Microsoft släpper beta av Copilot för Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper beta av Copilot för Windows 10

För en vecka sedan kom ett rykte om att Microsofts AI-assistent kan komma till Windows 10, och nu är den här i Insider-programmets Release Preview-kanal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har bekanta som pratade med datorn, tv och bilen redan på 90 talet och skällde ut den rejält ibland, skillnaden idag är att datorn reagerar och svarar.
Nå vi lever i en intressant värld. Där kommande generationer kommer se det som självklarhet att man kan prata med deras elektronikutrustning.

Just Bing, Chatgpt, Google bard etc tycker jag håller för låg kvalite och det är tveksamt till om svaret är bättre än vad man får i en Googlesökning. T.ex. kan dessa Ai föreslå saker som gällde för 10år sedan.

Permalänk
Medlem

Varför måste Pyttemjuk alltid baka in allt i OS, vore det inte bättre om dom utvecklade mjukvara som kan stå på sina egna ben?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför måste Pyttemjuk alltid baka in allt i OS, vore det inte bättre om dom utvecklade mjukvara som kan stå på sina egna ben?

För inlåsningseffekten.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför måste Pyttemjuk alltid baka in allt i OS, vore det inte bättre om dom utvecklade mjukvara som kan stå på sina egna ben?

Money, money and more Money.
Microsoft har hela tiden vilat bakat in hur mycket som helst direkt i operativsystemet, konkurrenter har då börjat gnälla hos olika länders konkurrensverk.
Men när Microsoft har fått som de har vilat så har konkurrenterna försvunnit. ICQ försvann för msn ingick som standard, den stora skaran idag har inte program för att öppna iso, zip filer och annat.
Samma med Apple och deras iTag, de slog ut Tile ganska rejält.

Jag förväntar mig en stämning av de andra, problemet är att redan andra företag har liknande. Som Siri, alexa etc.

Permalänk
Medlem

- Blir man påtvingad Copilot även om man vägrar använda MS konto?

- Hur länge tar det innan MS helt slutar stödja lokala konton?

- Kommer MS få vika sig för EU och låta oss avinstallera Copilot eller dras den "kampen" ut tills Copilot inte längre har någon betydelse som med Cortana osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Just Bing, Chatgpt, Google bard etc tycker jag håller för låg kvalite och det är tveksamt till om svaret är bättre än vad man får i en Googlesökning.

Ser en större risk med hur just Bing och ChatGPT förvränger världsbilden samt förstör nyanser i språken. Försök få ChatGPT att rimma på svenska! Än värre är att AI i många fall hittar på fakta. Att sedan AI:n i sig försöker vara politiskt korrekt med värdegrund från USA är smått skrämmande i sig. Undra vad kinesiska, ryska eller arabiska AI:s kommer ge ut för några budskap?

Dia Psalmas "Tro rätt, Tro fel" blir aldrig inaktuell...

Permalänk

får man även med copilot i office paketet?

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ser en större risk med hur just Bing och ChatGPT förvränger världsbilden samt förstör nyanser i språken. Försök få ChatGPT att rimma på svenska! Än värre är att AI i många fall hittar på fakta. Att sedan AI:n i sig försöker vara politiskt korrekt med värdegrund från USA är smått skrämmande i sig. Undra vad kinesiska, ryska eller arabiska AI:s kommer ge ut för några budskap?

Dia Psalmas "Tro rätt, Tro fel" blir aldrig inaktuell...

Jag ser större risk att någon blir inkallad till chefen. Där chefen säger, vad har hänt med dig egentligen? Personen står där nervös och tror att den är påkommen. Och Chefen säger för ett år sedan så hade vi så mycket klagomål på ditt arbete så vi funderade på hur vi skulle säga upp dig. Men helt plötsligt har du blivit den bästa arbetaren på företaget, vad har hänt?

Och så är svaret att man har igång en autopilot på datorn som har gjort ens arbete.

Skämt åsido, de flesta gör mycket manuella uppgifter vid datorn som borde gå att automatiseras. Folk har sedan datorer uppfanns gjort olika lösningar som automatikserar jobbet, d.v.s script och annat.
Dessa script har en drös problem som att indatan alltid inte är formaterad korrekt. Det är inte så enkelt att få till detta script. Men med Ai så blir detta lättare.

Det uppstår dock några problem. Säg man har en Excelfil som en medlemsregister för en liten förening vars data ska uppdateras, man har sina regler hur den ska ändras. Med en Ai, ja man vet inte ett skvatt vad Ain har gjort.. Och det dröjer länge innan folk vågar lita på datan.
Frågan är vilken typ av Data vågar man lita på när en Ai har varit inne och pillat på? För mig just nu känns det som mest skolarbete eller tester.

Jag vet som sagt många som just nu undviker gamla klassiska automateringscript av denna anledning, de bearbetar för mycket data och det är svårt att ha koll.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen:
Någon blir inkallad till chefen. Där chefen säger, vad har hänt med dig egentligen? Personen står där nervös och tror att den är påkommen. Och Chefen säger för ett halvår sedan så hade vi en stor dataläcka, där personen i fråga matat in sekretessbelagda uppgifter till ChatGPT:n. Personen berättade hur dokumentation har tagits fram med hjälp av AI. Chefen är inte alls lika förstående och ger den anställda sparken.

Visst är ChatGPT och liknande tjänster till stor hjälp, men samtidigt så kräver det kritiskt tänkande. Jag har sett tjänster som Cowrite förvränga information till den grad att det lätt kunnat leda till rättegång i säkerhetsklassade miljöer.

Har blivit lite förbluffad över hur fel det kan bli ibland, då AI:n ofta både gör syftningsfel samt har svårt med tidsuppskattning. Om något gjordes 2019 så kan OpenAI tolka som att det inträffade för två år sedan, då tidsuppfattningen tidigare varit låst till 2021.

Permalänk
Skrivet av walkir:

@lillaankan_i_dammen:
Någon blir inkallad till chefen. Där chefen säger, vad har hänt med dig egentligen? Personen står där nervös och tror att den är påkommen. Och Chefen säger för ett halvår sedan så hade vi en stor dataläcka, där personen i fråga matat in sekretessbelagda uppgifter till ChatGPT:n. Personen berättade hur dokumentation har tagits fram med hjälp av AI. Chefen är inte alls lika förstående och ger den anställda sparken.

Visst är ChatGPT och liknande tjänster till stor hjälp, men samtidigt så kräver det kritiskt tänkande. Jag har sett tjänser som Cowrite förvränga information till den grad att det lätt kunnat leda till rättegång i säkerhetsklassade miljöer.

Exakt. Jag var ironisk. Och min poäng var att folk inte litar på klassiska script då man förlorar kontroll. Bara sök och replace i Excel kan ställa till med galenskaper som är svåra att hitta. Men att göra ändringarna manuellt skapar andra fel.
Så jag är ifrågasättande till när dessa Ai går använda i ens data? Skolarbete och test pratade jag om.

Säkerhet är annars intressant, men det innebär ofta merkostnader. Det klassiska att allt arbete ska göras på plats, ingen data får lämna den aktuella platsen. (med plats menar jag inte kontor, utan den fysiska platsen där prylen finns) Ja, det är ytterst få privata aktörer som kan ha denna policy utan de blir ruinerade.
Använda ChatGPT är lite väl tafatt idag, men många företag använder Azure Ai lösningar med data.