Rimligt grafikkort till am4 system för spel i 1440p

Permalänk
Medlem

Rimligt grafikkort till am4 system för spel i 1440p

Önskar köpråd!
Har idag Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B-550f, 16 gb 3200mz och ett MSI GTX 1080 Gaming.

Spelar just mest Baldurs gate 3 i 3440x1440 och vill även spela ikapp några nyare titlar som kommit senaste åren (Cyberpunk, Elden Ring, Helldivers 2, Starfield etc).

Är ute efter ett nytt grafikkort med följande önskemål:

Inte "för bra" för resten av datorn, mao inte bottleneckas av ett am4 system.
NVIDIA eller Radeon spelar ingen roll.
Vill ha så mkt prestanda som möjligt per krona, helst under 5000 kr.
Köper gärna begagnat om det är prisvärt.

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

Ska det vara nytt så är det 7700 xt alternativt för det gröna laget 4060 ti som gäller, AMD kommer här vara 10-15% bättre medans om vi aktiverar Ray tracing så är Nvidia 1% bättre enligt Techpowerup's tester.

Begagnat så något i stil med rtx 3080/4070 alternativt 7800 XT, alla dom tre korten är väldigt likvärdiga sätt till prestanda utan ray tracing, medans nvidia korten springer iväg lite mer ray tracing aktiverat.

Sen vad som är mest prisvärt är en annan femma, begagnat priserna på gpuer är fortfarande otroligt skeva (även här på sweclockers så köper folk kort för hutlösa priser)

Men skulle säga att 7700 XT för 5000kr på någon rea eller 4060 ti för någon hundring mindre är bästa vägen att gå.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska det vara nytt så är det 7700 xt alternativt för det gröna laget 4060 ti som gäller, AMD kommer här vara 10-15% bättre medans om vi aktiverar Ray tracing så är Nvidia 1% bättre enligt Techpowerup's tester.

Begagnat så något i stil med rtx 3080/4070 alternativt 7800 XT, alla dom tre korten är väldigt likvärdiga sätt till prestanda utan ray tracing, medans nvidia korten springer iväg lite mer ray tracing aktiverat.

Sen vad som är mest prisvärt är en annan femma, begagnat priserna på gpuer är fortfarande otroligt skeva (även här på sweclockers så köper folk kort för hutlösa priser)

Men skulle säga att 7700 XT för 5000kr på någon rea eller 4060 ti för någon hundring mindre är bästa vägen att gå.

Tack!

Glömde säga, har ett 650w nätagg och skulle helst slippa köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfving:

Tack!

Glömde säga, har ett 650w nätagg och skulle helst slippa köpa nytt.

Hela systemet med 7700 XT och en mer strömtörstig CPU drog 270 W i SweClockers test så din PSU bör klara det galant.

Skulle försöka utöka budgeten med en tusenlapp och köpa 7800 XT med riktigt bra prestanda och 16 GB VRAM.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-7800-XT-DUAL...

Permalänk
Medlem

Räkna med att du får runt 1500kr för nuvarande så har du budget för ett 7800xt.

Permalänk
Medlem

Hade nog köpt detta om säljaren kan bjuda på frakten https://www.sweclockers.com/forum/trad/1711143-powercolor-rx-...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, 7800XT från Proshop ser intressant ut, blir nog ett sånt 😊

Permalänk
Medlem

Verkar gå att hitta begagnade 6800XT 16 gb för runt 4500kr på tradera, är det dumsnålt jämfört med ett nytt 7800XT för 6100kr på Proshop? Jag övertänker och är lite besatt av bra deals. 😌

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfving:

Verkar gå att hitta begagnade 6800XT 16 gb för runt 4500kr på tradera, är det dumsnålt jämfört med ett nytt 7800XT för 6100kr på Proshop? Jag övertänker och är lite besatt av bra deals. 😌

7800 xt är 3 till 7% bättre sen är frågan i hur mycket du värderar garanti osv. För dom pengarna så hade jag nog iallafall satsat på nytt så man slipper all risk som begagnade kort kan medföra.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfving:

Verkar gå att hitta begagnade 6800XT 16 gb för runt 4500kr på tradera, är det dumsnålt jämfört med ett nytt 7800XT för 6100kr på Proshop? Jag övertänker och är lite besatt av bra deals. 😌

