Dator för filmredigering och filmuppspelning

Permalänk
Medlem

Dator för filmredigering och filmuppspelning

Hej hej,

Läst runt lite här en del men behöver nu lite input. Vet att det finns x antal likadana trådar, har kollat igenom dessa, men känner att jag behöver en egen...

Jag är ute efter en dator för följande, i nedan ordning. Vill att det ska flyta bra. Min nuvarande stationära med nån AMD-processor suger lite..

1 - Filmredigering med Pinnacle/Sony Vegas av tunga HD-filer
2 - Filmuppspelning/streaming
3 - Surf
4 - Kanske installera något spel, fifa/cs...

Budget 5-10.000. Kan gå upp ytterligare om det bara är att gå och lägga sig med den budgeten. Jag är ingen mac-kille men har förstått att mac är svinbra för filmredigering. Jag är öppen för förslag.

Såhär långt har jag kommit i tankarna, följande alternativ har jag:

- Mac mini - typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464006
- Nåt färdigt paket med 4770K-processor
- Bygga eget paket
- Bygga på min bef stationära (nödlösning, vill undvika detta)

Jag är alltså i ett rätt så tidigt stadie och behöver lite expertis för att bestämma mig och gå vidare. Förväntar mig inget serverat, men om ni har några bra länkar där man kan läsa in sig lite på olika saker vore det toppen. Vore ju toppen att köra på nån mac alt färdigt paket, för att slippa pilla så mycket, men jag lyssnar gärna in era råd.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om man inte spelar spel så är en Intel-processor med inbyggda grafiken utmärkt till det du vill göra.
i5 eller i7 beroende på budget. (i7:an renderar lite fortare eftersom t.ex. H.264-renderingen i Sony Vegas kan utnyttja HyperThreading.) En i3 duger också utmärkt, kan jag nämna.
Hårdvarurenderingen i GPU i alla ära, men det är vad jag förstår inte helt 100 i Sony Vegas än. Pengar att spara genom att inte lägga stålar på ett extra grafikkort.

Detta alltså som input för alt. PC med Windows (eller annat OS med Windows i virtuell maskin).

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Om man inte spelar spel så är en Intel-processor med inbyggda grafiken utmärkt till det du vill göra.
i5 eller i7 beroende på budget. (i7:an renderar lite fortare eftersom t.ex. H.264-renderingen i Sony Vegas kan utnyttja HyperThreading.) En i3 duger också utmärkt, kan jag nämna.
Hårdvarurenderingen i GPU i alla ära, men det är vad jag förstår inte helt 100 i Sony Vegas än. Pengar att spara genom att inte lägga stålar på ett extra grafikkort.

Detta alltså som input för alt. PC med Windows (eller annat OS med Windows i virtuell maskin).

Hej och tack för svaret. Vad säger du om minne? Är det relevant i sammanhanget?

Gissar att man, för att rekommendera Mac, måste vara litet av ett macfreak? Men ställer frågan ändå: vad tycker vi om det alternativet?

Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mac-datorerna är, tycker jag, toppen, precis som de alltid har varit.
Och jag tycker att Mac OS X är utmärkt. ("Nästan lika bra som Debian-Linux", som min bror brukar säga om sin MacBook Pro som kör OS X...)
Det kostar mer per enhet datorkraft än en hembyggd PC.
Om det inte är ett problem: go for it!!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Mac-datorerna är, tycker jag, toppen, precis som de alltid har varit.
Och jag tycker att Mac OS X är utmärkt. ("Nästan lika bra som Debian-Linux", som min bror brukar säga om sin MacBook Pro som kör OS X...)
Det kostar mer per enhet datorkraft än en hembyggd PC.
Om det inte är ett problem: go for it!!

Tack, ska absolut spana in det. Skadar ju inte heller att den är stilren.

Då har jag kommit en bit på väg.

Summering: Grafikkort är inte lika viktigt som processorn. i74770 är mycket bra. Minnesfrågan kvarstår.

Återkommer allt eftersom jag kommer framåt. Kommer dela med mig av vad det blev tillslut. OBS! kommer inte handla inom det närmsta, kommer reka en hel del.

