Dator som ej startar igång windows men fläktar går igång

Permalänk
Medlem

Dator som ej startar igång windows men fläktar går igång

Tänkte starta om min gamla dator som jag inte använt på +2 år pågrund av att den ej har gått igång ordentligt. Alla fläktar och lampor går igång men skärmen byter från analog och sedan till hdmi sedan blir det helt svart, så jag antar att den får nån typ av signal iaf. Notera att detta är en gammal dator och jag kan absolut inget om datorer.

Misstänker att jag behöver resetta bios efter mycket eftersökande men hur skall jag göra det.

Obs: Jag ska köpa en ny men är i behov av en dator i nuläget och jag har inga pengar.

Tråd flyttad till support /Vzano, Mod
Permalänk
Hedersmedlem

Finns det flera portar där du kan koppla in skärmen? Om ja, prova alla en efter en.

Jag tänker också att jag inte alls är säker på att det hjälper att resetta BIOS, samt att om du slutat använda datorn för att den inte ville starta ordentligt så har du ju inte ökat på oddsen att få bukt med det problemet genom att låta den stå. Jag skulle rekommendera dig att ta hjälp av någon lokal förmåga som du kan ta datorn till eller som kan hjälpa dig på plats.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är inte skärmen utan hela systemet, jag testade att koppa både headset och tangentbord men inget började lysa som det gjorde innan. Jag behöver bara få igång Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Och hur tänker du dig att något ska kunna lösas om du inte testar tipsen du får?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte var tydlig i tråden. Det är nämligen så att jag har testat alla portar i skärmen med datorn, jag vill också tillägga att skärmen fungerar hur bra som helst med mitt ps4 som jag har.

Alla lampor på grafikkort, moderkort osv lyser. Men datorn vill inte vakna. Jag misstänkte bios då jag har sökt upp gamla trådar där andra har haft samma problem där BIOS behöver nollställas för att datorn ska gå igång som den gjorde från start. Jag glömde även skriva specsen:

Asus GTX 680
Moderkort: Z77a-s01
Processor: i7

Permalänk
Medlem

Förmodligen har cmos-batteriet laddat ur om datorn stått urkopplad länge.

Köp ett nytt batteri och byt ut det som sitter på moderkortet (runda silvriga i mitten). Bios resettas automtiskt när inget fungerande batteri sitter inkopplat:

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ja, men detta hände för drygt två år sedan, det var då jag slutade använda datorn för jag har samma problem då som nu. Men tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladtion:

Ja, men detta hände för drygt två år sedan, det var då jag slutade använda datorn för jag har samma problem då som nu. Men tack ändå.

Du har redan testat nytt cmos-batteri eller du vill inte testa? Förstår inte varför du skapar en tråd om du inte vill ha tips på vad du kan testa för att lösa problemet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hade också Z77A-S01 för länge sen och hade ett problem att datorn inte vill komma igång riktigt och fick stänga av och sätta på den flera gånger i rad för att få igång den riktigt. Fick det lagat på garanti genom att Inet uppdaterade BIOS, exakt hur de gjorde nämnde de inte. Om detta är relevant för dig är väldig svårt att säga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du har redan testat nytt cmos-batteri eller du vill inte testa? Förstår inte varför du skapar en tråd om du inte vill ha tips på vad du kan testa för att lösa problemet?

Jag testade att byta batteri, det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hade också Z77A-S01 för länge sen och hade ett problem att datorn inte vill komma igång riktigt och fick stänga av och sätta på den flera gånger i rad för att få igång den riktigt. Fick det lagat på garanti genom att Inet uppdaterade BIOS, exakt hur de gjorde nämnde de inte. Om detta är relevant för dig är väldig svårt att säga.

Okej, då får det bli att nollställa Bios för det du nämner fick jag också göra innan det helt enkelt inte gick att starta datorn mer. Tack för svar o ha en bra kväll!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ladtion:

Ursäkta att jag inte var tydlig i tråden. Det är nämligen så att jag har testat alla portar i skärmen med datorn, jag vill också tillägga att skärmen fungerar hur bra som helst med mitt ps4 som jag har.

