Nokia säger upp 14 000 anställda – flaggar för oviss 5G-marknad

Permalänk
Melding Plague

Nokia säger upp 14 000 anställda – flaggar för oviss 5G-marknad

Det finska telekommunikationsbolaget drar hårt i handbromsen och planerar rejäla nedskärningar till följd av en allt trögare 5G-marknad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har Nokia över 14k anställda? Sicket mindfuck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindgrenar:

Har Nokia över 14k anställda? Sicket mindfuck.

87 771 – Juni 2013
98 322 (keskim. 2019)
86,896 (2022)
Wikipedia svenska och finska sidan och sist engelska.
Hittade några nyare källor där det var över 100k anställda men de var inte lika pålitliga.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Det är en otrygg Konjunktur nu, man vet inte vad som kommer hända. Man ser i forumet att många nyexade har problem på arbetsmarknaden.

Min poäng är att varsel i lågkonjunktur är värre än detsamma i högkonjunktur där de snabbt fixar nya jobb.

Permalänk
Medlem

Ericsson förlust 29 MILJARDER? Ganska galet...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Cadzon:

Ericsson förlust 29 MILJARDER? Ganska galet...

Var ärligt talat tvungen att dubbelkolla att jag inte skrivit fel, men från vad jag ser är miljarder (tyvärr) korrekt. Ofattbart mycket för en vanlig dödlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en otrygg konjektur nu, man vet inte vad som kommer hända. Man ser i forumet att många nyexade har problem på arbetsmarknaden.

Min poäng är att varsel i lågkonjektur är värre än detsamma i högkonjektur där de snabbt fixar nya jobb.

Ja, är väl lite definitionen av lågkonjunktur.

”En lågkonjunktur är en period inom ekonomin då den övergripande ekonomiska aktiviteten är låg. Det innebär att det förekommer en minskning av produktion, sysselsättning och försäljning av varor och tjänster. Under lågkonjunkturer brukar arbetslösheten öka, och det kan vara svårare för företag att göra vinster. Det är en del av den naturliga cykeln i ekonomin och kan vara en följd av olika faktorer såsom minskad efterfrågan, högre arbetslöshet eller andra makroekonomiska påverkansfaktorer.”

Källa: ChatGPT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Ericsson förlust 29 MILJARDER? Ganska galet...

Handlar mest om nedskrivningar av värdet på tillgångar har jag för mig. Inte förluster i den dagliga verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Var ärligt talat tvungen att dubbelkolla att jag inte skrivit fel, men från vad jag ser är miljarder (tyvärr) korrekt. Ofattbart mycket för en vanlig dödlig.

På ett kvartal dessutom, Activision affären kanske inte var så farlig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Handlar mest om nedskrivningar av värdet på tillgångar har jag för mig. Inte förluster i den dagliga verksamheten.

Enligt Ericssons pressmeddelande så var "nedskrivning av goodwill på SEK -31,9 miljarder relaterad till förvärvet av Vonage".

"Periodens resultat exklusive nedskrivning av goodwill var SEK 1,4 (5,4) miljarder."

Så själva verksamheten verkar ha gått med en liten vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Ericsson förlust 29 MILJARDER? Ganska galet...

Nedskrivningar av Vonage med 32 miljarder är enskilt största förlustposten i Ericssons rapport.

Permalänk

Mycket goda nyheter för inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Enligt Ericssons pressmeddelande så var "nedskrivning av goodwill på SEK -31,9 miljarder relaterad till förvärvet av Vonage".

"Periodens resultat exklusive nedskrivning av goodwill var SEK 1,4 (5,4) miljarder."

Så själva verksamheten verkar ha gått med en liten vinst.

Då är väl en förlust inga större problem om man köpt upp något.. Kallas investering. Måste sådant gå vinst samma år?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då är väl en förlust inga större problem om man köpt upp något.. Kallas investering. Måste sådant gå vinst samma år?

Nej, men aktieägarna bör ställa sig frågan hur utvärderingen gick till inför detta uppköp. Med tanke på att man halverar värderingen bara ett år efter är det rimligt att kräva tydlighet i ärendet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då är väl en förlust inga större problem om man köpt upp något.. Kallas investering. Måste sådant gå vinst samma år?

