Permalänk

Koppla in induktionshäll

Hej!

Nu har jag några frågor som jag hoppas att jag kan få svar på.

Min induktionshäll har gått sönder. Jag har kopplat bort den och då såg jag att den hade en tjock sladd med tre mindre sladdar i den tjocka som sedan var kopplade till tre andra i en dosa.
På den induktionshällen står det 220-240V.
Den nya som jag köpt står det både 230V och 400V. Det är en sladd med tre mindre i. Kan jag bara koppla in den nya så som den gamla satt?
Har tagit bild på hur gamla tidigare sladdar satt.

Tack på förhand för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Hej!

Nu har jag några frågor som jag hoppas att jag kan få svar på.

Min induktionshäll har gått sönder. Jag har kopplat bort den och då såg jag att den hade en tjock sladd med tre mindre sladdar i den tjocka som sedan var kopplade till tre andra i en dosa.
På den induktionshällen står det 220-240V.
Den nya som jag köpt står det både 230V och 400V. Det är en sladd med tre mindre i. Kan jag bara koppla in den nya så som den gamla satt?
Har tagit bild på hur gamla tidigare sladdar satt.

Tack på förhand för hjälpen

Får en induktionshäll ens anslutas direkt i väggen? En ny måste väl monteras med stickpropp?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Hej!

Nu har jag några frågor som jag hoppas att jag kan få svar på.

Min induktionshäll har gått sönder. Jag har kopplat bort den och då såg jag att den hade en tjock sladd med tre mindre sladdar i den tjocka som sedan var kopplade till tre andra i en dosa.
På den induktionshällen står det 220-240V.
Den nya som jag köpt står det både 230V och 400V. Det är en sladd med tre mindre i. Kan jag bara koppla in den nya så som den gamla satt?
Har tagit bild på hur gamla tidigare sladdar satt.

Tack på förhand för hjälpen

Det är för otydligt för att kunna hjälpa dig. Ev behöver du koppla olika beroende på vad du har för installation. Jag skulle rekommendera en elektriker.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Troligen. Men det kanske är värt att lägga 2000kr och låta en elektriker göra det, alternativt att du tar några timmar och läser på (om du nu känner dig kapabel i övrigt att göra det)?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Hej!

Nu har jag några frågor som jag hoppas att jag kan få svar på.

Min induktionshäll har gått sönder. Jag har kopplat bort den och då såg jag att den hade en tjock sladd med tre mindre sladdar i den tjocka som sedan var kopplade till tre andra i en dosa.
På den induktionshällen står det 220-240V.
Den nya som jag köpt står det både 230V och 400V. Det är en sladd med tre mindre i. Kan jag bara koppla in den nya så som den gamla satt?
Har tagit bild på hur gamla tidigare sladdar satt.

Tack på förhand för hjälpen

Om du måste fråga så skall du inte koppla in den 😊 du kan bränna båda hällen och skada dig själv eller någon i hushållet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Med den nya hällen så följer det med ett enkelt kopplings-schema som visar hur du kopplar om mellan 230V och 400V. Det brukar ofta vara en klisterlapp som sitter någonstans. Du måste läsa den och säkerställa att hällen är inställd så att den förväntar sig 230V. Sedan kopplar du in den på samma sätt som den andra hällen satt.

Permalänk
Medlem

Detta är inget du borde göra själv, det är ett jobb för en elektriker. Mest för din egen säkerhet och brist på kunskap. Du får inte byta en fast ansluten spis/häll. https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/spis/k%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Med den nya hällen så följer det med ett enkelt kopplings-schema som visar hur du kopplar om mellan 230V och 400V. Det brukar ofta vara en klisterlapp som sitter någonstans. Du måste läsa den och säkerställa att hällen är inställd så att den förväntar sig 230V. Sedan kopplar du in den på samma sätt som den andra hällen satt.

Oftast brukar hällar med 230/400V kräva ~20A på 1 fas vilket kan vara bra att veta först 🤣då dem flesta har det eller mindre som huvudsäkring

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Tack alla för era svar. Får försöka få tag i en elektriker, det verkar dock vara svårare än att koppla in hällen själv 😅 tänkte därför att jag fixar det men det kanske är för svårt.

Permalänk
Medlem

Du får bara ansluta stickpropp, om det gäller fast anslutning ta hjälp av elektriker så har du i.a.f. inte visat dig vårdslös om något händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie123:

Tack alla för era svar. Får försöka få tag i en elektriker, det verkar dock vara svårare än att koppla in hällen själv 😅 tänkte därför att jag fixar det men det kanske är för svårt.