Permalänk
Medlem

Vad bra!
Vad gäller minnesfrågan: tillse att du skaffar 16 GB (eller mer).
Apple snålar alltid i sina baskonfigurationer, och köper du en maskin där man inte kan uppgradera efteråt är det viktigt att fläska på från början.
En del kommer säkert att säga att näää, 8 GB "räcker", men för de hundralappar det kostar att köpa 16 finns inte anledning att vara dumsnål.
(I synnerhet inte om man kör Mac OS X, även om Apple har ockerpriser på RAM jämfört med vad det kostar "egentligen").

RAM är, var och förblir det mest effektiva sättet att få sprutt på sitt system (och för lite av nämnda vara det bästa sättet att hindra resten av komponenterna att prestera fullt ut).

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Nu är det dags att börja ta upp tråden igen. Köp inom ett par månader. Var på Inet idag och fick hjälp till följande kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6473636/2014-02-09

Har bestämt mig för att MAC går bort. Lagring har jag gott om i form av NAS och en Caviar Black 500GB som satt i min gamla burk, därav en liten SSD.

Tankar om denna? Eftersom jag inte kommer spela spel så är de inget värstinggrafikkort. Killen i kassan menade tom att jag kunde börja utan något öht då det finns ett inbyggt..

Permalänk
Medlem

hmm blev lite snurrig nu när jag hittade denna:
http://www.komplett.se/komplett-home-i50/10828#!tab:extra

Ser rätt lika ut i spec men här får jag dessutom med en skärm :S

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra, det. Vilket som.
Jag har själv ett MSI-moderkort i min burk och tycker att de har lyckats väl med BIOS etc.
4770 K är bra grejer (ska du överklocka?) och när du renderar exempelvis H.264 kommer (i varje fall alla kodare jag använt) HT att kunna utnyttjas så att du drar nytta av att ha betalat extra för en i7 jämfört med en i5. Kolla upp om det är något som Z87 kan (din uppställning) som inte B85 kan (chipset på moderkortet hos Komplett); om B85 gör allt som du vill så är det ju bra.

Stoppa i 16 GB RAM i burken direkt. Det finns ingen anledning att snåla med 8 GB (åå, det räcker till allt, jag spelar spel och har aldrig varit över typ 2 GB RAM etc., kommer en del att hävda) men på en sådan dator är det bara dumsnålt att inte stoppa in mer RAM. Med fördel kan man t.ex. använda en del av RAM som temporär disk, och tyckte man att SSD var snabbt innan, så...

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Det blir nog bra, det. Vilket som.
Jag har själv ett MSI-moderkort i min burk och tycker att de har lyckats väl med BIOS etc.
4770 K är bra grejer (ska du överklocka?) och när du renderar exempelvis H.264 kommer (i varje fall alla kodare jag använt) HT att kunna utnyttjas så att du drar nytta av att ha betalat extra för en i7 jämfört med en i5. Kolla upp om det är något som Z87 kan (din uppställning) som inte B85 kan (chipset på moderkortet hos Komplett); om B85 gör allt som du vill så är det ju bra.

Stoppa i 16 GB RAM i burken direkt. Det finns ingen anledning att snåla med 8 GB (åå, det räcker till allt, jag spelar spel och har aldrig varit över typ 2 GB RAM etc., kommer en del att hävda) men på en sådan dator är det bara dumsnålt att inte stoppa in mer RAM. Med fördel kan man t.ex. använda en del av RAM som temporär disk, och tyckte man att SSD var snabbt innan, så...

Skönt, OK låter som att det börjar närma sig iaf då. Kanske lika bra att köra på 16GB direkt.

Härligt! Känns bra i magen detta. Återkommer efter köp

Tack för din hjälp!!

Permalänk
Medlem

Jaha, då var det dags att damma av denna gamla tråden, för nu är det dags för inköp! (blev inte av sist av olika anledningar).