Det måste inte gå med vinst samma år nä. Men man köpte vonage för ca 60 miljarder kronor. Något år efter får man skriva ner halva värdet på hela det köpet. Det är en väldans massa miljarder man hade kunnat spara och köpa företaget för en rimligare slant.
Det ser inte så snyggt ut i nuläget iaf - och jag har sett en hel del sågningar i finansnyheter kring det här.

Hur det hela faller ut får väl framtiden utvisa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Nej, men aktieägarna bör ställa sig frågan hur utvärderingen gick till inför detta uppköp. Med tanke på att man halverar värderingen bara ett år efter är det rimligt att kräva tydlighet i ärendet.

En fråga, Maud Olofsson råkar inte sitta i styrelsen? Hon har ju ett riktigt sinne för bra affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

En fråga, Maud Olofsson råkar inte sitta i styrelsen? Hon har ju ett riktigt sinne för bra affärer.

Jag tänkte skriva att PostNord var väl samma känsla av affärer

Sedan insåg jag att hon minsann var inblandad där med.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det måste inte gå med vinst samma år nä. Men man köpte vonage för ca 60 miljarder kronor. Något år efter får man skriva ner halva värdet på hela det köpet. Det är en väldans massa miljarder man hade kunnat spara och köpa företaget för en rimligare slant.
Det ser inte så snyggt ut i nuläget iaf - och jag har sett en hel del sågningar i finansnyheter kring det här.

Hur det hela faller ut får väl framtiden utvisa.

Jaha, jag trodde det innebar att de köpt upp ett bolag för ca 30 miljarder och därmed gick -30 miljarder för skatteanledningar. Tack för förklaringen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Cadzon:

Ericsson förlust 29 MILJARDER? Ganska galet...

Känns som att aktieägarna bör ha lärt sig en läxa ångande Ericsson några gånger redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Nedskrivningar av Vonage med 32 miljarder är enskilt största förlustposten i Ericssons rapport.

Ja, ett idiotiskt köp, precis som Telias köp av tv4

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en otrygg konjektur nu, man vet inte vad som kommer hända. Man ser i forumet att många nyexade har problem på arbetsmarknaden.

Min poäng är att varsel i lågkonjektur är värre än detsamma i högkonjektur där de snabbt fixar nya jobb.

Hur kan du se det? Inom vilka områden?

Hur kan Nokia ha problem med 5G-marknaden? Trodde de redan forskade på 6G vid det här laget.

Skrivet av Cadzon:

Ericsson förlust 29 MILJARDER? Ganska galet...

Hur är det ens möjligt? Man tror ju att de flesta stater satsar på teknik och det land som ligger i framkant kommer vinna på det i framtiden.

Gick det så här dåligt för telekomföretagen senaste finanskrisen 2008?

Skrivet av Sysop:

Ja, är väl lite definitionen av lågkonjunktur.

”En lågkonjunktur är en period inom ekonomin då den övergripande ekonomiska aktiviteten är låg. Det innebär att det förekommer en minskning av produktion, sysselsättning och försäljning av varor och tjänster. Under lågkonjunkturer brukar arbetslösheten öka, och det kan vara svårare för företag att göra vinster. Det är en del av den naturliga cykeln i ekonomin och kan vara en följd av olika faktorer såsom minskad efterfrågan, högre arbetslöshet eller andra makroekonomiska påverkansfaktorer.”

Källa: ChatGPT

Hur använder man ChatGPT?

Skrivet av Bizzro:

En fråga, Maud Olofsson råkar inte sitta i styrelsen? Hon har ju ett riktigt sinne för bra affärer.

Ja Nuonaffären var ju verkligen en lyckoträff! Inte! Kostade svenska skattebetalare nästan 40 miljarder. Den sämsta affären i svensk historia.

Skrivet av lindgrenar:

Känns som att aktieägarna bör ha lärt sig en läxa ångande Ericsson några gånger redan...

Det har man sagt i mer över tjugo år men folk lär sig aldrig! Säger inte att ingenjörerna på Ericsson är duktiga men ledningen har inte lyckats styra det bolaget särskilt väl.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du se det? Inom vilka områden?

