Får inte bort S-mode w10

Permalänk

Får inte bort S-mode w10

Kompisen köpte precis datorn beg.
Han kunde inget installera på den.
Jag fick den till mig. Såg att det stod S-mode w11..

Jag la in en ren w10 men s mode är fortfarande kvar.

Har självklart googlat. Men hittar ändå inte vart jag gör detta.
Någon som har vart med om struligt s mode?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kunnat göra enligt de officiella instruktionerna
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/g%C3%A5-ur-s-l%C3...

Fungerar inte detta för dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testat det som står här?

On your PC running Windows 10 in S mode, open Settings > Update & Security > Activation.

Find the Switch to Windows 10 Home or Switch to Windows 10 Pro section, then select the Go to the Store link.

Note: Don't select the link under Upgrade your edition of Windows. That's a different process that will keep you in S mode.

On the page that appears in Microsoft Store (Switch out of S mode or a similar page), select the Get button. After you confirm this action, you'll be able to install apps from outside Microsoft Store.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-and-wi...

Permalänk

Jag fattar inte vart det blir fel.
Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering

Väljer jag aktivering kommer jag till
(hoppas bilden funkar nu)
https://ibb.co/khCjPbS

Permalänk
Medlem

Pröva att inaktivera Secureboot i Bios?

"Code integrity policy

The code integrity policy (CI) blocks the execution of unsigned or improperly signed binaries. Using unsupported binaries is only recommended when performing lab or factory image customization, or during deployment where the execution environment is either WinPE or Audit Mode.

Once the CI policy is enabled on a system, it is enabled in two places:

Windows 11 in S mode, enforced at boot.
EFI firmware policy, enforced during firmware load and OS boot.
"

Annars, verkar denna Youtube lovande: https://www.youtube.com/watch?v=ZTWKvDF1dqI

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Jag fattar inte vart det blir fel.
Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering

Väljer jag aktivering kommer jag till
(hoppas bilden funkar nu)
https://ibb.co/khCjPbS

Det där ser ju ut som du försöker använda en Windows 11 - licens på Windows 10? Inte säker på att det fungerar. Nog att man kan uppgradera Win10->Win11 med samma licensnyckel, men kanske inte går att göra tvärtom.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Det där ser ju ut som du försöker använda en Windows 11 - licens på Windows 10? Inte säker på att det fungerar. Nog att man kan uppgradera Win10->Win11 med samma licensnyckel, men kanske inte går att göra tvärtom.

Snarare försökt aktivera med en av microsofts felsökningsnycklar.

Rätt säker på att de där sista tecknen i id't är från en sån licenskod och därför det inte går att aktivera iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Nu förstår jag inte vad ni menar.
Hur kan s mode va kvar när jag har installerar om datorn?

Bilden försvann. Här kommer den igen.
https://ibb.co/jLykfW9

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det där ser ju ut som du försöker använda en Windows 11 - licens på Windows 10? Inte säker på att det fungerar. Nog att man kan uppgradera Win10->Win11 med samma licensnyckel, men kanske inte går att göra tvärtom.

Vad jag läst så använder båda samma licensiering servrar eller något och W11 nyckel ska fungera på W10 och tvärtom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Nu förstår jag inte vad ni menar.
Hur kan s mode va kvar när jag har installerar om datorn?

Bilden försvann. Här kommer den igen.
https://ibb.co/jLykfW9

Troligen för att licensen du registrerat är en av microsofts felsökningslicenser.

6mt6y är typ sista 5 teknen i deras win 10 testlicens

Så har du betalt för den har du blivit lurad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Det där ser ju ut som du försöker använda en Windows 11 - licens på Windows 10? Inte säker på att det fungerar. Nog att man kan uppgradera Win10->Win11 med samma licensnyckel, men kanske inte går att göra tvärtom.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen för att licensen du registrerat är en av microsofts felsökningslicenser.

6mt6y är typ sista 5 teknen i deras win 10 testlicens

Så har du betalt för den har du blivit lurad.

Ofan. Men om jag gör allt från börjar nu.
Installerar om datorn igen så kommer jag garanterat ha s mode kvar. Men den kanske går ta bort när Windows är aktiverat?

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Ofan. Men om jag gör allt från börjar nu.
Installerar om datorn igen så kommer jag garanterat ha s mode kvar. Men den kanske går ta bort när Windows är aktiverat?

Om du har en legit licens och inte den som du använt när du installerade nuvarande som går aktivera så inte omöjligt att det går.

Ominstallation bör inte behövas bara att du reggar med en legit licens istället.

Sen om det löser S mode vet jag inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Ofan. Men om jag gör allt från börjar nu.
Installerar om datorn igen så kommer jag garanterat ha s mode kvar. Men den kanske går ta bort när Windows är aktiverat?

Kolla på länken till Youtube jag postade. Verkar vanligt att begagnade laptops säljs vidare med Securemode (typ satt av en administratör på en skola/företag t.ex.) aktiverat.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"