Alla lampor på grafikkort, moderkort osv lyser. Men datorn vill inte vakna. Jag misstänkte bios då jag har sökt upp gamla trådar där andra har haft samma problem där BIOS behöver nollställas för att datorn ska gå igång som den gjorde från start. Jag glömde även skriva specsen:

Asus GTX 680
Moderkort: Z77a-s01
Processor: i7

Jag menade så klart att du ska prova olika portar i datorn. Har du portar för grafik på moderkortet så kan det vara idé att plocka bort grafikkortet och se om datorn fungerar då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Problemet för mig var att bios var korrupta och jag behövde flasha nya. Att komma in i menyn för att flasha var dock svårt eftersom att den inte startade.

Jag tror att det var en 'cold boot' som löste problemet för mig. Det innebär att man låter all komponenter i datorn ladda ur innan man startar.

1. Koppla ur nätkabeln från väggen så att datorn inte får strömtillförsel.
2. Starta datorn för att ladda ur kondensatorer. Det kan låta som att datorn drar igång lite men att den lägger av på direkten.
3. Låt datorn stå några timmar för att ladda ur ytterligare. För mig gick datorn igång på morgonen eftersom jag lämnat den över natten.

4. Koppla in de sladdar som är nödvändiga, dvs nätkabel, skärm och tangentbord.
5. Starta datorn och spamtryck DELETE. In i bios och flasha från USB eller vad du har förberett.

Jag minns tyvärr inte om jag kopplade ur grafikkort eller körde på integrerade grafikkortet. Oftast är det bäst att koppla ur allt ickenödvändigt: GPU, hårddiskar, mm. Jag är också osäker på hur jag gjorde med ramstickorna, det kan vara så att jag endast hade en ramsticka i.

Har för mig att det inte funkade varje gång att cold boota så kan ta några dagar av försöka. Finns även en lightvariant av cold boot där man struntar i steg 3 som kan vara värd att pröva först eller mellan längre försök.

Som andra sagt är det bra att byta CMOS-batteri om den varit stående och på så sätt minska externa fel.

Visa signatur

Operativsystem:Windows 8.1 64-bit, CPU:i5 3570K @ 3.40GHz, RAM:16.0GB @ 799MHz, Moderkort:MSI Z77A-G43, Grafik:DELL U2412M (1920x1200@60Hz), R9 390, Minne:111GB Samsung SSD 840 Series, 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB, 931GB Western Digital, Optiska Enheter: SH-224BB

Permalänk
Medlem

Kan inte jättemycket om datorer, men vad menas med att flasha med USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladtion:

Kan inte jättemycket om datorer, men vad menas med att flasha med USB?

Att man laddar in BIOS mjukvaran i moderkortets BIOS-chipp från ett usb-minne.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Ladtion:

Kan inte jättemycket om datorer, men vad menas med att flasha med USB?

Som Shugge sa.

Kan vara värt göra lite förberedelser. Finns information om hur man går till väga om man söker runt. Viktigt är att man har rätt bios för sitt moderkort och att usb:t är formaterat rätt för att vara läsbar. Det är ett ganska gammalt moderkort men om du kollar på en guide från MSI så är det antagligen väldigt snarlikt.

Visa signatur

Operativsystem:Windows 8.1 64-bit, CPU:i5 3570K @ 3.40GHz, RAM:16.0GB @ 799MHz, Moderkort:MSI Z77A-G43, Grafik:DELL U2412M (1920x1200@60Hz), R9 390, Minne:111GB Samsung SSD 840 Series, 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB, 931GB Western Digital, Optiska Enheter: SH-224BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av warferwille:

Som Shugge sa.

Kan vara värt göra lite förberedelser. Finns information om hur man går till väga om man söker runt. Viktigt är att man har rätt bios för sitt moderkort och att usb:t är formaterat rätt för att vara läsbar. Det är ett ganska gammalt moderkort men om du kollar på en guide från MSI så är det antagligen väldigt snarlikt.

