IT helpdesk/nätverksteknik anställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

"Stämplad som lögnare"? Tror du på fullaste allvar att man är svartlistad på arbetsmarknaden i all framtid för att ha kryddat sitt cv? Det gör väl "alla"?

Om man blir ertappad med att ha ljugit om sin gymnasieutbildning tror jag personen på sin höjd får anställningen avslutad under provanställningen, en tillrättavisning av chefen och en uppmaning att göra klart skolan.. är man bra på sitt jobb är jag inte ens säker att man blir uppsagd/sparkad

Nja, jag tog kanske i lite väl men oftast körd på det jobbet och rättar man inte sitt CV kan det hända igen.

Ingen jag känner kryddar sina CV av den enkla anledningen att om man blir påkommen är man körd åtminstone tills man skrivit om sitt CV så det är korrekt. Varje gång man ska (kanske lite generad) förklara varför man kryddat eller ljugit så är man troligen ute från den arbetsplatsen. Särskilt om det man ljugit om är avgörande för jobbet man sökt.

Slutsatsen är i vart fall, ljug inte i ditt CV och krydda inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Därför känns ett helpdesk nu liksom som ett steg tillbaka, samtidigt som jag förstår till fullo att det kanske är en av de få vägarna framåt.

Du måste absolut inte jobba på 1 st line/servicedesk/helpdesk (eller andra instegsjobb som har något med IT att göra) nu, men då kanske du får ta jobb som exempelvis budbilsförare och jobba med det i ett par år innan du orkar gå vidare till (formell) utbildning. Sitt inte hemma och lev på sparpengarna bara för att du har några hundra tusen.

Hål mellan arbeten kommer du ha svårare att förklara för arbetsgivare än att du hoppade av gymnasiet...

Vill du ta egna certs gör det på din fritid.

Slutar du bara på ett jobb och inte är aktivt arbetssökande förlorar du rätt till sjukpenning, så länge du inte har tiotals miljoner kan du inte bara sätt dig hemma.

Arbete kan du alltid byta om du har ett, men är du utan blir det betydligt svårare. Erfarenhet, aktuella referenser o.s.v. behövs, särskilt om du ska jobba dig uppåt. Ska du starta eget ska du ha erfarenheter först så du vet hur större organisationer jobbar, hur du samarbetar med medarbetare och ledning och haft möjlighet att specialisera dig, ingen går ut och konsulterar en junior med egen firma för juniorer kan de ta in inhouse (anställa själva) eller via bemanning. Som säkert flera andra hunnit säga, det finns inte genvägar utan de som blir specialister har spenderat tusentals timmar med sånt de tycker är dötråkigt som de inte har någon uppenbar nytta av i sitt nuvarande arbete.

Gör du klart gymnasiet och hoppar på en YH-utbildning (om du inte vill gå något mer akademiskt) så kommer såklart fler möjligheter för jobb att börja på som junior öppnas upp. Vill du inte studera nu så får du däremot arbeta, även om du studerar så kan det finnas goda möjligheter till deltidsarbete för övrigt även inom IT-bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Under denna perioden ägnade jag mig inte så mycket åt detta, var först nu dem senaste månaderna jag plockade upp networking igen när jag bestämt mig att det var det jag ville hålla på med.

Har jobbat i ett halvår på en arbetsplats som inte ens har med IT att göra överhuvudtaget och hade hellre tagit ett helpdesk jobb nu när jag tänker efter. Men det känns bara som jag jag går "bakåt" på ett plan att ta en sådan tjänst när jag vet att jag kan så mycket mer. Exempelvis runt 2019 hade jag en period där jag höll på mycket med pentesting på egna labs och lärde mig en hel del. Körde lite bug bounty hunting också på plattformen Hacker1 som många möjligtvis känner till. Hittade en bugg i PUBGs webbapplikation som jag fick betalt 250$ eller 500$ om jag inte minns rätt. Sen gav jag upp det då konkurrensen på alla bug bounty plattformar var för stor.

Skriver inte detta för att skryta eller något men de flesta förstår ju att detta är på en HELT annan nivå än att jobba som support och felsöka småsaker. Att delta i ett bug bounty program på t.ex hacker1 eller bugcrowd och hitta en bugg i en webbapplikation på PUBGs servrar är ju bra mycket mer avancerat.

Därför känns ett helpdesk nu liksom som ett steg tillbaka, samtidigt som jag förstår till fullo att det kanske är en av de få vägarna framåt.

Du ser ju på läget helt fel, vilket gör det extra tydligt att du troligen bör börja med first line support.
Kommer inte jättelångt sen med attityden att enklare problem är under dig.

Du tittar på det som att det är under dig att lösa enklare problem. Men egentligen är det ett tillfälle att lära sig grunden av en organisation. Du får snabbt lära dig vanligaste problemen, hur ärenden rör sig i företaget, hur användare använder system mm.

Jag skulle gå så långt att säga att typ alla som jobbar med IT bör spendera minst en månad på sin service desk.

Är du så bra som du tror du är och du kan släppa attityden så kommer du snabbt röra dig uppåt inom en större organisation. Själv satt jag på first line i tre månader innan jag internt kunde ta steget till cybersecurity.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det konceptet dog ut innan jag ens tagit studenten. För att stiga i karriären så får man börja med att ta skitjobb för att sedan byta arbetsplats och jobba sig uppåt. Det är det enda som funkar för en säker karriär numera.

Ja, det måste inte vara _samma_ organisation som man började inom.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ja, det måste inte vara _samma_ organisation som man började inom.

"Inom en organisation" tolkade jag som att det var samma...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du ser ju på läget helt fel, vilket gör det extra tydligt att du troligen bör börja med first line support.
Kommer inte jättelångt sen med attityden att enklare problem är under dig.

Du tittar på det som att det är under dig att lösa enklare problem. Men egentligen är det ett tillfälle att lära sig grunden av en organisation. Du får snabbt lära dig vanligaste problemen, hur ärenden rör sig i företaget, hur användare använder system mm.

Jag skulle gå så långt att säga att typ alla som jobbar med IT bör spendera minst en månad på sin service desk.

Är du så bra som du tror du är och du kan släppa attityden så kommer du snabbt röra dig uppåt inom en större organisation. Själv satt jag på first line i tre månader innan jag internt kunde ta steget till cybersecurity.

Håller med till 100% angående att alla inom IT bör jobba på en service/helpdesk åtminstone en gång i sin karriär, man lär sig super mycket som kanske inte bara är den tekniska delen som sedan kommer att vara viktigt att veta senare. Själv så satt jag på i ca 1 år(3 jobb totalt som jag böt under tiden) och sedan hoppade till ett 3rd line(isch, inte exakt third line men påminner om det) med bra lönekliv mellan varje jobb.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Inom en organisation" tolkade jag som att det var samma...

Så sant. Och ja, enklaste (och ibland) enda sättet att avancera är att byta jobb, inte att stanna kvar på samma ställe. Men är man extremt driven och det finns möjligheter inom organisationen så kommer man vidare i karriären oavsett var man kliver in skulle jag säga.
Det är billigare för en arbetsgivare att putta upp någon underifrån än att plocka in utifrån, framförallt lönemässigt (vilket också anledningen till att det snabbaste sättet att få upp lönen är att byta jobb).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tänk framåt och gå ut skolan.
Du får inte ditt nästa jobb utan en grundläggande utbildning om du inte ska flippa burgare eller städa.

Permalänk
Medlem

Jag har precis gjort en resa inom min support där jag byggt upp allt från 0 inkl 1st och 2nd line support och jag tycker också din syn på support är skev baserat på vad du har skrivit här i tråden.

Det är så mycket lättare att byta när du har någonting - det är inge fel att komma till en support och ha runt 30k i lön (även i 1st line..) för att sedan hoppa ut i framtidens möjligheter.

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag efter skolan också kände att helpdesk och liknande var "under mig", men jag halkade in på något liknande senare ändå, och är ganska säker på att det ändå gett ganska mycket som är användbart i roller man besitter senare. Det är liksom inte så att man inte har nytta av social kompetens, insikt i hur ärendehanteringssystem fungerar, processer och vad för felsökning som man kan stöta på eller bör förvänta från både leverantörer och (ofta inkompetenta/frustrerande) slutanvändare.

För 10 år sedan hade jag inte verkligen inte haft tålamod för en massa dumma frågor och folk som inte kan följa instruktioner, eller varit pedagogisk nog att förklara tekniska problem för otekniska människor.

Baserat på vad man läser i denna tråd skulle 1st line support vara till nytta för dig, om endast för att slå undan benen på dig så att du förstår att du har nytta av det både för att förstå hur saker fungerar, att det är en bra väg in i arbetslivet (och dina mål) samt kompetensen du troligtvis behöver.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att företagens IT-organisationer ser väldigt olika ut. Men kommer du på rätt ställe på en helpdesk så kan avdelningar högre upp se din potential och när dom behöver ersätta eller växa kan du ha visat att du är rätt kandidat.

Inom nätverk är det svårt att visa på något hobbyprojekt än en programmerare som kan visa en github.

Permalänk

Då du skriver gymnasiet så är du ju inte 30+
Ingen förväntar sig att du ska vara bra på något runt 18.
Får du inte jobb här, så kan du söka jobb utomlands.
USA betalar väldigt bra för någon med CCNA. Har du CCNP Security ovanpå det så får du nog det väldigt bra.
Svenska gymnasiebetyg väger inte mycket internationellt.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Ljug aldrig i ditt CV, det slår tillbaka förr eller senare.

Jag har varit i din sits. Avskydde skolan men hankade mig fram och tog till sist en studentexamen med väldigt dåliga betyg. Hade ingen som helst motivation i skolan och tyckte det var skönt att det var över men efter ett antal år som "diversearbetare" då jag gjorde i stort sett vad som helst för att kunna betala mina räkningar, sophämtning, latrintömning, diskning på restaurang, städning, och ett antal år som förare (har kört buss, lätt lastbil, tradare, taxi, m.m.) tröttnade jag och förbättrade mina skolbetyg, sökte in på universitetet och tog så småningom en examen med utmärkta betyg. Livet efter examen visade sig så mycket mer tillfredsställande. Blev till och med ombedd att stanna på KTH efter ett par kurser där (som ingick i universitetsutbildningen) och blev kvar där i 36 år, gick i pension vid 67 men fortsatte jobba på KTH i ytterligare 6 år.

Det som är intressant i din historia är hur du har tillbringat året som gått och jag är inte intresserad av vad du intresserat dig för under året utan vad du verkligen gjort för jobb och vad du åstadkommit för att förbättra din situation.

Angående ljuga i CV.
Så när man är ung/nyexaminerad så kan man skönmåla/överdriva ens bedrifter lite grann. Jag tror typ alla gör detta.

Men ju mer senior man blir, ju större risk är det att man faktisk får göra det man påstod sig kunna göra.
Förenklat säger man att man springer 5km på 20 minuter så får man göra det. Om man misslyckas så måste man ha en bra ursäkt till varför man misslyckades denna gång, men fixar det nästa.
Så inom utveckling, om påstår man att man brukar driva projekt helt själv utan projektledare och man går rejält med vinst varje gång. Gissa vad man får göra på jobbet?