Rekat lite och snubblat över Kompletts home i50 https://www.komplett.se/komplett-home-i50/10828

Tankar? I7 4790 måste väl vara bättre än 4770k? (högre siffra ju )

Permalänk
Medlem

Kom igen dah, ge mig något så att jag kan beställa. Något att ändra på? Tänkte ta 4790K processorn istället och ev mer minne. Men annars?

Annan dator i nån butik som ni tycker att jag borde spana in som har liknande specar?

Permalänk
Medlem

På den underbara sajten ark.intel.com kan du jämföra dem väldigt snabbt och lätt:

http://ark.intel.com/compare/75122,75123,80806,80807

K-modellen är tveklöst bäst om du kör t.ex. Z87/Z97-chipset.
K-modellen är tveksam om du tar ett moderkort som inte kan överklocka.
Icke-K-modellerna är bara intressanta om du är ute efter de virtualiseringsfunktioner och säkerhetsfunktioner som K-modellerna inte har, men de är bara användabara om du väljer ett chipset som har stöd för det också.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

På den underbara sajten ark.intel.com kan du jämföra dem väldigt snabbt och lätt:

http://ark.intel.com/compare/75122,75123,80806,80807

K-modellen är tveklöst bäst om du kör t.ex. Z87/Z97-chipset.
K-modellen är tveksam om du tar ett moderkort som inte kan överklocka.
Icke-K-modellerna är bara intressanta om du är ute efter de virtualiseringsfunktioner och säkerhetsfunktioner som K-modellerna inte har, men de är bara användabara om du väljer ett chipset som har stöd för det också.

Woohooooow... Nu tar vi det lugnt här. Tänk på att jag är gammal. Den dator jag länkade till på komplett. Lämpar sig Kmodellen till den? Har den rätt chipset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

På den underbara sajten ark.intel.com kan du jämföra dem väldigt snabbt och lätt:

http://ark.intel.com/compare/75122,75123,80806,80807

K-modellen är tveklöst bäst om du kör t.ex. Z87/Z97-chipset.
K-modellen är tveksam om du tar ett moderkort som inte kan överklocka.
Icke-K-modellerna är bara intressanta om du är ute efter de virtualiseringsfunktioner och säkerhetsfunktioner som K-modellerna inte har, men de är bara användabara om du väljer ett chipset som har stöd för det också.

ok, imorgon blir det köp. Eftersom jag är ivrig kommer jag handla delarna själv och få hjälp att bygga ihop den.

- Moderkortet MSI b85m-e45 är slut. Funkar MSI b85m-g43 istället?
- Core i7 4790K - funkar den till ovan eller ska jag köra utan K?
- Processorkylare - värt att köpa en separat? Vilken?

Hjälp till nu så att köpet imorgon blir bra. Skärmen jag bestämt mig för blir Dell U2414H.

Tack för alla svar hittills d97jro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mafghan:

Woohooooow... Nu tar vi det lugnt här. Tänk på att jag är gammal. Den dator jag länkade till på komplett. Lämpar sig Kmodellen till den? Har den rätt chipset?

Den datorn har, står det, ett MSI B85M-E45-moderkort.
Det har alltså B85-chipset:

http://ark.intel.com/products/75019/Intel-DH82B85-PCH?q=b85

K-modellen funkar fint med den:

http://ark.intel.com/products/75019/Intel-DH82B85-PCH?q=b85#@...

Vidare kan du läsa på MSI:s hemsida om moderkortet:

http://www.msi.com/product/mb/B85ME45.html#hero-overview

Enligt MSI så har moderkortet överklockningsfunktion, så då känns det ju vettigt med K-modellen.
I synnerhet som det som icke K-modellen har som inte K-modellen har är vPro, SIPP, Trusted Execution Technology, vilket inget av det stöds av B85 (http://ark.intel.com/compare/80806,80807,75019) och därför gör att det inte finns någon anledning att inte köpa K-modellen.

Eller sammanfattat: köp K-modellen, den blir allra bäst till det där moderkortet.

Tillägg: jag tycker själv mycket om MSI:s moderkort och har själv ett med Z87-chipset.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av mafghan:

- Moderkortet MSI b85m-e45 är slut. Funkar MSI b85m-g43 istället?