Håller med ovan, jag hade inte chansat för det priset. Du får ett nytt 6800(ej xt) för i princip samma pris. 6k för ett 7800xt är en bra affär ändå i dagsläget. Normalt ligger den runt 6800-6900kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfving:

Tack för alla tips, 7800XT från Proshop ser intressant ut, blir nog ett sånt 😊

Jag insåg hur dåligt mitt tips om 7800xt för 5500 begagnat var, missade att proshop hade ett för 6090kr. Det känns ganska givet. Angående 6800xt för 4500kr så ja det hade känts värt om man hade kortet hemma. Tycker inte annonsen såg särskilt inbjudande ut, knappt någon information. Få omdömen, nu är det säkert helt legit men för 1500kr hade jag nog inte chansat när man kan få ett nytt bättre och med garanti. (antar vi tittat på samma annons)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Jag insåg hur dåligt mitt tips om 7800xt för 5500 begagnat var, missade att proshop hade ett för 6090kr. Det känns ganska givet. Angående 6800xt för 4500kr så ja det hade känts värt om man hade kortet hemma. Tycker inte annonsen såg särskilt inbjudande ut, knappt någon information. Få omdömen, nu är det säkert helt legit men för 1500kr hade jag nog inte chansat när man kan få ett nytt bättre och med garanti. (antar vi tittat på samma annons)

Tänker att 4500 kr verkar vara det generlla prisläget för ett vettigt 6800 XT, tex detta såldes imorse: https://www.tradera.com/item/341372/625317044/sapphire-radeon...
De flesta hade nog inte funderat så mycket på detta och bara klickat hem ett nytt grafikkort, men då är ju jakten redan över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Håller med ovan, jag hade inte chansat för det priset. Du får ett nytt 6800(ej xt) för i princip samma pris. 6k för ett 7800xt är en bra affär ändå i dagsläget. Normalt ligger den runt 6800-6900kr.
https://komponentkoll.se/bild/IGfrW.png

Bra pris, något bättre prestanda per krona än 7800 XT.

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på ett 6950 XT nu, finns på komplett för 7200kr. Är det värt det för mitt system eller är det overkill?

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfving:

Blev lite sugen på ett 6950 XT nu, finns på komplett för 7200kr. Är det värt det för mitt system eller är det overkill?

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Då skulle jag kört 7900(ej xt) istället för samma pris. Princip samma prestanda men mindre strömhungrig och nyare generation.
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-RX-7900-GRE...

Permalänk
Medlem

Det blev ett begagnat Gigabyte RX 6800 XT med garanti kvar. Ganska högljutt men grym prestanda!

Permalänk
Medlem

Haj!
Hijackar tråden då jag har i princip samma önskemål och grejer som Elfving. Fått lite extra pengar till över som ska gå till nytt grafikkort. Har 5600x, B550 bräda och 32gb ram med en tämligen ny 650w psu som jag helst inte uppgraderar.
Lirar egentligen bara Helldivers 2 just nu, och Baldurs Gate 3 står på köpelistan. Ibland lite Civ/andra citybuilders. Önskemålet är ordentligt mycket högre inställningar än mitt gtx 1080 levererar, men hellre mycket ögongodis>fps så länge man kommer upp i ca 60fps. Kör på 2560x1440.

Nvidia el Amd samt nytt el beggat spelar ingen roll. Gärna ett något tystare kort. Budget var också tänkt från början till ca 4-5k - inklusive det jag får ur för mitt gamla kort. Men verkar som sweetspot just nu är lite högre budget? Webbhallen o Inet verkar ha lite påskreor, men tar gärna emot tips i den här grafikkortsdjungeln!

Allt gott! //Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thetok:

Haj!
Hijackar tråden då jag har i princip samma önskemål och grejer som Elfving. Fått lite extra pengar till över som ska gå till nytt grafikkort. Har 5600x, B550 bräda och 32gb ram med en tämligen ny 650w psu som jag helst inte uppgraderar.
Lirar egentligen bara Helldivers 2 just nu, och Baldurs Gate 3 står på köpelistan. Ibland lite Civ/andra citybuilders. Önskemålet är ordentligt mycket högre inställningar än mitt gtx 1080 levererar, men hellre mycket ögongodis>fps så länge man kommer upp i ca 60fps. Kör på 2560x1440.