Borde finnas elektriker med jour men det blir nog billigare att köra micro/hämtmat i helgen 😁

Permalänk
Skrivet av Shepherds pie:

Borde finnas elektriker med jour men det blir nog billigare att köra micro/hämtmat i helgen 😁

😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Borde finnas elektriker med jour men det blir nog billigare att köra micro/hämtmat i helgen 😁

https://www.ikea.com/se/sv/p/tillreda-portabel-induktionshael...
https://www.ikea.com/se/sv/p/tillreda-portabel-induktionshael...

Permalänk
Medlem

Roligare att testa olika ställen med hämtmat. 😁

Permalänk

Haha underbart! Tack för tips.
Ja det är ju aldrig fel att testa 😂

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som sagt, måste du fråga så gör det inte själv. Det är inte heller tillåtet att göra själv om det inte finns en kontakt på den. Förutsätter att det inte finns…

Att det står 230v OCH 400v beror på att den tar både trefas (ofta 400v) eller flera faser 230v. Det brukar ofta vara 3x16A 230v fram till spisuttaget. Man måste mäta eller veta hur det är kopplat i andra änden… Rörigt? Hantverkarna gör allt för att hålla sig sysselsatta. Allt från norsk trefas till gips i våtrum haha

Ring en elektriker eller lär dig hårda vägen. Friskt kopplat hälften brunnet!

För den som bara vill veta lite mer om ämnet kan läsa lite här
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Borde finnas elektriker med jour men det blir nog billigare att köra micro/hämtmat i helgen 😁

Det finns brukar vara minimum 3k/utryckning... Men mer rimligt runt 4-5k.
Man får väldigt mycket hämtmat för det 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns brukar vara minimum 3k/utryckning... Men mer rimligt runt 4-5k.
Man får väldigt mycket hämtmat för det 😁

Gör maten i ugnen bara. Går utmärkt att steka och koka i ugnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Oftast brukar hällar med 230/400V kräva ~20A på 1 fas vilket kan vara bra att veta först 🤣då dem flesta har det eller mindre som huvudsäkring

Nja, en häll med endast en fas kan behöva en säkring som tål mer det är sant. Den angivna effekten som hällen behöver brukar ofast anges som summa av alla värmepunkter på max samtidigt. Det är väldigt sällan, eller kanske aldrig, som man lagar mat på det sättet.

Nuförtiden är det svårt att köpa sig en häll med samma låga effektförbrukning som tidigare modeller och då blir det problem av det här slaget. Om man lastar säkringen för mycket så kommer den att lösa ut, så man får försöka lära sig var gränsen går och känner man att det inte fungerar så får man dimensionera om sin anläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Nja, en häll med endast en fas kan behöva en säkring som tål mer det är sant. Den angivna effekten som hällen behöver brukar ofast anges som summa av alla värmepunkter på max samtidigt. Det är väldigt sällan, eller kanske aldrig, som man lagar mat på det sättet.

Nuförtiden är det svårt att köpa sig en häll med samma låga effektförbrukning som tidigare modeller och då blir det problem av det här slaget. Om man lastar säkringen för mycket så kommer den att lösa ut, så man får försöka lära sig var gränsen går och känner man att det inte fungerar så får man dimensionera om sin anläggning.

Det är väldigt vanligt med hällar som drar 20/25A på 1 fas... Och det är absolut med alla igång men de mindre plattorna drar ju oftast inget.

De två minsta brukar vara 5-8%/styck av totala lasten

Edit
Kollade hällar
Aeg, miele, Siemens det har en effekt på 7350W vilket skulle vara 31 A en fas 😁
(P=U*I) 7350/230= 31.9A

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är väldigt vanligt med hällar som drar 20/25A på 1 fas... Och det är absolut med alla igång men de mindre plattorna drar ju oftast inget.

De två minsta brukar vara 5-8%/styck av totala lasten

Edit
Kollade hällar
Aeg, miele, Siemens det har en effekt på 7350W vilket skulle vara 31 A en fas 😁
(P=U*I) 7350/230= 31.9A

Jo det blir ju så med endast en fas. Men det kan ju också vara så att på en fas så har spisen en inbyggd spärr för vad som får vara igång samtidigt? Just på grund av orimligheten att dra fram kablar så tål 32 A till köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jo det blir ju så med endast en fas. Men det kan ju också vara så att på en fas så har spisen en inbyggd spärr för vad som får vara igång samtidigt? Just på grund av orimligheten att dra fram kablar så tål 32 A till köket.