Jag skulle säga att det är bättre. Det har t.ex. Displayport vilket ju är trevligt om man ska använda den interna grafiken (som är alldeles utmärkt för filmredigering och filmuppspelning).

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2666612&view=c

Skrivet av mafghan:

- Core i7 4790K - funkar den till ovan eller ska jag köra utan K?

4790K

Skrivet av mafghan:

- Processorkylare - värt att köpa en separat? Vilken?

Du kan ju börja med att köra med den som följer med och se om du tycker att den väsnas för mycket. Funkar bra gör den.
Med ett MSI-moderkort har du fin-fina möjligheter att ställa fläktkurvorna i BIOS. Sätt den så att den kör fläkten på lågvarv (typ 800–1000 RPM) upp till 80°C, och att den ska köra på full styrka om den kommer upp till 90°C. Om du märker att den fläktar alldeles för mycket eller faktiskt ligger över 80°C t.ex. när du renderar H.264, så kan du överväga en eftermarknadskylare.

Där kan jag starkt rekommendera Arctic Cooling Alpine 11 rev. 2 som jag har satt in i min dator hemma (i5 4670), min frus dator (i3 3225) och i min jobbdator (i7 2700). Den kostar under hundralappen, håller exempelvis min i5 under 70°C även under stresstest och med fläktkurvorna satta enl. beskrivning ovan så låter min i5:a precis lika lite när den går på full last som när den idlar. (idle-temperaturer i CPU:n ligger på 35–40°C lite beroende på vilken av kärnorna man kollar på.) Det är ett OTROLIGT prisvärt alternativ som gör jobbet synnerligen bra. Den är även så billig att man kan köpa den genast och montera in direkt utan att behöva känna att man slängt ut en massa pengar i onödan. För den är otvivelaktligen bättre på att kyla än standardkylaren, samt därtill tystare.

Skrivet av mafghan:

Hjälp till nu så att köpet imorgon blir bra.

Jag håller ju på!

Skrivet av mafghan:

Skärmen jag bestämt mig för blir Dell U2414H.

Klockrent. Jag har själv en U2412M som jag tycker är strålande bra. Därtill är den riktigt billig, vilket uppskattas.

Skrivet av mafghan:

Tack för alla svar hittills d97jro

Lugnt, kul att kunna bidra med något. Jag har själv fått så mycket bra hjälp av andra genom åren.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Tillägg: köp mer RAM än Komplett har i sin lista. 2x8 GB blir utmärkt till det system du ska bygga.
(Själv har jag satt in Corsair XMS3 Vengeance 16GB DDR3 PC-15000 1866MHz CL9
(CMZ16GX3M2A1866C9) (2x8GB) i min maskin och något liknande i min frus maskin.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Eller så köper du bara 2 till likadana som de 2 som Komplett har lagt in i paketet så att du får en 4x4-konfiguration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Eller så köper du bara 2 till likadana som de 2 som Komplett har lagt in i paketet så att du får en 4x4-konfiguration.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är bäst!

Nu ska jag iväg och handla!

Permalänk
Medlem

Sådär! Då var allt inhandlat. Skärmen var beställningsvara så den får jag förhoppningsvis imorgon. Moderkortet fanns inte i lager. Orkar inte vänta på det också, så jag frågade om han hade något annat i den klassen och kom istället hem med msi h87m-g43. Ska enligt honom vara bra.

Han frågade varför jag ska ha ett miniATX (grekiska) till det chassit. Ingen aning... (för att kompletts dator innehöll det kan jag ju inte svara ).

Nåväl. Nu ska skiten byggas ihop. Försöker så sakta. Imorgon kommer en vän och hjälper mig. Får se om jag lyckats med något till dess.

Tack igen, d97jro! Uppskattar din hjälp!

Permalänk
Medlem

mATX är formfaktorn. De moderkorten är mindre än ATX-moderkorten, och får därför plats i mindre chassin.
Det du förlorar (främst) på att ta ett mATX framför ett ATX när du har plats för ATX i ett chassi är att det får plats lite färre kortplatser på mATX-moderkorten, samt att ATX är lite mer konkurrensutsatt så att mATX är aningen dyrare. Något förenklat. Inget fel i att ha mATX i ett ATX-chassi alls.

