Skulle ni ändra arbetsförhållanden i min situation?

Permalänk
Medlem

Skulle ni ändra arbetsförhållanden i min situation?

Hej, nyss fyllt 53 och jobbar 2,5 tim per dag, mån till fre och tjänar cirka 19500 Netto.
Lön och ersättningar tillsammans.

Jag vill varva ner och inte ha ett avbrott med resväg och jobb mitt under dagen, utan vill ha oavbruten ledighet, mån till fre.
Skaffat hund, en Corgi, sådan som Drottning Elizabet hade.

Just nu tjänstledig med första tiden med valpen, Molly.
Framöver tänker jag långa promenader i vackra grönområden, ett glass rött ibland med ostbricka.
Måla, blogga och studera sånt man tycker är roligt samt intressant utan att känna några måsten eller tvång.
Njuta av livet tills jag går i pension, vars sparande redan är tryggat.

Men i livet och göra ändringar kräver ibland kompromisser.
Och ofta handlar det om pengar som i detta fall.

Fundera på jobba endast två dagar i veckan, lör och sön.
Sedan vara ledig under veckodagarna.

Men då blir det inga 19500 Netto.
Utan 14700 Netto.
Eftersom jag då inte får fortsatt ersättning när jag ändrar arbetsförhållanden.

Upplägget skulle bli följande.

14700 Inkomst Netto
7392 Utgifter
3000 Mat
4300 Övrigt

Allt har sitt pris, lever ett stillsamt liv med en liten skara skära och nära.
Dotter, Mor, och tre vänner.

Ledordet är frihet i så stor utsträckning som möjligt och kan inte hitta några andra eller bättre lösningar.
Vad skulle ni göra i min situation, skulle ni fortsätta som vanligt mån till fre eller satsa på två dagar i veckan.

MVH

Permalänk
Medlem

Skulle jobbat måndag - fredag så jag får en vettig pension. Du kanske har det gött nu men sen när du inte jobbar längre kommer en riktig käftsmäll när det kommer till pengar. Nu vet jag inte din ekonomiska situation men då du ställer frågan och är osäker om du ska gå ner i lön så antar jag du inte är multimiljonär. Så mitt tips är att ta inga dumma beslut nu för att vara ledig lite, det kan komma och bita dig i arslet längre fram.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur det ser ut med Pension så håller jag med Maddoxswe ovan, min mor har varit sjukskriven väldigt många år och sitter nu i skiten när hon bara jobbar 1-2 år till. Nu försöker vi lösa det med generations boende så hon får noll kostnader när det kommer till boende, el, försäkringar osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Så du jobbar inga helger, kvällar eller nätter, och sen bara 2.5h om dagen, och du vill varva ner från det?
Jag väljer att gå och hyperventilera istället för att skriva mer och skapa dålig stämning här

Permalänk
Medlem

Hur har du det med umgänge? Jag tänker att de flesta arbetar må-fre och är lediga på helgen. Ska du ta ett arbete då missar du möjligheten att träffa andra.

Vad är det på fritiden som du prioriterar? Du kanske ska byta arbete till ett som du trivs mer med och arbeta 4h/per dag. Du har fortfarande mycket mer fritid än gemene man, men får mer givande tillvaro totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Skulle jobbat måndag - fredag så jag får en vettig pension. Du kanske har det gött nu men sen när du inte jobbar längre kommer en riktig käftsmäll när det kommer till pengar.

Det stod väl att pensionen redan var säkrad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det stod väl att pensionen redan var säkrad?

Ja var lite wall of text så missade det, men vad innebär tryggad pension kan man undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Så du jobbar inga helger, kvällar eller nätter, och sen bara 2.5h om dagen, och du vill varva ner från det?
Jag väljer att gå och hyperventilera istället för att skriva mer och skapa dålig stämning här

Jag ska vara öppen med mina intentioner och du vet ju inte hela sanningen.
Har en funktionsnedsättning, Schizofreni, prova leva med det och fungera som en vanlig människa.

Det finns orsak och verkan bakom det jag skriver.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Ja var lite wall of text så missade det, men vad innebär tryggad pension kan man undra.

För egen del så är jag dryga 50 år och intjänad tjänstepension, statlig pension och privat pension som jag har idag ligger på ungefär samma nivå som mina levnadsomkostnader idag. Så på ett sätt kan man säga att min pension är säkrad. Det kanske är något liknande för TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag ska vara öppen med mina intentioner och du vet ju inte hela sanningen.
Har en funktionsnedsättning, Schizofreni, prova leva med och fungera som en vanlig människa.

Det finns orsak och verkan bakom det jag skriver.

MVH

Det stämmer, jag vet inte hela sanningen utan fick utgå från vad du skrev. Att du har en så pass allvarlig sjukdom ändrar ju saker. Då har jag inga tips eller rekommendationer utan hoppas det löser sig för dig !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Ja var lite wall of text så missade det, men vad innebär tryggad pension kan man undra.

Ja, delvis, sparat och sparar i värdeföremål som inte förlorar i värde över tid och som inte syns hos intuitioner eller myndigheter.
Så delvis tryggad guld kant och sedan räknar jag med bostadstillägg när jag går i pension, så hyran är inget man oroar sig för eftersom det är inkomstbaserat.

Om du räknar på hyresrätt, inkomst, bostadstillägg och jämför med pensionsspara 500 i månaden i 30 år, så kommer alternativ ett vinna överlägset.
Man får ha 100.000 och bostadstillägg vilket inte är optimalt.
Så man får se om sitt hus och situation inför framtiden och räkna på vad som är optimalt.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Har en funktionsnedsättning, Schizofreni, prova leva med det och fungera som en vanlig människa.

Skrivet av pompado:

Ja, delvis, sparat och sparar i värdeföremål som inte förlorar i värde över tid och som inte syns hos intuitioner eller myndigheter.

Känns som dessa hör ihop. Är dock nyfiken på vad du sparar på och varför du inte vill det ska synas hos institutioner/myndigheter. Skattebrott?

Gällande att gå ner i arbetstid kan jag inte säga något då jag inte ens kan föreställa mig att leva under de förhållanden. Från en personlig aspekt skulle jag aldrig kunna gå ner till 2.5h/dag men tycker det låter som en bra lön om du kan jobba så lite och få 19' netto. Jag hade absolut inte gått ned mer pga pension osv men också för att faktiskt ha sysselsättning. På 2.5h hinner man ju knappt börja jobba.

Det hade dock varit trevligt kanske att ändra om när du jobbar så du är ledig fredagar för längre helg?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl