aning om vem personen är eller hur hen kommit över datorn, om hen har köpt själv eller fått dom i gåvor eller hämtat från farsans företag. Allt kan vara möjligt. I Sverige är det redan olagligt att köpa varor som är stulna. Det kallas för häleri. Det bästa man kan göra är att fråga efter kvitto på sakerna man köper.
Ska ni börja anmäla folk höger och vänster på saker ni tror skulle marknadsplatsen snabbt bli en väldigt toxic del av Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Möjligen att det bryter mot reglerna för annonsering som en näringsverksamhet och ytterligare en skatteteknisk fråga då det ska beskattas från krona 1.

Prylarna som säljs är nog inte mer sletna än andra prylar som säljs i snitt skulle jag tro.
Är det frågan om stöldgods är det ändå en grej som kan förekomma i andra annonser också, är nog inte unikt för dessa.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xSean145:

Vad är det vi pratar om här? Ni vill börja anmäla folk för att ni tror att det inte är deras varor? Ni har ju ingen aning om vem personen är eller hur hen kommit över datorn, om hen har köpt själv eller fått dom i gåvor eller hämtat från farsans företag. Allt kan vara möjligt. I Sverige är det redan olagligt att köpa varor som är stulna. Det kallas för häleri. Det bästa man kan göra är att fråga efter kvitto på sakerna man köper.
Ska ni börja anmäla folk höger och vänster på saker ni tror skulle marknadsplatsen snabbt bli en väldigt toxic del av Sweclockers.

Passar faktiskt bra när vi ska bli angiverisamhälle, rättstat i förfall..

Men tillbaka till ämnet
Har inte koll på dessa annonser men en polare har genomgått IT utbildning o har massa datorer som varit fokuserade på olika delar av utbildningen. Han kommer säkerligen börja sälja bort en stor del av dem under närmaste månaderna, dock förmodligen inte genom Swec marknad..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xSean145:

Vad är det vi pratar om här? Ni vill börja anmäla folk för att ni tror att det inte är deras varor? Ni har ju ingen aning om vem personen är eller hur hen kommit över datorn, om hen har köpt själv eller fått dom i gåvor eller hämtat från farsans företag. Allt kan vara möjligt. I Sverige är det redan olagligt att köpa varor som är stulna. Det kallas för häleri. Det bästa man kan göra är att fråga efter kvitto på sakerna man köper.
Ska ni börja anmäla folk höger och vänster på saker ni tror skulle marknadsplatsen snabbt bli en väldigt toxic del av Sweclockers.

Det är nog deras datorer/komponenter men en del annonserar på ett sätt som liknar företagsannonser snarare än privatannonser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser inte hur det bryter mot reglerna egentligen för att nån säljer många datorer ? Varför ska ni ens lägga i er hur andra lever sitt liv ens. Inget brott har ju begått vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ser inte hur det bryter mot reglerna egentligen för att nån säljer många datorer ? Varför ska ni ens lägga i er hur andra lever sitt liv ens. Inget brott har ju begått vad jag kan se.

"ofta inleds det hela med en hint om att det är användarens egna dator som säljs,"

Bara för att det inte är brottsligt betyder det inte att är ok att vilseleda på ett privat säljforum. Admin kan stänga av användare av olika anledningar även om ett regelrätt brott ej har begåtts.

Visa signatur

| i5-3570k 3.4GHz | ASUS GTX 670 2048MB SLI | DDR3 16Gb | Asus P8Z77-V PRO | SSD 256Gb Samsung Pro |

Permalänk
Medlem

Säljaren kanske driver hobbyverksamhet och anmäler detta till skatteverket. Vet inte om det klassas som näringsverksamhet enligt Swecs regler.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är en svår fråga.
Kan vara någon som istället för att göra sig av med gamla datorn när de bytt bara ställt den/dom på vinden och nu behöver plats till annat, alternativt har massa delar och sen plockat ihop allt och gör sig av med.

Kan ju även vara någon som successivt byter ut familjens datorer, eller kanske någon som drivit förening eller liknande och ska lägga ner.

Så i grunden kan det ju mycket riktigt vara deras personliga dator som så men det kan ju även vara hopplock av flera personliga datorer.

Problemet är ju egentligen vart en gräns skulle kunna tänkas dras och med ett sånt här forum där många gärna hoppar på det nya, bättre och häftigare så kan det mycket väl säljas mycket också

Permalänk
Medlem

Jag köper hellre ett grafikkort eller dator som den kände medlemmen whateverABC123Nånting säljer med beskrivningen "min trogna XYZ, funkat bra i många år, säljes pga uppgradering" än "jag hittade nån okänd gunk på Marketplace eller grovsopen, funkade fint när jag testade igår, säljer den nu pga vill göra mig en hacka". Det första är en slags kvalitetsstämpel, det andra inte.

Men jag inser att många här har många datorer. Jag ska nog kränga ett par äldre moderkort, CPU och gpu snart, mest för att få mer plats i alla byrålådor där jag hela tiden lägger ner mer elektronik...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave