Dra kablage inuti väggar på ny lägenhet

Permalänk
Medlem

Dra kablage inuti väggar på ny lägenhet

Om knappt två månader kommer jag flytta till en ny lägenhet (bostadsrätt) där tanken är att bo ett tag, så jag vill göra allting rätt och smidigt.

Kablage bidrar ju en stor det till huvudvärk om man barar låter det ligga på golvet. Jag skulle därför vilja dra detta i väggarna och sätta i uttag i de markerade rummen. Typ dessa https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo.... Krävs det att det går separata kablar till varje uttag?

Bahnhof 1Gbit ingår i hyran vilket känns som en dröm (har 250Mbit idag).

Jag har gjort en fin teckning över mina förhoppningar på planritningen här.

Pilarna representerar de olika alternativen på vart uttagen bäst monteras.

Grön:
- Ett förråd där uttaget till fiber sitter.
- Lilla rutan representerar Bahnhof egna router.
- Jag tänkte använda min nuvarande som AP/förstärkare och sätta den på svarta rutan nere till höger i vardagsrummet.

Blå:
- Vardagsrum och den primära TV-väggen.
- Apple-TV, Philips Hue HDMI sync box + Bridge, eventuell TV-box, Playstation, etc.
- Ha en switch här?

Brun:
- Master bedroom.
- När jag ändå ska dra lina tänkte ja preppa för att eventuellt sätta in en TV i rummet.
- Vilken vägg skulle vara bäst/enklast (rent kabel-dragar-mässigt)?

Lila:
- Kontor.
- Behöver 3 internetkablar in hit - en ny fräsch gamingdator som jag ska beställa, den gamla burken kommer bli ett mediaverktyg för att spara och se filmer på samt en jobb-laptop. - Skulle switch vara bäst eller drar det ner hastigheten?
- Känns inte som att jag kommer kunna förlita mig på wifi i detta rum.
- Vilken vägg skulle vara bäst/enklast (rent kabel-dragar-mässigt)?

Går det att se hur/vilken väg som är smidigast att dra dessa kablar på mha min ritning och beskrivning eller ber jag om för mycket?
Västra och norra väggarna är ytterväggar, kanske inte är så lätt att dra kablar genom dom?
Funderar även på att, när man ändå håller på, dra elsladdar för att sätta uttag på samma platser.

Det blev mycket text men jag har försökt vara så detaljerad som jag kan. Hoppas ni som orkar läsa textväggen kan hjälpa mig!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Det där så ju inte så kul ut, med en hallövergång direkt för att över huvud taget komma någon vart.

1. Kika i byggvaruhandeln (Bauhaus et.al.) på väggsocklar som man kan klicka upp och dra kabel i. Främst tänkt för att komma bort till vardagsrummets TV och den tänkta switchen. Sedan kanske du kan gå igenom väggen till sovrummet med en eller två kablar vidare till kontoret. Det blir snyggare att byta befintliga socklar än att dra kabelkanal ovanför dem.

2. Har du inkommande el i fiber-rummet? Överväg då att skicka nätverket över befintliga elkablar, de klarar gigabithastigheter idag. T.ex. TP-Link TL-PA7017 P AV1000 Gigabit Powerline Adapter. Jag har installerat 500 Mbps adaptrar från bottenvåningen upp till vinden (2a våningen) och det har varit helt stabilt. Eventuellt får du be en elektriker sätta upp några eluttag i propprummet så att du kan plugga in dem där. Mät upp din lägenhet så att du vet exakt vilka proppar som går till vilka rum. Försök även att ta reda på vilka faser som är inblandade till respektive propp. (då måste du lyfta på locket på elskåpet). Powerline bör installeras inom en och samma fas.

Permalänk
Medlem

Huvudfrågan, vad finns i väggarna?
Är det betong så kan du nog glömma att dra det dolt, fräsa upp spår och gjuta in rör är inget roligt.
Träbaserat så är det ju lättare men fortfarande mycket jobb.
Vad säger föreningen ifall du skall börja kötta i väggarna?

Borde gå att kunna lösa snyggt med kabelkanaler eller kabellister längs tak/hörn/golv och små hål genom väggarna för att ta sig mellan rummen.

För att få full hastighet i uttagen så behövs en kabel till varje, så en switch kan vara att föredra, då kan man använda mindre kanaler/rör och färre kablar. Man kan ju ta höjd genom att satsa på 2,5Gbps i systemet så bör det finnas bandbredd så det räcker.

Permalänk
Medlem

Är verkligen frågande ang din möjlighet att dra kablar i väggarna. Likaså att montera infällda dosor. Hur tänkte du där ? Oavsett är väl det smidigaste att dra en kabel till resp rum och sätta upp switchar med tillräckligt många portar där det behövs. Med Cat 6 kabel kommer du att ha tillräcklig fart och bandbredd. Kabeldragningen runt dörrar kan man ofta gömma under dörrfodret. Lossa försiktigt på ena fodret för att se om det finns plats.

Mer text
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Är det en "nybyggd" lägenhet? Kanske redan finns draget i väggarna?

Permalänk
Medlem

Ska du riva alla väggar för att kunna dra nätverk?
Är det gips får du köra med hålsåg vid varje regel.
Är det betong får du spåra.
Ytterväggen kan eventuellt vara tät plastad utfack om det är gips.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem

Som flera tidigare skrivit så kolla vad du har för material i väggarna och hur de är uppbyggda.
Är det betong så skulle jag starkt avråda från att försöka dra någon kabel i väggen. Och om du inte ska renovera "allt annat" så vete sjutton om det är värt att spåra upp väggarna för att dra kablarna i dem ändå.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar! Ni får det ju dock att låta som att jag inte tänkt igenom det här??

Det låter som att det är ett lönlöst projekt redan innan det satt igång... Nej det är ingen nybyggd lägenhet så det finns inga sådana smarta grejer som inbyggda internetuttag i varje rum tyvärr.

TP-Link TL-PA7017 P AV1000 Gigabit Powerline Adapter låter ju som en väldigt smart idé, men hur går jag till väga rent praktiskt och hur vet jag om de är kompatibla i lägenheten?

Annars får det kanske bli att dra via kabellister då. Men då måste jag dra... 4 kablar? 1x till AP/förstärkare, 1x till TV, 1x till sovrum och 1x till kontor. Och sedan komplettera med switchar där det behövs.

Rekommenderar ni att köpa en sån här Cat6 kabel och dessa RJ45-kontakter eller bör jag köpa färdiga kablar?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Vi kan nog inte säga så mycket byggtekniskt utifrån en planlösning.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska total renovera så kör utanpåliggande så snyggt som möjligt imo.

Jag håller just nu på att dra tomrör och cat i väggarna i mitt hus för ethernet, hör av dig pm om du undrar hur jag gjort/tänker.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

...
TP-Link TL-PA7017 P AV1000 Gigabit Powerline Adapter låter ju som en väldigt smart idé, men hur går jag till väga rent praktiskt och hur vet jag om de är kompatibla i lägenheten?

Annars får det kanske bli att dra via kabellister då. Men då måste jag dra... 4 kablar? 1x till AP/förstärkare, 1x till TV, 1x till sovrum och 1x till kontor. Och sedan komplettera med switchar där det behövs.
...

Beställ hem ett par (när du lärt känna elen i lägenheten) och prova, sedan är det bara att flytta uttaget från rum till rum och se hur det fungerar.

Om du går på kabellisten så har du minst gigabit därhemma, med option på 2.5G om din router stödjer det. Då TV fungerar på 100M så då är den sista frågan om din familj kommer att göra stora nedladdningar samtidigt från olika rum. Om inte så kommer att klara dig bra med en kabel fram till TVn och kan utöka med ytterligare en som går till sovrum/kontor om du tycker att du behöver det i efterhand.

Som nämnts ovan, kan du om din router stödjer det satsa på 2.5 Gbps från början, då har du ordentlig marginal (2.5 strömmar @ 1G internt i lägenheten kommer hursomhelst att slåss om 1G ut, då ditt abonnemang sätter gränsen.)

Förr fanns hubbar(10M) och switchar(100M) med lampor som visade trafikmängden, de gav en en god inblick i hur sällan du verkligen behöver mer än 100M (kontorshastighet som jag kallar det). Nu är ju 1G minimistandard, med 2.5G för de som är villiga att betala några hundra extra.

Notering om dragning i vägg: Du måste förmodligen riva hela vägglängden och dra kabelrör, för alternativet är att pressa dig förbi varenda regel som sitter med 60 cm avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Rekommenderar ni att köpa en sån här Cat6 kabel och dessa RJ45-kontakter eller bör jag köpa färdiga kablar?