Hur kan Nokia ha problem med 5G-marknaden? Trodde de redan forskade på 6G vid det här laget.

Jag skrev otrygg Konjunktur. Man vet inte om lågkonjektur kan komma, en rädsla för att den snart kommer.

Angående 5G marknaden så är jag för dålig insatt i exakt hur Ericsson får betalt, jag tycker det bytts master i hela sverige i rasande takt och 3G är väl nersläck slutet av 2014.
Men man får se på hela världen och hur Ericsson får betalt, licenspengar som hårdvara.

*edit*
Konjunktur stavas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skrev otrygg konjektur. Man vet inte om lågkonjektur kan komma, en rädsla för att den snart kommer.

Angående 5G marknaden så är jag för dålig insatt i exakt hur Ericsson får betalt, jag tycker det bytts master i hela sverige i rasande takt och 3G är väl nersläck slutet av 2014.
Men man får se på hela världen och hur Ericsson får betalt, licenspengar som hårdvara.

Okej! Så Ericsson får inga orderingångar längre? När släcks 4G-nätet?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Så Ericsson får inga orderingångar längre? När släcks 4G-nätet?

Inkomsterna minus deras utgifter för senaste kvartal var minus 29 miljarder kronor enligt artikeln. Det är den information vi har, plus att det står minskad försäljning.
Man kan anta att orderingångarna är väldigt låga emot förvänningarna, informationen om detta får man dock leta upp i en källa utanför vad som står i artikeln.

När 4G nätet släcks är det ingen som vet, det är knappast bestämt. Att släcka 3G nätet medför megastora kostander för företag och samhället, då så mycket prylar har 3G modem. Dessa byts idag för stora pengar för att ofta få 4G modem, så när 4G släcks så slutas de fungera.
Det kan låta vettigt att byta till 5G modem, men industrin är ofta lite efter. Man vill ha vältestade saker som fungerar.

Orsak till att släcka 3G nät och annat gammalt är flera. En orsak är att dessa gammal teknik upptar frekvensband oeffektivt, där man kan nyttja denna frekvensband bättre. Så även om ett land har hur mycket pengar som helst, så är det inte bra att slösa på frekvensband som kunde användas till annat.

Det sista skrev jag för att det finns folk som argumenterar för att vi har råd att ha igång gammal teknik. Men det är som sagt inte endast en kostnadsfråga varför det är poäng att släcka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skrev otrygg konjektur. Man vet inte om lågkonjektur kan komma, en rädsla för att den snart kommer.

Angående 5G marknaden så är jag för dålig insatt i exakt hur Ericsson får betalt, jag tycker det bytts master i hela sverige i rasande takt och 3G är väl nersläck slutet av 2014.
Men man får se på hela världen och hur Ericsson får betalt, licenspengar som hårdvara.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konjunktur

Permalänk

Ja, jag stavar fel.
Det jag påstår är att den just nu är i ett läge där folk/företag misstänker att det snart kan bli lågkonjunktur. Folk kan då hålla lite i pengarna och vara sparsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, jag stavar fel.
Det jag påstår är att den just nu är i ett läge där folk/företag misstänker att det snart kan bli lågkonjunktur. Folk kan då hålla lite i pengarna och vara sparsamma.

Exakt, man får "rätta mun efter matsäcken".

Permalänk
Medlem

5G utbyggnaden saktar ner? Som någon Anna skrev tycker jag det sätts upp master på löpande band. Telia räknar att vara klar 2025. Är ju en hel del kvar.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

5G utbyggnaden saktar ner? Som någon Anna skrev tycker jag det sätts upp master på löpande band. Telia räknar att vara klar 2025. Är ju en hel del kvar.

<Uppladdad bildlänk>

Det har du rätt i, men antar att det är orderingångarna som viker, även om det är många stora pågående ordrar. Sen är ju telia ganska litet i sammanhanget också.

De som jobbar i fält med mastmontage (som en annan) får hoppa rätt friskt mellan olika projekt och opertörer. Vissa år är suget på arbetskraft enormt, ibland händer ingenting.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur använder man ChatGPT?

Du kan kontakta mig på pm för en lektion, pris 1000USD.