Moderkortet du valde blir säkert fin-fint. Här är jämförelsen mellan H87 (som det du köpte har) och B85 (som det du inte köpte hade):

http://ark.intel.com/compare/75004,75019

Moderkortet har alla sorters videoutgångar för den interna grafiken, vilket är kanon.
Jag tror/tycker/anser att dessa komponenter borde kunna utgöra ett toppenfint system tillsammans!

Bra att du får hjälp av en polare. Har man bara byggt en dator en första gång så är det inga konstigheter därefter.
Nu för tiden är det så enkelt också jämfört med hur det var för 20 år sedan; jag menar, nu diskuteras FÄRG på komponenterna på hårdvaruentusiastsidorna, vilka minnen som FÄRGMÄSSIGT MATCHAR ett visst moderkort etc. Snacka om indikation på att själva byggandet har blivit lätt och smidigt (vilket förstås är jättebra).

När du väl har fått ihop den, så lägg en god stund på att köra memtest (så att du ser att minnena är ok), kolla temperaturer, stresstesta, ställ in fläktkurvor etc. Har man väl gjort det från början så är det gött att luta sig tillbaka sedan och slippa fippla vidare.

Ja, förresten, om det visar sig att du behöver extra chassifläktar utöver vad som medföljer så kan jag tipsa om Arctic Cooling F12 PWM som är en helt suverän fläkt (prestanda/ljud) som därtill kostar typ 50 spänn. (Jag har i tidigare datorer haft dyra Noctua-fläktar som har kostat 5 gånger så mycket och funkat ungefär lika bra eller sämre, och nu har jag F12 PWM i min dator, min frus dator och i min dator på jobbet.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

När du väl har fått ihop den, så lägg en god stund på att köra memtest (så att du ser att minnena är ok), kolla temperaturer, stresstesta, ställ in fläktkurvor etc. Har man väl gjort det från början så är det gött att luta sig tillbaka sedan och slippa fippla vidare.

Nu sitter jag och skriver på den nya datorn. Behövde inte ta hjälp med byggandet. Som du skrev, och till min förvåning, så var det ganska simpelt. Allt har gått jättebra!

Strålande nöjd är jag. De saker du nämner får jag googla vid tillfälle. Just nu måste jag bara installera alla program som jag vill ha

Permalänk
Medlem

Otroligt roligt att du blev så nöjd med dina val (och mina inpass)!

Det enda som jag verkligen tycker att du måste göra är att köra memtest:

http://www.memtest.org/

(Det finns färdiga avbilder att trycka ner på USB-pinne eller optisk skiva.)
Kör det över natten och se att den inte larmar. Det är för att kolla så att det inte har blivit något tjafs med minnena; antingen tillverkningsfel (ej troligt) eller att man sabbat dem vid hanteringen (ganska ovanligt, men en risk). Det viktigaste är att om man har kört testet och det är okej så vet man att om det skulle bli märkliga fel (typ Windows får plötsliga blåskärmar, Linux-kärna får panik, etc.) så bör det i alla fall inte bero på minnena.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Om du kollar i manualen på 3-27 (i alla fall är det numret på sidan i den engelska manualen MSI har som PDF på sin sajt) så är där avsnittet "HARDWARE MONITOR".

Där är väldigt väl beskrivet hur man rattar in sina fläktar i systemet, och att göra det är riktigt enkelt. (Och om du har kopplat in din(a) chassifläkt(ar) på moderkortets SYSFAN1/SYSFAN2 så kan du reglera dem därifrån också.)

Om du sitter så att det är helt tyst i rummet så kan du dra reglagen upp och ner och höra hur mycket de olika fläktarna låter på olika varvtal. (De flesta fläktar låter ganska lite när de kör på typ 800 RPM, och när de går över 1000 RPM så börjar de väsnas.)

Du kan välja att antingen temperaturstyra fläktarna (typiskt en bra idé för CPU-fläkten) eller sätta dem statiskt (det har jag gjort för mina chassifläktar).