Okej, jag testar allt jag kan sen återkommer jag. Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Nu upptäckte jag något, när jag klickade på knappen som sitter bredvid sätta på knappen på datorn låter det från nägtagget, samma knapp behövde jag använde för att få igång datorn tidigare när jag hade detta problemet, så när lampan bredvid sätta-på blinkade så gick datorn igång(man behövde klicka på den knappen för att den skulle blinka). Men nu blinkar den aldrig när jag klickar på den o datorn går inte igång. Kan jag dra någon slutsats av detta eller är det ba något normalt?

Permalänk
Medlem

Dator vill ej boota upp

Efter mycket om o men med att försöka få igång datorn har jag tyvärr inte lyckats. (Skrev en annan tråd men det blev jätteotydligt vad jag menade)

Specs:

Msi Z77a-s01
Asus GTX 680
i7 intel processor
Corsair 900D

Alla fläktar, lampor osv startar upp men datorn bootar inte upp någonting alls,när jag kopplat skärmen till grafikkortet står det ”no signal”. Jag är medveten om att man kan koppla in hdmi/vga i moderkortet men tyvärr har inte mitt moderkort en sådan port. Tangentbord eller mus fungerar hela inte då datorn ej bootar.

Jag har testat att köra med 1 ram istället för 2, jag har testat alla ram porter och båda ramsen. Kopplat ur diskar, cd-läsare. Testat att ta ur batteriet, samt clr_cmos.

Jag vet inte vad jag skall göra.

Värt att tillägga: Innan jag fick detta problem så krävde datorn att man behövde klicka på reset sw-knappen och kampen bredvid behövde blinka för att datorn skulle boota upp Windows. (Man behövde klicka ksk 20 ggr till lampan tillslut tändes)

Vad jag har läst också är att moderkortets usb-portar inte fungerar innan den bootar. Man måste alltså använda gamla portar till tangentbord vilket för närvarande jag inte har.

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Ladtion: Jag sammanfogade dina trådar. Vänligen håll dig till en och samma tråd, tack.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att prova ett annat nätaggregat?
Har du byggt den själv?

Jag hade gjort så här i din sits...

-montera ur all hårdvara från chassit.
-lägg moderkort med monterad cpu, minne och grafikkort på något icke ledande. Jag brukar använda en moderkortskartong eller liknande.
-koppla in nätdelen till moderkort och gpu. Koppla in skärm och tangentbord.
-starta genom att kortsluta moderkortets pwr-pins (brukar stå "pwr +/-" eller liknande) med en flat skruvmejsel.

Startar den inte här så får du nog börja prova andra delar, nätdel, gpu osv. Nån polare som skulle kunna vara behjälplig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skugga:

Har du möjlighet att prova ett annat nätaggregat?
Har du byggt den själv?

Jag hade gjort så här i din sits...

-montera ur all hårdvara från chassit.
-lägg moderkort med monterad cpu, minne och grafikkort på något icke ledande. Jag brukar använda en moderkortskartong eller liknande.
-koppla in nätdelen till moderkort och gpu. Koppla in skärm och tangentbord.
-starta genom att kortsluta moderkortets pwr-pins (brukar stå "pwr +/-" eller liknande) med en flat skruvmejsel.

Startar den inte här så får du nog börja prova andra delar, nätdel, gpu osv. Nån polare som skulle kunna vara behjälplig?

Ja, tänker du på reset sw isf? eftersom startknappen fungerar men datorn vill inte boota upp varken bios eller windows

Permalänk
Medlem

Vilken av mina frågor svarade du på?

Anledningen till mitt tips att lägga all hårdvara utanför chassit är för att kunna utesluta kortslutning pga felmontering i chassit. Glömda distanser, distanser på fel ställe osv, samt få en startpunkt med så få felorsaker som möjligt inblandade.

Har datorn fungerat bra tidigare?