Det funkar bra med valda prylar. Det är smidigt med en patch kabel (flertrådig) vilket inte är optimalt om du vill sätta upp nätverksuttag. Så en viss försiktighet vid slitsmonteringen anbefalles.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Beställ hem ett par (när du lärt känna elen i lägenheten) och prova, sedan är det bara att flytta uttaget från rum till rum och se hur det fungerar.

Om du går på kabellisten så har du minst gigabit därhemma, med option på 2.5G om din router stödjer det. Då TV fungerar på 100M så då är den sista frågan om din familj kommer att göra stora nedladdningar samtidigt från olika rum. Om inte så kommer att klara dig bra med en kabel fram till TVn och kan utöka med ytterligare en som går till sovrum/kontor om du tycker att du behöver det i efterhand.

Som nämnts ovan, kan du om din router stödjer det satsa på 2.5 Gbps från början, då har du ordentlig marginal (2.5 strömmar @ 1G internt i lägenheten kommer hursomhelst att slåss om 1G ut, då ditt abonnemang sätter gränsen.)

Förr fanns hubbar(10M) och switchar(100M) med lampor som visade trafikmängden, de gav en en god inblick i hur sällan du verkligen behöver mer än 100M (kontorshastighet som jag kallar det). Nu är ju 1G minimistandard, med 2.5G för de som är villiga att betala några hundra extra.

Notering om dragning i vägg: Du måste förmodligen riva hela vägglängden och dra kabelrör, för alternativet är att pressa dig förbi varenda regel som sitter med 60 cm avstånd.

Då låter det som att sätta upp kabellister blir den bästa lösningen, och sen kanske komplettera med dosorna i elluttag.

Skrivet av KjellO:

Det funkar bra med valda prylar. Det är smidigt med en patch kabel (flertrådig) vilket inte är optimalt om du vill sätta upp nätverksuttag. Så en viss försiktighet vid slitsmonteringen anbefalles.

Då kör vi så! Ska nog försöka dra fyra kablar så att jag lättare kan komplettera med switchar/eldosor i framtiden.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Då låter det som att sätta upp kabellister blir den bästa lösningen, och sen kanske komplettera med dosorna i elluttag.

Då kör vi så! Ska nog försöka dra fyra kablar så att jag lättare kan komplettera med switchar/eldosor i framtiden.

Kabellister går snabbast. Ska du göra någon form av renovering av lägenheten kan du kolla på Logoclick sockellist med dold kabeldragning

Alternativt MyStyle sockellist

Permalänk
Medlem

Om du skall byta golv är annars golvdragning fruktansvärt smidigt (slang och höja golvet lite, vissa kör slim line och Låter ligga under golvet utan skydd men då behöver du inte höja golvet , lite risky ) annars är socklar och lister enklast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Kabellister går snabbast. Ska du göra någon form av renovering av lägenheten kan du kolla på Logoclick sockellist med dold kabeldragning

Alternativt MyStyle sockellist

Stort tack, ser ut som en skitbra lösning istället för vanliga vita plastkanaler!

Skrivet av Swedishchef_90:

Om du skall byta golv är annars golvdragning fruktansvärt smidigt (slang och höja golvet lite, vissa kör slim line och Låter ligga under golvet utan skydd men då behöver du inte höja golvet , lite risky ) annars är socklar och lister enklast

Det är inget vi planerar att göra. Joshua2024 länkade en riktigt smidig lösning imo om jag antagligen kommer använda mig av.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Stort tack, ser ut som en skitbra lösning istället för vanliga vita plastkanaler!

Absolut bättre än kabelkanaler och blir klart snyggare, så länge väggarna är raka.

Värt att nämna är att Mystyle tillhör Logoclick varumärket. Inköpsavdelningen på Bauhaus måste haft en dålig dag.

Skrivet av Pullarn:

Det är inget vi planerar att göra. Joshua2024 länkade en riktigt smidig lösning imo om jag antagligen kommer använda mig av.

Om det är laminatgolv i lägenheten skulle jag personligen funderat på ett golvbyte, det finns inget värre än ett repigt laminatgolv i dagsljus. Sen finns det laminatgolv som inte slits lika lätt som andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Om det är laminatgolv i lägenheten skulle jag personligen funderat på ett golvbyte, det finns inget värre än ett repigt laminatgolv i dagsljus. Sen finns det laminatgolv som inte slits lika lätt som andra.

Testa ett vaxat Osmogolv efter ett par år... vårt hemma ser förskräckligt ut.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Jag tog det enklare alternativet, bytte ut alla mina kablar till platta kablar och spikade fast dessa.