Nvidia el Amd samt nytt el beggat spelar ingen roll. Gärna ett något tystare kort. Budget var också tänkt från början till ca 4-5k - inklusive det jag får ur för mitt gamla kort. Men verkar som sweetspot just nu är lite högre budget? Webbhallen o Inet verkar ha lite påskreor, men tar gärna emot tips i den här grafikkortsdjungeln!

Allt gott! //Johan

RX6800 klarar dina krav utan problem och nätagget räcker för det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thetok:

Haj!
Hijackar tråden då jag har i princip samma önskemål och grejer som Elfving. Fått lite extra pengar till över som ska gå till nytt grafikkort. Har 5600x, B550 bräda och 32gb ram med en tämligen ny 650w psu som jag helst inte uppgraderar.
Lirar egentligen bara Helldivers 2 just nu, och Baldurs Gate 3 står på köpelistan. Ibland lite Civ/andra citybuilders. Önskemålet är ordentligt mycket högre inställningar än mitt gtx 1080 levererar, men hellre mycket ögongodis>fps så länge man kommer upp i ca 60fps. Kör på 2560x1440.

Nvidia el Amd samt nytt el beggat spelar ingen roll. Gärna ett något tystare kort. Budget var också tänkt från början till ca 4-5k - inklusive det jag får ur för mitt gamla kort. Men verkar som sweetspot just nu är lite högre budget? Webbhallen o Inet verkar ha lite påskreor, men tar gärna emot tips i den här grafikkortsdjungeln!

Allt gott! //Johan

Kan bara informera om att mitt gamla Corsair TX650 sjunger på sista versen efter 13 års trogen tjänst. Ett par dagar efter att jag installerade mitt RX 6800 XT så börjar datorn krascha efter ca 10-20 minuters spelande (CS, BG3). Eftersom temperaturerna är normala och problemet försvinner när jag kraftigt begränsar fps i AMD Adrenaline så är jag nästan säker på att det beror på nätagget. Har beställt ett nytt som kommer att installeras imorgon. Eftersom du verkar ha ett mycket nyare nätagg så kommer det säkert gå bra, men jag skulle undvika de allra mest strömkrävande grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

RX6800 klarar dina krav utan problem och nätagget räcker för det kortet.
https://komponentkoll.se/bild/oIhGd.png

Tack för tips! Men köpa saker via Amazon från Portugal känns lite bökigt ifall det blir problem..?
Eventuellt hittat ett 7700XT för 5000kr i Sverige, verkar ju leverera något bättre än 6800? men är 12Gb åt det snåla hållet idag om man ändå är uppe i den här prisklassen?

//Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thetok:

Tack för tips! Men köpa saker via Amazon från Portugal känns lite bökigt ifall det blir problem..?
Eventuellt hittat ett 7700XT för 5000kr i Sverige, verkar ju leverera något bättre än 6800? men är 12Gb åt det snåla hållet idag om man ändå är uppe i den här prisklassen?

//Johan

Förstår vad du menar, dock verkar de flesta nöjda med dem.

Vad menar du med "hittat", är detta i andrahand? De kostar ju knappa 5k nya. Ja det kortet är likvärdigt/någon procent bättre än 6800. 12gb är inga problem i nuläget men lär väl kanske vara på gränsen om några år.

Om du är okej med andrahand kan du alltid skapa en köpannons här på SweC och inkludera de kort som vore intressanta.

Permalänk
Medlem

Ja, ett nytt för 4999 - kändes som en bra deal. Ok, ska fundera lite mer på Amazon!
Gjort en del bra klipp genom åren på marknaden här men just nu verkar folk vilja ha lite väl mycket för beggade kort..!
Ska kika runt lite över påskhelgen, återkommer men tack så mycket för tips!

Permalänk
Medlem

Efter en del letande av beggat tröttnade jag när folk betalade mer för beggade kort än de går att hitta nya så slog till på ett RX 7800 XT när Proshop hade det för 6090kr. Gött öka från 45-50Pfs på low till det dubbla på Ultra i Helldivers :). Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thetok:

Efter en del letande av beggat tröttnade jag när folk betalade mer för beggade kort än de går att hitta nya så slog till på ett RX 7800 XT när Proshop hade det för 6090kr. Gött öka från 45-50Pfs på low till det dubbla på Ultra i Helldivers :). Tack för all hjälp!

Bra val, riktigt bra pris!