Nej varför skulle de sälja en häll med max effekt och sedan spärra den?

De kopplas med 400V och drar då 20A istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej varför skulle de sälja en häll med max effekt och sedan spärra den?

De kopplas med 400V och drar då 20A istället

För att även de med en äldre elanläggning vill byta till induktionshäll utan att dra om sin el?

Permalänk
Medlem

I sverige är väll 3x 16A standard vad som brukar vara framdraget till ett kök, iaf när der gäller villa.
Spisar, hällar och ugnar som säljs borde fungera med det men inte säkert vid leverans.
Har köpt 2st 230v spisar en gång och fick koppla om med ny kabel och kontakt på baksidan från spisen, men det gick bra 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

För att även de med en äldre elanläggning vill byta till induktionshäll utan att dra om sin el?

Man får väl köpa en häll som är anpassad för 50 tals elen då? Finns skräp med en fas på 3200W också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej varför skulle de sälja en häll med max effekt och sedan spärra den?

De kopplas med 400V och drar då 20A istället

Mickeboy har rätt, beroende på inkoppling så spärrar sig hällen och ger inte ut max effekt. Det kan vara att Boostfunktionen inte fungerar, att det inte går att köra vissa plattor i kombination med varandra för att dom delar fas, ibland går det inte att köra i kombination alls och ibland så regleras effekten på de två plattor som körs så att det inte drar mer än vad kablarna klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Mickeboy har rätt, beroende på inkoppling så spärrar sig hällen och ger inte ut max effekt. Det kan vara att Boostfunktionen inte fungerar, att det inte går att köra vissa plattor i kombination med varandra för att dom delar fas, ibland går det inte att köra i kombination alls och ibland så regleras effekten på de två plattor som körs så att det inte drar mer än vad kablarna klarar av.

Då skall det stå i Specsen, brukar göra det på motorer.
Står det inte så är det den effekten som står angiven...
Det som står i hällar generellt är att den sänker effekten om den blir överhettad vilket är i princip samma sak

Jag har läst manualen nu för 3 olika hällar i olika prisklasser och ingen nämner begränsad effekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då skall det stå i Specsen, brukar göra det på motorer.
Står det inte så är det den effekten som står angiven...
Det som står i hällar generellt är att den sänker effekten om den blir överhettad vilket är i princip samma sak

Jag har läst manualen nu för 3 olika hällar i olika prisklasser och ingen nämner begränsad effekt

Jag googlade och hittade denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-om-en-siemens-in...
där hällen EH611BE18E diskuteras. Se det som ett exempel.

Produktsida:

https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/EH611B...

I dokumentet som heter installationsinstruktion finns lite text på sida 58 under rubriken som heter "Ändra anslutningens strömstyrka 13/16/20 A, bild 7"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag googlade och hittade denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-om-en-siemens-in...
där hällen EH611BE18E diskuteras. Se det som ett exempel.

Produktsida:

https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/EH611B...

I dokumentet som heter installationsinstruktion finns lite text på sida 58 under rubriken som heter "Ändra anslutningens strömstyrka 13/16/20 A, bild 7"

Den produkten finns inte längre...
Men det där är inte vanligt att man kan ställa Amperen.

Edit
Problemet är att induktionshällar använder 230V slingor och inte 400V som äldre spisar gjorde

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den produkten finns inte längre...
Men det där är inte vanligt att man kan ställa Amperen.

Edit
Problemet är att induktionshällar använder 230V slingor och inte 400V som äldre spisar gjorde

Hällen EU61RBEB5D verkar finnas att köpa:
https://www.pricerunner.se/pl/106-3202490761/Spishaellar/Siem...

Produktsida:

https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/ugnar-...

Dokumentet heter fortfarande "installationinstruktion"
Kolla på sidan 25:

"Effektbegränsning
Begränsar hällens totaleffekt om det behövs
pga. husets elinstallation. Tillgängliga inställningar beror på hällens maxeffekt. Du hittar
utförligare uppgifter på typskylten. Är funktionen på och hällen uppnår inställd effektgräns, så får du upp på displayen och kan
inte välja högre effektlägen."

Det finns en liten fin tabell där för olika effekter som man kan ställa in.