I min dator har jag för CPU-fläkten satt "Min" till 70°C och "Max" till 80°C. Och så har jag ställt in "Min fan speed" till strax under där fläkten börjar väsnas. (Man skulle kunna ha haft den avstängd som mini-värde också, men den fläktar ju ut lite på minnen och annat i omgivningen, så den kan gott veva på lite när den ändå inte hörs.) Och så har jag förstås satt "Max fan speed" till 100%. De inställningarna borde vara perfekta för dig att göra också.

Min chassifläktar har jag som sagt satt statiskt, och det har jag gjort till värden som är precis under att de börjar höras. (Nu är jag rätt petig vad gäller ljud i form av oväsen.)

Det är onödigt att kyla mer än nöden kräver, om det sker på bekostnad av buller!

Har du väl satt kurvorna fint där i BIOS så behöver du sedan inte bekymra dig mer över det, utan bara tuta och köra med ett utmärkt och snabbt datorsystem som inte väsnas mer än det behöver göra.

Sedan kan du kolla dina temperaturer med något monitoreringsprogram i operativsystemet och se hur det beter sig vid användning. (Det finns program som sköter fläktstyrning på operativsystemsnivå också, men det tycker jag är jättedumt när man har möjligheten som MSI ger en att sköta det på lägre nivå och sedan slippa bry sig om vad för system som sedan startas på datorn.) Du bör se ungefär samma temperaturer som jag tidigare har beskrivit här i tråden med de här inställnignarna. Stresstester kan du göra med program som Burn CPU och liknande som maxar processorn så att den blir så varm som möjligt så att man kan se hur kylningen beter sig i ett sådant läge. (Min CPU går inte över 70°C när jag gör sådana tester.)

Och så kan du kolla hårddisktemperaturen. Enligt en rapport från Google baserad på hur hårddiskar beter sig i deras jätteparker (Failure Trends in a Large Disk Drive Population) så mår hårddiskar allra bäst om de är varmare än 30°C men kallare än 40°C. Så man vill gärna att ens disk ska ligga någonstans däremellan. (Tar du valfri färdig desktopmaskin från t.ex. DELL, HP, etc. så kommer du att märka att temperaturen på diskarna i dessa system även ligger just i det intervallet.)

Sammfattning:
1. Ratta in CPU-fläkt och chassifläkt(ar) till så låga varvtal du kan köra utan att det väsnas.
2. Stresstesta och se att CPU-temperaturen är okej.
(3. Kolla att disken inte är för kall eller för varm.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Många ord i text, men gjort ordentligt på en halvtimme om man inte stressar.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Många ord i text, men gjort ordentligt på en halvtimme om man inte stressar.

Svingött! Bra med text och tydligt. Vi är ganska lika när det gäller petighet med ljud och fläktar så din beskrivning passar mig perfekt. Ska fixa detta. Uppdaterar sen. Har glömt nämna att jag har blivit pappa och därför har litet annat att fokusera på än datorbygget, därav att svar dröjer!

Ja, jag är otroligt nöjd. Vilken speed!!! Har ännu inte testat filmredigering men Photoshop startar på 1sec! Galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt! Och stort grattis till faderskapet!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Det här var ju kul alltså - loggade in på sweclockers efter en evighet för att skapa en hjälptråd och förstå varför Fortnite laggar och vad jag behöver uppgradera. Då hittar jag denna tråd där jag avslutar med att jag blivit far! Vilken grej. Det är den sonen som numera spelar fortnite.

Så ja.... datorn som jag fick hjälp med att köpa sitter jag fortfarande och skriver på. Upplever den som snabb och bra, men Fortnite löser den inte. Antar att det har att göra med att jag inte har ett grafikkort? Några inputs här? Skulle det funka att köpa något grafikkort eller finns där andra svaga länkar?

- msi h87m-g43
- Intel Core i7 4790K

Tänkte redigera första inlägget men det går ju inte.....

Tack på förhand! Och tack Joakim för all hjälp för 10 år sedan