Bredband via Bahnhof, IPTV från annan leverantör?

Permalänk

Bredband via Bahnhof, IPTV från annan leverantör?

Fråga: Om vi i vår förening har bredband via Bahnhof (stadsnätet i Stockholm fram till källaren, och där har vi fiberomvandlare + stor switch → till våra lägenheter går en standard ethernet-kabel), går det att ha IPTV från en annan leverantör, t ex Telenor?

Det finns några liknande trådar här redan men där verkar alla ha sin fiberomvandlare i lägenheten, så det är inte riktigt samma situation. Skälet jag undrar är att vi hittills haft Telenor som bredbandsleverantör men snart kommer byta till Bahnhof, men en del medlemmar gillar verkligen Telenors TV-lösning (det saknas en hel del kanaler hos Bahnhof tydligen som TV3/6/10) och de vill kunna titta på tablå-TV via "vanliga" kanaler på sin TV, dvs byta kanal via TV-fjärr osv.

Jag är själv egentligen inte involverad eftersom jag bara använder strömmande tjänster så det spelar ingen roll hur jag får mitt bredband, men jag vet redan att det är jag som kommer få frågor om det här av diverse grannar (suck…) så vill gärna veta vad som gäller. Helst vill jag ju rekommendera dem att köra streaming + smart dosa/TV, men som sagt, de vill verkligen ha sina vanliga TV-kanaler och då är det väl IPTV som gäller som jag förstått det. Vi saknar vanlig antenn i huset så Boxer funkar inte heller för dem.

Permalänk
Medlem

Att ni har Telenor låter ju väldigt mycket som att det är en gammal Bredbandsbolaget-förbindelse som har övergått till Telenor efter uppköpet. Det i sin tur antyder att det inte är frågan om ett öppet stadsnät där du kan ha olika operatörer aktiva på, såvida inte Telenor har sålt hela fibernätet till någon lokal fiberoperatör såsom Global Connect eller dylikt.

Om det däremot är så att fiberförbindelsen är konverterad till öppet stadsnät så bör ni kunna förhandla olika leverantörer för olika tjänster, räkna dock med att det inte kommer vara prismässigt fördelaktigt att ha olika leverantörer då tjänsterna tenderar till att bli dyrare var för sig.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Jag var antagligen oklar: Fibern fram till huset drogs av kommunen för knappt tio år sedan, sen skrev vi gruppavtal med Bredbandsbolaget, så numera Telenor, för att de skulle koppla upp nätet, dvs koppla in sig på fibern på deras håll och sen sätta in en fiberomvandlare i källaren och dra vanlig ethernet till lägenheterna. Eftersom Telenor gjorde nätverksdragningen i huset gratis så fick de ensamrätt ett antal år på att leverera bredband osv till oss; de som ville ha IPTV skrev egna avtal med Telenor.

Nu när den ensamrätten gått ut äger vi i föreningen husets nätverket, och vi har bestämt att fortsätta med ett gruppavtal för bredband men istället byta till Bahnhof. Rent praktiskt kommer det bara innebära att Telenors switch som sitter i källaren som är kopplad till fiberomvandlaren på ena sidan och sen med ethernet till respektive lägenhet ersätts av en likadan switch från Bahnhof. Vi har inget gruppavtal för TV, det får de lägenheter som vill skriva kontrakt på själva. De som vill ha IPTV skulle förstås lätt kunna skriva ett IPTV-avtal med Bahnhof men som sagt, det finns de som hellre skulle fortsätta med sitt nuvarande privata IPTV-avtal med Telenor.

Så min fråga är om det är möjligt, alltså att de lägenheterna kan använda Bahnhofs bredband men ha IPTV via Telenor. De har givetvis frågat Telenor men de ger ingen vettig hjälp, och Bahnhof är såklart inte intresserade av att hjälpa till. Jag misstänker att folk på forumet här har bättre koll på hur IPTV tekniskt fungerar än telefonsupporten hos Bahnhof & Telenor.

Permalänk
Medlem

Jag tror Bahnhof kör IPTV med hjälp av Kalejdo eftersom de inte har egen lösning för detta. Jag jobbar i ett stadsnät och har aldrig hört att det skulle gå att teckna IPTV via en annan leverantör när man sitter fast i ett låst nät som ni gör.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Jag tror Bahnhof kör IPTV med hjälp av Kalejdo eftersom de inte har egen lösning för detta. Jag jobbar i ett stadsnät och har aldrig hört att det skulle gå att teckna IPTV via en annan leverantör när man sitter fast i ett låst nät som ni gör.

Tack för svaret! Jag är också skeptisk till att det skulle fungera men har mycket dålig koll på hur IPTV fungerar rent tekniskt så det är därför jag frågar.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid skaffa IPTV från Telia då de kör med Unicast nuförtiden. Deras senaste box kan använda Wifi också.
Du måste iofs vara Telia kund för att få det men det räcker med att kryssa i rutan för Mobilt bredband Bas som du får med utan extra kostnad om du är ny kund hos Telia.
Det är ju bara Multicast lösningar som kräver att IPTV leverantören finns i samma nät.

Tror att IPTV Multicast tynar bort med tiden. Färre och färre använder linjär TV samt allt krångel med boxar som måste trådanslutas.
Nyttan för nätet blir ju mindre ju färre som tittar och Telia har kommit till den punkt då nackdelarna är större än fördelarna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W